۷ روش رسیدگی به اختلافات مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور

منبع: روزیاتو

70

1398/8/2

11:43


۷ روش رسیدگی به اختلافات مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور

چگونه به برگه تشخیص مالیاتی اعتراض کنیم؟

مالیات یکی از مهم ترین منابع دولت برای اداره کشور است که در ایران متاسفانه با فرار گسترده و سیتماتیک مالیاتی روبرو هستیم و سامانه ها تلاش کرده تا دریافت و محاسبه مالیات اشخاص حقیقی یا حقوقی که طبق قانون مالیات مستقیم، ملزم به پرداخت مالیات وارائه اظهارنامه مالیاتی هستند را الکترونیکی و سیستماتیک بکند.

هر ساله، اختلافات مالیاتی شرکت ها و سازمان امور مالیاتی سبب می شود تا مراجعی که رسیدگی به اختلافات را بر عهده دارند، اکوسیستم شلوغی را تجربه کنند و اعتراضات به برگه های تشخیص مالیاتی مودیان، بخشی از گردش کار روزانه ادارات مالیاتی را تشکیل می دهد. دراین گزارش روزیاتو شما را با ۷ روش رسیدگی به اختلافات مودیان آشنا میکنیم. با ما همراه باشید و اگر مودی هستید، تجارب خود را در رسیدگی به اختلاف مالیات تکلیفی یا ارزش افزوده خود با دارایی، در بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

روش اول: رسیدگی به اختلاف از طریق ممیز کل

یکی از روش های رسیدگی به اختلافات مالیاتی مودیان و دارایی، مراجعه به ممیز کل طبق ماده دویست و سی و هشتم قانون مالیات است. اگر مودی نسبت به برگه تشخیص ابلاغ شده، معترض باشد، بایستی تقاضای کتبی خود را مبنی بر رسیدگی مجدد به پرونده، تسلیم اداره کند. رئیس امور مالیاتی اداره که ممیز کل است، با توجه به مدارک ابرازی مودی، دستور رسیدگی مجدد می دهد. بدين ترتيب که يا مندرجات برگ تشخيص را ممیزکل قبول ننموده و رای به تعديل درآمد می دهد و يا اينکه اسناد و مدارک ارائه شده را برای تعديل درآمد کافی ندانسته و برگ تشخيص را تاييد می کند.

در هر دو حالت ، موارد مذکور در ظهر برگ تشخيص منعکس می گردد. در صورتی که مؤدی نيز با نظرات اعلام شده موافق باشد مراتب را امضاء نموده و موضوع خاتمه می يابد.

روش دوم: رسیدگی به اختلاف از طریق هیات حل اختلاف

هم در بیمه و هم در دارایی،‌هیات حل اختلاف وجود دارد که مسائل شرکت ها و پیمانکاران را با دولت بررسی می کند. این هیات در مواردی که اختلاف مودی با ممیز کل حل نشود، یا در مواردی که برگه تشخیص طبق ماده دویست و سوم و دویست و هشتم قانون مالیات ابلاغ شده باشد، تشکیل می شود.

پرونده مالياتی به موجب ماده (۲۴۴) قانون، جهت حل و فصل موضوع به هيات حل اختلاف مالياتی بدوی ارجاع می گردد. متعاقب آن واحد مالياتی پس از تشريفات قانونی کتباً زمان تشکيل جلسه هيات را به مؤدی ابلاغ می نمايد.

روش سوم: هیات حل اختلاف تجدید نظر

اگر اختلاف مودی با ممیز کل و هیات حل اختلاف رفع نشد، کار به هیات حل اختلاف تجدید نظر می کشد. طبق ماده دویست و چهل و هفت، ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای هیات حل اختلاف، مودی می تواند تقاضای رسیدگی در هیات حل اختلاف بدهد تا رای تجدید نظر شود.

البته مؤدی مکلف است نسبت به پرداخت ماليات مورد قبول خويش در مهلت تعيين شده اقدام نمايد.

روش چهارم: حل اختلاف از طریق هیات ماده ۲۱۶

اگر مشکل مودی با ممیز کل، هیات حل اختلاف و هیات حل اختلاف تجدید نظر رفع نشد، کار به هیات ماده دویست و شانزده می کشد. مرجع حل اختلاف مالیاتی دیگری است که برای رفع اختلاف مودی با دارایی، می توان به آن رجوع کرد.

هيات مذکور فقط به شکايات ناشی از اقدامات اجرايی رسيدگی می کند. در صورتی که پرونده قبل از قطعيت به اجرا گذاشته شده باشد، ضمن باطل نمودن اقدامات اجرايی ، حسب نياز وارد ماهيت نيز خواهد شد.

روش پنجم: حل اختلاف مودی با دارایی در شورای عالی مالیاتی

اگر اختلاف شما با دارایی سر برگه تشخیص و مالیاتی که موظف به پرداخت آن هستید، نه در ممیز کل، نه هیات حل احتلاف نه هیات تجدید نظر و نه هیات ماده ۲۱۶ مرتفع نشد، پرونده شما به شورای عالی مالیاتی ارجاع می شود. طبق ماده دویست و پنجاه و یکم قانون مالیات های مستقیم، ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی، به استناد عدم رعایت قانون و مقررات، با اعلام دلایل کافی، پرونده به شورای عالی مالیاتی می رود

کتاب های مالیاتی را حتما مطالعه کنید

رسيدگی در اين مرجع مالياتی بدين ترتيب است که بدون ورود به ماهيت امر، پرونده مذکور صرفاً از لحاظ رعايت تشريفات و کامل بودن رسيدگی های قانونی و مطابقت مورد با قوانين و مقررات موضوعه، مورد رسيدگی قرار گرفته و رای مقتضی صادر می گردد.

روش ششم: رسیدگی به اختلاف در هیات ماده ۲۵۱ مکرر

در صورتی که شورای عالی مالیاتی، اختلاف مودی با دارایی را رفع نکند و اجرای قانون با عدالت همراه نشود، برای پرهيز از اين معضل ، قانونگذار ماده مذکور را در قانون مالياتها گنجانده تا اولاً بتواند به برقراری عدالت کمک نموده و ثانياً در رفع هرگونه تبعيض موثر واقع گردد. بنابراين وجود چنين ماده ای در قانون می تواند به منزله عدالتخانه ای در درون نظام مالياتی محسوب شود.

ماده ۲۵۱ مکرر چه می‌گوید

در مورد مالياتهای قطعی موضوع اين قانون و مالياتهای غيرمستقيم که در مرجع ديگری قابل طرح نباشد و به ادعای غيرعادلانه بودن ماليات مستند به مدارک و دلايل کافی از طرف مؤدی شکايت و تقاضای تجديد رسيدگی شود. وزير امور اقتصادی و دارايی می تواند پرونده امر را به هياتی مرکب از سه نفر به انتخاب خود جهت رسيدگی ارجاع نمايد. رای هيات به اکثريت آراء قطعی و لازم الاجراء می باشد.

روش هفتم: مراجعه به دیوان عدالت اداری

آخرین گام برای بررسی به اختلاف مودی با سازمان امور مالیاتی کشور، مراجعه به دیوان عدالت اداری است که از مجموعه های قوه قضاییه است. در تهران قرار دارد و بایستی از طریق سایت آن، روند رسیدگی را بررسی کنید. طبق اصل ۱۷۳ قانون اساسی، مسئول رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم به ماموران دولتی و ادارات و آیین نامه های دولتی است.

مالیات

ایندکس سایت دیوان عدالت اداری

تقديم دادخواست به ديوان عدالت اداری نسبت به رای يا تصميم قطعی مراجعي از قبيل هيات حل اختلاف مالياتی ، شورای عالی مالياتی ، هيات موضوع ماده (۲۵۱) مکرر قانون مالياتهای مستقيم برای اشخاص داخل کشور سه ماه و برای افراد مقيم خارج از ايران شش ماه از تاريخ ابلاغ راي يا تصميم قطعی مرجع مربوط است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو