ونیر دندان در کلینیک دندانپزشکی تاج

دهان و دندان ها یکی از مهم ترین بخش های صورت هستند که زیبایی زیادی را القا می کنند. زمانی که دندان های یک شخص دچار ایراد شده باشد آن شخص اعتماد به نفس زیادی از دست می دهد و احساس می کند که دیگر همان زیبایی قبلی را نداشته باشد. همین باعث می شود که لبخند های او در جامعه بسیار کمتر شود. برای رفع چنین چیزی جراحی های زیبایی زیادی ایجاد شده است که روزانه بر روی مردم انجام می شود. ونیر پرسلن یکی از مناسب ترین و بهترین راه ها برای رفع این مشکل است. ونیر پرسلن یکی از بخش های زیبایی دندان است که شخص بر روی دندان های خود انجام می دهد. ونیر پرسلن شامل تمام کارهای لمینت دندان است که یک روکش سفید و براق بر روی دندان ها قرار می گیرد و از دندان مراقبت می کند.

این روکش ها مانند یک لایه های محافظتی از دندان در برابر باکتری ها و بیماری های مختلف محافظت می کنند و همچنین زیبایی زیادی را به شخص اضافه می کنند. در حقیقت فرد با انجام ونیر پرسلن بر روی دندان خود اعتماد به نفس زیادی پیدا می کند و می تواند در هر مکانی از لبخند خود استفاده کند. ونیر پرسلن علاوه بر جنبه های زیبایی، کاربرد های زیادی هم در بهداشت و درمان دندان دارد. مثلا قبل از انجام ونیر پرسلن تمام دندان ها بررسی می شوند و مشکلات شان رفع خواهد شد. همین باعث می شود که دندان ها سالم بمانند و دچار مشکلات زیادی نشوند. ونیر پرسلن در برابر خراش های دندان ایستادگی می کند و بر روی آنها قرار می گیرد. علاوه بر تمامی این ها، مزیت های زیاد دیگری هم در ونیر پرسلن وجود دارد که می توان به دائمی بودن آن بر روی دندان هم اشاره کرد.

ونیر های رزین کامپوزیت چیست؟

ونیر های رزین کامپوزیت حاصل بستن رزین کامپوزیت روی دندان، محکم کردن و صیقل دادن آن است تا دندانی با ظاهری زیبا و جذاب به شما هدیه دهد. این لایه جدید، دندان طبیعی را که دچار خرابی، پوسیدگی، زرد شدگی و دیگر مشکلات ظاهری شده است، را می پوشاند.

مراقبت از دندان ها

انواع ونیر دندان چیست؟

ونیر های دندان اصولا از جنس پرسلین(سرامیک) یا رزین کامپوزیت هستند. به گفته ی انجمن دندانپزشکی آمریکا؛ جاگذاری پرسلین نسبت به رزین کامپوزیت نیازمند زمان بیشتری است. دندانپزشک، پس از برداشتن قسمتی کوچکی از مینای دندان، از دندانی که مشکل دارد نمونه گرفته و به آزمایشگاهی می فرستد که ونیر ها را طراحی می کند. طراحی ونیر ها ممکن است چند روز زمان ببرد و معمولا تا ویزیت بعدی طول می کشد. البته ممکن است ونیر های رزین کامپوزیت به محض ترمیم و آماده سازی دندان آسیب دیده در مطب دندانپزشک ساخته شوند. تمام ونیر های دندانی در آخر با سیمان رزین به دندان متصل می شوند. هر کدام از این ونیر ها مزایای متفاوتی دارند. برخلاف ونیر های سرامیکی(پرسلینی)، ونیر های رزین کامپوزیت برای جاگذاری نیازمند تخریب بخش کمتری از مینای دندان هستند، قیمت پایین تری دارند، می توانند طی یک جلسه انجام شوند و در صورت آسیب دیدن به آسانی قابل ترمیم هستند. از طرف دیگر ونیر های سرامیکی محکم و ضد ضربه هستند، در برابر لک شدن مقاومند، طبیعی تر به نظر می آیند و جاگذاری آنها نسبت به روکش های دندان، نیازمند تخریب بخش کمتری از مینای دندان است.

لمینت یا ونیر؟ کدام بهتر است؟

نکات زیادی در رابطه با روکش کردن دندان وجود دارد از جمله اینکه این روکش ها انواع مختلفی دارند که میتوان به کامپوزیت ونیر و کراون اشاره کرد.

اگر بخواهیم در رابطه با انواع روکش ها توضیحاتی خدمت شما ارائه دهیم باید بگوییم که میان روکش های ذکر شده تفاوت هایی وجود دارد که در صورتی که شما به دندانپزشک مراجعه کرده و دندانهای شما را مورد بررسی قرار دهند می توانند بهترین گزینه را برای درمان دندان های شما انتخاب کنند.

از همین رو باید بدانید که تفاوت هایی میان این روکش ها وجود دارد و دلیل انتخاب آنها توسط پزشک چیست. دقت داشته باشید یکی از اصلی ترین تفاوتی که میان این روکش ها وجود دارد در این است که در روش کراون تمام سطوح دندان پوشیده می شود و یکی از دلایلی که کل دندان توسط متخصص دندانپزشک تراشیده می شود همین مسئله می باشد.

این در حالی است که کامپوزیت ها تنها سطح جلوی دندان ها را پوشش می دهند در نتیجه بیشتر دندان سالم می ماند و نیاز به تراش چندانی ندارد هر چند که روش های بدون تراش نیز به دنیا معرفی شده است. در واقع میزان تراش دندان به طرح و شکل اولیه دندان ها منوط است و گاه ممکن است هیچ نیازی به تراشیدن دندان نباشد.

به دلیل اینکه هزینه کامپوزیت ونیر کمتر است و همچنین تراش کمتری بر روی دندان اعمال میکند و به تبع آن آسیب کمتری به دندان میرساند بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد از همین رو در نظر داریم تا در رابطه با این روش توضیحات بیشتری خدمت شما ارائه دهیم.

در رابطه با کامپوزیت ونیر باید بدانید که از دو ماده اصلی تشکیل می شود که به آن کامپوزیت و پرسلین گفته می شود. اگر در نظر دارید که از کامپوزیت ونیر استفاده کنید باید بدانید که به دلیل مشکلاتی که برای برخی از بیماران به وجود آورده پزشکان توصیه می کنند که به طور مرتب به چک آپ رفته و روکش ها را هر چند مدت یکبار تعویض کنند. این مشکلات باعث شده تا استفاده از ونیرهای سرامیکی متداول تر شود و بیشتر دندانپزشکان استفاده از ونیرهای سرامیکی را ترجیح می دهند. ونیرهای سرامیکی بادوام تر و زیباتر هستند. کامپوزیت ونیر ها همچنین جهت ترمیم دندان های شکسته و تغییر رنگ داده و بلندتر کردن طول دندانهای ساییده شده بکار می روند.

تنها مزیت قابل ذکر لمینت های کامپوزیتی بهای کمتر آن است که اگر به دوام آن توجه شود شاید هزینه آن هم در نهایت و پس از تعویض های مکرر کمتر نباشد.

لمینت دندان اصولا برای اصلاح مشکلات نه چندان حاد و بیشتر زیباسازی دندانهای جلویی بکار می رود. چنانچه فرد به دلایل مختلف مبتلا به دندان قروچه شدید باشد، امکان استفاده از روش درمان با لمینت کاهش می یابد، زیرا فشار بیش از حدی که بیمار بر دندانهای خود و لمینت وارد می سازد به مرور زمان منجر به شکسته شدن لمینت خواهد شد.

مراقبت از دندان ها

مراقبت های بعد از انجام ونیر کامپوزیت دندان که لازم است بدانید

  • لازم است‌برای دوام و پایداری دندان هایتان به‌طور منظم مسواک بزنید.
  • جویدن یا گاز زدن غذا بعد از لمینیت کامپوزیت مشکلی ندارد.
  • خوردن آجیل های‌سخت و شکستن پوست دانه‌هایی چون پسته و بادام‌برای لیمینت ها آسیب رسان بوده‌و ممکن‌است بخش های‌مذکور را ساییده کنند. هرچندکه میتوان ونیر کامپوزیت را دوباره اصلاح و ترمیم نمود. اما لمینت پرسلن و لمینت سرامیکی باید تعویض شوند.
  • لازم است اشخاص دارای ونیر کامپوزیت ، پس‌از صرف قهوه، چای یا هرگونه مواد خوراکی رنگ دار، حتما از مسواک استفاده کرده‌و به خوبی دندان هایشان‌را پاک کنند زیرا مواد کامپوزیتی همچون دندان های‌طبیعی بوده و خاصیت رنگ پذیری دارند؛ چنانچه در مراقبت‌از آنها کوتاهی کنید، بروز لکه‌های رنگی یاتغییر رنگی کلی‌را شاهد خواهید بود.
  • البته ذکر این‌مطلب نیز ضروری است‌که تغییر رنگ به‌مرور زمان درهمه دندان‌ها رخ داده و بهتر است‌هر چند وقت یکبار آنهارا پولیش نمود.
  • علاوه برحفظ بهداشت دهان و دندان و استفاده مرتب‌از مسواک، استفاده‌از نخ دندان هم ضروری‌است همچنین مراجعه مرتب‌به دندان پزشک در تاریخ‌های مشخص برای‌حفظ سلامت دندان هابسیار کمک کننده خواهد بود.

مزایای ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر کامپوزیت ها مزایای متعددی دارند که مهم ترین آنها مقرون به صرفه بودنشان است. همانطور که قبل تر اشاره شد کامپوزیت نسبت به لمینت بسیار ارزان تر بوده و از آن جایی که بیشتر هزینه ها را بیمه پوشش نمی دهد و بیمار باید خودش هزینه را تقبل کند، این تفاوت قیمت بسیار اهمیت دارد. قیمت لمینت ها  اغلب متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد در حالی که قیمت کامپوزیت ها می تواند ثابت باشد.

از مزایای دیگر کامپوزیت می توان به ساخته شدن سریع آن طی یک جلسه اشاره کرد. ونیر کامپوزیت( که اکثرا به آن باندینگ کامپوزیت هم می گویند) به جای شکل گرفتن در آزمایشگاه، روی دندان شکل می گیرد. سپس رزین مستقیما روی دندان قرار گرفته و توسط دندانپزشک  شکل می گیرد. رزین شکل گرفته شده با اشعه ای شدید محکم می شود که در صورت نیاز و به درخواست بیمار ممکن است لایه های دیگر رزین نیز روی لایه ی قبلی قرار بگیرد. پس از اتمام این مرحله، رزین باید صیقل داده شود تا ظاهری طبیعی تر و شبیه تر به دندان پیدا کند. روند کامپوزیت کردن دندان کمتر تهاجمی بوده و با سرعت بالاتری انجام می گیرد.

به طور کلی بزرگترین مزیت کامپوزیت این است که در روند کامپوزیت تغییر بسیار کمی روی دندان طبیعی انجام می شود و این تغییر آنقدر نیست که نتوان در صورت لزوم کامپوزیت را تعویض کرد یا به طور کلی آن را از روی دندان برداشت.

قیمت کامپوزیت ونیر در تهران چقدر است؟

اما در یک تعریف می توان این گونه عنوان کرد که کامپوزیت ترکیبی از مواد زمینه ای هستند که در اثر ترکیب ذراتی به نام فیلر به استحکام بالایی دست خواهند یافت. کامپوزیت ونیر در واقع یک ترکیب خمیری شکل است که توسط تابش نور در طول موج خاص به صورت سفت و سخت در خواهد آمد. بعد از سفت شدن آن بوسیله پولیش دادن به شکل مناسب می دهند تا در دهان موجب اذیت کردن دیگر دندان ها نشود.

پل های دندانی یا بریج

کامپونیر چیست؟

کامپونیر ونیرهای پیش ساخته کامپوزیتی هستند که به صورت پلی مریزه شده و پیش ساخته در اختیار دندانپزشکان قرار می گیرند.

جنس این ونیرها از جنس کامپوزیت نانو هیبرید هستند که در حقیقت پوسته های مینایی می باشند که با روش خاصی روی سطح لبیال دندان های قدامی باند می شوند و رنگ و فرم دندان ها را اصلاح کرده و عمل طراحی لبخند را با سرعتی بی نظیر امکان پذیر می کنند.

مزایای کامپونیر چیست؟

  • بسیار آسان مورد استفاده قرار می گیرد
  • کار در یک جلسه انجام شده و نیاز به قالبگیری ندارد
  • زیبایی بسیار عالی و سطحی براق و بدون نیاز به پالیش ایجاد می کنند زیرا از قبل پلی مریزه شده اند
  • قابلیت رنگ آمیزی زیر آنها وجود دارد
  • قابل فرم دهی و تطبیق سایز روی دندان ها هستند
  • بسیار به صرفه هستند
  • با کامپوزیت قابل اصلاح هستند
  • در بسیاری از موارد به تراش نیاز ندارند یا حداقل تراش لازم دارند
  • نسبت به درمان های مستقیم سریع تر و زیبا تر و نسبت به درمان های غیر مستقیم بسیار به صرفه تر و سریع تر هستند.

سولات رایج کامپوزیت دندان

آیا می توان برای کامپوزیت دندان رنگ دلخواه خود را انتخاب کنیم؟

کامپوزیت دندان که امروزه یکی از پرطرفدارترین درمانهای زیبایی دندان محسوب می شود، ساختاری از مواد پلاستیکی داشته و در رنگ های متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. شما نیز می توانید با مشورت دندانپزشک معالجتان رنگ مناسب را مظابق با رنگ پوستتان انتخاب کنید. توجه داشته باشید که بهتر است رنگی را برای کامپوزیت دندان خود انتخاب کنید که طبیعی به نظر برسد و بیش از حد نسبت به رنگ طبیعی دندان هایتان سفید نباشد.

آیا می توان روی دندان های روکش شده کامپوزیت ونیر انجام داد؟

برای انجام این کار ابتدا دندانپزشک معالج شما موقعیت دندان های روکش شده را بررسی می کند و بنابر صلاحدید خود در صورت امکان روکش قبلی را با روکش های سرامیکی تعویض می کند.

آیا می توان کامپوزیت ونیر را بر روی دندان ایمپلنت شده انجام داد؟

در این مورد نیز همانند روکش دندان، متخصص وضعیت دندان ها را بررسی کرده و اگر ایمپلنت دندان در شرایط ایده آل قرار داشته باشد می توان ونیر کامپوزیت را روی آن نصب کرد. در غیر این صورت نیاز به تعویض مجدد ایمپلنت دندان می باشد.

کامپوزیت دندان بهتر است قبل از عمل زیبایی بینی انجام شود یا قبل از آن؟

به دلیل اینکه پس از کامپوزیت دندان لب در موقعیت جدیدی قرار می گیرد، اغلب متخصصین توصیه می کنند جراحی زیبایی بینی خود را به بعد انجام کامپوزیت ونیر موکول کنید.

آیا کامپوزیت دندان در دوران بارداری خظرناک است؟

لازم به ذکر است که انجام کامپوزیت ونیر همانند دیگر درمانهای دندانپزشکی در دوران بارداری هیچگونه ضرری ندارد. اما بهتر است در سه ماه ی دوم بارداری انجام شود.

آیا انجام کامپوزیت دندان موجب پوسیدگی دندان خواهد شد؟

کامپوزیت ونیر نه تنها سبب پوسیدگی دندان نخواهد شد بلکه از بروز آن نیز جلوگیری می کند. چرا که این ونیر های دندانی با ایجاد لایه ای نازک از سطح دندان در مقابل پوسیدگی محافظت می کنند. البته لازم به ذکر است که در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان خود کامپوزیت دندان هم مانند تمام دندان های دیگر دچار پوسیدگی خواهد شد.

بلیچینگ , سفید کردن دندان

کامپوزیت ونیر در چه مواردی کاربرد دارد؟

از ونیر های کامپوزیتی جهت پر کردن دندان های پوسیدگی و بازسازی شکل ظاهری دندان در درمان های باندینگ دندان، بستن فواصل بین دندان ها و روکش های زیبایی دندان استفاده می شود.

نحوه نصب کامپوزیت دندان به چه صورتی است؟

دندان های تحت درمان پس از کمی تراش خوردن به وسیله خمیر کامپوزیتی پوشانده شده و پس از آن امواج نور جهت چسباندن و ایجاد استحکام لازم به آن تابانده می شود. پس از آن دندانپزشک معالج شما به کمک ابزارهای سوهان و پولیش مخصوص شکل و درخشش مناسبی به کامپوزیت های دندان شما خواهد داد.

لمینت دندان با کامپوزیت دندان چه فرقی می کند؟

لمینت های دندان به علت ساختار سرامیکی که دارند ماندگاری و استحکام بیشتری نسبت به ونیر های کامپوزیتی دارند. البته لمینت ها نیاز به تراش بیشتری برای نصب روی دندان دارند.

لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت ونیر؟

متخصص دندانپزشکی زیبایی با توجه به نوع مشکل بیمار بهترین درمان را به او توصیه می کند. در مواقعی که دندان ها دچار شکستگی و یا تغییر رنگ حاد شده باشند دندانپزشک معالج درمان لمینت دندان را تجویز خواهد کرد. اما گاهی اشکالات ظاهری دندان جزیی بوده و براحتی می توان با کامپوزیت دندان نواقص آن را برطرف کرد.

آیا کامپوزیت دندان موجب بوی بد دهان خواهد شد؟

همانطور که پیش از این گفته شد، ونیرهای کامپوزیت همانند دندان طبیعی نیاز به مراقبت دارند. اگر به صورت مرتب و روزانه مسواک و نخ دندان استفاده شود، به هیچ وجه دهان شما بوی بدی نخواهد گرفت. البته توجه داشته باشید میزان مهارت و تخصص دندانپزشک معالج شما در کاهش عوارض درمان نادرست و افزایش ماندگاری درمان تاثیر مستقیم خواهد داشت. چرا که اگر دندانپزشک شما با روش نادرستی کامپوزیت دندان شما را انجام دهد ممکن است فاصله ای بین ونیر ها و دندانتان ایجاد شود و همین مسئله باعث پوسیدگی و ایجاد بوی نامطبوع دهان خواهد شد. در این صورت شما مجبور به تعویض کامپوزیت های دندان خود خواهید شد. از این رو برای انتخاب بهترین دندانپزشک متخصص زیبایی دقت فرمایید.

برای مشاهده نمونه کارها، کلینیک تاج را در اینستاگرام دنبال کنید