خواص پونه و مهمترین فایده های مصرف این گیاه و دمنوش آن

خواص پونه و مهمترین فایده های مصرف این گیاه و دمنوش آن


منبع: آرگا

179

1398/7/28

21:38


پونه گیاهی سبز از خانواده نعناع می باشد که دارای کابرد های فراوانی است، خواص پونه برای سلامت بدن بسیار زیاد است که علاوه بر مصرف خوراکی خواص دارویی زیادی برای درمان برخی از بیماری ها دارد.

پونه یکی از گیاهان سبز و پر کاربرد می باشد که فصل گرما زمان رویش آن است و در خاک های مرطوب و غنی از مواد آلی رشد می کند که نوع دیگر آن پونه کوهی می باشد، بسیاری از افراد از خواص این عضو خانواده نعناع بی اطلاع هستند که در ادامه مطلب به خواص پونه و تاثیر شگفت انگیز آن بر روی سلامت بدن می پردازیم.

فواید شگفت انگیز پونه

 خواص پونه و دمنوش آن

پونه یکی از گیاهان دارویی با طعم عالی می باشد که از خواص فوق العاده ای بهره مند است، در ادامه شما را با خواص این گیاه سبز و پر کاربرد آشنا خواهیم کرد:

۱.درمان نفخ شکم

استفاده از پونه برای رفع نفخ شکم بسیار مناسب است زیرا، این گیاه سبز با دفع کردن گاز های انباشته شده داخل روده سبب بهبود نفخ شکم می شود.

۲. بهبود سرماخوردگی

پونه سبب درمان سرماخوردگی می شود بنابراین به منظور بهبود سرفه و عفونت سینه می توانید از پونه  استفاده کنید همچنین از این گیاه در مصارف پزشکی نیز می توانید استفاده کنید.

خواص دمنوش پونه

۳. درمان آنفلونزا و تب خال

از جمله خواص پونه، به دلیل داشتن خواص ضد باکتری برای سلامت دهان و دندان بسیار مفید است بنابراین آن را به صورت جویدنی مصرف کنید، همچنین از عصاره پونه می توانید به منظور درمان آنفلوآنزا، تب خال و بیماری نیوکاسل استفاده کرد.

۴. کاهش اوره

از دیگر خواص پونه کاهش اسید اوریک در بدن می باشد بنابراین افرادی که اوره ی بالایی دارند استفاده از پونه برای آن بسیار مناسب می باشد.

۵ . درمان عفونت ها

پونه خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد از این رو، با کمک پونه می توانید عفونت رحم، ادرار و کلیه را به راحتی درمان کنید همچنین به منظور تمیز کردن زخم های بدن نیز از این گیاه استفاده می کنند.

۶. سلامت ریه ها

رفع ترشحات انباشته در ریه از دیگر خواص پونه می باشد که علاوه بر سلامت ریه ها سبب درمان بیماری هایی از قبیل : برونشیت و سرما خوردگی می شود.

خواص پونه و تاثیر آن بر روی بدن

۷. کاهش عصبانیت از دیگر خواص گیاه پونه

پونه خاصیت آرامش بخش بی نظیری دارد به منظور بهره مند شدن از خواص پونه نوشیدن چای پونه سبب کاهش عصبانیت، ایجاد آرامش همچنین بهبود مشکلات خواب می شود.

فواید پونه بر روی سلامت بدن

۸. درمان پوکی استخوان

از مهم ترین خواص پونه داشتن کلسیم فراوان می باشد از این رو بیشتر پزشکان مصرف پونه را برای خانم های یائسه، کودکان در حال رشد و همچنین افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند توصیه می کند به همین دلیل افرادی که تمایلی به مصرف شیر ندارند می توانند ماست و دوغ را با پونه مصرف کنند.

۹. رفع جوش و آکنه

خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی بودن پونه آن را به یکی از گیاهان مفید جهت از بین بردن جوش و آکنه صورت تبدیل کرده است به همین خاطر نوشیدن دمنوش پونه یا بخور پونه سبب پاک سازی پوست می شود.

ویژگی های پونه

۱۰. رفع یبوست و اسهال

یکی دیگر از خواص پونه که باعث شده است از آن به عنوان یک گیاه مفید یاد کرد بهبود حرکات روده و پاکسازی روده می باشد که در نتیجه از یبوست و اسهال جلوگیری می کند و همچنین به درمان یبوست کمک زیادی می کند.

۱۱. کاهش فشار خون

پونه دارای مقدار فراوانی پتاسیم و منیزیم می باشد و در نتیجه به پایین آوردن فشار خون کمک می کند، پونه خشک و تازه با کاهش فشار خون سبب کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی می شود.

اثرات پونه بر روی سلامتی

۱۲. بهبود دستگاه گردش خون

پونه به سلامت دستگاه گردش خون کمک شگفت انگیز می کند و برای افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند بسیار مناسب است و می توانند از این گیاه سبز استفاده کنند، همچنین برای رفع سکسکه نیز موثر می باشد.

خواص روغن پونه

 پاکسازی خون : روغن پونه سبب افزایش جریان خون در بدن می باشد و به سم زدایی و پاکسازی کبد کمک زیادی می کند، همچنین سبب افزایش اکسیژن رسانی به بدن می شود.

کاهش چین و چروک : روغن پونه خاصیت آب رسانی فوق العاده ای دارد از این رو به جوان سازی سازی پوست و از بین بردن چین و چروک کمک شگفت انگیزی می کند.

 تقویت مو : روغن پونه سبب سفت شدن فولیکول مو ها می شود و اگر سی دقیقه قبل از حمام رفتن با این روغن موهای خود را ماساژ دهید سبب جلوگیری از ریزش مو می شود.

 تقویت لثه ها : روغن پونه به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی به تقویت لثه ها و همچنین بهبود عفونت دندان کمک می کند.

روغن پونه به صورت موضعی در بیشتر موارد برای درمان بیماری ها کاربرد دارد فقط دقت داشته باشید که این روغن بسیار سمی می باشد و همیشه باید با یک روغن حامل استفاده کنید بدین ترتیب یک یا دو قطره روغن پونه را با روغن اسطوخودوس، روغن گل مریم و رزماری ترکیب کنید و آن را استفاده کنید و به علت سمیت بالایی که دارد نباید بیش از پنج گرم در روز استفاده کرد و حتما قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

خواص روغن پونه

آشنایی با عوارض پونه

سقط جنین : مصرف پونه تازه و خشک به اندازه کم و همچنین با مشورت پزشک در طول دوران بارداری مفید است اما روغن این گیاه شگفت انگیز به دلیل داشتن مقدار فراون پولگون سبب انقباضات رحم می شود و در نتیجه خطر سقط جنین را به همراه دارد، بنابراین باید زنان باردار از مصرف روغن پونه خودداری نمایند.

کودکان و نوزادان: به دلیل اینکه روغن پونه سمی می باشد برای کودکان و نوزادان این گیاه مضر می باشد و نباید از آن استفاده کنند.

کبد و کلیه : همانطور که می دانید پونه خاصیت ضد عفونی کننده و سم زدایی دارد و به منظور درمان بیماری های کلیوی و کبد گزینه بسیار مناسبی می باشد، روغن پونه برای افرادی که از بیماری های عفونت کلیه و یا کبد چرب رنج می برند مناسب نمی باشد و باید از مصرف آن خودداری نمایند زیرا، سبب تشدید نشانه های بیماری می باشد.

آلرژی : در برخی موارد مصرف پونه سبب ایجاد آلرژی در افراد می شود که با نشانه هایی مانند : حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، تب، لرز، نارسایی اندام، افزایش ضربان قلب، نامنظم بودن فشار خون و مشکلات بلع می شود.

خواص پونه و دمنوش آن

طرز تهیه دمنوش پونه

دو و یک دوم فنجان آب تصفیه شده را بجوشانید سپس آن را از روی حرارت بردارید و چهار تا شش برگ پونه تازه به آب جوشیده شده اضافه کنید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد سپس از صافی رد کنید و با اضافه کردن یک قاشق چای خوری عسل این دمنوش را بنوشید.

ارزش غذایی پونه در هر ۱۰۰ گرم

  • چربی : ۰.۷ گرم
  • کالری : ۴۴
  • کربوهیدرات : ۸.۳ گرم
  • پروتیئن : ۳.۲ گرم

امیدواریم مطالعه مطلب فوق برای شما دوستان مفید واقع شده باشد و با خواص پونه به خوبی آشنا شده باشید تا از مصرف این گیاه سبز و معطر غافل نشوید، اگر تمایل دارید در زمینه خواص مواد غذایی اطلاعات مفیدی کسب کنید می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو