ترفندهای عکاسی با موبایل + آموزش تصویری ( قسمت اول )

ترفندهای عکاسی با موبایل + آموزش تصویری ( قسمت اول )


منبع: سیمرغ

151

1398/7/28

22:14


ترفندهای عکاسی با موبایل + آموزش تصویری ( قسمت اول )

راز گرفتن عکسهای عالی با تلفن هوشمند شما چیست؟ برای بهترشدن عکس ها و عکاسی با گوشی های هوشمند ، نکات و ترفندهای زیر را رعایت کنید

چگونه می توان با موبایل عکس های خوبی گرفت؟


اگر خاطرتان باشد قبل از اختراع گوشی های هوشمند، گرفتن یک عکس عالی و خوب کار سختی بود. لازم بود یک دوربین دیجیتالی و ... و همچنین  نرم افزارهای مربوط به ویرایش عکس را بر روی کامپیوتر خود داشته باشید. علاوه صف هزینه، زمان و انرژی زیادی را برای یادگیری نحوه استفاده از دوربین و نرم افزارهای ویرایش صرف می کردید.

علاوه بر این گوشی‌ های هوشمند امروزی از قابلیت‌های بالایی برای عکاسی بهره‌مند شده‌اند. دوربین‌ گوشی‌ های هوشمند با داشتن سنسورها و لنزهای کوچک و فشرده، کیفیت بالایی در عکاسی دارند که می‌توانند از لحاظ کیفیت با دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای رقابت کنند.

ترفندهای عکاسی با موبایل


ترفندهای عکاسی با موبایل


به لطف دستگاه های تلفن همراه و برنامه های ویرایش که در گوشی های موبایل موجود است ، اکنون می توانیم عکس هایی با کیفیت بالا بگیریم و به سرعت خیلی زیاد آنها را ویرایش کنیم. دقیقا با همان دستگاهی که برای برقراری تماس استفاده می کنیم همه این کارها را انجام می دهیم.

اما اشتباه نکنید، گرفتن یک عکس عالی در تلفن هوشمند شما به این سادگی و تنها با اشاره و عکس گرفتن نیست.

راز گرفتن عکسهای عالی با تلفن هوشمند شما چیست؟ برای بهترشدن عکس ها و عکاسی با گوشی های هوشمند ، نکات زیر را رعایت کنید:

برای مطالعه قسمت دوم این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:

بیشتر بدانید : ترفندهای عکاسی با موبایل + آموزش تصویری ( قسمت دوم )

استفاده از خطوط مشبک برای رسیدن به ترکیب بندی خوب در عکس

یکی از ساده ترین و بهترین راه های بهبود عکس های تلفن همراه ، روشن کردن خطوط شبکه دوربین است. این یک سری خطوط را روی صفحه نمایش دوربین گوشی هوشمند شما قرار می دهد که مبتنی بر "قاعده سوم" است.

ترفندهای عکاسی با موبایل

 
خطوط شبکه بندی در عکاسی

قاعده سوم در عکاسی چیست؟ قاعده سوم در عکاسی اساسا به این معناست که شما اشیا را در عکسهای خود طوری قرار دهید که بتوانید با کشیدن خطوط خیالی در ذهن خود، اشیا را به ۹ قسمت مساوی تقسیم کنید. طبق این تئوری ، اگر نقاط دلخواه خود را در این تقاطعها یا در امتداد خطوط قرار دهید ، عکس شما متعادل تر خواهد بود و به بینندگان این امکان را می دهد تا به طور طبیعی با آن تعامل برقرار کنند.

روش روشن کردن خطوط مشبک در موبایل

 iPhone: به "تنظیمات" بروید ، "عکس و دوربین" را انتخاب کنید و "Grid" را روشن کنید.
 Samsung Galaxy: برنامه دوربین را راه اندازی کنید ، به "تنظیمات" بروید و به پایین بروید و گزینه "خطوط شبکه" را "روشن" کنید.

تنظیم فوکوس دوربین

دوربین موبایل های امروز به طور خودکار روی پیش زمینه قاب شما تمرکز می کنند ، اما هر عکسی که می گیرید وضوح آشکاری ندارد. برای تنظیم مکانی که می خواهید لنز دوربین شما متمرکز شود ، برنامه دوربین خود را باز کرده و روی صفحه نمایش که می خواهید ضربه بزنید.
 
به عنوان مثال ، اگر از چیزی در حال حرکت عکاسی می کنید ، ممکن است دنبال کردن سوژه و تمرکز مجدد روی آن برای دوربین دشوار باشد.
برای این کار دوربین تلفن خود قبل از گرفتن عکس ، روی صفحه ضربه بزنید تا مطمئن شوید که سوژه در حال حرکت زوم شده است. سپس یک نماد مربع یا دایره ای روی صفحه دوربین شما ظاهر می شود و عکس واضح از آن گرفته می شود.

روی یک سوژه فوکوس کنید

بسیاری از عکسهای خوب فقط شامل یک موضوع جالب هستند.  وقتی که از یک سوژه عکس میگیرید، کمی بیشتر زمان صرف کنید و سعی کنید کادربندی بهتری داشته باشید. برخی از عکاسان حرفه ای می گویند که سوژه نباید کل قاب را پر کند ، و دو سوم عکس باید فضای منفی باشد. این به موضوع کمک می کند حتی بیشتر دیده شود.

ابتدا برای فوکوس دوربین روی موضوع خود به صفحه گوشی هوشمند خود ضربه بزنید. این به شما کمک می کند تا عکسی شفاف با نوری عالی داشته باشید.

نکته حرفه ای: پس از گرفتن عکس خود ، می توانید از فیلترها و برنامه ها استفاده کنید تا سوژه مورد نظر در عکس واضح تر جلوه کند ، یا آن را کات کنید. روشنایی ، کنتراست و اشباع عکس را نیز می توان تنظیم کرد .

فضای منفی داخل عکس فراموش نشود

هنگامی که فضای خالی زیادی را در یک عکس قرار می دهید ، موضوع شما بیشتر به چشم می خورد و عکس شما از خوب به عالی تبدیل می شود و بیننده لذت بیشتری می برد. فضای منفی چه هستند؟ اغلب موارد آسمان باز ، آب ، یک میدان خالی یا یک دیوار بزرگ می توانند در عکس ها به عنوان فضای منفی در نظر گرفته شوند. مانند عکس زیر:

ترفندهای عکاسی با موبایل


اهمیت فضای منفی در عکس


زاویه خوب برای عکس و پرسپکتیو را پیدا کنید

گرفتن عکس از یک زاویه منحصر به فرد و غیرانتظار می تواند آنها را به یاد ماندنی تر کند . با پیدا کردن پرسپکتیو در عکس می تواند توهم عمق یا ارتفاع مجازی را ایجاد نمود که باعث خطای دید در چشم بیننده می شود. همچنین باعث می شود که تصویر بسیار خاص و متفاوت به نظر برسد، با موبایل می توان عکس های بسیار عالی از زاویه های خاص با پرسپکتیو دیدنی گرفت.

ترفندهای عکاسی با موبایل

 
پرسپکتیو در عکاسی

برای ایجاد عمق یا پرسپکتییو در عکس ها سعی کنید گوشی را مستقیم رو به بالا گرفته و از آسمان به عنوان فضای منفی استفاده کنید.

اگر هنگام عکاسی با موبایل حس کردید پرسپکتیو عکس کج یا اریب هست، از اپلیکیشن SKRWT استفاده کنید. چرا که این برنامه، خطوط رو صاف و تمیز نشان می دهد.

استفاده از رفلکس ها در عکاسی

انعکاس آسمان و اشیا و ... بر روی آب بسیار بکر و زیباست. دلیلی وجود دارد که ما عاشق دیدن آن هستیم. چشمان ما به تأملات کشیده شده است. از آنجایی که چشم انسان ناخودآگاه به سمت بازتاب‌ها و انعکاس ها کشیده میشود به دنبال فرصت‌هایی باشید که چنین صحنه‌های جذابی پیدا کنید.

ترفندهای عکاسی با موبایل

 
جذابیت رفلکس ها در عکس

برای یافتن انعکاس های زیبا موارد زیادی وجود دارد: گودال آب، آینه ها ، عینک آفتابی ، لیوان های آشامیدنی ، و سطوح فلزی و ...

از خطوط راهنما و پیشرو استفاده کنید

در بعضی از عکسها ، خطی وجود دارد که چشم بیننده را به سمت قسمت خاصی از قاب جلب می کند که خطوط پیشرو خوانده می شوند. آنها می توانند مستقیم یا مدور باشند. به راه پله ها ، نما های ساختمان ، مسیر قطار ، جاده ها یا حتی یک مسیر از طریق جنگل فکر کنید. خطوط پیشرو برای ایجاد حس عمق تصویر بسیار عالی هستند و می توانند عکس شما را به شکلی جالب طراحی کنند.

ترفندهای عکاسی با موبایل


استفاده از خطور راهنما در عکاسی


خطوط راهنما و پیشرو برای عمق دادن به عکس عالی هستند. و می توانند عکسهای شما را هدفمند کنند. حتی اگر به شکل کاملا تصادفی یکی از این خطوط را در عکس خود داشته باشید.

تقارن ایجاد کنید

تقارن را می توان به عنوان "یک مفهوم مبهم از هارمونی، تعادل و نسبت‌ های هماهنگ" تعریف کرد. و تصاویری که دارای تقارن هستند می توانند برای چشم بسیار لذت بخش باشند. تقاون یکی از ساده ترین روش های گرفتن یک عکس است.

در عکاسی ، تقارن معمولاً به معنای ایجاد تصویری است که می تواند به دو قسمت مساوی تقسیم شود که تصاویر قرینه یکدیگر هستند. تقارن را می توانید طبق تصویر پلکان "در طبیعت" پیدا کنید ، یا می توانید عکس خود را براساس آن تنظیم کنید. و به یاد داشته باشید از آن خطوط مشبک که توضیح داده شد استفاده کنید .

در تقارن در واقع هر بخش، قرینه بخش دیگه‌ ست. این مورد کمی با بازتاب‌ها تفاوت دارد. ممکن است تقارن به شکل طبیعی وجود داشته باشد یا اینکه عکاس خودش تقارن را در عکس به وجود آورد.

الگوهای تکراری را فراموش نکنید

الگوهای تکراری بسیار خوشایند و چشم نواز هستند. مکان هایی الگوی تکراری دیده می شود که المان‌های گرافیکی قدرتمند، مرتبا تکرار شوند. وقتی که عناصر گرافیکی قوی بارها و بارها تکرار می شوند ، مانند خطوط ، اشکال هندسی ، فرم ها و رنگ ها ظاهر می شوند. این الگوهای می توانند تأثیر بصری خوبی داشته باشند و عکس گرفتن از چیزی مانند کف زیبا و کاشی کاری شده می تواند برای ایجاد یک عکس تاثیر بصری زیادی داشته باشد.

ترفندهای عکاسی با موبایل


استفاده از الگوهای تکراری در عکاسی


ایجاد رنگهای خاکستری و حذف کردن برخی رنگها در عکس

به نظرتون جالب نیست که کل عکس سیاه سفید باشد، به جز یه آبجکت؟ جواب مثبته!

یکی از موارد جالب در عکاسی با موبایل Touch Color است. برنامه ای که به طور خودکار یک تصویر را به مقیاس خاکستری تبدیل می کند و به شما امکان می دهد قسمت هایی از عکس را که می خواهید رنگی انتخاب کنید .

ترفندهای عکاسی با موبایل


خاکستری کردن بخش هایی از تصویر


مسدود کردن رنگ می تواند به برجسته کردن عناصر یک عکس، مانند گیاه یا چیز دیگری با رنگ پررنگ کمک کند. با مسدود كردن رنگ ، سایر عناصر عکس برای یك تصویر منسجم دست نخورده باقی می مانند.

از زوم کردن بپرهیزید

وقتی از راه دور عکاسی می کنید ، وسوسه انگیز است چیز خاصی را که می خواهید ثبت کنید بزرگنمایی یا زوم کنید. اما در واقع بهتر است زوم نکنید. با انجام این کار می توانید عکس را ، تار و یا بی کیفیت کند.

ترفندهای عکاسی با موبایل


پرهیز از زوم کردن


درعوض ، سعی کنید به موضوع خود نزدیک شوید. مگر اینکه این یک حیوان وحشی باشد ، در این صورت توصیه می کنیم فاصله خود را حفظ کنید! یا از فاصله پیش فرض عکس را بگیرید و بعداً آن را برش دهید. به این ترتیب ، شما کیفیت عکس را به کم نمی کنید.

عکاسی از جزئیات کوچک

شاید این عبارت را شنیده باشید ، "این چیز کوچک است". گاهی اوقات ، این امر در مورد عکس ها نیز صدق می کند. تصاویر کلوزآپ که جزییات کوچک ، پیچیده و ظریف را ضبط می کنند ، می توانند برای موضوعات بصری خوب باشند. از بافت ها و الگوی هایی مانند رنگ ، بافت ، جاده ماسه ای یا کاشی استفاده کنید.

ترفندهای عکاسی با موبایل


عکاسی از جزئیات کوچک


نکته حرفه ای: از ابزار "sharpen" در برنامه ویرایش عکس مورد علاقه خود استفاده کنید تا (به صورت محافظه کارانه) جزئیات عکس خود را شارپ کنید.


بیشتر بدانید : روش های تار کردن خلاقانه عکس در عکاسی با موبایل + نمونه عکس

بیشتر بدانید : با موبایل هوشمندتان حرفـه ای عکاسی کنید!

بیشتر بدانید : چه کار کنیم تا طول عمر دوربین عکاسی مان بیشتر شود؟

 

تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو