بولتون صرفا به حرف زدن اکتفا نکرده است!

منبع: برترین ها

93

1398/8/3

21:46


کاخ سفید از انتقام جویی مشاور سابق امنیت ملی می ترسد.

خبرآنلاین: کِرت میلز در نشریه نشنال اینترست به نقش بولتون در استیضاح ترامپ پرداخته که در ادامه مشروح آن را می خوانیم:

یکی از مقامات سابق کاخ سفید می گوید بولتون ممکن است همان نقشی را که یک زمانی «جان دین» (مشاور کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون) دراستیضاح نیکسون داشت، در ماجرای استیضاح ترامپ ایفا کند..

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا و مرد آتشین مزاج کاخ سفید اکنون یک شهروند عادی است. هر چند که او کاخ سفید راترک کرده، اما در صدد است که فراموش نشود. اظهارات بولتون در اوایل ماه جاری در«مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی واشنگتن (CSIS)» ، و همچنین صحبتهای گزنده اش در نشست ماه گذشته «اندیشکده گیت استون» حکایت از این دارند که او اهل مماشات با سیاست های رییس جمهور آمریکا نیست.

بولتون در این نشست با طعنه گفت که او امروز برای صحبت کردن آزاد است و نیازی نیست که در لفافه سخن بگوید. اماسوال خیلی مهمی که امروز در واشنگتن مطرح است این است که آیا بولتون صرفا به حرف زدن اکتفا کرده یا دارد کار بیشتری از حرف زدن انجام می دهد. یکی از سخنگوهای غیر رسمی دولت ترامپ که سالهاست بولتون را می شناسد، در واکنش به افشاگری های بولتون در مورد دولت ترامپ، می گوید «اظهارات او چندان هم عجیب نیستند».

ماجرای«اوکراین گیت» کل کاخ سفید را درگیر کرده است. همان طوری که «آدام شِف» رییس کمیسیون امنیت مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرد، ترامپ در صدد بود تا از هم پیمان بی پناه آمریکا (اوکراین) برای تحقیق و تفحص فریبکارانه در رابطه با رقیب انتخاباتی اش استفاده کند. منظور شف از رقیب انتخاباتی ترامپ هم کسی جز نامزد پیشرو دموکراتها یعنی جو بایدن نبود. کاخ سفید اظهارات شف را رد می کند و از این رو مقامات ارشد کاخ سفید از جمله مایک پنس و مایک پمپیو پیشتر گفته اند که با کمیته حقیقت یاب مجلس نمایندگان همکاری نخواهند کرد.

موضوع استیضاح بر فضای سیاسی داخلی آمریکا سایه افکنده و نامزدهای دموکرات از جمله «برنی سندرز» و سایرین، درمناظره انتخاباتی چهارشنبه شب دموکراتها در اوهایو، به این موضوع پرداختند. سندرز تاکید کرد که مجلس نمایندگان آمریکا هیچ چاره ای ندارد جز اینکه ترامپ را به خاطر نقض«تبصره هشتم از بند نهم اصل اول قانون اساسی آمریکا (Emoluments Clause)» استیضاح کند. تبصره مزبور می گوید «هیچ مقامی در ایالات متحده حق ندارد بدون موافقت کنگره، هدیه یا چیزی مشابه را از پادشاه، شاهزاده، و یا دولت یک کشورخارجی دریافت کند».

موضوع دیگری که دررابطه با پرونده «اوکراین گیت» مطرح است اقدامات پسربایدن یعنی «هانتربایدن» در اوکراین است. پسر کوچک بایدن در هفته جاری در پی آن بود که در رسانه ها و مطبوعات، نگرانی هایی را که در رابطه با کارهای او در اوکراین وجود دارند تخفیف دهد. او در این راستا از عضویت در هیات مدیره ی یک شرکت چینی نیز استعفا کرد. پسر بایدن در مصاحبه با شبکه «ای بی سی» گفت «مقامات ارشد حزب جمهوریخواه از اخلاق خوش و ملایمت جو بایدن سوء استفاده کردند. خیال می کنم کاملا روشن است که چرا به رغم ملایمتی که بایدن دارد، آن حرفها را درباره آنها گفت».

سوال مهمی که مطرح است این است که چرا «اوکراین گیت» تبدیل به رسوایی شده و چرا حرف از استیضاح امروز مطرح شده و قبلا صحبتی از آن نمی شد؟ ترامپ قبلا هم با تلاطم های سیاسی زیادی از جمله تحقیقات مولر مواجه بوده و ازهمه آنها هم با موفقیت عبور کرده، اما چرا موضوع اوکراین باب استیضاح ترامپ را باز کرد؟ برخی ها استدلال می کنند که موضوع اوکراین با تلاش های ترامپ برای خنثی کردن اتهاماتی که از سوی دموکرات ها در رابطه با انتخابات سال 2016 مطرح شده، ارتباط تنگاتنگی دارد. به طور مشخص، دفعه گذشته این هیلاری کلینتون بود که ترامپ درباره او دست به افشاگری زد و این بار هم، ماجرای اوکراین است که دامن رقیب دیگر ترامپ یعنی جو بایدن را گرفته است.

پرونده اوکراین این اهرم را در اختیار جمهوریخواهان می گذارد تا از اتهاماتی که متوجه جو بایدن و پسرش است برای خنثی کردن اتهامات وارده از سوی دموکراتها بهره ببرند. حداقل فایده این کار این است که جایگاه ترامپ در میان محافظ کاران حفظ شود.

گزارش روز چهارشنبه تارنمای «دیلی بیست» حکایت از این دارد که ترامپ نگران این است که بولتون پشت صحنه ی افشاگری علیه کاخ سفید باشد. شواهد انکارناپذیری در این رابطه وجود دارند. دوستان بولتون از جمله «فیونا هیل» مشاور سابق ترامپ در امور روسیه، برای ادای شهادت علیه ترامپ در کنگره حاضر شده و اظهارات «فیونا هیل» موجب تعجب اعضای کنگره گردیده است.

آنهایی که با بولتون آشنایی دارند، از اظهارات او علیه دولت انتقاد می کنند. «فردریک فلایتز» رییس سابق دفتر بولتون در شورای امنیت ملی آمریکا، که یکی از این منتقدان بولتون و از چهره های موجه برنامه های تلویزیونی آمریکا هم است، این روزها در برنامه های تلویزیونی از دولت ترامپ در مقابل اتهامات پرونده مربوط به «اوکراین گیت»، دفاع تمام عیارمی کند. سوال این است که آیا بولتون واقعا تا این اندازه با رییس سابق اش(ترامپ) درافتاده است؟

یکی از مقامات ارشد سابق کاخ سفید در این رابطه می گوید «بولتون همیشه با ساختار دولت واشنگتن در جنگ و نزاع بود و از این جهت به شدت هم نامحبوب شده بود، به گونه ای که حتی پس از برکناری بدون تشریفات او از مقام مشاور امنیت ملی، از او در تشکیلات دولت استفاده ای هم نکردند. مقام مزبور می گوید « بولتون فرد کینه توزی است».

منبع: نشنال اینترست / ترجمه: حامد ضرغامی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو