اگر از لبخند زدن در لنز دوربین به خاطر تغییر رنگ، لب پر شدن، یا چرخش دندان های خود خجالت می کشید، ونیرها می توانند کمک کنند اعتماد از دست رفته خود را باز یابید و یکبار دیگر با خیال راحت رو به دوربین لبخند بزنید. اما آیا می دانید کدام نوع برای شما بهتر است؟ ونیرهای کامپوزیت، یا ونیرهای پرسلاین؟ در این مقاله قصد داریم به نکاتی راجع به این روش مشهور در دندانپزشکی زیبایی بپردازیم تا شما راحت تر برای انتخاب آنها تصمیم بگیرید.

ونیر چیست و در چه مواردی استفاده می شود؟

ونیر پوسته هایی مانند ناخن مصنوعی هستند که به صورت سفارشی ساخته می شوند و به طور دائمی به سطح جلوی دندان ها چسبانده می شوند. آنها از یک لایه نازک از جنس پرسلاین یا رزین کامپوزیت ساخته می شوند.

ونیرها می توانند نقص های دندانی را پوشش دهند، از جمله:

  • دندان های لب پر و شکسته شده
  • دندان هایی که فواصل جزئی دارند
  • دندان های شلوغ و روی هم رفته یا بد شکل
  • دندان هایی که لکه ها یا تغییر رنگ آنها به درمان سفید کردن (بلیچینگ)خوب جواب نداده اند
  • دندان هایی که در نتیجه ساییدگی کوتاه شده اند

از آنجا که برای قرار گرفتن ونیر روی دندان ها حجم زیادی از دندان های طبیعی حفظ می شود، این روش کمتر از روکش های دندانی تهاجمی هستند و عموماً برای بالا بردن استحکام دندان هایی استفاده می شوند که پوسیدگی شدید دارند یا شکسته اند.

در چه مواردی ونیر گزینه خوبی نیست؟!

در برخی موارد، دندان های خاص یا افرادی هستند که گزینه های مناسبی برای ونیرهای دندانی نیستند. از جمله:

  • دندان های پوسیده یا وجود بیماری فعال لثه. این شرایط باید قبل از قرار گرفتن ونیرها روی دندان ها درمان شوند.
  • دندان های ضعیف. اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از دست رفته باشد یا با یک پُرشدگی بزرگ جایگزین شده باشد، دندان آنقدر قوی نخواهد بود که ونیر روی آن قرار بگیرد. در اینگونه موارد روکش های دندانی گزینه های بهتری هستند.
  • دندان هایی که به شدت کج و ناصاف هستند. برای اصلاح اینگونه مشکلات لازم است درمان ارتودنسی انجام شود.
  • عادات غلط دهان و دندان مانند دندان قروچه. این عادت ها به راحتی می توانند موجب شکستن و لب پر شدن ونیرهای دندانی شوند. محافظ دندان های شبانه راهکاری برای اینگونه مشکلات هستند.

وقتی به این نتیجه رسیدید که ونیرهای دندانی گزینه های مناسبی برای شما هستند، باید تصمیم بگیرید می خواهید از بین ونیرهای پرسلاین و کامپوزیتی کدامیک را انتخاب نمایید.

 

ونیر پرسلاین

از آنجا که ونیرهای پرسلاین به گونه ای ساخته می شوند که از نظر شکل و رنگ تناسب زیادی با دندان های طبیعی داشته باشند، بسیار طبیعی به نظر می رسند و به سختی می توان تشخیص داد روی کدام دندان ونیر قرار گرفته است و کدام دندان طبیعی است. آنها محکم، با دوام، و در برابر ایجاد لکه مقاوم هستند. فرایند قرار گیری ونیرهای پرسلاین روی دندان ها بازگشت ناپذیر است، زیرا لازم است مقداری از مینای دندان ها تراشیده شود تا ونیر روی دندان ها قرار بگیرد. بنابراین، بیمار باید قبلاً راجع به درمانی که می خواهد انجام دهد کاملاً فکر کند تا با اطمینان تصمیم بگیرد.

بسته به شرایطی فردی، ونیرهای پرسلاین ممکن است بین 50 تا 800 دلار برای هر دندان هزینه داشته باشند، و معمولاً تحت پوشش بیمه نیز نیستند. با این حال بین 10 تا 20 سال دوام دارند.

فرآیند قرار گیری ونیرروی دندان ها

ونیرهای پرسلاین باید در لابراتوار ساخته شوند. گام نخست گرفتن نوبت برای مشاوره با دندانپزشک زیبایی در کلینیک دندانپزشکی است تا مشخص نماید دندان های شما چه اصلاحاتی نیاز دارند و خودتان چه انتظاراتی از نتیجه درمان دارید. دندانپزشک از دندان های شما یک نمونه می سازد تا ببیند برای بهبود لبخند شما چه کارهایی باید انجام داد. وقتی روی اصلاحات و طرح درمان به توافق رسیدید، دندانپزشک با برداشتن مقدار اندکی از مینای جلو و طرفین دندان های شما، آنها را برای دریافت ونیرها آماده خواهد کرد. پس از آن، از دندان ها قالب می گیرد و رنگ درست را انتخاب می کند و کد رنگ آن را همراه قالب برای لابراتوار ارسال می کند.

از آنجا که معمولاً یک یا دو هفته طول می کشد تا لابراتوار ونیرها را بسازد، دندانپزشک روی دندان ها ونیر موقت قرار می دهد. وقتی ونیرها از لابراتوار دریافت می شوند، دندانپزشک شکل و رنگ و تناسب آنها با دندان های طبیعی را بررسی می کند. دندانپزشک ونیرهای موقت را جدا می کند و ونیرهای دائمی را با چسب رزین فاقد حساسیت به دندان های آماده شده می چسباند.

ونیر کامپوزیتی

رزین کامپوزیت ماده ای با قیمت پایین تر است که همرنگ دندان نیز هست و برای ساخت ونیر استفاده می شود. ونیرهای کامپوزیتی می توانند در لابراتوار نیز ساخته شوند، که در این صورت همان روندی که برای ساخت ونیرهای پرسلاین طی می شود برای ساخت ونیرهای کامپوزیتی نیز طی می شود.

علاوه بر این، این نوع ونیرها می توانند توسط دندانپزشک و تنها طی یک جلسه آماده شوند. دندانپزشک پس از تراشیدن و تغییر شکل و آماده سازی دندان ها، با کمک شما رنگ مناسب و متناسب با دندان های طبیعی شما را انتخاب می کند. سپس مواد را به طور مستقیم روی دندان قرار می دهد و همان لحظه آنها را شکل داده و تراش می دهد. مواد تحت نور خاصی سفت می شوند و محکم به مینای دندان می چسبند. مرحله نهایی پولیش و صاف و صیقلی کردن سطح رزین کامپوزیت است به گونه ای که ظاهری طبیعی داشته باشند.

ونیرهای کامپوزیتی آماده سازی کمتری نیاز دارند به این معنا که حجم کمتری از سطح دندان تراشیده می شود، هزینه پایین تری دارند و ترمیم آنها از ونیرهای پرسلاین راحت تر است. آنها را می توان در یک جلسه روی دندان ها قرار داد، در حالی که ونیرهای پرسلاین فرایند کاشت طولانی تری نیاز دارند. این عوامل باعث می شوند ونیرهای کامپوزیت گزینه های مفیدتری برای بیماران جوان تر باشند. با این حال، این ونیرها می توانند طول عمر کوتاه تری داشته باشند و راحت تر از پرسلاین ساییده شوند.

آیا رنگ ونیر تغییر می کند؟

معمولاً روی ونیرهای پرسلاین لکه ایجاد نمی شود و تغییر رنگ ندارند، اما این در مورد ونیرهای کامپوزیتی صحت ندارد. با این حال، رزین کامپوزیت به سادگی مینای دندان لک نمی شود اما به مرور زمان نیز تغییر رنگ خواهد داشت. لکه های سطحی پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نوشیدنی های پر از رنگدانه مانند چای و قهوه ایجاد می شوند. افراد سیگاری نیز به راحتی ونیرهای خود را تخریب می کنند.

آیا ونیر قابل جرمگیری است؟

اگر ونیرها رفته رفته ظاهر زرد یا قهوه ای رنگی پیدا کنند، ممکن است سعی کنید از روش های خانگی برای سفید کردن آنها استفاده کنید، در حالی که رزین های کامپوزیت به سفید کردن واکنش خوبی نشان نمی دهند. به همین دلیل قبل از اقدام برای سفید کردن دندان ها همیشه لازم است با دندانپزشک مشورت نمایید.

گرچه نمی توان ونیرها را سفید کرد، اما به این معنا نیست که نمی توانید ظاهر ونیرها را بهبود دهید. پاکسازی های تخصصی می توانند به برداشتن لکه های روی سطوح دندان ها کمک کنند، بنابراین به خاطر داشته باشید که هر 6 ماه یک مرتبه به دندانپزشک مراجعه نمایید. در صورتی که تغییر رنگ ونیرها شدید باشد، دندانپزشک می تواند پیشنهاد دهد آنها را تعویض کنید. ونیرهای کامپوزیت معمولاً قبل از تعویض 5 تا 7 سال دوام دارند.

مراقبت از ونیر ها چگونه است؟

برای جلوگیری از ایجاد لکه روی ونیرها، مهم است همان اندازه که از مینای دندان های خود مراقبت می کنید، از ونیرها نیز مراقبت نمایید. سعی کنید از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که موجب ایجاد لکه روی دندان ها می شوند خودداری نمایید، که عبارتند از نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای، و خوراکی های حاوی ادویه کاری، سس پاستا، سرکه بالزامیک، و انواع توت ها.

اگر نمی توانید از لذت نوشیدن یک فنجان قهوه بگذرید، پس از نوشیدن آن دندان های خود را مسواک بزنید. مسواک زدن، علاوه بر این، می تواند باکتری های دندان ها، لثه ها، داخل گونه، و روی زبان را از بین ببرد.

آیا ونیر های دندانی می توانند کنده شوند؟

گرچه ایمپلنت های دندانی به دندان ها متصل می شوند، اما در مواقع خاصی می توانند کنده شوند. وارد شدن ضربه فیزیکی به دندان ها و نیز بالا رفتن سن می توانند موجب کنده شدن ونیرها شوند. اگر ونیرهای شما چندین مرتبه کنده شوند، به احتمال زیاد در یکی از مراحل انجام این فرایند اشتباهی رخ داده است.

در صورتی که ونیر کنده شود اصلاً برای قرار گیری مجدد آن روی دندان وقت تلف نکنید. هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیر اینصورت، دندان در معرض هوا قرار خواهد گرفت و پالپ آن دچار حساسیت خواهد شد

جهت مشاوره رایگان و دریافت خدمات دندانپزشکی زیبایی (ونیر،لمینیت، بلیچینگ و …) همین حالا با مجهزترین کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران (کلینیک دندانپزشکی پیمان) با شماره های 8-44741007 تماس بگیرید و برای عضویت در باشگاه مشتریان و برخورداری از تخفیفات ویژه، کد دستوری  #50050*6655* را با تلفن همراه خود شماره گیری نمایید