فوت و فن خشک کردن گل‌ یاس

منبع: فرزند

522

1398/7/30

17:25


فوت و فن خشک کردن گل‌ یاس

گل یاس در واقع بومی مناطق استوایی و گرم بوده است. بوی خوش این گیاه، آشنای قدیمی ما است.

برای آنکه بدانید چطور باید گل‌های یاس را خشک کنید تا به بهترین نحو بمانند به ادامه مطلب امروز نگاهی بیاندازید.

امروزه ۲۰۰ گونه از این گیاه زیبا در سراسر دنیا پرورش داده می‌شود و در هر منطقه‌ای می‌توان گل یاس کاشت البته به غیر از مناطقی که دمای هوا در آنها به زیر صفر می‌رسد و یخبندان اتفاق می‌افتد.

از گل یاس رازقی (یا همان یاس عربی) خشک شده برای درست کردن چای یا خوشبو کننده استفاده می‌شود. از این گل زیبا برای ضدعفونی کردن، رفع اسپاسم، آرامبخشی و برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. گل یاس به خاطر استفاده‌ای که از رایحه آن در صنعت صابون سازی، لوسیون و عطر می‌شود اهمیت بسیاری دارد.

جالب است که بدانید می‌توانید انواع یاس، به خصوص یاس رازقی را درون خانه هم پرورش دهید. یاس‌ها گیاهانی هستند که در تمام طول سال گل دارند. در بین گونه‌های یاس حتی می‌توانید گیاهی را پیدا کنید که در زمستان و پاییز گل بدهد. اگر می‌خواهید گیاه یاس رازقی را پرورش دهید از مطلب “یاس رازقی، گیاهی که هر خانه‌ای باید داشته باشد” کمک بگیرید.

گونه یاسی که می‌خواهید خشک کنید را با دقت انتخاب کنید چرا که برخی از انواع یاس سمی هستند. بسته به اینکه گل یا برگ گیاه را می‌خواهید گونه یاس‌مورد نظر را انتخاب کنید. حواس‌تان به استفاده هم باشد، یعنی اینکه برای چه منظوری می‌خواهید گیاه را خشک کنید؟

خب اولین قدم چیدن گل‌ها از شاخه است. این کار را صبح زود زمانی که گل‌ها هنوز بسته هستند انجام دهید. شاخه‌های جوان گیاه که پر از گل هستند را بچینید و ۳ تا چهار شاخه را به وسیله نخ به هم ببندید. مواظب باشید گل‌ها نشکنند و آسیب نبینند.

شاخه‌ها را به صورت برعکس در مکانی خنک و خشک، مثلا انبار، اتاقی خنک و یا هر جای دیگری که خشک باشد و گرما به آن نرسد، از سقف آویزان کنید. اگر رطوبت محیط زیاد باشد گل‌ها خشک نمی‌شوند و کپک خواهند زد.

۴ تا ۶ هفته صبر کنید تا گل‌ها به خوبی خشک شوند. سپس از آنها برای درست کردن چای و خوشبو کننده استفاده کنید. برگ‌های گیاه را هم خشک کنید و در درست کردن خوشبو کننده استفاده کنید چرا که آنها هم بویی خوش دارند. اگر بخواهید می‌توانید دیگر گیاهان خوشبو مانند رز، اسطوخودوس، رزماری و غیره را هم با یاس‌هاتان ترکیب کنید تا بوی دلخواه‌تان را به دست آورید.

منبع: فوت و فن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو