خواص سبوس برنج و مهمترین فایده های آن برای سلامت مو و پوست

خواص سبوس برنج و مهمترین فایده های آن برای سلامت مو و پوست


منبع: آرگا

254

1398/8/3

10:34


با ارزش ترین قسمت برنج، سبوس برنج می باشد خواص سبوس برنج  به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، ویتامین E ، B، آهن، روی و فیبر برای سلامت بدن بسیار زیاد است و در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد فراوان دارد. 

به پوسته خارجی، جنین و سلول های خارجی چسبیده به آندوسپرم نشاسته ای دانه برنج، سمبوس برنج گفته می شود که دارای مواد مغذی با ارزشی است و برای سلامت بدن از اهمیت بالایی برخوردار است ، در ادامه مطلب به خواص سبوس برنج و تاثیر شگفت انگیز آن بر سلامت بدن می پردازیم.

خاصیت شگفت انگیز سبوس برنج

آشنایی با خواص سبوس برنج

سمبوس برنج به دلیل داشتن خواص بی نظیر در نقاط مختلف جهان در زمینه های گوناگون بسیار محبوب شده است و علاوه بر سلامت بدن به عنوان یک داروی شگفت انگیز و موثر نیز برای پوست و مو محسوب می شود در ادامه با خواص سبوس برنج آشنا خواهید شد:

۱. سنگ کلیه

سبوس برنج دارای فیتیک اسید می باشد که به کاهش جذب کلسیم از طریق روده کمک می کند و در نتیجه از تشکیل سنگ کلیه در بدن پیشگیری می کند.

خاصیت سبوس برنج

۲. کاهش وزن

سمبوس برنج حاوی مقادیر فراوانی فیبر است که سبب افزایش احساس سیری در فرد می شود و درنتیجه به کاهش وزن کمک می کند علاوه بر این باعث افزایش متابولیسم بدن نیز می شود.

۳. پایین آوردن فشار خون

از خواص مهم دیگر سبوس برنج دارا بودن مقدار فراوانی فیبر و پتاسیم می باشد که سبب جلوگیری از رسوب کلسیم در رگ های خونی می شود و در نتیجه به تنظیم فشار خون کمک شگفت انگیزی می کند.

بررسی خواص سبوس برنج

۴. درمان کم خونی

همانطور که گفته شد سبوس برنج حاوی ویتامین های گروه B و آهن می باشد که سبب رفع بیماری کم خونی می شود و به تولید گلبول قرمز خون کمک می کند

۵. درمان یبوست

از جمله خواص سبوس برنج تنظیم حرکات روده می باشد زیرا، دارای فیبر می باشد که به جلوگیری از یبوست و همچنین درمان آن کمک می کند از این رو مقداری سبوس برنج را در ماست بریزید و آن را مصرف کنید.

فواید با ارزش سبوس برنج

۶. درمان پوکی استخوان

سبوس برنج به دلیل داشتن فسفر به جذب بهتر کلسیم در استخوان ها کمک می کند و سبب مستحکم شدن استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان در سنین بالا می شود.

۷. رفع ترک پوستی

سبوس برنج حاوی ویتامین E به میزان فراوانی می باشد همین امر سبب رطوبت رسانی و نرمی پوست می شود و  از ظاهر شدن ترک های پوستی بر روی بازو، پاشنه و روی شکم پیشگیری می کند.

۸ .سلامت قلب

از مهم ترین خواص سبوس برنج داشتن آنتی اکسیدان و فیبر می باشد که باعث پایین آوردن چربی خون و بهبود قلب می شود در نتیجه سبب جلوگیری از مشکلات قلبی می شود.

فواید سبوس برنج

۹. درمان لکه های پوستی

به منظور بهره مند شدن از خواص سبوس برنج برای رفع لکه های پوستی و جای جوش بهتر است که نصف قاشق غذا خوری پودر سبوس برنج را با یک قاشق مربا خوری عسل و یک قاشق غذا خوری شیر یا ماست ترکیب کنید و مخلوط به دست آمده را با کمک پنبه بر روی پوست بمالید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بماند سپس پوست تان را بشویید.

۱۰. کاهش چین و چروک

سبوس برنج دارای ویتامین E و آنتی اکسیدان ها می باشد به همین جهت به از بین بردن چین و چروک پوست کمک می کند و در نتیجه سرعت پیری پوست را به تاخیر می اندازد.

اثرات سبوس برنج بر روی پوست

۱۱. از بین بردن جوش صورت

به منظور تهیه ماسک برای از بین بردن جوش صورت دو قاشق غذا خوری ماست تازه را با یک قاشق غذا خوری سبوس برنج ترکیب کنید و پس از زمان پنج دقیقه بر روی صورت خود قرار دهید سپس پس از پانزده دقیقه صورت تان را با آب ولرم بشویید.

۱۲. جلوگیری از نازک شدن تارهای مو

از دیگر خواص باور نکردنی سبوس برنج تقویت کننده مو می باشد و از نازک شدن تارهای مو جلوگیری می کند، بنابراین استفاده موضعی از پودر سبوس برنج از ریزش مو پیشگیری می کند از این رو دو قاشق غذا خوری سبوس برنج را به دو لیتر آب اضافه کنید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بجوشد سپس زمانی که سبوس ها ته نشین شدند آب آن را بر روی مو ها و پوست سر قرار دهید سپس خوب ماساژ دهید.

خواص شگفت انگیز سبوس برنج

۱۳. تقویت حافظه از دیگر خواص سبوس برنج

وجود منگنز فراوان در سبوس برنج سبب بهبود عملکرد مغز می شود و به خاطر داشتن ویتامین های B5و B6 به تقویت حافظه نیز کمک می کند و درنتیجه سبب کاهش خطر مبتلا شدن به زوال عقل می شود.

۱۴. بدنسازی

از دیگر فواید سبوس برنج افزایش انرژی بدنسازان در انجام تمرینات بدنسازی و ورزشکاران است همچنین به دلیل داشتن پروتئین به تقویت عضلات و بهبود عضله سازی در بدنسازی کمک می کند.

۱۵. رفع موخوره

همانطور که گفته شد سبوس برنج دارای ویتامین E و B12 می باشد همین امر سبب آب رسانی بیشتر به مو می شود و در نتیجه به از بین رفتن موخوره کمک می کند.

خواص سبوس برنج بر روی مو

۱۶. تقویت سیستم ایمنی بدن

سبوس برنج به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و در نتیجه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر انواع مختلف بیماری ها می شود.

عوارض سبوس برنج در صورت مصرف بیش از اندازه

معده و دستگاه گوارش : مصرف بیش از حد سبوس برنج برای افراد مبتلا به مشکلات گوارشی مانند زخم معده توصیه نمی شود زیرا سبب شدت این بیماری نیز می شود.

دوران بارداری و شیر دهی : هنوز اطلاعات دقیقی از تاثیر سبوس برنج بر روی جنین و شیر مادر انجام نشده است اما توصیه می شود که از مصرف این ماده مغذی در دوران بارداری و شیر دهی خودداری نمایید.

حساسیت پوستی : در بعضی موارد ممکن است پودر سبوس سبب ایجاد مشکلات پوستی و همچنین شدید تر شدن حساسیت های پوستی شود از این رو قبل از استفاده از موضعی کمی از آن را بر روی پوست دست تست کنید.

مشکل بلع : بنا به توصیه متخصصان افرادی که در بلع دچار مشکل می شوند بهتر است از مصرف سبوس برنج خودداری کنید زیرا، سبب خفگی می شود.

آشنایی با خواص سبوس برنج

ارزش غذایی سبوس برنج (در هر ۱۰۰ گرم)

  • کربوهیدرات :۶۶ گرم
  • پروتئین :۱۷ گرم
  • قند :۱.۵ گرم
  • چربی :۷ گرم
  • فیبر :۱۵ گرم
  • کالری :۲۴۶

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو