دسته بندی : آموزش آشپزی

غذام خیلی تند شده چیکار کنم ؟ (۱۰ راه از بین بردن تندی غذا)

همه ما حداقل یک بار در عمرمان با این مشکل مواجه شده ایم : غذای خیلیییی تند !حالا چه در حال پختن و چه در حال خوردن غذا ، خوب برای هر دو حالت راه حل های وجود دارد که تا حدودی میتواند باعث از بین بردن تندی غذا شود. با ما همراه شوید تا با هم ۱۰ مورد از این راه ها را بررسی کنیم .

برای از بین بردن تندی غذا چه باید کرد؟

فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه

۱۰ راه سریع و ساده برای از بین بردن تندی غذا

رفع تندی غذا 

۱- مواد غذایی تند را کم کم به غذاهایتان اضافه کنید:

در اولین مرحله از طبخ غذا سعی کنید مواد غذایی تند مانند فلفل را کم کم اضافه کنید تا در صورت چشیدن غذا و کم بودن تندی آن بتوانید به راحتی تندی آن را افزایش دهید

۲- حجم غذا را زیاد کنید: 

به غذایتان مقداری مواد اولیه اضافه کنید تا به کاهش تندی کمک کرده باشید.

۳- ماست، پنیر خامه ای و خامه از تندی غذا کم می کند:

در این روش استفاده از پنیر و سس کره ای هم می تواند موثر باشد. بسته به نوعی غذایی که میپزید میتوانید یکی از این موارد را به ان اضافه کنید مثلا میتوانید به غذهای قست فودی شکل پنیر پیتزا یا پنیر گودا یا چدار بزنید یا برای غذاهای مایع مقداری خامه یا ماست اضافه کنید.البته این در مورد غذهای ایرانی که اغلب رب دارند جوابگو نیست برای غذهای رب دار سرکه و آبلیمو بیشتر کمک کننده هستند.

۴- از آبلیمو کمک بگیرید:

بعضی ها معتقدند اضافه کردن آبلیمو به طور معجزه آسایی از تندی غذا کم میکند. بخصوص اگر غذایی درست میکنید که نیاز به ترشی خاصی دارد میتوانید از یک یا دو قاشق آبلیمو اضافه کنید ، اجازه دهید چند غذا چند قل بزند تا آبلیمو به طور یکنواخت در همه مواد نفوذ کند و اثر تندی را از بین ببرد. یا آن را از روی شعله بردارید مقداری لیمو تازه در آن بفشارید و اجازه دهید مدتی بگذرد.

۵- شیر کم چرب و خامه را به غذاهای آبَکی و انواع سوپ ها اضافه کنید:

غذاهای مایع را می‌توان با اضافه کردن لبنیات از تندی آن کم کرد. به طور کلی همانطور که قبلا هم گفته شد لبنیات در زمینه رفع تندی غذا پرچمدار هستند و همیشه میتوانید روی کمکشان حساب کنید. اگر احساس می‌کنید که اضافه کردن خامه به سوپ طعم خوبی به غذا نمی‌دهد، انواع پنیرها می‌تواند شما را در این مرحله کمک کند. بعنوان مثلا در سیب‌زمینی از پنیر چدار، در سوپ مرغ از پنیر پارمزان و در سوپ ایتالیایی از پنیر پیتزا می‌توانید استفاده کنید.

غذای تند برای سلامتی خوبه یا بد ؟

 

از بین بردن تندی غذا (۵)

راه حل سریع درست کردن غذای تند 

۶- از مواد غذایی‌ای استفاده کنید که در طعم غذا تاثیر چندانی ندارد و مزه آن را بد نمی‌کند:

انواع گوشت، سبزیجات و حبوبات طعم غذا را تغییر می‌دهد و از تندی آن می‌کاهد.همچنین یکسری از غذاهای ایتالیایی مثل نخود فرنگی، سیب زمینی، برنج، هویج، ماست و یکسری از غذاهای آسیایی مثل فلفل دلمه، کلم بروکلی و پیاز و همچنین انواع غذاهای مکزیکی مثل ذرت، گوجه، لوبیا نه تنها تندی غذا را کم می‌کنند بلکه در طعم و مزه آن تاثیر بسزایی خواهند داشت.

۷-شیره، شکر، عسل و یکسری شیرین کننده ها در کاهش تندی غذا بسیار موثر است:

در طبخ اکثر غذاهای آسیایی این روش بسیار پرکاربرد است. همچنین اگر شیرین بودن غذا را دوست ندارید، کم کم به آن شیرین کننده اضافه کنید تا طعم لذیذ غذا از بین نرود.

۸- یکسری از مواد غذایی تند که قابل جداسازی هستند را از غذا خارج کنید:

مواد غذایی مثل فلفل های درشت یا هر چیزی که اندازه آن بزرگ است و به راحتی می‌توان آن را از غذا خارج کرد، بردارید.

۹- از انواع مواد نشاسته ای کمک بگیرید:

می توانید غذا های تند را با نشاسته سرو کنید. به غذهای خورشتی سیب زمین اضافه کنید و بعد آن را از غذا خارج کنید به انواع سوپ و آش رشته فرنگی یا نشاسته ذرت و گندم اضافه کنید . حتی در صورت لزوم خود برنج هم میتواند کمک کننده باشد.

۱۰- در کنار غذا ماست یا دوغ یا سالاد بدون فلفل سرو کنید:

اگر هر کاری که کردید برای از بین بردن تندی غذا موثر نبود چاره ای نیست ، لااقل متوجه با ذائقه غذایی هندی و مکزیکی و عربی بیشتر آشنا میشوید . در عوض در کنار غذا موادی مثل ماست ، دوغ یا سالاد سرو کنید که بتوانید با آن تندی غذا را قابل تحمل تر کنید. به طور خلاصه باید گفت سعی کنید غذاهای تند را با لبنیات بخورید چون لبنیات در کاهش تندی غذا بسیار موثر است به خصوص شیر و ماست که از آن به عنوان آب روی آتش می توان یاد کرد.

غذام تیز شده چیکار کنم ؟

از بین بردن تندی غذا (۲)

برای کم شدن تندی غذا چیکار کنم؟

غذای تند خوبه یا بد ؟

حالا که صحبت از غذاهای تند و تیز شد بیایید ببینیم اصالا خوردن غذاهای تند خوب است یا بد ، مفید است یا مضر … برای این کار به سراغ یک مقاله از سایت خوب تبیان رفته ایم که این موضوع را بررسی کرده است.  مصرف غذاهای تند در بسیاری از فرهنگ‌ها و کشورها متداول می‌باشد، از این میان می‌توان هند باستان و مکزیک را نام برد. حس تندی در انتهای زبان حس می‌گردد.حس تندی یا از ماده غذایی تند مانند سیر، پیاز یا فلفل ساطع می‌گردد و یا ادویه‌جات تند مانند فلفل قرمز و کاری و یا انواع سس‌های تند مانند توباسکو یا سس خردل.

هر یک از این مواد غذایی و یا ادویه‌جات خواص خود را دارا می‌باشند؛ سیر و پیاز خاصیت ضدسرطان و میکروب‌کشی دارند، پودر کاری خاصیت ضدالتهاب و ضددرد دارا می‌باشد و دانه خردل با دارا بودن منیزیم و سلنیوم بالا محافظ قلب و ضدسرطان است و برای رفع درد مفاصل و آرتروز مفید بوده و به‌دلیل دارا بودن ویتامین B3 کاهنده کلسترول خون می‌باشد. اکثریت فواید غذای تند از ماده کاپسایسین است.

ترفند کاهش تندی غذا 

نکته:
به طور کلی مصرف غذاهای تند و ادویه‌جات

به صورت متعادل با مقدار کم به افرادی که دچار مشکلات گوارشی نیستند توصیه می‌گردد.

از بین بردن تندی غذا (۴)

 

فواید خوردن غذاهای تند 

برای از بین بردن تندی غذا چی بریزم 

  • بازکننده سینوس

کاپسایسین سبب باز شدن عروق بینی و سینوس‌ها می‌گردد و جریان خون را در سینوس افزایش داده و سبب رفع التهاب آن می‌گردد.

  •  بهبود برونشیت

غذای تند تعریق را زیاد کرده و سبب سرفه و خروج موکوس بد از طریق سرفه می‌گردد، دمای بالای غذاهای دارای ادویه تند باعث باز شدن لوله‌های برونش گردیده و سبب بهبود سرماخوردگی می‌گردد.

  • تقویت حافظه

تحقیقات اخیر در استرالیا نشان داده است افرادی که در هفته حداقل یک‌بار غذای ادویه‌دار و تند مخصوصاً دانه خردل استفاده می‌کنند از تحلیل سلول‌های مغزی جلوگیری کرده و سیستم اعصاب قوی‌تری دارا هستند و در میانسالی از ابتلا به آلزایمر در امان هستند (یکی از دلایل آن وجود ویتامین‌های گروه B مخصوصاً ویتامین B1 می‌باشد).

  • افزایش متابولیسم و لاغری

تمامی ادویه‌جات تند اعم از کاری و فلفل قرمز سبب تحریک تیروئید و افزایش ضربان قلب شده و متابولیسم را بالا برده و سبب چربی‌سوزی و کاهش وزن می‌گردند.

  • رفع التهاب

کاپسایسین در انواع فلفل با دارا بودن خاصیت ضدالتهابی سبب کاهش درد، مخصوصاً درد عضلات و مفاصل می‌گردد.

  • باز شدن عروق

ادویه‌جات تند، سیر و پیاز سبب افزایش نیترات خون و باز شدن عروق می‌گردد، فشارخون را کاهش داده و رسوبات داخل عروق را از بین می‌برد و برای قلب و عروق بسیار مفید می‌باشد.

  • ضدسرطان

غذاهای تند دارای آنتی‌اکسیدان هستند و با رادیکال‌های آزاد که سبب بروز سرطان می‌گردند مبارزه کرده و از پخش شدن سرطان جلوگیری می‌کنند. در تحقیقات اخیر ثابت شده است غذاهای تند رشد انواع تومور را کاهش می‌دهد.

غذام تند شده حالا چیکار کنم؟

از بین بردن تندی غذا (۶)

مضرات خوردن غذاهای تند

برای از بین بردن تندی غذا چه باید کرد؟

  • بوی بد دهان

اغلب ادویه‌جات تند و یا سیر و پیاز دارای بوی تند و زننده هستند و می‌بایست بعد از مصرف آن‌ها دهان شسته شود.

  • از بین بردن حس چشایی

ثابت شده است مصرف ادویه‌جات بسیار تند بیشتر از هفته‌ای ۳-۲ بار پرزهای چشایی را از بین برده و به مرور زمان مزه غذاها درست حس نمی‌شود.

  • ایجاد مشکلات ادراری

مواد تند بعد از تصفیه وارد مثانه و کلیه می‌شود و به مقدار زیاد به بافت می‌تواند لطمه بزند.

  • برای افراد حامله و شیرده خطرناک می‌باشد

مواد تند وارد مایع آمنیوتیک رحم و شیر مادر شده و سبب ایجاد تحریک عصبی در جنین و نوزاد می‌گردد.

  • مشکلات اولسریک (معده)

غذاها و ادویه‌جات تند می‌توانند سبب تحریک بافت معده و التهاب آن گردند و دیواره معده را تخریب کرده و اسید معده را افزایش داده و سبب ایجاد زخم در طولانی مدت شوند.

  •  اثر بر روی زبان

ادویه‌جات تند مخصوصاً جالوپینو و توباسکو می‌توانند آلرژی بر روی زبان ایجاد کنند و سبب کهیر بر روی زبان شوند و فرد تا یک ماه هیچ طعمی را حس نمی‌کند.

  • بی‌خوابی

غذاهای تند برای خواب آرام مناسب نمی‌باشد. مصرف این غذاها قبل از خواب سبب افزایش دمای بدن و حتی تعریق در افراد می‌گردد و می‌تواند سیکل خواب را در افراد به هم بزند.

  • رفلاکس معده

غذاها و ادویه‌جات تند با افزایش اسید معده می‌توانند سبب نفخ و ترش کردن در افراد شوند.

غذای تندو تیز

غذام خیلی تند شده مهمون دارم چیکارش کنم ؟