هشدار؛ سرفه و تب بالا را در فصل سرد سال جدی بگیرید

50

1398/7/29

10:33


یک فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان درباره سرفه و تب بالا به عنوان علائمی بیماری های عفونی در فصل سرد هشدار داد.

هشدار؛ سرفه و تب بالا را در فصل سرد سال جدی بگیرید

به گزارش بهداشت نیوز: محمد نیک‌پندار فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان درباره بیماری‌های شایع ریوی در کودکان اظهار کرد: با شروع فصل سرما بیماری‌های ریوی در کودکان شدت پیدا می‌کنند که این بیماری‌ها اغلب به شکل عفونت‌های ویروسی و باکتریایی ظاهر می‌شوند.

او بیان کرد: بیماری‌های آلرژیک هم مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی را درگیر می‌کنند که به بیماری‌های آلرژیک مجاری تنفسی تحتانی آسم گفته می‌شود. در صورتی‌که ریه‌ها و مجاری تنفسی تحتانی یا بافت ریه درگیر عوامل عفونی شوند در ابتدا علائمی مانند سرماخوردگی مانند آبریزش از بینی، تب و سرفه بروز پیدا می‌کنند که این نشانه‌ها می‌توانند به ریه‌ها هم منتشر شوند و علائم ذات‌الریه یا پنومونی را ایجاد کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان افزود: در صورتی‌که کودک غیر از علائم سرماخوردگی به تب‌های بالا دچار شود، سرعت تنفسش افزایش پیدا کند و فرورفتگی زیر دنده‌ها، بین دنده‌ها، بالای جناغ سینه یا بالای استخوان ترقوه هنگام تنفس اتفاق بیفتد؛ این‌ها علائم هشدار دهنده‌ای هستند که نشان می‌دهند بافت ریه درگیر شده است. اگر این نشانه‌ها به‌ویژه در سنین پایین با علائمی مانند بی‌اشت‌هایی شدید و استفراغ همراه باشد در این صورت بیماری شدت پیدا می‌کند و ممکن است دیگر در منزل نتوان بیمار را درمان کرد.

روش‌های درمان پنومونی

نیک‌پندار تاکید کرد: اگر در تصویربرداری و عکس رادیوگرافی از قفسه سینه مشخص شد که عفونت‌های باکتریایی بیماری‌های ریوی را ایجاد کرده‌اند؛ در این صورت با توجه به شرایط عمومی بیمار به‌ویژه سن تصمیم می‌گیریم که آنتی بیوتیک را به شکل خوراکی یا تزریقی از طریق ورید تجویز کنیم. متاسفانه همیشه امکان جداسازی ۱۰۰ درصد بین درگیری ویروسی و باکتریایی وجود ندارد بنابراین برخی اوقات پزشکان بر اساس یافته‌های بالینی اقدامات درمانی را انجام می‌دهند.

او تصریح کرد: در صورتی‌که پنومونی به طور کامل ویروسی باشد، تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها ضرورتی ندارد و تنها درمان‌های حمایتی کافی است. درگیری‌های ویروسی هم اگر با نشانه‌هایی مانند تب بالا، بی‌قراری، حالت تهوع و استفراغ به‌ویژه در سنین پایین (کمتر از ۶ ماه) همراه باشند، می‌توانند خطرناک باشند تا جایی‌که نوزاد به بستری بیمارستان نیاز پیدا می‌کند.

این متخصص بیماری‌های ریه کودکان گفت: برای درمان بیماری‌های آلرژیک مجاری تنفسی تحتانی (آسم) کودکان زیر نظر پزشک باید از اسپری‌های باز کننده برونش و ضد التهاب استفاده کرد.

نیک‌پندار یادآوری کرد: راه‌های پیشگیری از بیماری‌های عفونی اغلب واکسیناسیون و در تماس نبودن با بیماران مبتلاست. واکسیناسیون بیماری‌هایی مانند سیاه‌سرفه، اوریون، سرخک و آنفلوآنزا در برنامه واکسیناسیون کشوری وجود دارد، اما واکسیناسیون آنفلوآنزا جزو برنامه واکسیناسیون کشوری نیست در حالی‌که تزریق این واکسن برای بیماران قلبی و ریوی مزمن ضرورت دارد؛ تزریق واکسن آنفلوآنزا همچنین به مبتلایان به آسم کودکان پیشنهاد می‌شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو