۱۱ عامل ناشناخته مشکلات قلبی زنان

منبع: فرزند

126

1398/7/29

11:54


۱۱ عامل ناشناخته مشکلات قلبی زنان

مشکلات قلبی زنان به قدری زیاد شده که می‌توان گفت عوامل بی‌خطری همچون زندگی عاطفی، دوران کودکی و حتی سن اولین عادت ماهانه زنان می‌تواند منجر به بیماری قلبی شود.

این به آن معناست که اگر واقعا می‌خواهید خطر ابتلا به بیماری قلبی را در خود کاهش دهید، باید نه تنها به عوامل شناخته‌شده این مشکلات توجه کنید، بلکه از عواملی که مخفیانه باعث مشکلات قلبی می‌شوند نیز آگاهی داشته باشید.

(قصد ترساندن شما را نداریم، اما بیماری قلبی قاتل شماره یک زنان در سراسر دنیاست. فقط در آمریکا، هر دقیقه یک زن در اثر بیماری قلبی جان می‌سپارد.)

۱ . اولین عادت ماهانه پیش از دوازده سالگی

آدام اسپلاور، متخصص قلب اهل فلوریدا می‌گوید هرچه زودتر عادت ماهانه شوید احتمال این که بعدها به بیماری‌های قلبی مبتلا شوید، بیشتر است. در حقیقت مطالعه جدیدی در این زمینه نشان می‌دهد بانوانی که اولین عادت ماهانه‌شان قبل از دوازده سالگی بوده ۱۰ درصد بیشتر از کسانی که در سنین بالای ۱۳ سال پریود شدند در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند.

محققان نظریه خاصی برای دلیل این اتفاق ندارند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که با افزایش یافتن سطح استروژن (هورمونی که نقش اصلی در فرایند بلوغ را ایفا می‌کند) ، احتمال لخته شدن خون و سکته افزایش می‌یابد. اگر جزو این دسته از افراد هستید با پزشک خود راجع به سبک صحیح زندگی برای مقابله با این احتمال صحبت کنید.

۲ . آنفلوآنزای شدید

با توجه به تحقیقی که نتایج آن در یکی از مجلات پزشکی انگلستان چاپ شده است، وقتی مبتلا به آنفلوآنزا می‌شوید، حداقل تا یک سال بعد احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در شما ۶ برابر می شود.

اگر پس از گذراندن دوره سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، تنفس در حالت درازکش برایتان مشکل است یا بدنتان ورم دارد، سریع به پزشک‌تان یا بیمارستان مراجعه کنید. عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی خاص می‌توانند به سمت قلب شما حرکت کنند و باعث بیماری‌های قلبی و حتی ایست قلبی شوند.

۳ . مصرف قرص‌های لاغری

خانم‌ها، بدانید که بیشتر قرص‌های لاغری بی‌فایده و گاه حتی مضر هستند. اما اتفاق بدتر این است که آنها می‌توانند شما را بکشند. هر قرصی که اثر محرک داشته باشد، مانند بیشتر قرص‌های لاغری، می‌تواند به قلب شما آسیب برساند.

این قرص‌ها فشار خون و ضربان قلب شما را بالا می‌برند و به قلب شما فشار وارد می‌کنند. اگر به مدت طولانی از آنها استفاده کنید، می‌توانند باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری شوند. برای لاغرشدن از روش‌هایی که سلامت آنها ثابت شده است، استفاده کنید. مانند رژیم غذایی سالم همراه با ورزش. روشی که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز در شما کاهش می‌دهد.

۴ . تنهایی

بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه قلب منتشر شده است، احساس تنهایی و اجتماعی نبودن احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۳۰ درصد افرایش می‌دهد، این یعنی درست به اندازه سیگار کشیدن.

خوشبختانه این عامل خطر به آسانی قابل پیشگیری است. پیشنهاد دکتر اسپلاور این است که خود را از فضای مجازی و حضور دائمی در رسانه‌های اجتماعی خلاص کنید و به یک باشگاه یا گروه ملحق شوید و دوستان جدید پیدا کنید.

یا در یک گروه خیریه عضو شوید یا یک حیوان خانگی بخرید، که هم شما را از تنهایی درمی‌آورد و هم پیاده‌روی با او ورزش خوبی به حساب می‌آید. تحقیقات نشان داده که نگهداری از حیوان خانگی در سلامت قلب تأثیر مثبت دارد.

۵ . افسردگی

بر اساس تحقیقات انجام گرفته در کالج علوم پزشکی در آمریکا، افسردگی نه تنها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، بلکه خطر مرگ در اثر آنها را دو برابر می‌کند. علت دقیق این موضوع مشخص نیست، اما بدن افراد افسرده هورمون موسوم به کورتیزول بیشتری ترشح می‌کند و این هورمون با بیماری‌های قلبی ارتباط مستقیم دارد.

افسردگی همچنین می‌تواند مانع از فعالیت‌هایی باشد که خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهند، فعالیت‌هایی همچون ویزیت منظم پزشک و تحت درمان بودن یا ورزش کردن و مناسب غذاخوردن. اگر احساس افسردگی می‌کنید حتما در پی درمان آن باشید.

۶ . اختلال کم‌توجهی (بیش‌فعالی)

رایج‌ترین نوع درمان برای اختلال ADHD مصرف داروهای خاص است. این داروها ممکن است فشار خون و ضربان قلب شما را افزایش دهد و در نتیجه فشار زیادی به قلب وارد شود.

با وجود اینکه لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود، اما بر اساس یافته‌های مطالعه‌ای که گزارش آن در هفته‌نامه پزشکی بیامجی منتشر شده است، مصرف طولانی‌مدت داروهای ADHD به تدریج خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در کودکان افزایش می‌دهد. با کمک پزشک خود مزایای این داروها و خطرات بالقوه آنها را مورد بررسی قرار دهید.

۷ . مصرف الکل

در مورد اثر الکل روی قلب اطلاعات زیادی در دست است، مصرف آن شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار خواهد داد. اگر کسی به سلامت قلب خود اهمیت دهد باید از مصرف الکل دوری کند.

۸ . جدایی یا شکست عشقی

این موضوع که هنگام اتفاقات بد می‌گوییم دلش شکست، بی‌دلیل نیست. ناراحتی‌های عاطفی واقعا می‌توانند باعث مشکلات قلبی شوند. حتی به این دلشکستگی‌ها اسم هم داده شده است: سندرم قلب شکسته. این عامل به سختی قابل پیشگیری است چرا که هر اتفاق بدی مانند جدایی، از دست دادن عشق یا طلاق و حتی فشارهای مالی، می‌تواند منجر به دلشکستگی شود.

بنابراین جلوگیری از آن به عنوان راه‌حل در نظر گرفته نمی‌شود بلکه باید با استفاده از تکنیک‌هایی همچون ورزش، یوگا و تای‌چی روش کنار آمدن با این شرایط آزاردهنده را بیاموزیم.

۹ . بارداری پرخطر

بارداری برای دستگاه گردش خون شما اضافه‌کاری به همراه دارد. حجم خون شما دوبرابر می‌شود و قلب مجبور است به سختی کار کند.

این موضوع به تنهایی عامل خطری برای بیماری قلبی نیست، ولی اگر در طول بارداری دیابت بگیرید، مبتلا به مسمومیت بارداری شوید، یا فشار خون بالا داشته باشید، حتی در سنین پایین، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در شما افزایش می‌یابد. همیشه با پزشک خود راجع به شرایطی که در طول بارداری داشته‌اید، صحبت کنید.

۱۰ . بیماری‌های التهابی

لوپوس و روماتیسم بیماری‌هایی هستند که از دو نظر خطرناک به نظر می‌رسند. این بیماری‌ها علاوه بر اینکه زنان را بیشتر مبتلا می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز افزایش می‌دهند.

این بیماری‌ها منجر به التهاب می‌شوند و التهاب به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند و باعث می‌شود بدن با مکانیسم‌های ویژه خود و پلاکها برای ترمیم آنها فعال شود. با پزشک خود راجع به بیماری و روش درمانتان صحبت کنید.

۱۱ . دوران کودکی سخت

شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد اما بعضی زخم‌ها تأثیرشان تا مدت‌ها باقی می‌ماند. این شاید مانند پاشیدن نمک روی زخم به نظر برسد، اما زنانی که سه بار یا بیشتر در کودکی ضربه خورده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی در بزرگسالی هستند.

ضربه‌هایی همچون مورد تجاوز قرار گرفتن، شاهد آزار و اذیت دیگران بودن و قربانی زورگیری بودن یا مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتن. با وجود این که متخصصان همچنان در پی یافتن رابطه این مسائل با مشکلات قلبی هستند، اما مقابله با زخم‌های درون هنوز یکی از مؤثرترین راه‌های مبارزه با بیماری‌های قلبی است.

منبع: هفتستان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو