نمایشی بر اساس یک اتفاق واقعی / روایت حسنیه زاهدی از نمایش "نیست"

76

1398/7/30

15:39


حسنیه زاهدی گفت: از آن جهت که نمایش "نیست" براساس یک اتفاق واقعی است سعی‌مان بر آن بوده به سمت فرم تئاتر مستند برویم.

نمایشی بر اساس یک اتفاق واقعی / روایت حسنیه زاهدی از نمایش "نیست"

سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "نیست" نوشته امین عظیمی به کارگردانی حسنیه زاهدی از 22 مهرماه ساعت 18 در پلاتو اجرای مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و بازیگران این نمایش شیرین جروقی، مهدیس حیدری، سایان فرخی و آوا متوقع هستند.

حسنیه زاهدی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "نیست" گفت: این نمایش پایان‌نامه من است و سال گذشته به نویسندگی سپیده علیزاده در جشنواره تئاتر دانشجویی روی صحنه آمده است. از آنجا که برای اجرای عموم این نمایش خانم علیزاده امکان آن را نداشتند که در تمرینات و کنار گروه حضور داشته باشند، تصمیم گرفتیم نگارش این اثر را به امین عظیمی بسپاریم.

او در ادامه افزود: داستان نمایش "نیست" که براساس یک اتفاق واقعی است، نسبت به جشنواره تئاتر دانشجویی تغییر نکرده است و نگارش آن برای اجرا در جشنواره و ارائه پایان‌نامه به صورت کارگاهی توسط سپیده علیزاده انجام شده است اما در اجرای عمومی با توجه به مشغله‌های خانم علیزاده و تصمیم ما برای تغییر ساختار نمایشنامه، فرم اجرایی و تعداد بازیگران این اثر، امین عظیمی به عنوان نویسنده به ما اضافه شد و ویس‌ها و مصاحبه‌هایی که برای این نمایش انجام شده بود را تنظیم و نگارش کرد. این نمایش در جشنواره تئاتر دانشگاهی دو بازیگر داشت اما در اجرای عمومی 4 بازیگر دارد.

این کارگردان جوان تئاتر درباره مضوع و مضمون نمایش "نیست" عنوان کرد: هر چه درباره موضوع این نمایش بگویم منجر به لو رفتن داستان آن خواهد شد. این نمایش براساس یک اتفاق واقعی است که در سال 96 روی داده است. قصه آن درباره خانواده‌ای است که شخصیت زن این داستان اتفاقات را رقم می‌زند و 4 نفر از اعضای خانواده روایتگر آن اتفاق هستند. مضمون این نمایش درباره قضاوت است و در نظر داریم تا تماشاگر تصمیم بگیرد حق با چه کسی است و یا اصلاً درباره اتفاق افتاده قضاوت کند یا خیر؟ در ادامه از آنجا که این نمایش دغدغه اجتماعی دارد به مشکلات زنان در آن پرداختیم و آن را جهان شمول‌تر و گسترده‌تر کردیم.

زاهدی با بیان اینکه پروسه تمرینات این نمایش برای اجرای عمومی حدود یک سال به طول انجامیده است، درباره سبک و فضای اجرایی آن یادآور شد: از آن جهت که این نمایش براساس یک اتفاق واقعی است سعی‌مان بر آن بوده به سمت فرم تئاتر مستند برویم اما نمی‌توانم بگویم این نمایش صددرصد مستند است، بلکه به این گونه نمایشی نزدیک شده است.

او درباره طراحی صحنه نمایش اظهار کرد: طراحی صحنه مینی‌مال است و صحنه به صورت دو سویه چیده شده تا تماشاگر جزئی از صحنه باشد تا به هدف نهایی‌مان که انتقال بهتر مضمون نمایش به مخاطب است، برسیم.

حسنیه زاهدی در پایان درباره موسیقی این نمایش گفت: این نمایش موسیقی ندارد اما از صدا و تصویر ضبط شده مصاحبه‌شوندگان در فضای کار استفاده شده چراکه همانطور که اشاره کردم نمایش فرم اجرایی مستندگونه دارد. افکت‌هایی نیز در راستای فضاسازی نمایش به کار گرفته شده است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: گروه کارگردانی: فاطمه باقری و مریم حاج بابایی، منشی صحنه: مهدیس حسینی نیا، طراح ویدئو و تکنولوژی: حسام طالبی حقه، طراح نور: علیرضا میرانجمی، طراح تیزر: حسام طالبی حقه و آناهیتا یوسفی، طراح گرافیک: مهتا کریمی و عکاسان: ملیکا قدیمی و آناهیتا یوسفی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو