ختنه جراحی پوست قسمت بالایی، بافت پوشاننده سر (غدد) آلت تناسلی است. این یک عمل باستانی است که منشأ آن در مناسک مذهبی است. امروزه بسیاری از والدین پسران خود را به دلایل مذهبی یا دیگر ختنه می کنند. این جراحی معمولاً در روز اول یا دوم بعد از تولد انجام می شود. (در بین جمعیت یهودیان، ختنه در روز هشتم انجام می شود.) این روند در نوزادان، کودکان و مردان مسن تر پیچیده تر و خطرناک تر خواهد بود. در ادامه این مقاله ار بخش مقالات جنسی دکتر سلام به توضیج کامل علل ختنه در مردان پرداخته و با آن آشنا می شویم.

ختنه

حقایقی در مورد ختنه

اولین ختنه ها ممکن است 15000 سال پیش انجام شده باشد. این جراحی در ایالات متحده (ایالات متحده) نسبتاً متداول است اما در سایر کشورهای غربی کمتر دیده می شود. ختنه کردن یک نوزاد 5 تا 10 دقیقه طول می کشد. یک روش جراحی بزرگسالان حدود 1 ساعت طول می کشد و بهبودی 2 تا 3 هفته طول می کشد. این جراحی ممکن است خطر ابتلا به HIV و سایر مشکلات بهداشتی را کاهش دهد. یهودیت، اسلام و تعدادی دیگر از ادیان طرفدار ختنه هستند.

ختنه چیست؟

ختنه یک عمل جراحی نسبتاً جزئی است که بسیاری از خانواده ها پسران تازه متولد شده این کار را انجام می دهند. این جراحی شامل از بین بردن پوست جلوی آلت تناسلی مرد است. عمل جراحی نسبتاً ساده است. پوست ختنه گاه از سر آلت تناسلی رها می شود و در یک کودک قطع می شود، در یک روش طی 5 تا 10 دقیقه انجام می شود. در بزرگسالان، آن پوست را برداشته و حدود 1 ساعت طول می کشد. سپس زخم بسته می شود یا با بخیه های قابل حل بخیه می شود.

تاریخچه

اولین جراحی ها شاید 15000 سال پیش اتفاق افتاده باشد. این آهسته آهسته در انواع مختلف فرهنگ، به ویژه در خاورمیانه گسترش یافته است. این ممکن است در جهان باستان به عنوان یک معیار بهداشت عمومی و راهی برای پیشگیری از بالانیت رایج شده باشد. بالانیت منجر به تورم و درد در قسمت آلت می شود. این جراحی در اواخر قرن نوزدهم، هنگامی که در تلاش برای جلوگیری از استمناء انجام شد، در جهان غرب رواج پیدا کرد. اعتقاد بر این بود كه طیف وسیعی از شرایط، از جمله صرع، فلج، سل و جنون را در بر می گیرد.

با این حال، شواهد قانع کننده کمی برای تأیید این ادعاها وجود ندارد. از آنجا که سیستم های مراقبت های بهداشتی تازه تاسیس کشور با افزایش هزینه مواجه بودند، به عنوان یک توصیه کاهش یافت. با این حال، در ایالات متحده آمریکا روشی نسبتاً متداول است و برخی از مقامات اصلی بهداشت آن را توصیه می کنند.

ختنه چگونه انجام می شود؟

در هنگام این جراحی ، پوست ختنه گاه از قسمت آلت تناسلی جدا می شود. اگر در دوره نوزادی انجام شود، این عمل حدود پنج تا 10 دقیقه طول می کشد. جراحی بزرگسالان حدود یک ساعت طول می کشد. این جراحی معمولاً در پنج تا هفت روز بهبود می یابد.

آیا ختنه لازم است؟

استفاده ازاین جراحی به دلایل پزشکی یا بهداشتی موضوعی است که همچنان مورد بحث است. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) دریافت که مزایای سلامتی ختنه نوزادان از خطرات آن بیشتر است، اما این مزایا به اندازه کافی برای توصیف انجام این جراحی جهانی نیست. این روش ممکن است در پسران و آقایان مسن برای درمان فیموز (عدم توانایی در برداشتن پوست جلوی آلت) یا برای درمان عفونت آلت تناسلی توصیه شود. والدین باید قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی یک فرزند پسر، در مورد فواید و خطرات این روش با پزشک خود صحبت کنند.

عوامل دیگری مانند فرهنگ، مذهب و ترجیح شخصی شما نیز در تصمیم شما نقش دارند. این جراحی برای بسیاری از خانواده های یهودی و اسلامی و همچنین برخی قبایل بومی در آفریقا و استرالیا یک مراسم مذهبی یا فرهنگی است. این جراحی می تواند یک امر سنتی از خانواده، بهداشت شخصی یا مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه باشد. بعضی اوقات نیاز به ختنه پزشکی وجود دارد، مانند وقتی که پوست خیلی محکم است که به عقب (جمع شده) روی سایر اعضای آلت تناسلی کشیده می شود.

در موارد دیگر، به ویژه در مناطقی از آفریقا، ختنه برای پسران یا آقایان بزرگتر توصیه می شود تا خطر برخی از عفونت های مقاربتی را کاهش دهند. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) می گوید فواید این جراحی بیشتر از خطرات است. با این حال، AAP ختنه معمول را برای همه نوزادان مذکر توصیه نمی کند. AAP تصمیم ختنه را به والدین واگذار می کند – و از استفاده از بی حسی برای نوزادانی که این روش را انجام می دهند پشتیبانی می کند.

ختنه

این جراحی ممکن است مزایای سلامتی مختلفی داشته باشد، از جمله:

بهداشت آسان تر

این جراحی شستن آلت تناسلی انسان را ساده تر می کند. با این حال، به پسران مبتلا به آلت تناسلی ختنه نشده می توان آموزش داد که مرتباً زیر پوست را تمیز کنند.

کاهش خطر عفونت ادراری

خطر ابتلا به عفونت ادراری در آقایانی که جراحی کرده اند کم است، اما این عفونت ها در آقایان بدون خارش بیشتر است. عفونت های شدید در اوایل زندگی می تواند بعداً منجر به مشکلات کلیوی شود.

کاهش خطر ابتلا به عفونتهای مقاربتی

مردان ختنه شده ممکن است در معرض خطر برخی عفونتهای مقاربتی از جمله HIV خطر کمتری داشته باشند. با این وجود، اقدامات جنسی ایمن ضروری است.

پیشگیری از مشکلات آلت تناسلی

گاهی اوقات، پوست ختنه گاه بر روی آلت تناسلی ختنه نشده می تواند دشوار یا غیرممکن باشد (فیموز). این می تواند منجر به التهاب جلوی پوست یا سر آلت شود.

خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی کاهش یافته است

اگرچه سرطان آلت تناسلی نادر است، اما در مردان ختنه شده کمتر دیده می شود. بعلاوه، سرطان گردن رحم در شرکای جنسی زنان مردان ختنه شده کمتر دیده می شود.

ختنه

خطرات عدم جراحی، نه تنها نادر است، بلکه با مراقبت مناسب از آلت تناسلی مرد قابل اجتناب است. در صورت وجود برخی اختلالات لخته شدن خون، ختنه ممکن است گزینه مناسبی نباشد. همچنین این جراحی ممکن است برای نوزادان نارس که هنوز هم نیاز به مراقبت های پزشکی و یا نوزادانی که با ناهنجاری های آلت تناسلی مرد متولد شده اند، مناسب نباشد. این جراحی هیچ تاثیری در باروری ندارد و همچنین ختنه به طور کلی تصور می شود که باعث افزایش یا کاهش لذت جنسی مردان یا شرکای آنها نمی شود.


بیشتر بخوانید: مقاربت دردناک یا دیسپارونی چیست؟


مزایا و خطرات ختنه

این جراحی عملی برای از بین بردن قسمت جلوی پوست مرد است. این بیماری یکی از قدیمی ترین و رایج ترین روش های جراحی است که اغلب به دلایل مذهبی، اجتماعی، پزشکی و فرهنگی روی نوزادان انجام می شود. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ختنه مردان را بر این اساس که به نظر می رسد خطر عفونت HIV را کاهش می دهد، تشویق می کنند. اما همه مقامات بهداشت موافق نیستند، و توصیه ها تا حدودی بحث برانگیز است.

طبق CDC ، 58.3 درصد از نوزادان آمریکایی در سال 2010 ختنه شدند. در انگلستان (ایالات متحده) حدود 8.5 درصد از مردان جراحی می شوند.

چرا نوزادان را ختنه می کنند؟

تعدادی از عوامل برای ختنه نوزادان وجود دارد:

  • دین
  • بهداشت
  • ملاحظات بهداشتی

برخی از مطالعات نشان داده اند که این جراحی خطر ابتلا به عفونت ادراری (UTI) را کاهش می دهد، اما یافته های اخیر با این موضوع مغایرت داشته است، که برخی نشان می دهد این احتمال خطر را افزایش می دهد. شواهد حاکی از خطر کمتر برخی از عفونتهای مقاربتی (STI) از جمله HIV است. به نظر می رسد که مردان ختنه شده کمتر به تبخال یا سفلیس مبتلا می شوند. در موارد بسیار نادر، بالانیت یا فیموز ممکن است در یک مرد بدون ختنه اتفاق بیفتد. با این شرایط، پوست ختنه گاه قابل برداشت نیست. آنها نیاز به درمان جراحی دارند.

سرطان آلت تناسلی مرد بسیار نادر است، اما به نظر می رسد در آقایان با شاخص توده بدنی بالا (BMI)، سابقه مصرف سیگار، مردانی که ختنه نمی شوند یا ترکیبی از این عوامل، کمی بیشتر شایع است. با این حال، تخمین زده شده است که برای جلوگیری از سرطان آلت در سال، 300000 ختنه لازم است.

ختنه و HIV

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) “شواهد قانع کننده” وجود دارد که این جراحی را خطر انقباض اچ آی وی در رابطه جنسی را 60 درصد کاهش می دهد. با این حال، آنها اشاره كردند كه ختنه فقط محافظت جزئی خواهد داشت و از مردان می خواهند كه از كاندوم نیز استفاده كنند. احتمال بیشتر عفونت ممکن است به این دلیل باشد که پوست ختنه گاه در هنگام مقاربت مستعد انشعابات و پارگی می شود و باعث می شود که درهای باز برای ورود عوامل بیماری زا برای ورود به جریان خون فراهم شود.

احتمال دیگر این است که فضای بین آلت و آلت تناسلی ممکن است محیطی را فراهم کند که ویروس بتواند برای مدت زمانی زنده بماند و خطر ابتلا به عفونت را برای فرد و شریک زندگی بعدی آنها افزایش دهد. برخی معتقدند که ایالات متحده، علی رغم میزان ختنه بالا، میزان HIV نسبتاً بالایی دارد. علاوه بر این، نتایج مطالعات در آفریقا و آسیا که مربوط به ختنه با پیشگیری از اچ آی وی، عمدتا در جمعیت های دگرجنسگراست، ممکن است به ایالات متحده مربوط نشود.

از سال 2008 تا 2014، عفونت های جدید با HIV از 45700 به 37.600 کاهش یافته است. از این تعداد، 26200 مورد جدید در بین مردان همجنسگرا، دوجنسگرا یا سایر مردانی بود که با مردان رابطه جنسی داشتند.

ختنه بزرگسالان

این جراحی اغلب در بزرگسالان نسبت به کودکان کمتر انجام می شود. مدت زمان بیشتری طول می کشد و احتمالاً آسیب بیشتری در بافت ایجاد می کند. همچنین ممکن است باعث ایجاد آسیب روانی بیشتر از نوزادان شود. فیموز شامل عدم توانایی در عقب بردن پوست سر آلت است که منجر به درد و مشکلات ادراری می شود. در صورتی که یک آقا با پوست ختنه گاه یا به دلیل جای زخم، عفونت یا التهاب متولد شود، می تواند رخ دهد. گزینه های درمانی شامل کورتیکواستروئیدهای موضعی یا ختنه است.

Paraphimosis زمانی است که پوست ختنه گاه پشت سر آلت تناسلی گیر کرده و جریان خون را تا انتهای آلت تناسلی محدود می کند. این می تواند ناشی از مداخله پزشکی مانند استفاده از سوند باشد. Paraphimosis یک اورژانس پزشکی است. بدون درمان، گانگرن می تواند نتیجه یابد. هدف از این درمان، کاهش تورم است، اما این جراحی پس از بهبودی، برای جلوگیری از عود توصیه می شود.

بالانیت زمانی است که سر آلت تناسلی متورم شود، به عنوان مثال به یک عفونت مقاربتی (STI)، برآمدگی، سوزش پوست یا وضعیت پوستی دیگر منجر می شود. در مردانی که جراحی شده اند نادر است. این جراحی می تواند از عود جلوگیری کند.

ختنه

خطرات ختنه

این جراحی یک روش نسبتاً بی خطر است و عوارض شدید آن نادر است.

خطرات زیر ممکن است:

  • پوست ختنه گاه خیلی کوتاه و یا خیلی طولانی باقی مانده است.
  • زخم به درستی بهبود نمی یابد.
  • ریزش خون و خونریزی رخ می دهد.
  • آسیب به مجرای ادرار، لوله ای که حامل ادرار از طریق آلت تناسلی است، می انجامد و ادرار را مشکل می کند.
  • در موارد بسیار نادر، ممکن است قطع عضو سر آلت تناسلی رخ دهد.
  • ممکن است عفونت خون یا مسمومیت با نام سپتی سمی ایجاد شود.
  • پوست جلوی آلت ممکن است به آلت تناسلی وارد شود و به جراحی جزئی دیگری نیز نیاز داشته باشد.
  • ممکن است حس آلت تناسلی به خصوص در هنگام مقاربت کاهش یابد.

هنگام انجام عمل عوارض به احتمال زیاد بیشتر است:

  • در مردان مسن
  • در شرایط غیر استریل
  • توسط ارائه دهندگان بی تجربه یا آموزش دیده
  • به روشی سنتی، به عنوان مناسک مذهبی

اگر یک استاد پزشکی واجد شرایط این روش را در یک محیط استریل انجام دهد، خطرات کاهش می یابد.

اثرات روانشناختی ختنه

روانشناسان نسبت به تشویق CDC در جراحی مردان ابراز نگرانی کرده اند. آنها استدلال می كنند كه این مداخله از نظر روانی آسیب پذیر است، به ویژه در مورد نوزادان، كودكان و نوجوانان. به گفته آنها، نوزادان اغلب تحت عمل جراحی بدون بیهوشی قرار می گیرند و این می تواند به درد مکرر منجر شود و ممکن است منجر به تغییرات مغزی شود که با اختلالات خلقی مرتبط است. شماری از مردان، افسردگی، عصبانیت و مشکلات دیگر را تجربه کرده اند که ناشی از این است که بدون رضایت آنها، دستگاه تناسلی در نوزادی تغییر یافته است.

کودکان بزرگتر با هر نوع مداخله جراحی، به ویژه اگر درگیر دستگاه تناسلی باشد، درجه ای از تروما را تجربه می کنند. در بزرگسالی، می تواند منجر به علائم اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) شود. در مردان مبتلا به فیموز، استفاده از روش های کم تهاجمی، مانند کرم کورتیکواستروئید، ممکن است به کاهش خطر اضطراب که باعث ختنه می شود، کمک کند. این روانشناسان می گویند، افرادی که تحت عمل جراحی قرار نگرفته اند، ممکن است احساس کنند که بدن یا اندام تناسلی آنها به نوعی “بد” یا “کوچک” است. به منظور کاهش مشکلات روانی در پسران، حتما در اولین فرصت پس از تولد اقدام به ختنه کردن کنید تا کمترین آسیب را ببیند. معمولا چند روز پس از افتادن ناف، بهترین زمان ختنه کردن پسران است.

بهبودی پس از ختنه

منطقه آسیب دیده به مدت 2 تا 3 هفته دچار کبودی و تورم می شود و ادرار ممکن است برای چند روز یا چند هفته دردناک باشد. بعضی از ناراحتی ها معمولاً بعد از این جراحی ایجاد می شوند، اما درد معمولاً شدید نیست، زیرا این عمل نسبتاً جزئی است. داروهای ضد درد می توانند کمک کنند.

توصیه های دوره بهبودی عبارتند از:

پوشیدن لباس زیر

که آلت تناسلی را در جای خود نگه می دارد، نه شلوارک بوکس.

نوشیدن مایعات فراوان

برای رقیق شدن اسیدیته ادرار و کاهش درد هنگام ادرار، که می تواند در چند روز اول یا چند هفته پس از ختنه دردناک باشد.

اجتناب از فعالیت بدنی

تا زمانی که زخم بهبود نیابد، به طور معمول 3 هفته برای پسران و آقایان بزرگتر

عدم استفاده از کرم ضد عفونی کننده یا کرم دیگری که تجویز نشده باشد

زیرا این امر می تواند در روند بهبودی اختلال ایجاد کند و خطر عفونت و جای زخم را افزایش دهد کشیدن ژله نفتی در انتهای آلت تناسلی ممکن است به کاهش احساس درد در هنگام ادرار کمک کند.

ختنه

نعوظ در مرحله بهبودی می تواند دردناک باشد. برای به حداقل رساندن احتمال نعوظ شبانه:

  • قبل از خوابیدن مثانه را خالی کنید.
  • به جای پشت، بر روی شانه دراز بکشید.
  • سعی کنید زانوها را به حالت جنین بکشید.

والدین در مورد این جراحی تصمیم می گیرند. هنگام توجه به ختنه کردن برای کودک خود، باید از خطرات و مزایای احتمالی آن آگاه باشید. همچنین باید توجه داشته باشید که حقوق والدین برای دادن رضایت این جراحی برای فرزندشان مورد اختلاف است. برخی از مردان ابراز نارضایتی کردند که آنها بدون اجازه در کودکی ختنه شدند. آنها از اینکه از توانایی تصمیم گیری در مورد بزرگسالان محروم شوند ناراحت هستند.


بیشتر بخوانید: 5 غذا برای داشتن رابطه جنسی بهتر + راهنمایی کامل


دلایل پزشکی ختنه

تحقیقات اخیر نشان می دهد که این جراحی ممکن است مزایای پزشکی زیادی داشته باشد. خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری (UTI) در سال اول زندگی کودک 10 برابر کمتر باشد(به یاد داشته باشید که تنها یک درصد از نوزادان در معرض خطر UTI هستند ، بنابراین 1000 مورد ختنه لازم است تا از ابتلا به عفونت ادراری جلوگیری شود).

خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی بسیار کمتری دارد (اگرچه این یک بیماری بسیار نادر است و به نظر می رسد بهداشت خوب دستگاه تناسلی نیز این خطر را کاهش می دهد. برای جلوگیری از یک مورد سرطان آلت بیش از 10،000 مورد ختنه لازم است) احتمال ابتلا به عفونتهای منتقله جنسی در مردانی كه ختنه نشده اند وجود دارد (اگرچه این مطالعات به طور علمی تأیید نشده اند و اقدامات جنسی ایمن در جلوگیری از این عفونت ها بسیار مؤثر است).

ختنه پسران و آقایان بزرگتر

برخی از دختران و پسران بزرگتر به دلیل مشکلات پزشکی به این جراحی نیاز دارند:

  • زخم شدن پوست جلوی آلت که جلوی جمع شدن آن را می گیرد (فیموز)
  • تکرار التهاب یا عفونت آلت تناسلی مرد (بالانیت یا لوزه اسکلروز)
  • پوست ختنه ای که خیلی تنگ است و هنگام ادرار کردن باعث ایجاد درد می شود
  • عفونتهای مكرر مجاری ادراری.

مسائل پزشکی در رابطه با ختنه

اگر شما در حال جراحی خود یا فرزند خود هستید، باید طیف وسیعی از مسائل را با پزشک یا جراح خود در میان بگذارید از جمله:

  • تاریخچه پزشکی
  • هرگونه واکنش بد احتمالی یا عوارض جانبی بیهوشی.

این جراحی ممکن است در چند روز اول پس از تولد تحت بی حسی موضعی یا بعد از شش ماهگی تحت بیهوشی عمومی انجام شود. والدین و پزشک آنها باید اطمینان حاصل کنند که فردی که ختنه را با تجربه انجام داده است ، از بی حسی مناسب استفاده کرده و مهارت های لازم برای مقابله با هرگونه عوارض احتمالی را دارد.

رویه ختنه

روشهای مختلف جراحی وجود دارد. یا بیهوشی موضعی یا عمومی همیشه باید استفاده شود. روش plastibell شامل بی حس کردن محل با کرم های بی حسی موضعی یا تزریق است. وسیله ای به شکل زنگ در زیر قسمت بالایی آلت قرار داده شده است تا آن را از آلت تناسلی جدا کند. پوست ختنه گاه با استفاده از قیچی برداشته می شود. از طرف دیگر، این جراحی را می توان به عنوان یک روش جراحی رسمی و با استفاده از بخیه های حل شونده یا چسب بافت انجام داد.

بلافاصله پس از ختنه

بعد از عمل می توانید موارد زیر را انتظار داشته باشید:

  • ناراحتی و تورم
  • یک لکه خون کوچک در آلت کودک (کوچکتر از یک قطعه 10 سانتی متری – اگر بزرگتر است، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید)
  • محل زخم حدود 10 روز ناخوشایند به نظر می رسد.

عوارض بعد از ختنه

عوارض ناشی از این جراحی نادر است، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • خون ریزی بیش از حد
  • عفونت
  • بریدن پوست ختنه گاه خیلی کوتاه یا خیلی طولانی
  • تحریک سر آلت، از آنجا که به نظر می رسد پوست ختنه گاه از سر آلت محافظت می کند
  • باریک شدن گوشتوس (لوله ای که اجازه می دهد ادرار از بدن خارج شود)
  • کاهش حساسیت، که می تواند باعث کاهش لذت جنسی در زندگی یا مقاربت دردناک برای شریک جنسی مرد شود.

ختنه

مراقبت از فرزندتان بعد از ختنه کردن

توسط پزشک خود راهنمایی شوید، اما پیشنهادات کلی شامل موارد زیر است:

  • به فرزندتان استراحت کامل بدهید
  • کمی ژله نفتی یا پماد را روی یک پانسمان سبک بر روی زخم بمالید
  • استفاده از ژله نفتی تازه و یک پانسمان گاز جدید در هر بار تغییر. این امر خطر تحریک ادرار زخم را کاهش می دهد
  • حمام روزانه برای تمیز نگه داشتن منطقه تا حد ممکن.

بهداشت دستگاه تناسلی و آلت تناسلی مرد بدون ختنه

پوست آلت تناسلی پسر جوان معمولاً تا حدود سن پنج سالگی به غده (سر) آلت تناسلی مرد وصل می شود. سعی نکنید قبل از آماده شدن پوست ختنه گاه را جدا کنید، زیرا این ممکن است به بافتهای ظریف آسیب برساند و باعث ایجاد زخم شود. به طور کلی، پوست ختنه گاه یک کودک به بهترین وجه جدا می شود. پوست آلت پسر ممکن است در هر جایی بین دو سال اول و بلوغ جمع شود. غالباً چسبندگی ها (مناطقی که هنوز به هم وصل هستند) بین غده آلت تناسلی مرد و لایه داخلی پوست ختنه گاه وجود دارد.

چسبندگی طبیعی است و در 15 سال اول زندگی از هم جدا می شود. پس از بلوغ، پوست ختنه گاه باید به راحتی جمع شود. غدد روغنی در زیر پوست ختنه گاه ماده ای ضخیم و سفید به نام smegma تولید می کند که باید با دقت و مرتباً از بین برود.

آیا واقعا تفاوتی وجود دارد؟

تفاوت اصلی بین آلت ختنه شده (بریده شده) و ختنه نشده (بدون شک) آلت تناسلی وجود پوست در اطراف سر آلت است. اگرچه واقعاً به ترجیح شخصی کاهش می یابد، وجود یا عدم وجود آن در پوست درخت پوست ختنه گاه تأثیر خود را بر بهداشت و سلامت کلی شما می گذارد. در ادامه درباره اینکه چگونه این جراحی می تواند روی ظاهر آلت تناسلی، عملکرد جنسی و موارد دیگر تأثیر بگذارد، اطلاعات کسب کنید.

آیا روی اندازه آلت تناسلی تأثیر دارد؟

خنثی (ناخوداگاه)

یک پوست ختنه گاه می تواند هنگامی که پوسته پوسته می شود آلت تناسلی شما کمی حجیم تر به نظر برسد. در طول نعوظ، پوست ختنه گاه جمع می شود و تقریبا از بین می رود، بنابراین هیچ تأثیری بر روی آلت تناسلی شما در هنگام نقوظ ندارد.

ختنه شده (برش)

اندازه آلت تناسلی شما عمدتاً بر روی ژنهای شما است. اینها فنوتیپ یا بیان جسمی آلت تناسلی شما را تعیین می کنند. اندازه آلت تناسلی مرد نیز مبتنی بر جریان خون به بافت آلت است. برداشتن یک لایه از بافت پوست هیچ تاثیری روی سایر بافت های آلت تناسلی ندارد.

آیا بر ظاهر کلی تأثیر می گذارد؟

ختنه نشده

در یک آلت تناسلی مردانه، پوست ختنه گاه روی سر آلت تناسلی مرد مانند یک هود در صورت عدم تنظیم، بر روی آلت تناسلی مرد می لرزد. سر آلت تناسلی مرد تا حد زیادی قابل مشاهده نیست. هنگامی که شما در حال نقوظ هستید، پوست ختنه گاه گلدان را جمع می کند و در جلوی آن قرار می دهد. پوست ختنه گاه به نظر می رسد که شکسته است.

ختنه

برش

در یک آلت تناسلی بریده شده، پوست ختنه گاه وجود ندارد. این غده ها را همیشه باز نگه می دارد. ممکن است متوجه تفاوت ناچیزی در بافت پوست در جایی که پوست جلوی پوست برداشته شد، شوید. ممکن است پوست نزدیک به بدن شما سفت تر و ضخیم تر شود. ممکن است پوست نزدیک به غده نازک تر و حساس تر باشد.

آیا روش شما در مورد بهداشت تأثیر می گذارد؟

ختنه نشده

آلت تناسلی مردانه نیاز به توجه بیشتری به بهداشت دارد. اگر مرتباً زیر پوست زیر پوست را تمیز نمی کنید ، باکتری ها، سلول های مرده پوست و روغن می توانند باعث ایجاد اسمگما شوند. اسمگما می تواند به آلت تناسلی شما بوی دهد و حتی منجر به التهاب غده و پوست ختنه گاه (بالانیت) شود. این می تواند باعث شود که برگرداندن پوست سر آلت شما مشکل یا غیرممکن باشد. اگر این اتفاق بیفتد، به عنوان فیموز شناخته می شود. در صورت عدم درمان، فیموز و بالانیت هر دو می توانند به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشند.

لطفاً توجه داشته باشید

این دستورالعمل ها فقط مخصوص بزرگسالان است. قبل از بلوغ، ممکن است جمع کردن کامل جلوی پوست دشوار باشد. هرگز نباید به زور جمع شود، حتی برای تمیز کردن.

برش

یک آلت تناسلی بریده شده نیازی به بهداشت اضافی ندارد. فقط مطمئن شوید که هنگام استحمام مرتباً آن را می شویید.با این حال، ممکن است پوست آلت تناسلی شما بدون پوست ختنه گاه خشک شود و یا تحریک شود. با پوشیدن لباس زیر و پرهیز از شلوار تنگ، می توانید از این امر جلوگیری کنید.

آیا بر حساسیت جنسی تأثیر می گذارد؟

ختنه نشده

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که برای آلت تناسلی های ناپایدار، پوست ختنه گاه بخشی از آلت تناسلی است. با این حال، این مطالعه روشن می کند که این بدان معنا نیست که تجربه لذت بردن شما در طول رابطه جنسی متفاوت است، چه بریده و چه نبریده. Cut: A study 2011 منبع معتبر ادعا می کند که مردان دارای آلت تناسلی برش یافته “مشکلات ارگاسم” را اعلام کرده اند. اما یک منبع موجه پاسخ به سال 2012 این ادعا را زیر سوال می برد.

نویسندگان خاطرنشان كردند كه مطالعه سال 2011 هیچ ارتباط مستقیمی بین ختنه و رضایت جنسی نشان نداد. آنها همچنین عوامل متعددی را که می تواند نتایج مطالعه را کمرنگ کند، برجسته کردند.

آیا در روانکاری تأثیر دارد؟

ختنه نشده

پوست ختنه گاه باعث روانکاری طبیعی آلت می شود. با این حال، هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که نشان دهد جراحی نکردن نیاز به روانکاری اضافی برای همان میزان رضایت جنسی است که افراد ختنه شده تجربه می کنند.

برش

قطع شدن ممکن است به معنای آن باشد که شما در مواقع ضروری روانکاری، مانند رابطه جنسی مقعد ، به روانکاری اضافی احتیاج دارید. هیچ مدرکی حاکی از تفاوت در سلامت آلت تناسلی مرد یا رضایت جنسی بدون روانکاری طبیعی تهیه شده توسط پوست ختنه گاه نیست.

ختنه

یا بر تولید اسپرم یا باروری کلی تأثیر دارد؟

ختنه نشده

جراحی نکردن تأثیر مستقیمی بر باروری شما نمی گذارد. تولید اسپرم بر بیضه ها استوار است نه آلت تناسلی. رژیم غذایی، سبک زندگی و سلامت کلی شما تأثیر بسیار بیشتری در باروری شما دارد.

برش

برش تقریباً هرگونه خطر ابتلا به فیموز و بالانیت را از بین می برد. اینها هم می توانند باعث التهاب و هم عفونت شوند. با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر ختنه کردن بر باروری وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: هیپوسپادیاس اطفال؛ علل، تشخیص و درمان هیپوسپادیاس اطفال


آیا این امر بر خطر عفونت شما تأثیر می گذارد؟

ختنه نشده

شواهد فراوان نشان می دهد که ختنه نکردن خطر ابتلا به عفونت ادراری (UTI) را بیشتر در سال اول زندگی افزایش می دهد. همچنین می تواند خطرات عفونی را که منجر به فیموز و بالانیت می شود، افزایش دهد. تمرین بهداشت خوب می تواند به جلوگیری از این عفونت ها کمک کند.

برش

مردان ختنه شده ممکن است از کاهش خطر ابتلا به برخی از عفونتهای مقاربتی (STI) مانند تبخال دستگاه تناسلی برخوردار باشند. آنها همچنین 50 تا 60 درصد منبع معتبر احتمالاً ویروس نقص سیستم ایمنی بدن (HIV) از شرکای زن را رد می کنند. هیچ مدرک قابل مقایسه ای برای حمایت یا انکار این کاهش خطر در مردانی که رابطه جنسی با مردان دارند، وجود ندارد.

آیا این امر بر خطر ابتلا به سرطان آلت تاثیر می گذارد؟

ختنه نشده

مردان ختنه نشده به طور کلی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان آلت قرار دارند زیرا بیشتر مستعد ابتلا به اسمگما و فیموز هستند. هر دو عامل خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی هستند. مردان بدون برش با حفظ بهداشت آلت تناسلی تقریباً می توانند خطر خود را کاهش دهند.

برش

اگرچه تحقیقات هنوز هم ادامه دارد، ممکن است زنانی که شرکای آنها ختنه شده اند احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم را ندارند. عامل خطر اصلی سرطان دهانه رحم، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.

ختنه

نکته پایانی در مورد ختنه

جراحی کردن یا نکردن تأثیر بسیاری از نظر بهداشت جهانی ندارد. تفاوت عمده این است که اگر شما جراحی نشده باشید، لازم است مرتباً زیر پوست را بشویید تا خطر ابتلا به عفونت و سایر شرایط را کاهش دهید. انجام اقدامات برای کاهش خطر ابتلا به STI، مانند استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی، صرف نظر از اینکه ختنه شده اید، مهم است. این جراحی معمولاً یک عمل ساده و دارای ریسک عوارض نسبتاً کم است. با این حال، همیشه یک تصمیم ساده نیست.

شایان ذکر است که آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، ضمن توصیه به این جراحی به دلایل بهداشتی، توجه داشته باشید که این باید “برای خانواده هایی که آن را انتخاب می کنند” باشد، و نه یک عمل معمول برای همه نوزادان پسر.