لشگرکشی آمریکا به مرز ایران +عکس

89

1398/7/30

20:55


منابع خبری اعلام کردند که بیش از یکصد خودروی زرهی نیروهای آمریکایی خاک سوریه را ترک کرده و وارد عراق شدند.

لشگرکشی آمریکا به مرز ایران  +عکس

این خودروهای زرهی از طریق گذرگاه مرزی «سحیله» واقع در استان دهوک عراق به اقلیم کردستان رفتند که در واقع منطقه مرزی با ایران است.

در این گزارش، اشاره ای به شمار نظامیان آمریکایی که خاک سوریه را ترک کردند، نشده است.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که پنتاگون در نظر دارد شماری از نظامیان آمریکایی را برای محافظت از میادین نفتی در شمال شرق سوریه مستقر کند تا نفت به دست نیروهای داعش و گروه‌های دیگر نیفتد.

این در حالی است که اسپر روز شنبه گفته بود که آمریکا همه یکهزار نظامی این کشور را که در سوریه حضور دارند به غرب عراق منتقل خواهد کرد.

در همین حال، شورای استان نینوای عراق روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی که خاک سوریه را ترک کرده اند، در پایگاه «القیاره» در شمال موصل مستقر می‌شوند.

لشگرکشی آمریکا به مرز ایران  +عکس

ترامپ به دلیل خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، با انتقادهای بسیاری از سوی فرماندهان سابق نظامی آمریکا، دموکرات ها و برخی متحدان جمهوریخواه خود روبرو است.

ترامپ خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را نخستین بار اواخر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد؛ تصمیمی که به استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع وقت آمریکا منجر شد.

متعاقب آن مارک اسپر، جانشین متیس شد و اکنون در کانون یکی از جنجالی ترین تصمیمات ترامپ در زمینه سیاست خارجی قرار دارد.

اما این حضور و لشگرکشی جدید نیست و آمریکا با وجود درخواست مردم و دولت عراق برای خروج از این کشور به بهانه های مختلف نه فقط این حضور را کم نکرده بلکه بیشتر هم کرده که این اتفاق هم در همین راستا است.

واشنگتن در سال 2014 یک توافقنامه نظامی با دولت منطقه ای کردستان در شمال عراق امضا کرد؛ این توافقنامه به منظور تاسیس پنج پایگاه در مناطق تحت سیطره آنها امضا شد: یک پایگاه در نزدیکی سنجار، پایگاهی در مناطق اتروش و الحریر و دو پایگاه دیگر در شهر حلبچه در استان سلیمانیه و تون کوبری در استان کرکوک .پایگاه رینج در کرکوک یک اردوگاه آموزشی و آماده سازی نظامی است.

همچنین در شمال یک پایگاه بزرگ برای نیروهای آمریکایی در فرودگاه نظامی القیاره در جنوب شهر موصل پس از آماده سازی باند فرودگاه و زیربنای آن تاسیس شده است.واشنگتن همچنین از پایگاه هوایی استان صلاح الدین به عنوان مقر کنترل اطلاعات هواپیماهای اف 16 استفاده کرده است.

نیروهای آمریکایی دو پایگاه اصلی در استان الانبار در غرب عراق که روبروی مرز سوریه و اردن است را نیز مورد استفاده قرار داده‌اند که یکی از آنها عین الاسد در منطقه البغدادی و دیگری الحبانیه است.

نیروهای آمریکایی در بغداد در پایگاه النصر در مرزهای فرودگاه بین المللی بغداد مستقر هستند و برای حاکمیت و تسلط و تحقیقات و اطلاعات استفاده می شود.نیروهای آمریکایی همچنین در اردوگاه تاجی در شمال بغداد به منظور اهداف آموزشی حضور دارند.

نقل از برنا

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو