چرا دهان کودک بوی بد میدهد؟

منبع: نی نی بان

92

1398/7/29

19:15


بوی بد دهان در بین کودکان نوپا، یک نوع ناهنجاری متداول است که علل بسیاری دارد اما می توان با استفاده از راهکارهای ساده به درمان و رفع بوی بد کودک اقدام نمایید.
اگر متوجه بوی بد دهان کودک نوپای خود شده اید، بدانید که شما در این مورد تنها نیستید. بوی بد دهان (نوعی ناهنجاری) در بین کودکان نوپا متداول است. علل بسیاری می تواند موجب این مسئله شود. علت آن مهم نیست، کارهایی وجود دارد که می توانید برای رفع بوی بد دهان کودک انجام دهید.

دلایل بوی بد دهان در کودکان نوپا و روش های درمان آن
1. علت های دهانی در مشکل بوی بد دهان
دهان انسان مانند ظرفی پر از باکتری است. اکثر متخصصان فکر می کنند که بوی بد دهان ناشی از مواد حاصل از متابولیسم باکتری ها هستند، موادی مانند گوگرد، اسیدهای چرب فرار و سایر مواد شیمیایی مثل پوترسین و کاداورین. منبع اصلی این باکتری ها، زبان است. به خصوص زبان هایی که روی آن پرز ضخیمی وجود دارد. این میکروب ها بین دندان ها و لثه ها نیز پیدا می شود.
برای رفع آن باید چه کرد
مسواک زدن یا تمیز کردن زبان، به ویژه نیمه انتهایی آن می تواند به کاهش بوی بد دهان در بزرگسالان کمک کند. در حالی که هیچ مطالعه ای در مورد کودکان نوپا انجام نشده است، مطمئناً این روش، یک راه حل بی خطر برای کودکان است که می توان در خانه امتحان کرد.
دهانشویه ها، به ویژه آنهایی که حاوی روی هستند، همچنین می توانند به کاهش بوی بد دهان در بزرگسالان نیز کمک کند. در این مورد هم هیچ مطالعه ای در مورد کودکان نوپا انجام نشده است، زیرا ممکن است آنها قادر به غرغره کردن و تف کردن دهانشویه نباشند.
با شروع یک سالگی برای تمیز کردن مرتب و معاینه به دندانپزشکی مراجعه کنید تا به سلامتی دندان و جلوگیری از پوسیدگی آنها کمک کند. رعایت این مسئله به بوی بد دهان کمک می کند.
2. علت های مرتبط با بینی در مشکل بوی بد دهان
سینوزیت مزمن می تواند یکی از دلایل احتمالی بوی بد دهان در کودکان نوپا باشد. کودکان مبتلا به این بیماری علائم زیر را هم دارند:
آبریزش بینی طولانی مدت
سرفه کردن
انسداد بینی
درد در صورت
علاوه بر این، ممکن است یک شی خارجی به بینی چسبیده باشد مانند یک تکه غذا، این مسئله در این گروه سنی رایج است و می تواند باعث بوی بد دهان شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، کودک معمولاً دچار آبریزش بینی سبز می شود. در این موارد، بوی بد دهان ممکن است بسیار محسوس باشد و به سرعت بدتر شود.
برای رفع آن باید چه کاری انجام داد
اگر فکر می کنید فرزند شما سینوزیت دارد و به تازگی دچار آن شده است، می توانید کمی صبر کنید. نوشیدن مقدار زیادی آب و گرفتن بینی نوزاد ممکن است به حرکت سریع هر چیزی که در بینی است، کمک کند. اما اگر این روش ها مفید نبودند، به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات ممکن است برای درمان سینوزیت مزمن نیاز به آنتی بیوتیک باشد.
اگر فکر می کنید یک ماده خارجی در بینی کودک قرار دارد، به متخصص اطفال مراجعه کنید. در صورت بروز چنین وضعیتی، دهان کودک بوی بدی می دهد و ترشحات سبز رنگ دیده می شود، احتمالاً این شیء توسط بافت متورم بینی احاطه شده است. ممکن است برداشتن این جسم در خانه کار سختی باشد. پزشک کودک ممکن است بتواند آن را در مطب خارج کند یا شما را به جای دیگری ارجاع دهد.
3. بوی بد به دلیل مشکلات دستگاه گوارش
علل مرتبط به دستگاه گوارش (GI) برای بوی بد دهان کودکان نوپا، زیاد شایع نیست، اما در صورت وجود سایر مشکلات دستگاه گوارش، موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد. اگر فرزند شما دچار بوی بد دهان، همچنین درد شکمی، تهوع، استفراغ یا سوزش سر دل است، ممکن است علت آن بیماری ریفلاکس معده دستگاه گوارش (GERD) باشد. در این شرایط، اسید معده وارد مری می شود و اغلب به گلو و دهان می رسد، در بعضی موارد نیز از دهان خارج می شود. ممکن است والدین این حالت را بیشتر در نوزادان دیده باشند، اما در کودکان نوپا نیز می تواند اتفاق بیفتد.
عفونت با هلیکوباکتر پیلوری Helicobacter pylori، نوعی باکتری که می تواند معده را آلوده کرده و گاهی اوقات باعث علائم ناخوشایندی شود، یکی دیگر از بیماری هایی است که موجب بوی بد دهان می شود. معمولاً این اتفاق همراه با سایر مشکلات دستگاه گوارش مانند درد شکم، حالت تهوع، استفراغ یا ورم شود. عفونت هلیکوباکتر پیلوری H. pylori که منجر به بروز علائمی می شود، در کودکان بزرگتر و بزرگسالان متداول تر است، اما گاهی اوقات در کودکان نوپا نیز دیده می شود.
چه کاری انجام دهیم
این موارد معمولاً نیاز به درمان توسط پزشک دارد. در این بیماری ها اغلب دارو تجویز می شود، اما کودک ممکن است نیاز به انجام آزمایش های بیشتری داشته باشد تا پزشک بتواند تشخیص بدهید بیماری GERD یا H. pylori است. اگر فرزند شما علائم مشکلات گوارشی مزمن همراه با بوی بد دهان دارد، با پزشک متخصص تماس بگیرید.
4. سایر علل بوی بد دهان
کودکانی که هنگام خواب از دهان نفس می کشند، احتمالاً بیشتر از کودکانی که از دهانشان تنفس نمی کنند دچار بوی بد دهان می شوند. تنفس از طریق دهان می تواند مخاط آن را خشک کند و منجر به کاهش بزاق شود. این وضعیت منجر به افزایش باکتری های دارای بوی زننده در دهان می شود. همچنین، اگر کودک نوپای شما علاوه بر آب هر چیز دیگری از بطری یا فنجان می نوشد، ممکن است مشکل بیشتر بشود. دلایل زیادی وجود دارد که کودکان فقط از طریق دهان نفس می کشند، از احتقان بینی ناشی از حساسیت گرفته تا آدنوئیدهای بزرگ مسدود کننده راه هوایی می تواند مقصر باشد.
چه کاری انجام دهیم
درست قبل از خواب دندان های کودک را مسواک بزنید، سپس تا صبح فقط به آنها شیر مادر بدهید (اگر هنوز شیر می خورند). اگر فرزند شما به طور دائم از دهان خود نفس می کشد، از پزشک خود کمک بخواهید. از آنجا که دلایل زیادی برای تنفس از دهان وجود دارد، در برخی موارد نیاز به مراقبت پزشکی است و فرزند شما باید توسط پزشک معاینه شود تا از مشکلات جدی جلوگیری شود.

نتیجه
درست مانند بزرگسالان، کودکان نوپا نیز می تواند دچار بوی بد دهان شوند. دلایل مختلفی برای این مسئله وجود دارد، از باکتری های ایجاد شده در دهان تا مشکلات معده. اگر نگران بوی بد دهان فرزندتان هستید، پزشک متخصص اطفال می تواند به شما در پیدا کردن علت کمک کند. درمان یک بیماری اساسی می تواند در بهبود بوی دهان کودک موثر باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو