سبزیجات مفید برای دیابت را بهتر بشناسید

سبزیجات مفید برای دیابت را بهتر بشناسید


منبع: آرگا

80

1398/7/28

21:38


دیابت شایع ترین بیماری غدد در جهان است، که در صورت عدم کنترل مناسب منجر به بروز عوامل مختلفی از جمله مشکلات کلیوی، بینایی، اعصاب محیطی، قلبی و عروقی، جنسی و.. می شود. یک راه ساده جهت تنظیم قند خون جلوگیری از نوسانات آن است که شامل انتخاب سبزیجات کم کربوهیدرات است.

سبزیجات مفید برای دیابت را بهتر بشناسید

دیابت شایع ترین بیماری غدد در جهان است،که در صورت عدم کنترل مناسب منجر به بروز عوامل مختلفی از جمله مشکلات کلیوی، بینایی، اعصاب محیطی، قلبی و عروقی، جنسی و.. می شود. بیماران دیابتی باید مراقب کربوهیدرات مصرفی در غذاهای روزانه خود باشند.یک راه ساده جهت تنظیم قند خون جلوگیری از نوسانات آن است که شامل انتخاب سبزیجات کم کربوهیدرات است.سبزیجات مفید برای دیابت بسیار زیاد است.

دیابت یکی از شایع ترین بیماری های متابولیکی است،در این عارضه توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می رود یا بدن در برابر انسولین تولید شده مقاوم می شود بنابراین این هورمون نمی تواند عملکرد طبیعی خود رابه درستی انجام دهد.انسولین هورمونی است که مواد غذایی و نشاسته ای را در بدن به انرژی تبدیل می کند.

عوامل ژنتیکی، چاقی، کم تحرکی، عصبانیت و استرس در بروز دیابت نقش موثری دارد.مصرف برخی از مواد غذایی به بهبود دیابت کمک می کند،برای بررسی اینکه بدانیم سبزیجات مفید برای دیابت چه سبزیجاتی هستند با ما همراه باشید.

مواد غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت

فیبر:

افرادی که فیبر بیشتری مصرف می کنند بهتر از آنهایی که فیبر مصرف نمی کنند، قادر به کنترل قند خونشان هستند.فیبر همچنین کمک می کند تا کالری های دریافتی و اشتهایتان را مدیریت کنید.میوه ها و سبزیجات منبع فیبر می باشند.

ویتامین A:

آنتی اکسیدان برای تبدیل شدن به بتا کاروتن است که باعث کاهعش خطر نابیناشدن در افراد دیابتی می شود.

ویتامین C:

به روند تشریح انسولین کمک می کند،انسولین به عنوان تنطظیم کننده در متابولیسم گلوکز در بدن عمل می کند.اگر مقدار انسولین کم تر از حد مورد نیاز باشد بیماری دیابت رخ خواهد داد.

ویتامین K2:

حساسیت به انسولین را کاهش می دهد، افرادی که بیشترین میزان ویتامین K2 را از مواد غذایی دریافت می کنند،حدود ۲۰درصد احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را در خود کاهش می دهند.

آشنایی با سبزیجات مفید برای دیابت

سبزیجات بدون نشاسته یا کم کربوهیدرات دارای ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر و در عین حال کم کالری هستند.

اسفناج:

این سبزی کم کربوهیدرات و کم کلسترول است که انتخاب عاقلانه ای برای مبتلایان به دیابت است. محققان اعلام کرده اند که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج خطر ابتلا به دیابت را تا حدودی کاهش می دهد.

سبزیجات مفید برای دیابت

کلم بروکلی:

کلم بروکلی واقعا در  زمره بهترین نوع سبزیجات برای دیابت نوع ۲ است،چربی اشباع شده ی کمی دارد. علاوه بر اینکه کربوهیدرات کمی دارد سرشار از ویتامین های آ، ث، و کا، فیبر و آهن است.

سبزی مفید جهت بیماران دیابتی

خیار:

یک فنجان خیار خرد شده تنها ۵ گرم کربوهیدرات دارد و شما در صورتی که مبتلا به دیابت باشید،بدون هیچ گونه نگرانی می توانید مقادیر زیادی از آن را مصرف کنید. خیار یک منبع عالی از ویتامین کا، پتاسیم و ویتامین ث. محسوب می شود.

سبزیجات سالم برای دیابت

کلم:

خوردن کلم یک راه مقرون به صرفه برای اضافه کردن ویتامین های کا وث. به رژیم غذایی است که البته به علاوه آنتی اکسیدان ها،فیبر، و ویتامین ب.کالری موجود در آن اغلب قند است.

مواد غذایی مفید برای دیابت

مارچوبه:

این گیاه نیز در هر فنجان تنها ۲۷ کالری و ۵ گرم کربوهیدرات دارد و سرشار از ویتامین های آ و کا است. هنگام خرید مارچوبه دقت کنید که ساقه های سبز روشن آن را انتخاب کنید، مصرف منظم مارچوبه سبب کنترل میزان قند خون و افزایش تولید انسولین می شود.

مارچوبه برای دیابت

نخود فرنگی:

چربی اشباع شده،کلسترول و سدیم بسیار کمی دارد.این خوراکی منبع ویتامین آ،پروتئین،ویتامین b6،ویتامین c،ویتامین k و فسفر و مس است.و همچنین فیبر غذایی بالایی دارد. اما دارای قند بالایی است.

مواد مغذی برای دیابت

سبزیجاتی که بیماران دیابتی باید از مصرف آن پرهیز کنند:

سیب زمینی: حاوی قند بالایی است و نشاسته زیادی دارد،بنابراین مصرف آن به افراد دیابتی توصیه نمی شود.

گوجه فرنگی:گوجه فرنگی حتی انواع شیرین آن حاوی اسید است.از مصرف گوجه فرنگی خام یا پخته پرهیز کنید،اگر تمایل به مصرف آن دارید دقت کنید که میزان مصرفتان بالا نرود.

ذرت: حاوی قند است به خصوص ذرت شیرین.این سبزیجات شیرین هستند و نشاسته دارند،بنابراین از مصرف هرگونه ذرتی پرهیز کنید.

دمنوش هایی برای دیابت:

افرادی که دچار دیابت هستند باید هریک از عرقیات یوناق، کلپوره،شنبلیله و گزنه به طور مساوی باهم ترکیب کنند و روازنه سه لیوان از آن را میل کنند.همچنین می توانند یک قاشق از ترکیب گیاهان چای ترش،سنبل الطیب، اسطوخودوس، مریم گلی و گزنه را به همراه چهار لیوان آب در قوری دم کنند.این دمنوش برای دیابت مفید است.و می توانند روزانه از آن مصرف کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو