ورم بی دلیل لب ، علل و راههای درمان ورم لب

ورم بی دلیل لب ، علل و راههای درمان ورم لب


منبع: بیتوته

453

1398/8/4

10:12


ورم بی دلیل لب ، علل و راههای درمان ورم لب



علت ورم لب, علت ورم ناگهانی یک طرف صورت

لب متورم نتیجه التهاب یا ایجاد مایعات در بافت لب است

 

باد کردن لب 

بیدار شدن از خواب با ورم لب می تواند یک اتفاق نگران کننده باشد ، به خصوص اگر روز قبل مشکلی در دهان وجود نداشته باشد. علاوه تورم لب ، چندین بیماری شایع وجود دارد که می تواند باعث شود ورم لب ها در صبح شود. اینها شامل انواع مختلفی از واکنشهای آلرژیک و همچنین شرایط پزشکی است که بر روی پوست ، اعصاب یا عضلات صورت تأثیر می گذارد. کار دندانپزشکی همچنین می تواند التهابی را ایجاد کند که باعث تورم لب شما می شود.

 

بسته به علت ، لب متورم می تواند در طی چند ساعت ایجاد شود. این بدان معناست که می توانید بدون علائم دردسر به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید و احساس بسیار متفاوتی داشته باشید. و اگر علت آن واضح نیست ، ممکن است لازم باشد که به دنبال علائم دیگری باشید یا به آنچه که در معرض آن قرار گرفته اید فکر کنید ، ممکن است توضیحی را ارائه دهد.

 

علت ورم لب در طول شب :

لب متورم نتیجه التهاب یا ایجاد مایعات در بافت لب است. با این حال ، در بیشتر موارد ، یک علت احتمالی می تواند به راحتی تعیین شود.

 

عکس العمل های آلرژیتیک :

آلرژی به برخی از غذاها ، داروها یا نیش یا نیش حشرات محرک نسبتاً متداول برای تورم لب و سایر علائم است. غذاهایی که اغلب با آلرژی همراه هستند عبارتند از:

شیر

تخم مرغ

بادام زمینی

آجیل 

صدف

ماهی

سویا

گندم 

 

شما همچنین ممکن است نسبت به ادویه های خاصی حساسیت داشته باشید. فلفل دلمه ای ممکن است باعث ایجاد سوزش در دهان و تورم لب شود ، اما حتی ادویه های ملایم تر با واکنش های آلرژیک همراه هستند. از جمله آنها:

رازیانه

کرفس

گشنیز

رازیانه

جعفری 

 

آلرژی به برخی داروها همچنین ممکن است باعث شود تا لب شما متورم شود. پنی سیلین و انواع دیگر آنتی بیوتیک ها از جمله داروهای رایج در ایجاد واکنش های آلرژیک هستند.

واکنش های خفیف می تواند شامل بثورات یا خارش باشد. واکنش های قابل توجه تر شامل کهیر ، سرفه ، خس خس سینه و آنژیوادم است. آنژیوادما ورم شدید بافت های عمیق تر پوست به ویژه در صورت و لب ها است.

 

یکی از خطرناکترین واکنشهای آلرژیک آنافیلاکسی است . علائم آن شامل سفتی قفسه سینه و تورم زبان ، لب ها و مجاری هوایی است. این می تواند تنفس را دشوار کند.

 

به طور کلی ، آنافیلاکسی به سرعت در افراد با حساسیت بسیار زیاد ایجاد می شود ، بنابراین ممکن است به زودی بعد از خوردن چیزی یا مصرف دارویی که به آن بسیار حساسیت دارید ، ایجاد شود.

 

علت ورم لب, علت ورم ناگهانی یک طرف صورت

آلرژی به برخی از غذاها و داروها محرک متداول برای تورم لب است

 

شرایط پوستی و عفونت :

جوش های روی لب یا در نزدیکی لب ممکن است باعث تورم موقتی لب شود. در صورت داشتن آکنه کیستیک ، تورم شدید ایجاد می شود. این نوع جدی آکنه می تواند در هر نقطه از بدن ضایعات بزرگ جوش مانند ایجاد کند.

تاول تبخالی، عفونت تبخال و ویروس coxsackie در اطراف دهان همچنین می توانند باعث تورم لبها شوند. این تغییرات علائم ویروس است و ممکن است یک شبه ظاهر شود ، حتی اگر این ویروس برای مدت زمان طولانی تری در بدن شما وجود داشته باشد.

 

اگر روز را در زیر آفتاب و بدون محافظ مناسب سپری کردید ، ممکن است با آفتاب سوختگی جدی بیدار شوید. در صورت آفتاب سوختگی لب های شما می تواند متورم شود. خوشبختانه ، اثرات آفتاب سوختگی روی لب ها و جاهای دیگر معمولاً طی چند روز فروکش می کند.

 

یک عفونت شایع باکتریایی پوست معروف به سلولیت می تواند باعث تورم لب ها یا هر قسمت از بدن آلوده شود.

 

شرایط عضلانی و عصبی : 

انواع شرایطی که روی اعصاب و ماهیچه های صورت شما تأثیر می گذارد ، می تواند باعث شود شما با لب های متورم یا علایم مشابه از خواب بیدار شوید.

 

دیستونیاک embouchure dystonia می تواند بر روی نوازندگان ترومپت و سایر موسیقی دانانی که ساعاتی را از لبان خود استفاده می کنند ، تأثیر بگذارد. فشار روی عضلات دهان می تواند باعث تورم و بی حسی لب ها شود.

 

سندرم Melkersson-Rosenthal یک بیماری عصبی نادر است که باعث تورم در لب و صورت و همچنین فلج عضلات می شود.علت سندرم Melkersson-Rosenthal به خوبی درک نشده است ، اما اعتقاد بر این است که این بیماری از نظر ژنتیکی است.

 

مسائل مربوط به دندانپزشکی :

کارهای دندانپزشکی مانند ارتودنسی و سایر روشهای درمانی می تواند منجر به تورم لب در روز بعد از انجام کار شود. همچنین ممکن است عفونت دهان یا لثه منجر به تورم لب ها و التهاب داخل دهان شود.

سرطان لب اگرچه شایع نیست اما می تواند باعث تورم شود. با این حال ، سرطان لب معمولاً ابتدا به صورت زخم در خارج یا داخل لب ایجاد می شود.

 

صدمه :

صدمه مستقیم به لب ممکن است باعث تورم شود که می تواند به آرامی در طول شب ایجاد شود. صدمات شامل بریدگی ، ضایعات و کبودی است.

در صورت نیش زدن یا جویدن آنها بدون این که متوجه شوید ، ممکن است ناخواسته به لبهای خود آسیب بزنید. همچنین ، خوابیدن در موقعیتهای نامناسب یا در سطح سخت می تواند به لبان شما فشار بیاورد و در هنگام خواب تورم موقتی ایجاد می کند.

 

علت ورم لب, علت ورم ناگهانی یک طرف صورت

جوش های روی لب یا در نزدیکی لب ممکن است باعث تورم موقتی لب شود

  

تورم لب بالایی در مقابل تورم لب پایینی :

اگر علت تورم لب شما صدمه ای مانند ضربه به دهان یا بریدگی بد باشد ، لب که بیشتر صدمه را می بیند بیشترین تورم را خواهد داشت.

اگر قبل از کار دندانپزشکی آمپول بی حسی در لب پایینی خود دریافت کرده باشید ، لب پایین شما صبح روز بعد متورم می شود.

 

یکی از شرایطی که فقط در لب پایینی توسعه پیدا می کند ، گلیسولیس غده ای است. این یک بیماری التهابی نادر است که بیشتر از هر گروه دیگر بر مردان بالغ تأثیر می گذارد. همچنین با سرطان لب همراه است.

 

یک بیماری مشابه به نام گرانولیوماتوز چولیتس یک بیماری التهابی نادر دیگر است که بر لب بالایی تأثیر می گذارد و باعث ایجاد برجستگی های متورم می شود.

سندرم Melkersson-Rosenthal همچنین باعث تورم لب بالایی می شود، نه این که لب پایین متورم شود.

 

ورم لب در یک طرف دهان : 

اگر تورم لب شما محدود به یک طرف لب است ، احتمالاً به دلیل آسیب دیدگی به آن قسمت از دهان یا به دلیل وجود کیست در آن محل است. اگر از خواب بیدار شده و متوجه این موضوع شده اید ، دهان خود را با دقت بررسی کرده و به دنبال آنچه که ممکن است باعث تورم یک طرف شود ، جستجو کنید.

 

همچنین باید بدانید که شرایط دیگر می تواند باعث شود یک طرف دهان شما نسبت به طرف دیگر متفاوت باشد. اگر از خواب بیدار شدید و یک طرف دهان شما افتاده باشد ، دچار افتادگی بیش از حد شده اید ، یا در گفتار مشکل دارید ، می تواند نشانه سکته مغزی یا فلج بل باشد .

 

اگر فکر می کنید سکته مغزی کرده اید فوراً با اورژنس تماس بگیرید. فلج بل یک بیماری موقتی است که از آسیب یا التهاب اعصاب صورت ناشی می شود. همچنین می تواند عضلات صورت را فلج کند. هر فلج یک اورژانس است و باید توسط پزشک ارزیابی شود. با این حال ، فلج بل یک وضعیت تهدید کننده زندگی نیست.

 

درمان ورم لب در منزل :

استفاده از یک بسته یخی که در یک حوله پیچیده شده است تا تورم لب ایجاد شود ، اغلب می تواند التهاب را کاهش دهد. هرگز یخ را مستقیماً بر روی پوست نریزید ، زیرا این می تواند باعث آسیب بیشتر شود.

 

ممکن است از لکه های متورم ناشی از آفتاب سوختگی با استفاده از لوسیون آلوئه تسکین پیدا کنید. خشکی شدید یا ترک خوردگی ممکن است با یک مومیایی کردن لب آرام ایجاد شود.

 

علت ورم لب, علت ورم ناگهانی یک طرف صورت

اگر تورم بیش از 24 ساعت ادامه دارد ، به پزشک مراجعه کنید

  

درمانهای پزشکی برای ورم لب :

برای لب های متورم ناشی از شرایط التهابی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (Advil) یا کورتیکواستروئیدها ممکن است به کاهش تورم لب کمک کنند.

NSAID ممکن است در صورت کبودی یا آسیب دیگری که باعث تورم لب شما می شود ، مفید باشد.

سایر شرایط عصبی مانند دیستونی کانونی ممکن است به درمانهای تهاجمی بیشتری نیاز داشته باشد.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

حساسیت شدید غذایی می تواند باعث ایجاد تورم بیش از حد شود. اگر علائمی از حساسیت شدید مانند خس خس سینه ، تنگی نفس یا تورم دهان یا زبان وجود دارد ، به پزشک مراجعه کنید.

 

متخصص پوست باید آکنه کیستیک یا وجود کیست یا تومور مشکوک روی سطح زیر لب شما را ارزیابی کند. در صورت مشکوک بودن شرایط دیگر ممکن است به متخصص دیگری مراجعه کنید.

 

اگر با لب های متورم و بدون علائم دیگر از خواب بیدار شدید ، به این نکته توجه کنید که تورم از بین می رود یا ادامه می یابد. اگر تورم بیش از 24 ساعت ادامه دارد ، به پزشک مراجعه کنید. اگر نشانه هایی از واکنش آلرژیک شدید وجود دارد ، باید مراقبت های پزشکی اورژانس را دریافت کنید.

 

اگر لب های متورم و بدون دلیل مشخص را از خواب بیدار می کنید ، غذاهایی را که خورده اید و هر دارویی که مصرف کرده اید را در نظر بگیرید. همچنین صدمات ، عفونت و هرگونه قرار گرفتن در معرض آلرژن های موجود در محیط خود را بررسی کنید.

 

اگر یک واکنش آلرژیک جدی ، سکته مغزی ، تورم صورت یا چشم ها یا عفونت صورت را تجربه کرده اید ، فوریت های پزشکی را دنبال کنید. 

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو