بوشهر؛ مسمومیت ۱۷ نفر با قرص برنج در یک ماه

منبع: برترین ها

77

1398/8/3

19:59


از مردم تقاضا داریم از قرص برنج استفاده نکنند و در صورتی که استفاده کردند جهاد کشاورزی و بهداشت را در جریان بگذارند و به ما اعلام کنند.

ایرنا: رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: ازیک ماه گذشته تاکنون ۱۷ نفر در شهرستان دشتستان براثر استنشاق بخار ناشی از قرص برنج مسموم و از این شمار سه نفر فوت شدند.

با شروع فصل برداشت خرما و اقدام تعدادی از شهروندان برای بسته‌بندی و نگهداری خرما، تعداد مسمومیت ناشی از استفاده از قرص برنج در شهرستان دشتستان به‌شدت افزایش یافته است.

ماریاخویش‌دوست روز جمعه درگفت‌وگو با ایرنا افزود: همچنین در زمان حاضر از شمار افراد مسموم شده ۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و سه نفر در بخش بستری و مابقی مرخص شدند.

وی اضافه کرد: اقدامات مهمی که مرکز بهداشت و درمان در بحث استفاده از این قرص داشته اطلاع رسانی، آموزش و توزیع تراکت در کارگاه‌های سنتی است ومردم می توانند در صورت بروز مشکل به مراکز سلامت و مراکز بهداشتی روستاها و بخش و شهر مراجعه کنند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر اکیپ‌هایی برای آموزش در خصوص خطر مصرف قرص برنج تشکیل و آموزش‌های لازم به مردم ارائه می‌شود.

خویش‌دوست تاکید کرد: از مردم تقاضا داریم از قرص برنج استفاده نکنند و در صورتی که استفاده کردند جهاد کشاورزی و بهداشت را در جریان بگذارند و به ما اعلام کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: مردم فریب نام برنج بر روی این قرص را خورده و از آن استفاده می‌کنند درحالی‌که این قرص تاثیر مرگباری دارد.

وی اضافه کرد: قرص برنج در سال ۸۴ از فهرست سم‌های مجاز مورد تائید سازمان جهاد کشاورزی حذف شد و محصولات کم‌خطری ازجمله قرص‌های سیر که دارای پروانه ساخت هستند جایگزین آن

شده است اما چون نام این قرص برنج است مردم همچنان از آن استفاده می‌کنند و حوادث مرگباری از این بابت رخ میدهد.

خویش دوست اضافه کرد: هرچند جهاد کشاورزی ممنوعیت استفاده از قرص برنج را اعلام کرده و از سم فروشی‌ها و عطاری‌ها تعهد منع عرضه این قرص گرفته‌شده است اما همچنان این قرص از طریق دلال‌ها و بازار آزاد تهیه می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از قرص برنج به هر صورتی ممنوع است، ادامه داد: مسمومیت با قرص برنج از مرگ‌آورترین مسمومیت‌هایی است که مرگ حتمی را به دنبال دارد و تاکنون راهکاری براینجات جان بیماران یافت نشده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان بیان کرد: قرص برنج (فسفید آلومینیوم) سمی است که بر روی سلول‌های بدن تأثیر بدی دارد و تنفس سلولی را از بین می‌برد و باعث آسیب جدیبه اعضا و ارگان‌های حساس بدن مانند کلیه‌ها و قلب می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نیازمند همکاری مردم و کشاورزان در جمع‌آوری و جلوگیری از عرضه قرص برنج هستیم

عبدالمحمد خواجه‌ئیان افزود: تلاش می‌شود قرص برنج با همکاری فرمانداری، مراجع قضایی و نیروی انتظامی جمع‌آوری و از عرضه آن جلوگیری شود اما همکاری مردم و کشاورزان در این خصوصضروری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: توصیه می‌کنیم کشاورزان برای نگهداری محصولات خود از سم‌های مورد تائید سازمان جهاد کشاورزی استفاده کنند و مردم از قرص برنج به‌عنوان یک آفت‌کش یا هر عنوان دیگری استفاده نکنند.

وی ادامه داد: قرص برنج وقتی در مجاورت رطوبت و هوا قرار می‌گیرد یک گاز بسیار سمی به‌عنوان فسفین تولید می‌کند که استنشاق آن برای انسان مرگ را به دنبال دارد.

خواجه‌ئیان اضافه کرد: استفاده از قرص برنج به هر صورتی ممنوع است و مسمومیت با قرص برنج از مرگ‌آورترین مسمومیت‌هایی است که مرگ حتمی را به دنبال دارد و تاکنون راهکاری برای نجاتجان بیماران یافت نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: خواهش می‌کنیم کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی با همکاری مراکز و شبکه بهداشت و درمان از عرضه و استفاده غیرقانونیاز این قرص جلوگیری کنند.

وی گفت: قرص برنج یا قرص فسفید آلومینیوم یک ترکیب است و به‌عنوان یک آفت‌کش در کشور برای جلوگیری از فساد محصولات کشاورزی در قدیم استفاده می‌شد اما امروز استفاده از این قرص بههر صورتی ممنوع است و استفاده از این قرص می‌تواند برای همسایه افرادی که استفاده هم کردند مشکل ایجاد کند.

خواجه‌ئیان اضافه کرد: از مردم خواهش می‌کنیم به هیچ عنوان از قرص برنج استفاده نکنند و هرجایی متوجه عرضه و استفاده از این قرص شدند به کارشناسان مراکز و شبکه‌های بهداشت و درمان و سازمان جهاد کشاورزی اطلاع دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: بازرسان بهداشت محیط و کارشناس واحد مواد غذایی و بهداشتی در چندین نوبت به‌صورت تیم‌های نظارتی از کارخانه‌ها، عطاری‌ها و همچنین سم فروشی‌ها بازرسی به‌عمل می‌آورند و در خصوص خطرقرص برنج آموزش‌های لازم را ارائه می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این قرص بسیار کشنده است بیشتر تمرکز دانشگاه علوم پزشکی و مراکز و شبکه‌های بهداشت و درمان بر آموزش و پیشگیری از استفاده و عرضه قرص برنج است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: کارشناسان بهداشتی با شدت بیشتری در حال بازدید از انبارهای محصولات کشاورزی هستند و تا کنون متوجه شده‌اند بخش بزرگی از انبارهاینگهداری محصولات کشاورزی از قرص برنج به‌عنوان آفت‌کش استفاده کرده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو