شکلات تلخ دارویی از سیاره دیگر | فواید و مضرات آن

منبع: آسان طب

127

1398/7/28

21:40


شکلات تلخ برای سلامتی فواید و مضرات خاصی دارد. خیلی ها طعم آن را دوست دارند و برایش میمیرند. خیلی ها هم از آن متنفرند و لب به آن نمی زنند. اما باید بدانید یکی از فواید شکلات تلخ لاغری و چربی سوزی است و از چاقی مفرط هم جلوگیری می کنید. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره فواید شکلات تلخ اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

شکلات تلخ

شکلات تلخ

کمتر کسی پیدا می شود که به شکلات شیرین و شکلات تلخ  علاقه نداشته باشد. این خوراکی خوش طعم از دانه های درخت کاکائو که سرشار از مواد مغذی است به دست می آید. مطالعات نشان می دهد شکلات تلخ و بدون شکر، ما را از خطر ابتلا به بیماری های مختلف در امان نگه می دارد

کاکائو ماده‌ای تلخ مزه است که از دانه‌های درخت گرمسیری کاکائو به دست می‌آید.

دانه‌های کاکائو از نظر طعم، تلخی و عطر با هم متفاوت‌اند و گران‌‌ترین نوع کاکائو از دانه‌های درخت کرئیولو به دست می‌آید که تلخی آن نسبت به سایر کاکائوها خیلی کمتر است و تنها 10 درصد شکلات‌های دنیا با استفاده از این نوع کاکائو تهیه می‌شود…

 جالب است بدانید که در نوع مرغوب شکلات‌ها، تنها 10 درصد کاکائو به کار می‌رود.

به‌طور کلی شکلات ها را به سه دسته، شکلات تلخ شکلات شیری و  شکلات سفید تقسیم می‌کنند:

– شکلات تلخ بدون شیر هستند.

– شکلات‌های شیری حاوی سیر، شکر و وانیل‌اند.

– در شکلات سفید تنها از چربی دانه کاکائو استفاده می‌شود.

برای طعم دادن به شکلات نیز از اسانس های پرتقال، توت‌فرنگی، نعناع، نارگیل، یا انواع مغزها استفاده می‌شود.

فواید شکلات تلخ

تحقیقات جدید نشان داده است شکلات برای سلامت قلب مفید است و مانع از لخته شدن خون می‌شود. کلسترول خون را تنظیم کرده و به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی از التهاب و نابودی سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

از طرف دیگر مصرف روزانه 30 گرم شکلات تلخ، فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد وسبب افزایش حافظه نیز می‌شود.

این ماده خوراکی لذیذ می‌تواند روند سخت شدن عروق در افراد سیگاری را نیز کند نماید.

جالب است بدانید تئوبرومین موجود در شکلات در داروهای ضدسرفه استفاده می‌شود و خوردن شکلات تلخ می‌تواند دفعات سرفه و تاثیر سوء‌ آن بر سیستم قلبی عروقی و اعصاب مرکزی را کاهش ‌دهد.

شیر کاکائو نیز سبب سرحالی و تقویت عضلات می‌شود و برای ورزشکاران بسیار مفید است.

مضرات شکلات تلخ

فراموش نکنید چربی موجود در شکلات می‌تواند سبب چاقی و افزایش کلسترول خون شود، پس در صورت مصرف آن باید چربی و قند سایر غذاها را کاهش دهید.

چربی زیاد می‌تواند برای افرادی که اضافه وزن دارند، بیماران کلیوی و افراد مبتلا به فشارخون بالا خطرناک باشد.

همچنین شکلات کافئین ‌دارد و محرک اعصاب است به همین خاطر توصیه می‌شود در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

یک پیشنهاد:

پیشگیری از روند پیری پوست با ماسک شکلات

3 نکته شکلاتی

شکلات تلخ

1- بهترین دما برای نگهداری شکلات 15 تا 18 درجه سانتی‌گراد است.

2- شکلات را باید دور از تابش مستقیم نور آفتاب، در ظرف دربسته و در جای خشک نگه دارید.

3- شکلات جاذب بو است و نباید مواد غذایی با بوی تند را در مجاورت آن قرار دهید.

در این مورد شکلات تلخ اما خوشمزه را با شما به اشتراک می گذاریم.

شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی است

هر ۱۰۰ گرم شکلات با میزان بالای ۷۵% تلخی، شامل مواد معدنی مانند: فیبر، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیوم و فسفر می‌باشد. البته مصرف شکلات به این اندازه در روز به دلیل شکر و کالری بالایی که دارد توصیه نمی‌شود اما مصرف متعادل آن می‌تواند به سلامت بدن کمک کند.

شکلات تلخ دارای محرک های شبیه کافئین می باشد که مقدار آن در مقایسه با قهوه بسیار اندک می باشد و باعث بی خوابی نمی شود.

شکلات تلخ منبع خوبی از آنتی اکسیدان می باشد

آنتی اکسیدان ها در میوه ها و سبزیجات نیز وجود دارند و می توانند اثرات آسیب رسان رادیکال های آزاد را از بین ببرند و سلامت قلب و عروق را بهبود ببخشند.

مطالعات نشان می دهد که کاکائو و شکلات تلخ، بیشترین فعالیت را نسبت به میوه ها و سبزیجات برای از بین بردن این رادیکال های آزاد انجام می دهند.

شکلات تلخ باعث کاهش فشار خون می شود

فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ، کاهش سبب کاهش کلسترول و فشار خون می شود . همچنین شکلات تلخ مانند آسپرین ، سبب تسهیل جریان های خون در رگ ها است و از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

شکلات تلخ به سلامت پوست کمک می کند

آنتی اکسیدان های شکلات باعث نرم تر شدن پوست میشود . با مصرف کاکائو جریان خون در پوست تقویت می شود ، از این رو در مویرگ های پوستی ، میزان اکسیژن و مواد معدنی افزایش می یابد و این امر مانع از آفتاب سوختگی پوست می شود.

شکلات تلخ حافظه کوتاه مدت را افزایش میدهد

بررسی ها نشان می دهد مصرف شکلات باعث افزایش جریان خون در مغز شده و از ابتلا به سکته مغزی جلوگیری می کند. همچنین خوردن این ماده ی مغذی ضد افسردگی است و باعث کاهش اختلالات ذهنی در افراد مسن می شود.

خیلی از افراد خوردن شکلات با شیر برایشان لذت بخش تر است. اما بررسی ها نشان می دهد، مصرف هم زمان شیر و شکلات به علت مواد پروتئینی در شیر ، باعث کاهش ضد اکسیدانی آن می شود.

باید خاطر نشان کرد که مصرف شکلات شیری و یا شکلات سفید شامل خواص بالا نمی باشند و به علت شکر زیاد باعث بالا رفتن قند خون نیز می شوند.

شکلات تلخ، برای کسانی که میخواهند لاغر شود عالیست، میتوانند از آن میل کنند. یکی از مهمترین فواید شکلات تلخ خاصیت ضد افسردگی است.

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو