خواص چای بابونه: این چای معجزه گر را به خاطر بسپارید!

منبع: نت نوشت

235

1398/7/29

22:43


خواص چای بابونه

تاکنون تحقیقات زیادی درباره­ قدرت و خواص چای بابونه انجام شده است، با این حال نتایج مطالعات صورت گرفته درباره خواص چای بابونه با یکدیگر مغایرت دارند. مثلاً بعضی از آنها، از مزایای به اثبات رسیده چای بابونه در مقایسه با داروهای شیمیایی، سخن می‌­گویند. در حالی ­که نتایج سایر مطالعات به ندرت به اثرات قابل توجهی درباره خواص چای بابونه اشاره می‌کنند.

چای بابونه دارای عناصری به نام فلاونوئیدها می‌باشد. فلاونوئیدها یک گونه­ مواد مغذی موجود در بسیاری از گیاهان هستند که نقش قابل توجهی در اثرات دارویی بابونه ایفا می‌کنند. محققان هنوز به درستی در مورد مواد تشکیل دهنده بابونه که خواص ارزشمندی دارند، مطمئن نیستند. اما ما در نت نوشت چند خواص چای بابونه را برای شما آورده ایم.

خواص چای بابونه

 کاهش درد قاعدگی 

چندین مطالعه، چای بابونه را به کاهش شدت گرفتگی عضلات هنگام عادت ماهیانه مربوط می­‌سازد. مطالعه­‌ای که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، برای نشان داد که مصرف چای بابونه به مدت ۱ ماه از درد و گرفتگی عضلات هنگام قاعدگی می‌­کاهد. همچنین گزارش­‌های این تحقیق حاکی از آن است که اضطراب و پریشانی که به طور معمول موقع قاعدگی رخ می­دهد، با مصرف بابونه کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: خواص چای گل راعی شگفت زده‌تان می‌کند!

درمان دیابت و پایین ­آوردن قند خون

 بعضی از پژوهشگران دریافته ­اند که چای بابونه می­ تواند قند خون در افراد دیابتی پایین آورد. این تحقیق البته نشان نداد که چای بابونه می­ تواند جایگزین قابل اعتمادی برای داروهای دیابت باشد یا خیر؟! اما بیان کرد که می‌تواند یک مکمل کمک­ کننده به­ جای داروهای موجود باشد.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۸ درباره خواص چای بابونه صورت گرفت، مصرف مداوم چای بابونه احتمال دارد از بالارفتن قند خون جلوگیری به عمل آورد. همین خواص چای بابونه می‌­تواند خطر عوارض جانبی دیابت در طولانی مدت را کم کند که این خود نمایانگر بهبود نتایج برای افراد دیابتی است.

بیشتر بخوانید: چای ریحان برای جوش صورت: خواص چای ریحان برای پوست و بدن

خواص چای بابونه در کاهش درد قاعدگی

مزایای چای بابونه در کاهش درد قاعدگی

 جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان، از دست دادن پیشرونده چگالی استخوان است. این از دست دادن چگالی خطر شکسته شدن استخوان­‌ها و خم ­شدگی فرد را افزایش می­‌دهد. با وجود این که هر کسی می­‌تواند به پوکی استخوانمبتلا شود، احتمالاً به علت تاثیرات هورمون استروژن در زن­های یائسه شایع ­تر است.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ صورت گرفت که نشان داد شاید چای بابونه خواص ضد استروژنی داشته باشد. همچنین در این تحقیق، چای به افزایش چگالی استخوان­‌ها کمک شایانی کرد، اما نویسندگان این مطلب هشدار دادند برای به اثبات رساندن این نظریه به تحقیق بیشتری نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: چای برای گلودرد می‌خواهید؟ طرز تهیه چای شیرین بیان و گل ختمی

 کاهش التهابات

التهاب یک نوع پاسخ سیستم ایمنی بدن در برابر آلودگی محسوب می‌شود. یکی از خواص چای بابونه این است که چای بابونه ترکیبات شیمیایی دارد که احتمالاً التهاب را کاهش می­دهند. اما یک التهاب طولانی مدت، ممکن است مربوط به مشکل­ هایی مثل هموروئید، درد دستگاه گوارش، آرتریت، اختلالات خود ایمنی و حتی افسردگی باشد.

درمان و جلوگیری از سرطان

بعضی از یافته­‌ها درباره خواص چای بابونه نشان می­دهند که چای بابونه می‌تواند سلول­‌های سرطانی را مورد حمله قرار دهد، یا حتی از رشد و نمو آن ­ها در محل اولیه­ شان جلوگیری نماید. با این وجود، تحقیقات در این زمینه تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ قدرت ضد سرطانی چای بابونه را با چای رز زرد مقایسه کرد. هر دو مورد قادر به هدف قرار دادن تومورهای سرطانی به­ طور انتخابی بودند، اما اثرات چای رز زرد قوی ­تر بود.

بیشتر بخوانید: خواص چای پونه کوهی در درمان سریع گلودرد ، آنفولانزا و عفونت سینوسی

 کمک به خوابیدن و تمدد اعصاب

 تصور می‌شود که مصرف چای بابونه باعث تمدد اعصاب و خواب راحت می­ شود. اما فقط در تعداد کمی از­ آزمایش­‌های بالینی این اثر مشاهده شده­ است. دریک بازبینی صورت گرفته راجع به این ادعا، بیان شده است که ۱۰ نفر از ۱۲ فرد مبتلا به بیماری قلبی-عروقی مدت کوتاهی پس از خوردن این چای به خواب رفتند.

در یک آزمایش از رت­‌هایی استفاده شده بود، عصاره بابونه به موش­‌های دارای اختلال خواب این امکان را داد که ظرف مدت کوتاهی پس از مصرف بابونه، مست خواب بشوند!

خیلی از محققان اذعان دارند که چای بابونه مثل داروی بنزودیازپین عمل می­کند. بنزودیازپین­‌ها داروهای تجویز شده جهت کاهش اضطراب و القای خواب می­‌باشد. بعضی از تحقیقات بیانگر این هستند که بابونه به گیرنده بنزودیازپینی متصل می‌شود. بررسی مجدد روی خواص چای بابونه در کاهش اضطراب، بی­ نتیجه بوده است.

بیشتر بخوانید: خواص انواع چای و مضرات هر کدام چیست؟

ناراحتی­‌های پوستی خفیف

 یک مطالعه مختصر درباره خواص چای بابونه در سال ۱۹۸۷ نشان داد که مالیدن عصاره بابونه به محل زخم شده می­‌تواند روند بهبودی را تسهیل کند. مانند این گزارش، تعداد کم اما قابل قبولی از مطالعات نشان داد که پماد بابونه می­‌تواند در بهبودی اگزما و التهابات خفیف پوستی کمک کننده باشد. اگرچه هرگز به اندازه هیدروکورتیزون موثر نیست.

منع مصرف بابونه

گروه­‌های زیر بهتر است از مصرف بابونه خودداری کنند مگر آنکه پزشک­ شان برای آن­ها تجویز کرده باشد.

افراد دارای سابقه­ یک واکنش آلرژیک، به خصوص  به گرده­ گل‌ها هستند

بابونه­‌ها ممکن است به گرده­‌های دیگر گیاهان آلوده شده باشند بنابراین می­‌توانند واکنش آلرژیک ایجاد کنند.

افرادی که سابقه حساسیت به محصولات حاصل از بابونه دارند

آن­ها باید از مصرف بابونه خودداری کنند چرا که واکنش­‌های ازدیاد حساسیت با گذر زمان بدتر خواهند شد.

 نوزادان و هر کودک خردسال

چای بابونه به مانند عسل و چندی از سایر محصولات طبیعی ممکن است حاوی سم بوتولیسم باشند. اکثر بالغین قادر به مبارزه با آلودگی هستند، اما نوزادان ممکن است نتوانند مقاومت کنند. خیلی از پزشکان توصیه می‌­کنند که به نوزادان و کودکان خردسال، عسل داده نشود.

آن­ها نیز بهتر است از خوردن مشتقات بابونه پرهیز کنند. همچنین استفاده از خواص چای بابونه به عنوان یک جایگزین برای داروهای متداول پزشکی مناسب نمی‌­باشد. اگر فردی دارویی دریافت می­ کند، بهتر است از پزشک خود درباره تداخل احتمالی داروها با بابونه سوال کند.

چای بابونه برای هزاران سال در طب سنتی با نتایج امیدوارکننده استفاده شده است. اما امروزه، این ماده به عنوان مکمل دارویی تجویز شده کاربرد دارد، نه به عنوان یک جایگزین کامل دارویی. افراد علاقه­ مند به امتحان کردن مکرر چای بابونه، بهتر است از آن نه به عنوان یک جایگزین بلکه به عنوان یک مکمل در کنار رژیم درمانی خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: خواص دمنوش چای کوهی به عنوان درمان تضمینی سرماخوردگی

بیشتر بخوانید: + + +

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو