انتقاد تند الیف شافاک از برنده نوبل ادبیات 2019

منبع: ایران آرت

100

1398/7/30

11:16


نویسنده رمان "ملت عشق" ضمن انتقاد از سیاست‌های حاکم بر نشر در کشورش، حمایت برنده نوبل ادبیات 2019 از نسل‌کشی را دردناک دانست.

ایران آرت: الیف شافاک که با رمان تازه خود حساسیت و انتقاد متولیان فرهنگی در ترکیه را برانگیخته معتقد است: "اقلیت‌ها امروزه در ترکیه از محدودیت‌های بیشتری رنج می‌برند‌‌".

او در گفت‌وگو با طرفداران کارهایش در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت که اختناق در ترکیه شدت گرفته و متأسفانه در فضاهای عمومی نیز دیده می‌شود.

این نویسنده زن ۴۷ ساله درباره نقش خود به عنوان رمان‌نویس گفت: "وظیفه ادبیات این است که چیزهایی که غیرانسانی شده‌اند را دوباره انسانی کند".

به نظر او نویسندگان، با هر گرایش و عقیده‌ای، می‌توانند درباره سیاست اظهارنظر کنند. او با اشاره به وضعیت کنونی در کشورش گفت که به آینده خیلی خوش‌بین نیست. او گفت: حاکمیت، نظارت بر فعالیت ادبی و خلاقیت هنری را هر روز شدیدتر می‌کند.

به گزارش دویچه‌وله، الیف شافاک در انتقاد از همکارش پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی، گفت: "خیلی دردناک است که یک نویسنده نسل‌کشی را توجیه کند". او اشاره کرد در زمانه‌ای که در کشورهایی مانند مجارستان، روسیه، لهستان و ترکیه نژادپرستی و پوپولیسم بالا گرفته یک نویسنده حق ندارد غیرمسئولانه سخن بگوید و جامعه نیز نباید مواضع او را به فراموشی بسپارد.

هاندکه که به تازگی جایزه نوبل ۲۰۱۹ برای ادبیات را دریافت کرد، بارها از ناسیونالیست‌های صربستان در جنگ بالکان دفاع کرده و جنایات رهبر آنها اسلوبودان میلوسویچ را منکر شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو