راهنمای سفر به روستای ماسوله و اماکن دیدنی ماسوله

راهنمای سفر به روستای ماسوله و اماکن دیدنی ماسوله


منبع: فرزند

275

1398/7/28

21:38


راهنمای سفر به روستای ماسوله و اماکن دیدنی ماسوله

در ۳۲ کیلومتری شهرستان فومن و ۵۵ کیلومتری شهر رشت از توابع استان گیلان، روستایی پلکانی و بسیار زیبا در میان جاده ای مملو از مه قرار دارد به نام “روستای ماسوله”.

در این روستا خانه ها بسیار به هم نزدیک هستند و حیاط هر خانه، سقف خانه پائینی است و به همین دلیل فضائی صمیمی و گرم در این روستا وجود دارد.

در کشور ما روستاهای پلکانی اندکی وجود دارند که روستای ماسوله یکی از آنهاست (دو روستای پلکانی دیگر، “اورامان” و “پلنگان” هستند که هر دو در کردستان واقع شده اند) .

روستای ماسوله، روستای پلکانی

 

شهرت روستای ماسوله در ایران و حتی خارج از کشور، به خاطر قرار گرفتن پلکانی خانه های آن است که در دامنه کوه های سرسبز بنا شده اند و منظره چشم نوازی را به وجود آورده اند. روستای ماسوله پر از رنگ و چیزهای غیرمنتظره و جذاب است.

اینکه روستای ماسوله مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته فقط به خاطر معماری کم نظیر و جذاب آن نیست؛ بلکه دیدن جنگل، کوهستان های مرتفع و ییلاقات سرسبز این روستا نیز، بسیار دیدنی و فرح انگیز است. این روستا بهشتی است روی زمین که اغلب اوقات و در بیشتر فصل ها در مه فرو رفته و این موضوع چهره ای رویائی به ماسوله داده است.

کهنه ماسوله یا ماسوله قدیم

کهنه ماسوله یا ماسوله قدیم در ۵ کیلومتری غرب جاده ماسوله به سمت خلخال قرار دارد. این مکان، سکونتگاه قدیمی مردم این روستا بوده است و اغلب دیوارهای آن با “سنگ دیوار” ساخته شده است.

از سده پنجم تا هشتم هجری قمری، کهنه ماسوله یکی از مراکز مهم در صحنه فلزکاری به شمار می رفته است. در این مکان از سفال های آبدار با رنگ های متفاوت و متنوعی که نشانه ای از دوران سلجوقیان دارند، استفاده شده است.

همین امر به این مکان اعتبار و اهمیت تاریخی بخشیده و از این رو در شهریور سال ۱۳۸۵ نام این روستا در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ماسوله رودخان

مکمل این همه زیبایی در معماری، رودخانه “ماسوله رودخان” است که از میان روستای ماسوله می گذرد. این رودخانه پرآب از پیوستن سرشاخه های بالادست آن تشکیل شده است.

آبشار کوشم

 

 

 

روستای ماسوله مملو از چشمه ها و آبشارهای فراوانی است که دیدن همه آنها لطف و لذت بسیاری دارد. ” آبشار کوشم” یکی از آنهاست که از روستا دسترسی به آن ساده است. کافی است یک ساعت پیاده روی سبک در مسیری با شیب ملایم داشته باشید.

این آبشار با ۳۰ متر ارتفاع، در دره جنگلی ماسوله و در امتداد رودخانه قرار دارد و پر است از درختان سرسبز. دیگر آبشارهای روستای ماسوله، آبشار “ماسوله رودخان” با بیش از ۲۰ متر ارتفاع، آبشار توریشوم، آبشار لار چشمه و آبشار خرم بو (خربو) هستند که هر کدام جذابیت و زیبایی خاص خود را دارد.

موزه مردم شناسی ماسوله

یکی دیگر از مکان های دیدنی ماسوله موزه ای است به نام “مردم شناسی”. این موزه که در سال ۱۳۸۱ تأسیس شده و تاریخچه ماسوله و مردم آن را در خود جای داده، در پس کوچه های این روستا قرار گرفته است.

در این موزه اشیاء فرهنگی مانند کفش های سنتی، چینه های گلی، کتیبه، پول های قدیمی، جام ها و کوزه ها، گهواره، انواع داس و بسیاری اشیای دیگر به نمایش گذاشته می شود. این موزه تنها موزه شخصی کشور ماست و به وسیله فردی فرهنگ پژوه به نام “فرهاد شرفی ماسوله ای” بنیان گذاشته شده است.

پارک جنگلی ماسوله

 

 

از دیگر مکان های دیدنی ماسوله می توان به یکی از زیباترین پارک های جنگلی شمال کشور ما و حتی خاور میانه، یعنی “پارک جنگلی ماسوله” اشاره کرد. گیاهان این پارک بسیار متنوع هستند مانند درخت آزاد، فندق، راش، ممرز، توسکا و نیز گیاهان علفی و داروئی.

همچنین این پارک محلی است برای تفرج و تفریح گردشگران. هوای تازه و خنک و پاک آن واقعا فرح بخش است.

بازار روستای ماسوله

این بازار یکی دیگر از مکان های دیدنی روستای ماسوله است و قلب تپنده روستا به حساب می آید. بازاری است تماشائی و جذاب که هم می توان در آن از دیدن مغازه ها و کالاهای رنگارنگ لذت برد و هم می توان خرید کرد. مردم این روستا بافتنی ها، کارهای دستی، ترشی ها و مرباهایی را که در خانه درست می کنند، در این بازار به فروش می رسانند.

آبشار لار چشمه

یکی دیگر از زیباترین مکان های دیدنی ماسوله، “آبشار لار چشمه” است. این آبشار در کنار جاده فومن و قبل از روستای ماسوله قرار دارد و یکی از پرجاذبه ترین و پرطرفدارترین مکان های دیدنی شمال کشور است. این آبشار با دارا بودن رستوران، قهوه خانه و استراحتگاه در کنار خود، به یکی از پرطرفدارترین گردشگاه های ایران تبدیل شده است.

“ییلاق کوربار” ماسوله، ” امام زاده عون بن محمد” و ” قله شاه معلم ” از دیگر مکان های دیدنی ماسوله به حساب می آیند.

منبع: هفتستان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو