خیابان تاریخی چهارباغ اصفهان | Chahar Bagh e Abbasi Street

خیابان تاریخی چهارباغ اصفهان | Chahar Bagh e Abbasi Street


منبع: تاپ تراول

270

1398/7/30

13:12


سفر باتو

خرید بلیط هواپیما

خیابان چهارباغ

چهارباغ یکی از خیابان‌های تاریخی و اصلیِ اصفهان است و به دو بخشِ چهارباغِ صفوی و چهارباغ عباسی بخش می‌شود. چهارباغ عباسی یکی از خیابان‌های تاریخی شهر اصفهان است که بین دروازه دولت و سی و سه پل قرار دارد.در ادامه مطلب همراه وب سایت تاپ تراول باشید تا با این خیابان تاریخی و زیبا بیشتر آشنا شوید.


   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


تاریخچه

دو قسمت چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا در عصر شاه عباس یکم طراحی و اجرا شد و تاریخ تقریبی ساخت آن به سال ۱۰۰۰ هجری قمری (۱۵۹۱ میلادی) برمی‌گردد. چهارباغ پایین (چهارراه تختی تا دروازه دولت) در دوره رضا شاه پهلوی و با همان طرح به چهارباغ دوره صفوی افزوده گردید.در گذشته یک جوی آب از میان این خیابان تا زاینده رود جاری بوده که درمحل تقاطع‌ها به حوض‌هایی می‌ریخته‌ است. در خیابان مسیری خاص برای افراد سواره تعیین شده بوده و در اطراف آن باغ‌هایی بوده که میان امرا برای ساخت عمارت تقسیم شده بوده اما عموم مردم نیز می‌توانستند از آنها استفاده کنند. پل الله وردی خان یا سی و سه پل، خیابان چهارباغ را به دو قسمت (خیابان چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی) تقسیم می‌کرده و راه ارتباط چهار باغ بالا و چهارباغ عباسی بوده‌است.

خیابان چهارباغ

728 90 - خیابان تاریخی چهارباغ اصفهان | Chahar Bagh e Abbasi Street

 

یکی از آثار تاریخی که ظل السلطان حاکم قجری اصفهان قصد تخریب آن را داشت درختان چهارباغ بوده‌است. روزی به حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی خبر می‌رسد که عده‌ای به دستور ظل السلطان مشغول کندن درختان چهارباغ هستند حاج آقا نورالله به طلاب مدارس دینی دستور می‌دهد که جلوی این کار را بگیرند آنها هنگامی به چهارباغ می‌رسند که تعدادی از درختان قطعه قطعه شده بود. طلبه‌ها جلوی آنها را می‌گیرند و از قطع سایر درختان جلوگیری می‌کنند.

خیابان چهارباغ

جاذبه‌های چهار باغ اصفهان چیست؟

معروف‌ترین جاذبه های نزدیک خیابان چهارباغ عباسی عبارت‌اند از سی و سه پل، زاینده‌رود، کاخ هشت بهشت، مدرسه تاریخی چهارباغ، میدان نقش جهان، عمارت چهلستون، موزه هنرهای معاصر اصفهان. خیابان چهارباغ بالا نیز با پاساژهای لوکس و مراکز خرید متنوع و خوراکی فروشی‌ها، یکی از محله‌های خوب برای گشت و گذار شهروندان به شمار می‌رود. رستوران شهرزاد نیز در همین خیابان قرار دارد و اگر علاقمند به شکم گردی در اصفهان و صرف غذا در یک محیط باشکوه را دارید، یکی از بهترین گزینه‌هاست.

خیابان چهارباغ

برای رفتن به چهارباغ بستگی به این دارد که کجای اصفهان باشید. می‌توانید برای دیدن این خیابان از بالا شروع کنید و از میدان شهدا به سمت دروازه دولت بروید. اگر این مسیر را انتخاب کردید، در سمت چپ خیابان و کوچه یازدهم خانه تاریخی اخوان حقیقی را پیدا می‌کنید و در چهار باغ پایین و  قبل از دروازه دولت به بازار قدیمی رنگرزان می‌رسید. آخر این بازار مسجد چهار ایوانی حکیم قرار گرفته و می‌توانید در صحن بزرگ و ساکتش قدری خلوت کنید.

خیابان چهارباغ

پایین‌تر که بیایید در ابتدای چهارباغ عباسی به دروازه دولت می‌رسید، جایی که کاخ و باغ هشت بهشت قرار دارد . مدرسه چهارباغ با نهر فرشادی و چنار بلند و قدیمی‌اش، در چند قدمی‌ هشت بهشت است و چند قدم این‌طرف‌تر در ابتدای خیابان سپه، عمارت دیدنی چهلستون را می‌بینید.خیابانی که در آن راه می‌روید یادگار دوره صفوی‌ می باشد.

خیابان چهارباغ

در آن زمان خبری از خیابانی که این روزها می‌بینیم نبود. در آن موقع اینجا گردشگاه خیلی بزرگی بود که دورتا دورش را باغ‌های میوه و عمارت‌های مخصوص خانواده سلطنتی احاطه کرده بودند. حالا این خیابان پر از مغازه‌های کوچک و بزرگی‌ست که لباس و کیف و کفش می‌فروشند. در این خیابان مراکز خریدی مثل پارک، انقلاب، کوثر و کاویان هم باز شده که بیشترشان در چهارباغ بالا و بعد از سی و سه پل قرار گرفته‌اند، همان جایی که محله جلفا، یکی از محله‌های سنگ فرش اصفهان را در خودش جای داده، محله‌ای که با پیاده‌ها مهربان است.


  تبلیغات   

                        | لمینت دندان |   کامپوزیت دندان | ایمپلنت دندان | ارتودنسی |


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو