راهنمای سفر به کاتماندو | لمس شگفتی در تجربه سفر به کاتماندو

راهنمای سفر به کاتماندو | لمس شگفتی در تجربه سفر به کاتماندو


منبع: همگردی

133

1398/7/30

18:34


نپال یکی از کشورهای آسیایی، در شمال هند است. نپال کشوری کوهستانی است و جالب است بدانید قله اورست بلندترین قله دنیا، در این قسمت از کره زمین قرار دارد. بسیاری از جهانگردان به منظور فتح قله اورست سفر به کاتماندو را انتخاب می کنند و در طول سفر می فهمند که کشور نپال پر از جاذبه های گردشگری است و تجربه سفر به کاتماندو یک تجربه فوق العاده بوده است. کشور نپال با 29 میلیون نفر جمعیت، بیشترین درصد پیروان آیین هندو در دنیا را شامل می شود. پایتخت نپال، کاتماندو است، این شهر بزرگ قدمت بسیار بالایی دارد و از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار است. در ادامه این مطلب به معرفی بیشتر این شهر و همچنین ارائه اطلاعاتی درباره هزینه سفر به کاتماندو می پردازیم، پس در ادامه با همگردی همراه باشید.

کاتماندو پایتخت نپال

تجربه سفر به کاتماندو: معرفی

بزرگ ترین شهر نپال، کاتماندو در قسمت مرکزی این کشور و در یک دره بزرگ قرار دارد، درواقع بیشترین پولی که باید در سفر به نپال پرداخت کنید؛ هزینه سفر به کاتماندو است. در اطراف این شهر چهار کوه دیده می شود. این شهر تاریخی با قدمت 2هزارسال، برای کشور نپال از ارزش تاریخی بسیاری برخوردار است، به همین دلیل گردشگران بسیاری برای بازدید از آن به این شهر و کشور سفر می کنند. در گذشته در شهر کاتماندو، خانه ها و بناها دارای سایه بان های چوبی بودند، به همین دلیل نام آن را کاتماندو به معنای سار چوبی گذاشتند. برخی قسمت های تاریخی این شهر در زلزله سال 2015، تا حدودی تخریب و دوباره بازسازی شدند؛ از این رو امروزه این شهر ترکیبی از سنت و مدرنیته است و این دو فضای جذابی را برای گردشگرانی که در حال تجربه سفر به کاتماندو هستند؛ به وجود آورده اند.

معرفی کاتماندو نپال

تجربه سفر به کاتماندو: چه زمانی به کاتماندو سفر کنیم؟

اگر به طبیعت علاقه داشته باشید بهترین زمان سفر به کاتماندو، فصل بهار، بین ماه های بهمن تا اردیبهشت است. در این موقع از سال، طبیعت این شهر با گل های مختلف آن بسیار زیبا است. سفر به کاتماندو، در ماه مرداد، به دلیل افزایش بارندگی، بسیار کاهش پیدا می کند و به خاطر همین کاهش هزینه سفر به کاتماندو کمتر از سایر فصول است. بیشترین میزان گردشگر بین روزهای آخر شهریور تا آبان ماه، است، در این زمان چندین جشنواره در شهر برگزار می شود و آب و هوای آن در بهترین حالت قرار دارد. در ماه های آذر و دی، درجه دمای هوا بسیار پایین می آید، در نتیجه سفر در چنین شرایطی را توصیه نمی کنیم.

تجربه سفر به کاتماندو: مراحل سفر به کاتماندو

برای سفر به کاتماندو، باید ابتدا ویزای توریستی کشور نپال را دریافت کنید، برای این کار در سایت سفارت نپال، فرم درخواست ویزا وجود دارد که باید حتما آن را پر کنید، پس از آن که کنسولگری جواب داد، پاسپورت، کپی از صفحات دو و سه پاسپورت و دو قطعه عکس را به کنسولگری نپال در تهران، ارائه دهید. کنسولگری این کشور در خیابان سعادت آباد تهران قرار دارد. برای ویزای توریستی 15 روزه باید حدود 30 دلار امریکا پرداخت کنید. بعد از دریافت ویزا، می توانید از شرکت های هواپیمایی عمان، قطر، امارات و ترکیش، برای پرواز به سمت کاتماندو استفاده کنید.

کاتماندو نپال

تجربه سفر به کاتماندو: اقامتگاه

برای اقامت در شهر کاتماندو گزینه های مختلفی وجود دارد که بسته به آن که چه نوع انتظاراتی از محل اقامت خود دارید، می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. هر فردی با هر سلیقه و بودجه ای می تواند اقامتگاه مورد نظر خودش را پیدا کند. دقت کنید انتخاب محل اقامت تاثیر زیادی بر هزینه سفر به کاتماندو دارد. در زلزله سال 2015 برخی از اقامتگاه ها آسیب دیدند، برخی دیگر نیز برای بررسی امنیت بیشتر مدتی را تعطیل بودند تا به طور کامل امنیت آنها برقرار شود.

برخی از اقامتگاه های کاتماندو:

مهمان خانه رکپا

برای کسانی که به دنبال کاهش هزینه سفر به کاتماندو هستند، مهمان خانه رکپا را پیشنهاد می دهیم. این مهمان خانه ساختار مدرن و زیبایی دارد و از جمله امکانات آن می توان به حمام خصوصی، اینترنت رایگان و سیستم تهویه، اشاره کرد. برای یک شب اقامت در این اقامتگاه باید 28 دلار بپردازید. در رکپا یک باغ و یک رستوران محلی وجود دارد که می توانید ساعات خوبی را در آن ها سپری کنید. جالب است بدانید، این مهمان خانه بیشتر سود خود را به مرکز خانه های کودک کاتماندو اهدا می کند.

مهمان خانه رکپا کاتماندو

هتل شانکر

برای این که به دل تاریخ بروید و با فضای گذشته این شهر بیشتر آشنا شوید، هتل 4 ستاره شانکر گزینه مناسبی است فقط از آنجایی که معمولا هتل 4 ستاره قیمت بالاتری از اقامتگاه دارد؛ اقامت در این هتل ممکن است هزینه سفر به کاتماندو را افزایش دهد. هتل شانکر در گذشته عمارتی به سبک نئوکلاسیک بوده و در قرن 19 میلادی ساخته شده است. این عمارت بعد از چندین سال به هتل تغییر کاربری داد. این هتل همانند یک قصر، به زیبایی تمام تزئین و ساخته شده است، از جمله ویژگی های معماری آن می توان به دکوراسیون روشن، استفاده از کف پوش چوبی برای اتاق ها و راهروها و باغ تزئین شده، اشاره کرد. از جمله باکیفیت ترین و بهترین استخر های این شهر، استخری است که در این هتل وجود دارد. بر اثر زلزله سال 2015 میلادی، قسمت هایی از لابی این هتل آسیب دید که سریعا مرمت و بازسازی شد. هزینه یک شب اقامت در این هتل قصر مانند، حدودا 50 دلار است.

هتل شانکر کاتماندو

هتل دواریکا

یکی از هتل های لوکس و گران قیمت که اقامت در آن هزینه سفر به کاتماندو به صورت چشم گیری افزایش می دهد، هتل 5 ستاره دواریکا است. هزینه یک شب اقامت در این هتل چیزی حدود 260 دلار است. این هتل مانند یک موزه هنری است، دلیل آن هم جمع آوری مجسمه های چوبی از کل این منطقه توسط صاحبان آن در طی 40 سال است، آنها تمام این مجسمه ها را در دکوراسیون هتل استفاده کرده اند و فضای جذابی ایجاد شده است. یکی از مزیت های دواریکا، قرارگیری آن در مرکز شهر و در یک خیابان پر رفت و آمد است، با اقامت در چنین مکانی به راحتی می توانید به مکان های دیدنی این شهر که در مرکزیت آن قرار دارد بروید.

هتل دواریکا کاتماندو

هتل هایت

هتل هایت کاتماندو از جمله هتل های 5 ستاره مدرن این شهر است که در آن امکانات بسیار زیادی مانند وان اختصاصی، استخر ورودی، سالن بدنسازی و... وجود دارد. علاوه بر امکانات رفاهی متعدد، این هتل دارای معماری فوق العاده زیبایی است. برای یک شب اقامت در این هتل 5 ستاره و لوکس، باید حدود 110 دلار پرداخت کرد. هتل هایت را باید در چند کیلومتری شهر پیدا کنید، به همین دلیل رفت و آمد به داخل شهر و گشت و گذار در مرکز شهر با اقامت در این هتل مدرن، کمی مشکل خواهد بود. هتل هایت نیز نسبتا باعث افزایش هزینه سفر به کاتماندو می شود بنابراین اگر به دنبال سفر ارزان قیمت هستید این هتل به شما پیشنهاد نمی شود.

هتل هایت کاتماندو

تجربه سفر به کاتماندو: غذاها و رستوران ها

از جمله مواد اصلی مورد استفاده در غذاهای سنتی نپال، برنج و سبزیجات است، این مواد غذایی با بهترین کیفیت و طعم را می توانید در این منطقه پیدا کنید. در ادامه به معرفی برخی از رستوران های این شهر که در سفر به آن باید حتما یکی از آن ها را امتحان کنید، می پردازیم.

یانگلینگ: برای کسانی که به سوپ و سبزیجات علاقه مند هستند، باید رستوران یانگلینگ را معرفی کنیم، این رستوران بهترین سوپ های سنتی و سبزیجات بخارپز را ارائه می دهد و در کل شهر معروف است.

فایر اند آیس: یکی از بهترین رستوران های این شهر که غذاهای سنتی ایتالیایی را از سال 1995 میلادی، ارائه می دهد، رستوران فایر اند آیس در یکی از بهترین خیابان های کاتماندو است، در حال حاضر فایر اند آیس معروف ترین پیتزاهای این شهر را تهیه می کند.

بهوجان گریها: پاتوق ثروتمندان و پولداران نپالی، رستوران بهوجان گریها است. در این رستوران بهترین غذاها، با بهترین کیفیت در کنار موسیقی سنتی زنده، ارائه می شود. در گذشته این رستوران محل سکونت یکی از کشیشان سلطنتی بوده و بعدا تغییر کاربری پیدا کرده است. این رستوران فوق العاده زیبا و با کیفیت را در سفر به کاتماندو از دست ندهید.

کافه قیصر: یکی از بهترین کافه رستوران های کاتماندو، کافه قیصر میان انبوهی از باغ ها است. اگر به کافه قیصر می روید حتما از قهوه آن امتحان کنید.

کافه رزماری: ترکیب غذاهای آسیایی و اروپایی به همراه محصولات ارگانیک و محلی را می توانید در کافه رزماری میل کنید. در این کافه، حیاط بسیار زیبایی، وجود دارد که به جذابیت آن افزوده است.

رستوران های کاتماندو

تجربه سفر به کاتماندو: وسیله حمل و نقل

کاتماندو از جمله آن شهرهایی است که نام خیابان ها به درستی مشخص نیست، به همین دلیل پیدا کردن آن ها کار سختی است، از سوی دیگر احتمال گم شدن گردشگران در شهر بسیار بالا است. با پیاده روی می توانید، مسیرهای کوتاه را طی کنید، اما برای برخی جاذبه های گردشگری این شهر که در فاصله های دور قرار دارند، استفاده از ریشکا (نوعی وسیله نقلیه در این کشور) و تاکسی گزینه مناسبی است.

ریشکا کاتماندو

سفر به کاتماندو: جاذبه ها و مکان های گردشگری کاتماندو

کاخ سلطنتی

یکی از جاذبه های تاریخی و مهم این شهر، کاخ سلطنتی است که تا قبل از سال 2008 میلادی متعلق به پادشاهان اولیه نپال بوده است. بعد از آن این قصر به کاخ موزه نارایانهیتی تبدیل شد. این کاخ، شاهد اتفاقات بسیاری بوده است. یکی از اتفاقات تلخ آن، به قتل رسیدن پادشاه بیرندرا، ملکه و 6 نفر از اعضای خانواده آن ها در سال 2011، است. بعد از بیرندرا، عموی ولیعهد گیانندرا، به پادشاهی رسید که به دلیل عدم کفایت او، در سال 2008، به طور کلی نظام پادشاهی را از دست داد و نظام جمهوری بر سر کار آمد. درحال حاضر برخی از وسایل خانواده سلطنتی در 52 اتاق این قصر به نمایش گذاشته شده است، بازدید از این موزه برای تمامی افراد آزاد است.

کاخ سلطنتی کاتماندو

مقبره بودهانت

یکی از اصلی ترین جاذبه های این شهر، مقبره بودهانت است. بودهات با 40 صومعه در اطرافش، مرکز جامعه بودایی نپال است. این مقبره دارای گنبدی است که بر روی یک پایه 8 ضلعی قرار گرفته است، از این گنبد چندین پرچم به رنگ های مختلف آویزان است. عناصر استفاده شده در این مقبره هر کدام نماد یک چیز است، به طور مثال این بنا دارای 9 طبقه است که از کوه مرو، مرکز کیهان بودایی، نشات گرفته، همچنین 13 حلقه آن، نماد 13 پله به سوی روشنگری است. پنج مجسمه موجود در این مقبره نشان دهنده پنج عنصر اصلی جهان، آب، خاک، زمین، آتش و هوا است.

مقبره بودهانت کاتماندو

سفر به کاتماندو: منطقه پاتان

منطقه تاریخی به نام پاتان، در قسمت جنوبی کاتماندو، قرار دارد. برخی بناهای موجود در این منطقه، متعلق به 250 سال پیش از میلاد است. جالب است بدانید، پاتان، توسط رودخانه باگماتی به طور کامل از شهر جدا شده است. از جمله جاذبه های این منطقه می توان به معبد قرمز ماپاندرانت متعلق به قرن 17 میلادی، معبد پنج طبقه طلایی و معبد کومبشوار متعلق به 1392 میلادی اشاره کرد.

منطقه پاتان کاتماندو

منطقه بوهاکتاپور

منطقه ای به نام بوهاکتاپور، از جمله مناطق جذاب برای گردشگران است. در این منطقه که 10 کیلومتر از شهر فاصله دارد، چندین معبد و مجسمه باستانی وجود دارد. اگر به بوهاکتاپور بروید، مطمئنا افراد بومی بسیاری را در آن مشاهده خواهید کرد. این منطقه در قرن 12 به عنوان یک شهر جداگانه زیر نظر پادشاه آناندا مالا شناخته می شد. در بوهاکتاپور، یک میدان وجود دارد که مجسمه ها و معابد، دورتا دو آن قرار دارند، در قسمت شمالی این میدان، کاخ سلطنتی قرار دارد، امروزه در این کاخ گالری هنر ملی برپا شده است. در بین معابد موجود در بوهاکتاپور، بلندترین معبد این کشور نیز قرار دارد، این بنا در سال 1702 میلادی ساخته شد.

منطقه بوهاکتاپور کاتماندو

معبد پوشاپاتینات

کاتماندو شهری است که از نظر مذهبی دارای اهمیت بسیاری است، به همین دلیل تعجبی ندارد که معابد بسیاری در آن وجود داشته باشد. در میان تعداد زیادی از معابد، با ارزش ترین و مهم ترین معبد هندو در کل کشور نپال، در ساحل رودخانه باگماتی قرار دارد، این معبد به نام پوشاپاتینات با معماری منحصر بفردی در سال 1696 میلادی ساخته شد. ارتفاع این بنا 24 متر است و ورودی این معبد، پر از مجسمه نقره خدایان است، در پشت بام آن نیز طلاکاری های برجسته دیده می شود. توجه داشته باشید که فقط هندوها اجازه ورود به این معبد طلاکاری شده را دارند، اما می توانید به صورت کلی به معماری آن نگاهی بیاندازید.

معبد پوشاپاتینات کاتماندو

معروف ترین میدان شهر

در مرکز شهر، رو به روی کاخ سلطنتی پادشاه اسبق کاتماندو، میدانی وجود دارد. این میدان مربع شکل، به ثبت یونسکو رسیده و در کل کشور نپال از شهرت بسیاری برخوردار است. این میدان را می توان مرکز گردشگری این شهر دانست، در اطراف آن چندین بنا و معبد متعلق به قرن 12 میلادی وجود دارد که برخی از آن ها در زلزله سال 2015 میلادی، تخریب شدند.

معروف ترین میدان شهر کاتماندو

پارک ملی شیواپوری

یکی از جاذبه های طبیعی این شهر که به ثبت جهانی نیز رسیده، پارک ملی شیواپوری در فاصله 14 کیلومتری در شهر است. این پارک دارای گونه های مختلفی از پرندگان (حدود 450 گونه) حیوانات مانند کفتار، میمون، تمساح، گوزن، گوزن شاخدار و ... است. هنگامی که برای بازدید از اپارک ملی شیواپوری می روید می توانید از معابدی که در نزدکی آن قرار دارد نیز دیدن کنید.

پارک ملی چیتوان کاتماندو

منطقه اورست

اورست بلندترین قله دنیا، در کشور نپال قرار دارید، برای آن که در این کوه به کوهنوردی بپردازید و یا به تماشای مناظر زیبایی از آن بپردازید، می توانید با هواپیما به منطقه اورست که فاصله آن تا کاتماندو نیم ساعت است بروید. صعود به بلندترین قله دنیا، جزو بزرگ ترین افتخاراتی است که هر فردی آرزوی آن را خواهد داشت.

منطقه اورست کاتماندو

کوه مقدس

کوه مقدس یکی از کوه های معروف نپال در منطقه آناپورنا قرار دارد. منطقه معروف آناپوری علاوه بر کوه مقدس، به طور کلی دارای طبیعت زیبایی است. از آناپوری مناظر زیبایی از کاتکماندو و همچنین یخچال های طبیعی دیده می شود. اردوگاه اصلی آناپورنا در فاصله 4130 متری از زمین قرار دارد، اگر اهل کوهنوردی نیستید، می توانید در قسمت های پایینی در یک کافه بنشینید و دیدن مناظر این منطقه لذت ببرید.از دیگر جاذبه های گردشگری شهر کاتماندو می توان به باغ آرزوها و موزه ملی و صومعه سفید نام برد.

کوه مقدس کاتماندو

تجربه سفر به کاتماندو: فستیوال ها

در شهر کاتماندو همان طور که در بالا نیز گفته شد، فستیوال های مختلفی برگزار می شود که برخی از آنها، از تاریخ و مذهب این منطقه نشات می گیرند. برخی از این فستیوال های شامل موارد زیر می شود:

فستیوال هولی

بین ماه های فوریه تا مارس، فستیوالی به نام هولی یا فستیوال رنگ ها برپا می شود، این فستیوال شور و ذوق بسیاری را در بین مردم ایجاد می کند، و همین موضوع باعث معروفیت آن در کل کشور نپال شده است. در این جشنواره هندویی، مردم با پرتاب پودرهای رنگی به یکدیگر، پایان فصل زمستان و شروع باران های موسمی را جشن می گیرند. اگر می خواهید در این جشن شرکت کنید به یاد داشته باشید که لباس های شما رنگ می گیرد و دیگر به حالت قبل برنمی گردد، پس لباس هایی که دیگر نمی خواهید را بپوشید.

فستیوال هولی کاتماندو

فستیوال ایندرا

در ماه سپتامبر، فستیوال ایندرا یا باران در مدت 8 روز، در این شهر برگزار می شود، در واقع این فستیوال، جشن پایان یافتن فصل بارندگی و بالا رفتن درجه دمای هوا، است. ایندرا الهه باران و رعد و برق است که اگر از معابد این شهر دیدن کنید، خواهید دید که این الهه سوار بر فیل سفید است. یکی از دخترانی که در دره کاتماندو زندگی می کند، به عنوان الهه زندگی معرفی می شود، این دختر نباید هیچ گونه آسیب دیدگی داشته باشد و سن آن بین 2 تا 4 سال باشد، در ادامه برای انتخاب این دختر باید 23 تست مانند شکل دندان، رنگ چشم و ... انجام گیرد. بعد از آن که این الهه انتخاب شد، فستیوال ایندرا شروع می شود، در انتهای این فستیوال، خدای آکاش که ماسک بزرگی دارد، وارد می شود.

فستیوال ایندرا کاتماندو

فستیوال بیسکت جاترا

اگر در ماه آوریل به کاتماندو سفر می کنید، حتما فستیوال بیسکت جاترا را در خیابان ها خواهید دید. در میانه این فستیوال، ارابه طلایی که تصاویری از خدایان بر روی آن قرار دارد، را در شهر می بینید، این ارابه آنقدر در شهر گذر می کند تا به خالنا تول برسد. این ارابه حامل پیامی برای شرقی ها و غربی ها است که با یکدیگر در صلح باشند و به جنگ نپردازند.

فستیوال بیسکت جاترا کاتماندو

سفر به کاتماندو از نگاه لش ورد

لش ورد، گردشگری است که سفرنامه های خود را در وبلاگ خودش به نام لش ورد تور، می نویسد، او در مورد سفر به کاتماندو این گونه می گوید: من برای سفر به کاتماندو، راهنماهای بسیار کمی در اختیار داشتم و به صورت محدودی در مورد آن تحقیق کردم، به همین دلیل امروز می خواهم اطلاعاتی را در مورد این سفر و نکاتی برای کاهش هزینه ها در اختیار خوانندگان قرار دهم. مسلما جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر را می شناسید، پس در این مطلب به نکات دیگری که هیچ جای دیگری در مورد کاتماندو گفته نشده، می پردازم. آب و هوای این شهر خشک و مه آلود است، برخی روزهای سال، علاوه بر این گرد و خاک بسیاری را در هوا خواهید دید، به همین دلیل امکان ایجاد حساسیت و آلرژی نیز بسیار است، پس قبل از سفر حتما خودتان را آماده کنید و حتما قرص های ضد حساسیت و ماسک همراه داشته باشید. در این شهر همیشه احتمال قطع برق به مدت زیاد وجود دارد، ممکن است این قطعی برق بین نیم ساعت تا 7 ساعت طول بکشد. اگر برق قطع نشود، شب ها قدرت برق به شدت افت می کند و وسایل برقی مانند یخچال خاموش می شود. به همین دلیل بهتر است برای صرف غذا به رستوران و کافه بروید، این مکان های عمومی معمولا از دستگاه های ذخیره برق استفاده می کنند و مطمئن خواهید بود که مواد غذایی به دلیل قطعی برق و خاموش شدن یخچال ها فاسد نشده اند. مشکل دیگری که در اثر قطعی برق به وجود می آید، قطع شدن اینترنت است، به طور کلی سرعت اینترنت در کاتماندو بسیار کم است. از نظر امنیت نپال در رده بالایی قرار دارد و دزدی و جنایت در آن بسیار کم است. محله تامل یکی از مناطقی است که می توانید خریدهای خود را در آن جا انجام دهید، حواستان باشد برای خرید از این منطقه باید حسابی چانه بزنید تا قیمت ها را تا جایی که می شود پایین بیاورید.

کاتماندو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو