نشانه های سرطان پستان، چیست و چه عواملی دارد؟

منبع: نی نی بان

92

1398/7/30

19:21


فرزانه گشمردی مسئول بیماری‌های غیر واگیرمرکز بهداشت شهرستان بوشهر بیان کرد: سرطان یکی از مشکلات اصلی نظام سلامت در ایران است که مبارزه با آن نیازمند برنامه‌ریزی مسئولان و جلب مشارکت مردم ازجمله سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه است.
او افزود: سرطان پستان اولین سرطان شایع در زنان ایران و جهان است که تشخیص زودهنگام آن نقش مهمی در درمان‌پذیری و کیفیت زندگی بیماران و نیز کاهش هزینه‌های درمان دارد و در همین زمینه، «پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان» از ۹ مهر تا ۹ آبان در دست اجراست.
مسئول بیماری‌های غیر واگیرمرکز بهداشت شهرستان بوشهر ادامه داد: سرطان اکنون به‌عنوان سومین علت مرگ‌ومیر در بیشتر جوامع از جمله در ایـران مطـرح است و در سـال‌هـای اخیر میزان بروز برخی از سـرطان‌ها از جمله سـرطان‌هـای روده و پسـتان افـزایش روزافزونـی داشـته اسـت.
گشمردی تاکید کرد: از آنجایی‌که سرطان پستان یکی از شایع‌ترین بیماری در زنان است به همین دلیل دانستن اطلاعات در این زمینه برای هر خانمی هر چند دچار این بیماری نباشد، لازم است.
او عنوان کرد: بیشتر توده‌های پستان سرطانی نیستند و درمان سرطان پستان همیشه به برداشتن پستان منتهی نمی‌شود و در مراحل اولیه بیماری با درمان‌های جدید، امکان بهبودی واقعی وجود دارد.

عوامل و نشانه‌های سرطان پستان
مسئول بیماری‌های غیر واگیرمرکز بهداشت شهرستان بوشهر، عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان را شامل سن بالا، سن پایین بلوغ، اولین زایمان در سن بالا، نداشتن حاملگی و زایمان، سابقه سرطان پستان یا بیماری پستان خوش‌خیم (غیر سرطانی)، ابتلا خواهر یا مادر بیمار به سرطان پستان، اشعه یا اشعه درمانی در ناحیه پستان، وجود بافت متراکم پستان در ماموگرافی، مصرف هورمون‌های استروژن و پروژسترون و مصرف نوشیدنی‌های الکلی و سفید بودن پوست دانست.
گشمردی گفت: نشانه‌های سرطان پستان مانند وجود توده و برآمدگی در پستان (که به ندرت دردناک است)، بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل، خونریزی و یا ترشح از نوک پستان، تغییر در اندازه پستان و تغییرات پوست شامل فرورفتگی و یا توکشیدگی پوست پستان، تغییر فرم هاله اطراف نوک پستان، زخم و تورم در پوست پستان و تغییر در فرم طبیعی پوست پستان است.

راه‌های پیشگیری
او، راه‌های پیشگیری از سرطان پستان را کاهش وزن، انجام فعالیت ورزشی، شیردهی مادر، رعایت رژیم غذایی، ماموگرافی برای زنان ۴۰ سال، معاینه سالیانه پستان، خودآزمائی پستان و زیر بغل یک هفته بعد از زمان قاعدگی عنوان کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو