طرز تهیه نان گردویی و موزی به ۲ روش با شکر و بدون شکر

منبع: ستاره

125

1398/7/29

16:33


نان گردویی یک شیرینی مغذی و خوشمزه‌ است که در تهیه آن از موز و دارچین نیز استفاده می‌شود. این شیرینی را می‌توان بدون شکر و با عسل نیز تهیه کرد.

طرز تهیه نان گردویی

 

ستاره | سرویس آشپزی - نان گردویی و موزی نوعی شیرینی پرطرفدار است که در اکثر کافی شاپ‌ها همراه با قهوه، چای، شکلات داغ و... سرو می‌شود. جالب است بدانید این شیرینی خوش مزه را می‌توان با روش ساده‌ای طبخ کرد. علاوه بر طعم دلپذیر، نان گردویی و موزی به دلیل داشتن مغز گردو دارای خواص بسیاری نیز دارد. گردو مقادیر قابل توجهی از امگا ۳ و ویتامین‌های B1، B6 و B5 دارد. اگر شما هم تمایل دارید این نان خوشمزه را بر سر سفره‌های صبحانه و عصرانه خود بیاورید، با ما همراه باشید. در این مطلب به طرز تهیه این شیرینی و نکات پخت آن خواهیم پرداخت.

 

مواد اولیه لازم برای نان گردو و موز

به منظور تهیه نان گردو و موز به مواد اولیه‌ای که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، نیاز است.

مواد لازم
آرد الک شده
۲ پیمانه
شکر
۱ پیمانه 
گردو خردشده
۱ پیمانه
بیکینگ پودر
۱ قاشق چای‌خوری
کره نرم‌شده
۱/۵ پیمانه
تخم‌مرغ
۲ عدد
پودر دارچین
۱/۵ قاشق جای‌خوری
شیر
 ۲ قاشق سوپ‌خوری
موز رسیده
۳ عدد متوسط
عصاره وانیل
۱ قاشق چای‌خوری

چند نکته:

  • می‌توانید شکر را با عسل جایگزین کنید. برای تهیه نان گردویی و موزی شیرین از شکر و برای تهیه نان گردویی و موزی کم شیرین، از ۳ قاشق چایخوری عسل استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که اضافه کردن موز، دارچین و عصاره وانیل به نان گردویی براساس سلیقه شماست، اما افزودن آن‌ها باعث بهتر شدن طعم و بوی شیرینی شما می‌شود.
  • اندازه گردو نیز به ذائقه شما بستگی دارد. بنابراین گردوها را به اندازه دلخواه خرد کنید.

 

دستور پخت نان گردویی

 

طرز تهیه نان گردویی و موزی

  1. ابتدا شکر را به کره‌ای که به دمای محیط رسیده است، اضافه کنید و با همزن برقی هم بزنید. باید هم زدن را تا زمانی ادامه دهید که دانه‌های شکر معلوم نباشند و کره کاملا یک‌دست شده باشد. اگر به جای شکر از عسل استفاده می‌کنید نیز در همین ابتدا عسل را به کره اضافه کنید و با همزن برقی، خوب هم بزنید.
  2. در مرحله بعد تخم‌مرغ‌ها را دانه دانه به مخلوط اضافه کنید. هر کدام از تخم مرغ‌ها را که اضافه می‌کنید، مقداری هم بزنید و بعد یک دست شدن ماده، تخم‌مرغ بعدی را اضافه کنید و دوباره هم بزنید.
  3. در این مرحله عصاره وانیل و موزهای خرد شده را اضافه کنید.
  4. در ظرفی جداگانه آرد، بیکینگ پودر، پودر دارچین و گردوها را با هم مخلوط کنید و کم‌کم به مایه شیرینی اضافه کنید. در این مرحله مخلوط را با قاشق هم بزنید. توجه داشته باشید که همزن زیاد پف نان را از بین می‌برد.
  5. دو قاشق سوپخوری شیر را به مایه اضافه کنید و هم بزنید.
  6. کف ظرفی را که می‌خواهید نان را در آن بپزید با کره کمی چرب کنید و مایه شیرینی را در آن بریزید، برای تزئین کمی دارچین روی آن بپاشید و بگذارید در فر با دمای ۳۵۰ درجه بپزد. البته باید فر را از قبل گرم کرده باشید.
  7. پخت این شیرینی حدود ۵۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشید. برای مطمئن شدن از اینکه آیا شیرینی‌تان پخته شده یا نه، پس از ۵۵ دقیقه خلال دندانی را در آن فرو ببرید. اگر چیزی به آن نچسبیده بود یعنی نان شما حاضر است و می‌توانید آن را از فر خارج کنید.
  8. برای جدا کردن شیرینی از قالب آن، ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس نان را از قالب درآورده و برش بزنید. نوش جان!

 

سخن پایانی

نان گردو و موز یکی از شیرینی‌های بسیار مغذی است که در سرتاسر دنیا پخته می‌شود و به عنوان صبحانه یا میان وعده استفاده می‌شود. از آنجا که طبع این شیرینی گرم است، عمدتا در فصل‌های پاییز و زمستان در کنار نوشیدنی‌های گرمی مانند چای و قهوه سرو می‌شود. یکی از علل طعم بی نظیر این شیرینی وجود گردو در آن است، به طور کلی می‌توان گفت تمام خوراکی‌هایی که با گردو تهیه می‌شوند، طعم دلپذیری دارند. اگر شما هم به طعم آن علاقه دارید، توصیه می‌کنیم مطلب طرز تهیه کیک گردویی و طرز تهیه کوکی گردویی خانگی را از دست ندهید. نظر شما در مورد این شیرینی چیست؟ اگر نان گردویی و موزی را با این دستور درست کردید، لطفا تجربه و نظر خود را با ما و دیگر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو