اقدامات لازم برای بهبود سریعتر جراحت و آسیب دیدگی

اقدامات لازم برای بهبود سریعتر جراحت و آسیب دیدگی


منبع: نمناک

98

1398/8/4

11:11


آسیب دیدگی ها معمولا ورزشکار را برای مدتی دور از ورزش نگه میدارد، اما رعایت برخی نکات به بهبود سریع تر جراحت و آسیب دیدگی کمک می کند.

اقدامات لازم برای بهبود سریعتر جراحت و آسیب دیدگی

آنچه باید برای بهبود جراحت و آسیب دیدگی بدانید و رعایت کنید

اگر یک ورزشکار حرفه ای هستید، این احتمال وجود دارد که در مقطعی از زندگی خود دچار آسیب دیدگی شوید و این آسیب دیدگی ها علاوه بر این که برای شما دردناک هستند ممکن است برای مدتی منجر به بازماندگی شما از انجام فعالیت های بدنی شوند. اگرچه تحمل جراحت و گذراندن مرحله بهبودی ممکن است برایتان بسیار دشوار باشد اما جالب است که بدانید با عمل کردن به برخی توصیه ها قادر خواهید بود سریع تر از مرحله بهبودی عبور کنید و دوباره وارد میادین ورزشی شوید.

در این قسمت از سلامت نمناک، به توصیه هایی در جهت بهبود سریع تر جراحات و آسیب دیدگی ها خواهیم پرداخت که شامل :

1. آگاه شدن از شدت آسیب دیدگی:

در صورت احساس هر گونه درد ناگهانی بهتر است که از خود درمانی صرف نظر کنید و سریعا به پزشک مراجعه کنید تا علت واقعی درد مشخص شود و همچنین لازم است که از پزشک خود درباره شدت آسیب دیدگی، دوره بهبودی و این که آیا به انجام فیزیوتراپی نیازی هست و یا خیر و فعالیت های ورزشی مجاز اطلاعات لازم را کسب کنید.

درمان آسیب دیدگی

2. حرکت عضلات و یا مفاصل آسیب دیده با انجام تمرینات سبک:

بسته به توصیه پزشک، لازم است که عضلات آسیب دیده حرکت کنند تا روند بهبودی تسریع یابد. حرکت دادن عضلات آسیب دیده به جریان مناسب خون کمک می‎ کند و از تحلیل رفتن عضلات جلوگیری خواهد کرد.

همچنین می توانید در عضلات آسیب دیده کششی خفیف ایجاد کنید و البته باید دقت کنید که در انجام این کار افراط نورزید، در غیر این صورت ممکن است آسیب دیدگی بیشتر شود.

3. به آنچه می ‎خورید اهمیت بیشتری دهید:

غذا هایی که میل می ‎کنید در روند بهبودی شما تاثیر گذار هستند. برخی از غذا ها باعث ایجاد التهاب و تورم بیشتر در قسمت های آسیب دیده بدن می ‎شوند و بنابراین بهتر است در دوران بهبودی خود از مصرف چنین غذا هایی صرف نظر کنید. این نوع از غذا ها شامل آرد، قند های تصفیه شده، گوشت های فراوری شده، روغن ها و غذا های دارای چربی های اشباع شده هستند.

در عوض بهتر است میوه، سبزیجات و غذا های سرشار از امگا3 میل کنید زیرا این مواد غذایی باعث تسریع در بهبودی و یا کاهش درد ناشی از تصادف با اتومبیل می ‎شود.

مصرف میوه

4. در کنار افرادی باشید که از شما حمایت و پشتیبانی می ‎کنند:

این امر بسیار مهم است، به خصوص اگر شما از جراحات و آسیب دیدگی های وخیم رنج می ‎برید. بودن در کنار خانواده و دوستان باعث ایجاد انگیزه و تسریع بهبودی شما می ‎شود و همچنین می ‎توانید وقت خود را با کسانی که از جراحات و آسیب دیدگی های وخیم بهبود یافتند سپری کنید و این امر به روند بهبودی شما کمک زیادی خواهد کرد.

همچنین لازم است که با فیزیوتراپیست و یا پزشک خود نهایت همکاری را داشته باشید تا همه چیز به بهترین شکل ممکن انجام شود.

5. به ناحیه آسیب دیده بیش از حد فشار نیاورید:

افراد مختلف دارای آستانه تحمل درد متفاوتی هستند و در صورتی که انجام تمرینات تجویز شده توسط فیزیوتراپیست ‎تان باعث ایجاد درد غیر قابل تحملی در ناحیه آسیب دیده بدنتان می ‎شود، حتما به او اطلاع دهید و به ناحیه آسیب دیده بیش از حد فشار نیاورید زیرا ممکن است باعث آسیب بیشتر به ناحیه مورد نظر شود.

بهبود جراحت

6. برای خود فعالیتی جایگزین انتخاب کنید:

دور بودن از میادین ورزشی در دوران بهبودی ممکن است برایتان نا امید کننده باشد و منجر به بروز افسردگی در شما شود و در چنین شرایطی بهتر است فعالیتی جایگزین که برایتان آسیبی ایجاد نکند انتخاب کنید و از تضعیف روحیه خود جلوگیری کنید.

به عنوان مثال، می‎ توانید ورزش هایی سبک مانند دوچرخه سواری و یا شنا که به مچ پایتان فشاری نمی ‎آورد را انتخاب کنید و از پزشک و درمانگر خود بخواهید فعالیت هایی مناسب با شرایط بدنیتان به شما پیشنهاد دهند.

7. تعیین اهداف جدید:

در چنین شرایطی که از انجام فعالیت ورزشی سابق خود باز مانده اید ، بهتر است برای خود اهداف جدیدی تعیین کنید که این کار به شما کمک می ‎کند تا بدون تحمل فشار ، احساس کنید که به چیز با ارزشی دست یافته اید. شما همچنین می ‎توانید فعالیت دیگری برای خود انتخاب کنید و دوره توان بخشی تان را به عنوان آماده سازی برای آن فعالیت انجام دهید.

آسیب دیدگی نباید باعث شود که شما احساس انزوا کنید و اگر نمی ‎توانید در فعالیت بدنی دیگری شرکت کنید، می ‎توانید برای خود رژیم غذایی جدیدی تعیین کنید و برای رسیدن به وزن دلخواهتان تلاش کنید. این کار به شما در تسریع روند بهبودی ‎تان کمک زیادی خواهد کرد.

تعیین رژیم غذایی

8. احساسات خود را بپذیرید:

برای برخی از ورزشکاران، بازماندن از ورزش دلخواهشان حتی از تحمل آسیب دیدگی که دچار آن شدند هم سخت تر است و در چنین شرایطی ممکن است احساس انزجار، ترس ، شوکه شدن و اندوه فراوانی به سراغتان بیاید.

در صورت عدم مراقبت از خود، این آشفتگی عاطفی ممکن است باعث بروز افسردگی در شما شود. در این وضعیت بهتر است به پزشک روانشناس مراجعه کنید که پزشک به شما تمرینات ذهنی مناسبی ارائه می ‎دهد و کمک می ‎کند تا آسیب دیدگی خود را بپذیرید و روند بهبودیتان را تسهیل کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو