تهمینه میلانی: مروری بر زندگی و آثار کارگردان و نقاش ایرانی!

تهمینه میلانی: مروری بر زندگی و آثار کارگردان و نقاش ایرانی!


منبع: نت نوشت

255

1398/7/28

21:45


تهمینه میلانی

شاید به خاطر نامش باشد: تهمینه؛ هر کس که نام تهمینه دارد می‌بایست قدرت و جسارت یک زن ایرانی را نیز به همراه داشته باشد. تهمینه میلانی کارگردان و هنرمند ایرانی با فیلم‌های بزرگی در تاریخ سینمای ایران توانسته است کارنامه درخشانی را برای یک زن هنرمند پر دل و جرات ایرانی رقم بزند. البته نمی‌توان از حواشی فعالیت‌های این هنرمند چشم پوشی کرد و همین نکته ما را بر آن داشته تا در یک مطلب اختصاصی آثار و زندگی تهمینه میلانی را در نت نوشت مورد بررسی قرار دهیم.

 تهمینه میلانی

کارگردان و نقاش ایرانی!

مروری بر آثار و زندگی تهمینه میلانی را این گونه آغاز می‌کنیم که او در روز ۱۵ شهریور سال ۱۳۳۹ در تبریز به دنیا آمد. در سال ۱۳۵۷ در رشته‌ی برق دانشگاه تبریز به تحصیل پرداخت. گرایش او به رشته برق نشان می‌دهد که از زن بودن دید وسیع تر و بسیار گسترده تری از زنان خانه نشین و ساده انگار دارد.

با بسته شدن دانشگاه‌ها به تهران بازگشت و در رشته‌ی معماری دانشگاه علم و صنعت مشغول به تحصیل شد. میلانی به عنوان اولین تجربه‌ی سینمایی‌اش به عنوان منشی صحنه فیلم خط قرمز به کارگردانی مسعود کیمیایی و با بازی بازیگرانی چون خسرو شکیبایی همکاری کرد.

بیشتر بخوانید: ملی و راه‌های نرفته‌اش آخرین ساخته‌ی تهمینه میلانی

تهمینه میلانی پشت صحنه فیلم ملی و راه‌های نرفته‌اش

تهمینه میلانی پشت صحنه فیلم ملی و راه‌های نرفته اش

تهمینه میلانی فعالیت سینمایی خود را ادامه داد و در سال ۶۸ اولین فیلم خود به نام بچه‌‌های طلاق را ساخت و جایزه‌ی بهترین فیلم اول در جشنواره‌ی فجر را کسب کرد. یک سال بعد؛ فیلم افسانه آه را ساخت و پس از موفقیت آن؛ فیلم دیگه چه خبر را در سینمای کمدی ساخت.

در سال ۱۳۷۶ میلانی فیلم دو زن را ساخت. به خاطر ساخت این فیلم، جایزه‌ی بهترین فیلمنامه جشنواره‌ی فجر را به دست آورد و نامزد جایزه‌ی بهترین کارگردانی از همین جشنواره شد. او پس از موفقیت فیلم دو زن، فیلم‌‌های نیمه پنهان و واکنش پنجم را با بازی نیکی کریمی، ساخت.

پس از فیلم‌‌های سه گانه‌ی میلانی با بازی نیکی کریمی، در سال ۱۳۸۳ فیلم زن زیادی با بازی مریلا زارعی به نمایش درآمد. میلانی در سال ۱۳۸۴ بر اساس کتاب شفای کودک درون اثر لوچیا کاپاکیونه فیلم آتش بس را با بازی مهناز افشار و محمدرضا گلزار ساخت. همسر تهمینه میلانی محمد نیک بین آرشیتکت و دارنده‌ی شرکت مهندسین مشاور آرتا بین و همین طور تهیه کننده‌ی آثار سینمایی همسرش است. گفتنی است حاصل ازدواج او و همسرش دختری به نام تینا (ژینا) است.

بیشتر بخوانید: زن در سینمای ایران , مروری کوتاه بر نقش زن در سینمای پس از انقلاب

تهمینه میلانی در نمایشگاه نقاشی خود

تهمینه میلانی در نمایشگاه نقاشی خود

برخی از فیلم‌های تهمینه میلانی عبارتند از

  • ۱۳۶۱ پیک جنگل منشی صحنه
  • ۱۳۸۹ فری کثیف
  • ۱۳۸۹ یکی از ما دو نفر
  • ۱۳۸۶ سوپر استار
  • ۱۳۸۶ تسویه حساب
  • ۱۳۸۰ بمانی تهیه کننده
  • ۱۳۷۹ خاکستری فیلمنامه نویس
  • ۱۳۷۹ شب‌‌های تهران فیلمنامه نویس
  • ۱۳۷۳ کاکادو
  • ۱۳۶۹ عشق و مرگ فیلمنامه نویس
  • ۱۳۹۲ آتش‌ بس ۲
  • ۱۳۸۴ آتش‌بس
  • ۱۳۸۳ زن زیادی
  • ۱۳۸۱ واکنش پنجم
  • ۱۳۷۹ نیمه پنهان
  • ۱۳۷۷ دو زن
  • ۱۳۷۰ دیگه چه خبر؟!
  • ۱۳۶۹ افسانه آه
  • ۱۳۶۸ بچه‌‌های طلاق

تهمینه میلانی

تهمینه میلانی

ملی و راه‌های نرفته اش آخرین ساخته‌ی تهمینه میلانی در مقام فیلمنامه نویس و کارگردان است که چندی پیش با بازی ماهور الوند، میلاد کی مرام، السا فیروز آور (خواهر زاده‌ی تهمینه میلانی) و … به اکران درآمد. فیلمی با ساختاری شبه هندی که تا حدی زیادی غلو شده و غیر واقعی می‌نمایاند.

نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی و …

چندی پیش اولین نمایشگاه انفرادی‌ تهمینه میلانی با عنوان فیلم‌‌هایی که نساختم از روز جمعه ۱۶ شهریور ماه سال ۹۷ و فردای سالروز تولدش، در گالری ایوان افتتاح شد. در این نمایشگاه بیش از ۲۰ تابلو از آثار این کارگردان به روی دیوار قرار گرفت.

نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی پیش از افتتاحیه با هشتگ گالری جای شما نیست مورد اعتراض نقاشان و هنرمندان جوان واقع شد، چرا که آن‌ها معتقد بودند شهرت سلبریتی‌‌ها باعث می‌ شود در هر رشته‌‌ای گام بگذارند و بدون این که صلاحیت لازم را داشته باشند، آثار خود در آن رشته را در معرض دید عموم قرار دهند.

دامنه‌ی اعتراض‌‌ها به روز افتتاحیه‌ی نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی نیز کشیده شد و چند هنرمند جوان مقابل ورودی گالری ایستادند در حالی که نمونه‌‌هایی از آثار هنری اساتید شاخص تجسمی از جمله محسن وزیری مقدم و بهمن محصص را در دست داشتند از مردم سوال می‌ کردند آیا هنرمندان خالق این آثار را می‌ شناسند یا خیر، تا بدین صورت هنر واقعی را به مردم نشان دهند.

اعتراض‌ها در فضای مجازی ادامه یافت و برخی کاربران دست به افشاگری زده و میلانی را به کپی‌‌ کاری محکوم کردند، از جمله کپی از خانم جنی میلیهوف (Jenny Meilihove) هنرمند تصویرساز روسی حوزه‌ی طراحی کتاب کودک و کارت پستال که ساکن فلسطین است.

البته که تهمینه میلانی در بخشی از کار‌ها برای این که کسی به هویت اثر شک نکند دخل و تصرف جزیی کرده بود. او هم در جواب این ماجرا در صفحه‌ی اینستاگرام گالری ایوان در مورد یک اثر کپی شده از jenny meilihove با ابراز بی اطلاعی از وجود چنین اثری اعلام کرده بود که هر گونه صدمه وارد شده را جبران می‌کند.

میلانی به عنوان اولین تجربه‌ی سینمایی‌اش به عنوان منشی صحنه فیلم خط قرمز به کارگردانی مسعود کیمیایی و با بازی بازیگرانی چون خسرو شکیبایی همکاری کرد.

میلانی به عنوان اولین تجربه‌ی سینمایی‌اش به عنوان منشی صحنه فیلم خط قرمز به کارگردانی مسعود کیمیایی و با بازی بازیگرانی چون خسرو شکیبایی همکاری کرد.

البته این اتفاق تازگی ندارد و بارها در فیلم‌های سینمایی تهمینه میلانی همچون فیلم سینمایی آتش بس محصول سال ۱۳۸۴ با بازی مهناز افشار و محمدرضا گلزار آن هم با فروش عجیب غریب در گیشه اتفاق افتاده بود. این فیلم کپی ایرانی فیلم سینمایی The Break-Up ساخته ی پیتون رید است که در آن وینس وان و جنیفر آنیستون نقش آفرینی می‌ کنند. حتی صحنه‌ی بریدن تخت خواب در فیلم آتش بس کپی مو به مویی از این فیلم است.

در ادامه‌ باید این سوال را پرسید که در روزگاری که مدیا و تکنولوژی رو ز به روز در دل زندگی‌های سلبریتی‌ها و غیر سلبریتی‌ها رخنه می‌کند و به هیچ وجه نمی‌توان مسئله‌ای تا این حد واضح را از دیگری پنهان کرد چرا مردم تا این حد نادان فرض می‌شوند؟ تا کی قرار است در این سرزمین با تمدن چند هزار ساله‌ی پر افتخار شاهدی اتفاقاتی این چنینی باشیم؟ آن هم در میان انسان‌های فرهیخته‌ی روشنفکر نمایی که داعیه‌ی رعایت حق کپی رایت را دارند.

چرا به جوانان با استعدادی که سال‌ها خون دل هنر را خورده اند و همچنین تحصیلات عالیه دارند فرصت بروز استعدادشان آن هم در گالری‌های مطرح پایتخت داده نمی‌شود؟ چرا باید سیل روز مهاجرت جوانان نخبه، روز به روز از این دیار قدر نشناس بیشتر و بیشتر شود؟

که متاسفانه علاوه بر نمایشگاه نقاشی او، این روزها اتفاقات این چنینی بسیار زیاد است. هنرمندان و ورزشکاران سعی در تجربه‌ی فضاهای تخصصی دیگر را نیز دارند تا به نوعی همه فن حریف بودن خودشان را به رخ مردم عادی بکشانند و چرا باید افرادی چون تهمینه میلانی کارگردان بدون پشتوانه‌ی هنری مرتبط با نقاشی حرفه‌ای دست به برگزاری چنین نمایشگاهی بزند؟

نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی آن هم با این حجم بازدیدکننده در روز افتتاحیه!!! پژمان جمشیدی فوتبالیست چرا به عرصه‌ی تئاتر کشانده می‌شود؟ مهران مدیری شو من برنامه‌ی تلویزیونی دورهمی چرا کنسرت خیریه‌ای برای تهیه‌ی شیر خشک نوزادان با حضور سلبریتی‌های فراوان ترتیب می‌دهد؟ چرا هیچ کس در این دیار گل و بلبل سر جایش نیست؟ و چراهای بسیار دیگری …

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو