مسعود پزشکیان افزود: اگر فرصت حضور در انتخابات را به یک یا چند سلیقه بدهیم به نوعی بقیه سلیقه ها را کنار می گذاریم و به آن ها می گوییم که در صحنه حضور نیابند و این موضوع موجب کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات می شود.

وی یادآوری کرد: مشارکت مردم در انتخابات به رفتار رسانه ها، شورای نگهبان، وضعیت اعتماد ملی و افرادی که وارد صحنه می شوند بستگی دارد و اگر بتوانیم امکان حضور تمام سلیقه ها را در صحنه فراهم کنیم به صورت طبیعی مشارکت مردمی افزایش می یابد.

 نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس ها در دوره های مختلف فرق زیادی با هم ندارند و روش ها، مسیرها و تصمیم های آن ها به نوعی یکسان است، اظهار داشت: تنها مجلس در دور اول و دوم با هم فرق داشت.   

پزشکیان با اشاره به مشکلات مربوط در حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: مجلس آماده همکاری با آموزش و پرورش بوده ولی مشکلات آن زیاد است و این مشکلات با ارایه طرح از سوی مجلس حل نمی شود بلکه دولت باید با ارایه لایحه که پیشتوانه مالی داشته باشد به دنبال رفع مشکلات این وزارتخانه باشد.

وی با بیان اینکه بیشتر مشکلات کشور ناشی از رفتارها و تصمیم های فردی است،  یادآوری کرد: در سایر حوزه ها مانند بهداشت، صنعت، کشاورزی، راه، آب و شهرسازی نیز به خاطر اینکه مدیران با دید خودمان حرکت کرده اند نه با تجربه علمی و بین المللی مشکلات بروز کرده است و با این اقدام راه هایی که دیگران رفته و شکست خورده اند را ما دوباره می خواهیم تجربه کنیم و در نهایت نیز شکست می خوریم و به عقب برمی گردیم.

پزشکیان با شاره به اهمیت و جایگاه کتاب و مطالعه در جامعه افزود: کتاب ها و چنین نمایشگاه هایی می تواند به ما کمک کند تا الگوها را پیدا کرده و آنچه درست است را انتخاب و اجرا کنیم ولی در کشور ما نه در قانونگذاری و نه در سیاست بر اساس تجربیات علمی سایر کشورها تصمیم گرفته نمی شود.

وی گفت: بیشتر تصمیم ها براساس اقدامات فردی بوده نه بر اساس عقل جمعی در حالی که ما می توانیم از عقل و تجربه دیگران استفاده کنیم و در این مسیر کتاب ها و تجربه های دیگران بهترین مسیر را برای ما نشان می دهد و سیاست گذاران و قانونگذاران می توانند با مراجعه به آن ها از این تجربیات علمی و درست دیگران استفاده کرده و در تصمیم خود مجموعه ای از عقل ها و تجربه ها را بکار گیرند.