رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه به دعوت رسمی رئیس جمهوری آذربایجان، تهران را به مقصد باکو پایتخت این کشور ترک کرد. در مراسم بدرقه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در فرودگاه مهرآباد، معاون اول رئیس جمهور و مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل و جمعی از اعضای کابینه حضور داشتند.

 رئیس جمهور پیش از ترک تهران و در تشریح برنامه های سفر به جمهوری آذربایجان با بیان اینکه این سفر بنا به دعوت رئیس جمهور محترم آذربایجان برای شرکت در هجدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد صورت می گیرد، بر ضرورت حضور فعالتر ایران در اجلاس های منطقه ای و جهانی تاکید کرد.

روحانی تصریح کرد: در شرایطی که آمریکایی‌ها بر طبل یکجانبه‌گرایی می‌زنند و می خواهند در امور همه منطقه‌های جهان و کشورها مداخله کنند و دشمنی‌هایشان نسبت به ملت بزرگ ایران از همیشه روشن‌تر و آشکارتر است ما باید در همه اجلاس‌های منطقه‌ای و جهانی و سازمان‌های بین‌المللی حضور فعال‌تری داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: آمریکایی‌ها از اول دنبال این بودند که جمهوری اسلامی ایران را به کشوری تنها و منزوی تبدیل کنند اما  به لطف خدا روز به روز جایگاه جمهوری اسلامی ایران در میان کشوهای و ملت‌های جهان بیش از گذشته ارتقاء پیدا می‌کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز دیگر برای هیچ کس تردیدی باقی نمانده که جمهوری اسلامی ایران یک کشور بسیار مهم و تأثیرگذار در منطقه است و این ملت بزرگ در برابر توطئه‌های دشمنان و بویژه آمریکا تحریم و حصر آنها به زانو در نمی‌آید و راه خودش را ادامه می‌دهد.

روحانی تصریح کرد: در این شرایط اهمیت حضور ما در اینگونه اجلاس‌ها از گذشته بیشتر است و خوشحالم که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر حضور فعال تری در اتحادیه‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای داشته است.