درمان دندان درد عصبی یا دندان درد الکی + 2 ویدیو

منبع: آسان طب

238

1398/3/14

10:47


دندان درد عصبی چیست؟ آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده که وسواس دندان گرفته باشید و مدام به دندانپزشک مراجعه کنید. اما در نهایت دردتان تغییری نکرده باشد و در آخر دندانپزشک به شما بگوید دندان تان عصبی شده است؟ برای خود من که این اتفاق افتاده است. فرض کنید حدود هشت ماه دندان درد بکشید و چندین دندان را پر کنید. دوباره باز هم درد داشته باشید و مجبور شوید آنها را خالی کنید و عصب کشی کنید. اما باز هم آن دندان، درد کند. مخصوصا اینکه همه دندانها درد داشته باشد. من نمیگویم به دندانپزشکی نروید. اتفاقا شما باید هر شش ماه یکبار معاینه شوید تا اگر دندان تان سطحی پوشیده با قیمت کمتر پر شود و بعدا مجبور نباشید 5 برابر پول دهید تا دندان تان عصب کشی شود. اما میخواهم بگویم اگر دندان پزشک گفت دندان هایت پوسیده نیست و باز هم درد داشتی و حتی عکس او پی جی (عکس از کل دندان ها) هم گرفتی و علامت پوسیدگی نداشت باید بدانی که دندان دردت از اعصاب است و باید آرامش خودت را برقرار کنی. همچنین دندانپزشکی میگفت هر شش ماه یکبار یا فوقش هر سه ماه یکبار معاینه بروید. اما مدام خودتان دندان تان را در آینه چک نکنید این کار حساسیت و درد شما را هزار برابر می کند. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره روشهای درمان دندان درد عصبی اطلاعاتی را برای شما آماده کرده ایم که تقدیم می کنیم.

قبل از ادامه مطلب، توصیه می‌کنیم ابتدا 2 ویدیوی مفید در مورد مسکن های طبیعی درد دندان را مشاهده بفرمایید:

12 مسکن طبیعی درد دندان

 

11 روش برای تسکین درد دندان

 

دندان درد عصبی چیست؟

درد مساله عجیبی است. اینگونه نیست که درد از محل درد (مبدا) پیامش را مستقیم به مغز (مقصد) برساند. این درد ممکن است در مسیر انتقال درد و احساس درد، دستخوش تغییر و تحول شود یا اتفاقاتی برایش بیفتد.

استرس با روش‌ های مختلف روی احساس درد موثر است. به عنوان مثال در استرس عوامل التهابی بیشتری ترشح می‌ شوند. با ترشح این عوامل تفسیر درد دچار تغییر شده و شما درد بیشتری را حس می کنید.

حتی اگر دندان تان واقعا پوسیده باشد با استرس دردش چند برابر می شود. درد دندان حین عصبی‌ شدن ممکن است در مقیاس محدود تا حدودی صحت داشته باشد. استرس همچنین باعث افزایش حرکات سایشی دندان‌ها و فشار دندان‌ها می‌شود. به این ترتیب، به طور مستقیم ممکن است با سایش دندان‌ها روی هم، درد احساس شود. انقباض عضلات فک و مشکلات مفصل فک که با استرس تشدید می‌شود هم روی احساس درد در ناحیه فک و صورت و دندان‌ها موثر خواهد بود. همچنین درد دندان میتواند مربوط به بیماری هایی مانند میگرن یا .. باشد.

سیستم اعصاب با دندان‌ ها ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارد، به هنگام عصبانیت این ارتباط به صورت غیر مستقیم بر روی دندان‌ ها اثر می گذارد. یکی از علائم عصبانیت انقباض عضلات صورت است، به هنگام استرس و فشار ناشی از عصبانیت عضلات فک و صورت منقبض شده و فشار ناشی از آن بر روی دندان می‌تواند عامل ایجاد درد باشد.

درمان دندان درد عصبی

باز هم تاکید می کنیم ما نمی گوییم که همه دندان درد ها عصبی است. ما میگوییم اگر دکتر گفت سه دندان خراب داری و آن را درست کردی و باز هم دردت خوب نشد به احتمال خیلی زیاد دچار دندان درد عصبی و به قول من وسواس دندان شده اید. پس برای مدتی از روشهای زیر برای درمان دندان درد عصبی تان استفاده کنید و واقعاااا نسبت به دندان بی خیال شوید. همچنین عصبانی نشوید و آرامش خود را حفظ کنید. حتی میتوانید به مهمانی، پارک یا ورزش بروید و خودتان را حسابی مشغول کنید تا وقت سر خاراندن هم نداشته باشید. به احتمال خیلی زیاد درد شما تسکین می یابد.

نکته دیگر: دوست من،‌ حتی اگر همه دندان هایت هم خراب باشد و حتی اگر پول درست کردن شان را هم نداشته باشی استرس و گریه واقعا کوچکترین تاثیری در بهبود وضعیت تو ندارد و فقط درد دندان را بیشتر و خرابی آن را سریع تر می کند. اینکه می گویند درد دندان بد است درست است. اما کشنده نیست و قابل تحمل است. مطمین باش دردهای خیلی بدتری هم وجود دارد. پس این مساله را در ذهنت بزرگ نکن و به آن شاخ و برگ نده.

اولا از همین الان سه ماه یکبار یا شش ماه یکبار معاینه دندان برو. خیلی از مراکز درمانی و حتی خیلی مطب ها معاینه رایگان هم دارند. با اینکار ان شالله دندان شما به عصب نمی رسد و با پر کردن سطحی کارش حل می شود.

دوما اگر تعداد خرابی ها زیاد است آنها را در برگه ای بنویس و یکی یکی درستش کن. اگر مشکل مالی هم داری چند جای مختلف قیمت بگیر، آمار تامین اجتماعی و درمانگاهها را هم بگیر، هر کدام که در درمانگاههای ارزان یا رایگان درست می شود با آرامش برو  و یکی یکی آنجا درست کن. هر کدام هم که عصب کشی میخواهد فعلا با مسکن های مختلف دردش را آرام کن و با آن طرف خیلی چیزی نخور تا بتوانی یک پزشک قسطی یا یک وام یا مقداری پول قرضی پیدا کنی و آن ها را هم درست کنی. اما اینکه وسواس دندان بگیری و زندگی را زهر مارت کنی اصلا نه عاقلانه است و نه احساسی.

درمان دندان درد عصبی

در این بخش از مجله پزشکی آسان طب روشهای درمانی را برای دندان درد عصبی به شما معرفی می کنیم.

+++ اولین و مهمترین گزینه اینست که برای مدتی عصبی نشوید، بخندید، حرص نخورید، مقایسه نکنید، استرس و اضطراب نگیرید، شاد باشید، به مهمانی بروید، پیاده روی و ورزش بروید، پارک بروید، برای خود هدیه های کوچک بخرید، مسافرت بروید و کلا همه تلاش تان را بکنید تا شاد ترین و آرام ترین شخص جهان باشید. مدام با خودتان جملات مثبت را تکرار کنید و بگویید که من خوشبخت ترین آدم روی زمین هستم.

+++ گزینه دیگر اینکه از دهانشویه های موجود در داروخانه مثل دهان شویه سدیم فلوراید 0.05 یا دهانشویه پرسیکا که گیاهی است یا هر دهانشویه دیگری هر شب استفاده کنید و چند دقیقه قبل خواب غرغره کنید. حتی میتوانید خودتان دهانشویه طبیعی درست کنید. یکی از دهانشویه های طبیعی حاصل از ترکیب گلاب و سرکه به نسبت 5 به 1 است. همچنین سعی کنید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. نخ دندان را هر گز فراموش نکنید. چون عامل خرابی اکثر دندان ها نخ دندان نکشیدن است. همچنین مدام چیزی نخورید. چون به محض خوردن کوچکترین چیزی دهان تان تا دو ساعت اسیدی می شود. حداقل اگر میوه یا چیزی به عنوان میان وعده خوردید با آب ساده دهان تان را بشویید.

بیشتر بدانید : روش ساخت دهانشویه خانگی و گیاهی

++ نکته دیگری که باید بگوییم اینست که گاهی هم علت دندان درد حساسیت دندان است. برای درمان آن میتوانید از خمیر دندان های ضد حساسیت استفاده کنید. همچنین خوردنی هایی که درد شما را بیشتر میکند مانند برخی میوه ها یا ترشی یا مثلا خیار سرد را فعلا تا جایی که میتوانید نخورید تا حساسیت تان کمتر شود. فلوراید درمانی یک درمان دیگر حساسیت دندان است که دندانپزشک آن را تجویز می کند.

الف- درمان دندان درد عصبی با داروهای آرامبخش

یک روش برای درمان دندان درد عصبی با آرام کردن خود توسط گل گاو زبان است. روزی چند بار دمنوش گل گاو زبان بخورید که به شدت شما را آرام می کند. همچنین میتوانید در آن یا حتی در چای معمولی کمی زعفران بریزید. زعفران هم خاصیت آرام بخشی دارد. گلاب یکی از خوردنی های آرامبخش است. هر چند وقت یکبار یک استکان گلاب بخورید. یا میتوانید کمی گلاب در دمنوش ها یا چایی که می خورید بریزید. دمنوش بهار نارنج و بادرنجبویه هم جزو گیاهان دارویی آرامبخش است.

ب- درمان دندان درد عصبی با داروهای تسکین درد دندان

درمان دندان درد عصبی

میخک اولین گزینه برای تسکین درد دندان و درمان دندان درد عصبی است. حال میتوانید خود میخک را بجوید، یا میخک خشک شده را پودر کنید و به دندان و لثه بمالید یا می توانید از روغن میخک استفاده کنید. همچنین اکثر مسکن های دندان درد مثل دنتول یا دنتافورت یا دنتا باریج در داروخانه ها همگی دارای عصاره میخک هستند.

پیاز رنده شده را میتوانید به دندان و لثه بمالید. پیاز هم مسکن دندان درد است. دمنوش اویشن، زنجبیل، سیر و … همگی به عنوان مسکن های طبیعی دندان درد یاد شده اند. غرغره کردن آب نمک هم برای تسکین درد دندان سفارش شده، اما نباید نمک آن خیلی زیاد باشد. ترجیحا از نمک دریا استفاده کنید.

این را هم بخوانید : مسکن دندان درد طبیعی در منزل

توجه : هر گونه کپی برداری از این مقاله از نظر شرعی و قانونی غیر مجاز است.

منبع : asanteb.com

برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو