آشنایی با سبک نقاشی کوبیسم و آنچه باید درباره این سبک هنری بدانید

آشنایی با سبک نقاشی کوبیسم و آنچه باید درباره این سبک هنری بدانید


منبع: آرگا

954

1398/8/3

02:21


آشنایی با سبک نقاشی کوبیسم و آنچه باید درباره این سبک هنری بدانید را ما در این مقاله آورده ایم. کوبیسم یا حجم گری ،یکی از جنبش های هنری است که به سبب روش نوآوری در روش دیدن، انقلابی ترین و نافذ ترین جنبش هنری سده بیستم به حساب می آید. کوبیست ها با تدوین یک نظام عقلانی در هنر کوشیدند مفهوم نسبیت واقعیت، به هم بافتگی پدیده ها و تاثیر متقابل وجوه هستی را

تحقق ببخشند.

آموزش نقاشی

این سبک به نوعی مهم ترین جنبش در هنر دنیای مدرن ، بویژه در نقاشی است که توسط دو هنرمند، اسپانیایی (پابلو پیکاسو) و فرانسوی (جورج براک) در سال هزار ونه صد وهفت و هزار نه صد هفت پایه گذاری شد.اگر چه ظاهر کوبیسم و ایده های درونی آن در طول با سال ها تکامل یافته و مبانی زیبایی شناختی کوبیسم طی هفت سال شکل گرفت، اما این مکتب ویژگی های عمومی و خاص خود را در

گذر زمان به تمامی حفظ کرده است.

آموزش نقاشی

نقاشان در این سبک می خواهند، ذهنیت خود را از اشیا و موجودات به صورت اشکال هندسی بیان کنند. در کوبیسم سوژه ها به اشکال و سطح های مختلف هندسی تفکیک ، و بعد از ترکیب زوایای مختلف با تصاویر سه بعدی روی بوم تخت نقاشی می شود. هنرمندان این سبک اعتقاد داشتند که نه تنها باید سوژه ها را همه جانبه دید، بلکه باید پوسته ظاهر را شکافت و عمیق به درون آن نگریست.

آموزش نقاشی کوبیسم

در این سبک نقاش می خواهد نمایش واقعیت چند وجهی یک شی را از زوایای دید متعدد به طور همزمان به تصویر در آورد، که این کار عملا غیرممکن است.

تاریخچه از نقاشی کوبیسم

اولین ردپای کوبیسم در هنر همیشه موضوع بحث و مناقشه میان مورخان هنر بوده است. برخی آغاز این سبک از نقاشی را در تابلوی معروف«دوشیزگان آوینیون» متعلق به پیکاسو می دانند. این تابلو تصویر زنی است که با ترکیب اشکال دندانه دار، نقش های هموار و فرم هایی برگرفته از نقاب های آفریقایی شده است. برخی دیگر، تاثیر آثار هنرمند فرانسوی، پائول سزان را بر روی پیکاسو و براک مهم ترین افراد در شکل گیری این جنبش بودند.

یادگیری کوبیسم

سزان پیش از مرگش در سال هزار ونه صد و شش در تابلو هایش به طور فزاینده ای به تسهیل و هموار ساختن اشکال می پرداخت. به علاوه، او برای اولین بار شیوه ای را در نقاشی خلق کرد که مورخان هنر آن را گذرگاه نامیدند. در این شیوه گاهی قسمت هایی از تابلو بدون رنگ رها می شد، به عنوان مثال حد فاصل میان دو کوه خالی می ماند، به طوری که صخره و هوا و هوا در هم ادغام شوند و از هم عبور کنند.

آموزش نقاشی

چنین نو آوری هایی از دو جهت برای کوبیست ها حائز اهمیت بودند. اولا چنین شیوه ای از نقاشی کوبیسم سبب به چالش کشیدن قانون های تجارب فیزیکی می شد و ثانیا هنرمندان را تشویق می کرد تا دید خود را نسبت به نقاشی تغییر دهند و آن را به عنوان تمامیت غیر وابسته (و حتی مخالف) با تجارب فیزیکی دنیای بیرون ببینند که دارای هویت و منطق درونی مستقلی است.

 

آشنایی با سبک نقاشی کوبیسم

نقاشی کوبیسم به دو بخش تقسیم می شوند:

نقاشی کوبیسم تحلیلی (۱۹۱۲-۱۹۱۰):

اصول زیبایی شناسی در این دوره کامل تر شد. پیکاسو و براک به نوع مسطح تری از انتزاع صوری روی آوردند که در آن ساختمان کلی اهمیت داشت و اشیای بازنمایی شده تقریبا غیر قابل تشخیص بودند.

 

یادگیری نقاشی

 

آثار در نقاشی کوبیسم دراین دوره غالبا تک رنگ و در مایه های آبی ، قهوه ای و خاکستری بودند. به تدریج اعداد و حروف بر تصویر افزوده شدند و سر انجام  اسلوب تکه چسبانی یا کلاژ به میان آمد که تاکید

بیشتر بر مادیات اشیا و رد شگرد های وهم آفرین در روش های نقاشانه پیشین بود.

آموزش نقاشی کوبیسم

این مرحله شامل نقاشی های سال هزار نه صد و نه و هزار نه صد و یازده پیکاسو و براک می باشد که موضوعات آن معمولا اشیا درون کارگاه نقاشی بودند. گیتار و آکاردئون براک اولین نقاشی از این سبک به شمار می آید.

نقاشی کوبیسم ترکیبی(۱۹۱۲-۱۹۱۴)

 

در این دوره آثاری منتج از فرایند معکوس انتزاع به واقعیت پدید شدند. دست آوردهایی که در این سبک از نقاشی کوبیسم پدیدار گشت نتیجه تلاش های بی وقفه گریس بود. اگر پیکاسو و براک در مرحله تحلیلی به تلفیق در یافت های بصری از یک شی می پرداختند و شکل کلی نقاشی خود را با استفاده ازاشکال هندسی می ساختند.

آموزش هنر نقاشی

اکنون گریس می کوشید با نشانه های دلالت کننده شی به باز آفرینی تصویر آن بپردازد. بدین سان تصویر دارای ساختمانی مستقل اما همتای طبیعت می شود و طرح نشانه واری از چیز ها به دست می دهد. گریس در تجربه های خود رنگ را به کوبیسم باز آورد.

نقطه اوج نقاشی کوبیسم ترکیبی

نقطه اوج کوبیسم ترکیبی نقاشی دیواری گرنیکا اثر پیکاسو است که برای غرفه اسپانیا به نشانه اعتراض به بمباران شهر بی دفاع گرنیکا در طی جنگ اسپانیا انجام گرفت. در اثر مذکور رنگ های پرکنتراست سیاه ها،سفیدها، خاکستری ها تاکیدی بر طرح بغرنج سطوح متداخل هستند؛ تصرف ها با کج نمایی های غیر منتظره و خشونت آمیز خطی ،هولناکی این حادثه را به بیننده انتقال می دهند.

آموزش هنر کوبیسم

با اینکه در کوبیسم ترکیبی رنگ های بیشتری وارد شد، ولی پیکاسو به خاطر مضمون و محتوای اثر تصمیم گرفت از رنگ کم تری استفاده کند وبیشتر از رنگ های خاکستری الهام گرفته شده گرچه از کوبیسم تحلیلی هم استفاده شده است.

نقاشی کوبیسم ؛ واقع گرایانه یا انتزاعی ؟

کوبیسم بر خلاف ظاهر غیر واقعی خود، دارای تفکری کاملا واقع گرایانه می باشد، که به واقعیت شی و آنچه که فقط وجود بصری دارد می پردازد.

آموزش نقاشی کوبیسم

یک اثر معمولی کوبیست، مردم واقعی، اماکن و اشیا را نشان می دهد ولی نه تنها یک زاویه دید در عوض قسمت های زیادی از یک مضنون و موضوع را از زوایای متفاوت نشان می دهد و تمامی ذهنیات ما از یک فضا همانند قسمت های پیشین عقب و پشت یک شی و جوانب آن به صورت قابل تبدیل به یکدیگر اجرا می شوند.

آموزش نقاشی

از هنرمندان این مکتب می توان به :خوان گری، فرناند لژه،روبرو دولونه، آلبرگلز، ژان متزینگر، لویی مارکوزی و ماری لارنسین اشاره کرد.

تاثیرات سبک هنری کوبیسم

سبک نقاشی کوبیسم جنبشی خلاق را به وجود آورد که به پیدایش حرکت ها و سبک های فراوانی در قرن بیستم منتهی شد، که از آن جمله اورفیسم، پوریسم، فوتوریسم، و ورتیسم را می توان نام برد.

نقاشی کوبیسم

کوبیسم را تحت تاثیر نقاشی های سزان می دانند، البته براک و پیکاسو نیز نقش بسزایی داشتند، همان طور که پیکاسو در سال هزار نه صد و سی ونه گفته بود که «آن ها به دنبال زبانی نو بودند»صرف نظر از تعلق خاطر پیکاسو و براک به امپرسیونیسم و استفاده از جهان بیرون به عنوان موضوع، آن ها از این نظریه سورا و سزان تبعیت می کردند که برای تاثیرگذاری یک نقاشی باید شکل و شمایل اشیا و

فضای آن ها را در بوم دگرگون کرد.

یادگیری نقاشی

آن ها همچنین با پرداختن به بخش کوچکی از جهان واقعی، محدود ساختن نقش مایه ها به موضوعات داخل آتلیه و پرهیز از فضای آزاد، تنوع اندک مضامین و طرز بیان در برابر موضوع و محتوا، گرایشات سمبولیستی خود را نشان می دادند.

برای نقاشی کوبیسم آماده باشید

 گام اول آماده سازی محل کار

محل کارتان را برای کشیدن نقاشی کوبیسم آماده کنید. شرط اول برای یک کار هنری داشتن نور کافی می باشد. و یک صندلی برای نشستن و یک بوم به همراه صندلی تهیه کنید. روزنامه جهت پهن کردن کف اتاق و لیوان آب جهت شستن فرچه فراموش نشود.

آموزش نقاشی

مواد لازم را آماده کنید

در گام بعدی برای کشیدن نقاشی کوبیسم به ابزاری چون بوم ، رنگ و فرچه و تعداد زیادی طرح نیاز مند هستید. سعی کنید از رنگ های اکرلیکاستفاده کنید که هم ارزان تر از رنگ های روغنی است و هم استفاده از آن برای مبتدی ها راحت تر است. پس اگر رنگ اکرلیک خریداری کردید فرچه های مخصوص این رنگ را نیز در سایز های مختلف تهیه کنید. آماده کردن خط کش هم فراموش نشود.

یادگیری نقاشی کوبیسم

در نقاشی کوبیسم شی را مشخص کنید

در نقاشی کوبیسم مشخص کردن شی است که می خواهیم بکشیم. اگرچه این نقاشی کوبیسم برگرفته از نقاشی مدرن است اما بسیاری از هنرمندان کوبیسم از روی اشیا موجود در زندگی واقعی هم نقاشی می کنند.

آموزش نقاشی کوبیسم

در واقع کوبیسم تلفیقی از نقاشی مدرن و سنتی است یعنی شما می توانید درون اشکال هندسی طرحی از دنیای واقعی را نیزبیابید. پس تصمیم بگیرید که چه سبکی از زندگی را می خواهید بکشید. مثلا قیافه ی یک انسان، حیوان، طبیعت و …بعد سعی کنید آن چیزی را که نقاشی می کنید را جلوی چشمانتان قرار دهید.

ابتدا طرح خود را با مداد روی بوم پیاده کنید

این روش در نقاشی بسیار کمکتان خواهد کرد. اصلا لازم نیست به جزئیات طرح توجه کنید. فقط باید از خطوط ساده و بزرگ برای به دست آوردنطرح کلی استفاده کنید. حال بعد از اینکه طرح کلی تمام شد

در جاهایی که لازم است گوشه های تیزی داشته باشید ازخط کش استفاده کنید. گوشه های هلالی را پاک کرده و با خط کش آن ها را تصحیح کنید.

آموزش نقاشی

مثلا ممکن است شانه های فردی را هلال کشیده باشید اما در واقع باید مستطیل باشد.

 

ایده ی خود را روی بوم پیاده کنید

۱.خطوط بیش تری را اضافه کنید.

قرار است نقاشی شما بیش از تصویر یک شی باشد پس باید هندسه  را در کار خود وارد کنید. پس فکر کنید چگونه می توان نقاشی یک شی را با خطوط هندسی در هم شکست.

یادگیری نقاشی کوبیسم

اشکال هندسی را بایدطوری در نقاشی قرار دهید تا جاهایی از نقاشی که قصد دارید برجسته تر نمایش داده شود، شکل هندسی در آن مکان کشیده شود و با روشن کردن آن، نقطه ی مورد نظر برجسته به نظر آید و در جاهایی که قرار است تاریک بوده و در واقع سایه داشته باشد، باید خطوط اشکال هندسی قرار گیرد.

 

۲.پالت رنگ را آماده کنید.

در نقاشی کوبیسم هنرمندان روی فرم نقاشی بیشتر از رنگ آن تمرکز دارند و بیشتر از رنگ های طبیعی با تن قهوه ای و مشکی استفاده می کنند. اگر شما قصد دارید از رنگ های روشن استفاده کنید فقط  سه نوع رنگ را به کار ببرید تا اشکال هندسی ،جلوه ای ویژه پیدا کنند.

آموزش نقاشی

استفاده از یک تک رنگ مثلا خانواده ی آبی مثل نقاشی پیکاسو نیز فوق العاده می باشد. البته برای کم رنگ کردن رنگ ها از رنگ سفید هم می توانید استفاده کنید.

۳.روی طرح را رنگ کنید.

ََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََ

آموزش نقاشی کوبیسم

طرح باید راهنمای نقاشی شما باشد. یعنی با تیره و روشن کردن رنگ ها، اشکال هندسی در نقاشی کوبیسم را می توانید دو بعدی کنید. آن قسمت هایی از طرح ر.ا که می خواهید بیشتر در چشم باشد

برجسته تر کنید و آن قسمت هایی که مهم نیستند و انگار باید در چشم بیننده دور تر باشند تیره کنید در نقاشی کوبیسم و همچنین با نازک و زخیم کردن لایه های رنگ نیز می توان قسمتی را برجسته کرد و به  نقاشی بعد داد که رنگ های اکرلیک، برای این کار مناسب تر هستند.

آموزش نقاشی کوبیسم

برخلاف نقاشی های سنتی در نقاشی کوبیسم رنگ ها اصلا نباید باهم ترکیب شوند. پس با استفاده از خطوط رنگ ها را از هم جدا کنید. از خط کش هم می توانید برای ترکیب نشدن رنگ ها با یکدیگر در

هنگام رنگ آمیزی یک شکل هندسی استفاده کنید.

ایده های مهم نقاشی کوبیسم

هنرمندان و نقاشان این سبک، پرسپکتیو یا نقاشی سه بعدی که تا دوره ی رنسانس برای به تصویر کشیدن فضا کاربرد داشت را رها کردند و ازمدل سازی های واقعی برای اجسام نیز روی گرداندند. در این سبک از نقاشی، نقاشان کوبیست به دنبال فرم های باز، اجسام و اشیا تیز و نافذ از طریق عبور فضا از داخل آن ها، ادغام پیش زمینه و پس زمینه با یکدیگر و نمایش موضوعات از زوایای متعدد بودند.

آموزش نقاشی کوبیسم

برخی تاریخ نگاران بر این باورند که این نو آوری ها، نمایانگر پاسخی به تجربه ی متغیر فضا،حرکت و زمان در دنیای مدرن است. اولین فاز این جنبش کوبیسم تحلیلی نام گرفت. هنرمندان کوبیست ترکیبی در فاز دوم کوبیسم، به دنبال استفاده از مواد غیر هنری به عنوان نشانه های انتزاعی بودند.

آموزش نقاشی

استفاده ی آن ها از روزنامه، تاریخ نگاران را به این نتیجه رساند که این هنرمندان به جای توجه به تمامی فرم ها و اشکال ذکر شده، باتیز بینی متوجه رویداد ها و وقایع عصر خود نظیر جنگ جهانی اول شده اند. کوبیسم با تاکید بر اتحاد میان یک صحنه ی به تصویر کشیده شده و سطح بوم نقاشی، راه را برای هنر غیر بازنمایی هموار کرد. این تجربیات از سوی افرادی چون موندریان به کار گرفته شده است.

آموزش نقاشی

 

او به مدد این تجربه ها، به کشف کاربردهای شبکه، نظام انتزاعی علائم و فضای کم عمق ادامه داد. پرسپکتیو که در نقاشی های رئالیسم از دوره رونسانس همیشه پایدار بود در این سبک کاملا نابود می شود، زیرا دیدن اجسام به این شکل شما را فقط درگیر یک بعد می کند، اما هنرمندان این سبک سعی می کنند تمامی جوانب یک شی را تنها در یک نقاشی جای دهند.

یادگیری کوبیسم

 

 

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو