ورزش در دوران بارداری، چهار باور غلط

منبع: نی نی بان

127

1398/7/30

21:20


بدون شک دوره بارداری، دوره تغییرات فیزیکی، روحی و بیوشیمیایی شگفت انگیزی در بدن زنان است. برای کنار آمدن با این تغییرات و داشتن یک بارداری لذتبخش، تغذیه سالم در کنار فعالیت‌های فیزیکی در کنار هم می‌توانند به مادران کمک شایانی بکنند. در این میان بازار باورهای اشتباه بسیار داغ است. در این مقاله به چهار باور اشتباه رایج در باره ورزش بارداری می‌پردازیم.

باور یک: اگرقبل از بارداری ورزش نکرده‌اید، در بارداری شروع به ورزش نکنید!
این باور اشتباه همچنان حتی در میان متخصصان و پزشکان هم رایج است. این در حالی است که کالج پزشکی ورزشی آمریکا ، ACSM توصیه کرده که زنان باردار در طول هفته 150 دقیقه ورزش با شدت پایین یا متوسط داشته باشند ( 5 روز در هفته، روزی نیم ساعت). ورزش‌های ایده‌آل برای زنان باردار عبارتند از:
1- پیاده‌روی: پیاده‌روی با شدت متوسط یک فعالیت ایده‌آل برای مادران باردار است.
سرعت پیاده‌روی باید طوری باشد که حین راه رفتن بتوانید صحبت کنید. اگر سرعتتان طوری است که حرف زدن برایتان مشکل شده، سرعت خود را کم کنید.
2- فعالیت‌های باشگاهی: تمرین روی دستگاه الپتیکال یا ورزش های در آب، فعالیت‌های بسیار عالی و در عین حال ایمن برای خانم‌های باردار هستند.
3- پیلاتس و یوگا: پیلاتس و یوگا هم بسیار عالی هستند به شرطی که برخی حرکات متناسب با شرایط بارداری تغییر داده شود. این تمرینات هم به لحاظ ذهنی و هم بدنی برای خانم‌های باردار عالی هستند.
نکته خیلی مهم در همه فعالیت‌های فیزیکی بارداری این است که شدت فعالیت باید متوسط باشد و شما نباید به مرز ناتوانی و خستگی مفرط برسید. همچنین از هر نوع فعالیتی که احتمال دارد تعادلتان را به هم بزند پرهیز کنید. مثلا دوچرخه سواری اصلا گزینه خوبی برایتان نیست چون ریسک زمین خوردن در آن بالاست. پس دنبال فعالیتی باشید که هم از آن لذت ببرید و هم ایمن باشد.
اگر میخواهید بدانید چطور ورزش در بارداری را شروع کنید این مطلب را بخوانید: چگونه ورزش در بارداری را شروع کنم؟

باور 2: ورزشکاران حرفه‌ای می توانند بدون نگرانی به ورزش‌های پر شدت خود ادامه دهند!
ورزشکاران حرفه‌ای که در سطح قهرمانی ورزش می‌کنند، قطعا آستانه تحمل بالاتری نسبت به افراد عادی دارند. اگر شما یک ورزشکار حرفه‌ای هستید، در صورتی که حاملگی پر خطر ندارید می‌توانید به تمرینات خود ادامه دهید ولی در نظر داشته باشید که آستانه خطر در شدت‌های بالا برای شما تغییر کرده است. حداکثر ضربان قلب، یا حداکثر شدت ورزش خود را قطعا باید متناسب با بارداری خود تغییر دهید و برای اعمال این تغییرات حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید. چرا که برخی تمرینات ممکن است زندگی جنین شما را به خطر بیندازد.

باور شماره 3: تنها فایده ورزش در بارداری، کمک به کاهش وزن بعد از زایمان است
درست است که خانم‌هایی که در دوران بارداری خود ورزش منظم داشته‌اند، راحتتر و سریعتر به وزن قبل از بارداری خود برمی‌گردند، ولی این تنها فایده ورزش نیست. وقتی در دوران حاملگی ورزش می‌کنید، متابولیسم بدن شما بالاتر می‌رود و ریسک ابتلا به بیماری‌های متابولیکی بطرز چشمگیری کاهش می‌یابد. حتی اگر بعد از زایمان روند کاهش وزنتان سریع نبود، مطمئن باشید که بدنتان از درون از ورزش منفعت برده است.

باور شماره 4: کار با وزنه در بارداری خطرناک است!
قرار نیست در بارداری رکورد وزنه‌برداری ثبت کنیم یا وزنه‌های خیلی سنگین بلند کنیم بلکه تکرارهای بالا ( 15 تا 20تکرار) با وزنه‌های سبک کمک می‌کند که توده عضلانی خود را حفظ و یا حتی افزایش دهید. سعی کنید همه گروه‌های عضلانی را تمرین دهید و در طول هفته، هر گروه عضلانی را دو بار با تمرینات مقاومتی، به چالش بکشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو