قدرتعلی حشمتیان، رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران، در تشریح حواشی پیش آمده روز گذشته در وزارت کشور در پی انتخابات دبیران کل احزاب ملی برای عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، گفت: طبق دعوتی که وزارت کشور از طریق اداره کل سیاسی کرده بودند، دبیران کل احزاب استانی را برای جلسه صبح دوم آبان و دبیران کل استانی را برای بعدازظهر همان روز به منظور تعیین دو نماینده دعوت کردند. ما ۸۳ دبیرکل احزاب ملی داریم که مورد تایید قانونی و حدود ۳۳ حزب استانی داریم که مورد تایید هستند.

نایب رئیس‌ خانه احزاب ایران تصریح کرد: هشت صبح روز جمعه، احزاب سراسر کشور، دبیران‌کل ملی کشور در سالن ۶۰۰ نفری وزارت کشور جمع شدیم و بعد از اینکه مدیرکل سیاسی وزارت کشور گزارشی ارائه داد، هیئت رئیسه مشخص شد و در جایگاه قرار گرفتند و نمایندگان اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، آقای رنجبر نماینده قوه قضائیه، خانم مافی نماینده قوه مقننه و آقای ملانوری هم نماینده قوه مجریه در جایگاه و در کنار هیئت رئیسه قرار گرفتند و حاضران را شمارش کردند که حدود شصت نفر حضور داشتند. به این دلیل که ۸۳ حزب بودیم باید به دو سوم می‌رسید که اگر ۵۶ نفر می‌آمدند جلسه به حد نصاب می‌رسید.

دبیرکل حزب مستقل و اعتدال ایران تصریح کرد: جلسه آغاز شد. در حین جلسه آقای فومنی دبیرکل حزب اصلاحات مردمی اعتراض کردند و گفت این خلاف است که دبیرکل حزب نیاید و قائم‌مقام حزب بیاید. مشخص بود که آقای کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی در حصر هستند و دو حزب دیگر نیز به‌جای دبیرکل‌شان، نماینده‌هایشان آمده بودند. پس از اینکه اعتراض کردند قانون را خواندند. طبق قانون باید دبیران‌کل برای رای‌گیری بیایند. اما آقایان نظرشان این بود که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب دعوت کرده است. از طریق اداره کل سیاسی هم برایشان دعوتنامه فرستاده شده بود.

رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران گفت: پس از این اعتراض تعدادی دیگر از اصولگرایان از بحث مطرح شده از سوی آقای فومنی حمایت کردند و تعدادی نیز مخالفت کردند. بحث موافق و مخالف شروع شد و یک حاشیه به وجود آمد. این حاشیه هم منجر به این شد که هیئت رئیسه و سایر افرادی که در کنار هیئت رئیسه نشسته بودند ازجمله اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با یکدیگر شوری داشتند و به این نتیجه رسیدند که طبق قانون قائم‌مقام‌های احزاب جلسه را ترک کنند و دبیران‌کل بمانند.

حشمتیان گفت: این جمله را که هیئت رئیسه اعلام کردند، آقای حضرتی به عنوان قائم‌مقام حزب اعتمادملی ناراحت شدند و آقای صادقی هم حمایت کرد و گفتند ما نباید جلسه را ترک کنیم، چرا که وزارت کشور دعوت کرده است. به همین دلیل اصلاح‌طلبان یکی پس از دیگری جلسه را ترک کردند. بنده و آقای کواکبیان خواستیم دوستان را برگردانیم اما متاسفانه نتوانستیم این کار را انجام دهیم. به‌هرحال دوستان اصلاح‌طلب جلسه را به عنوان اعتراض ترک کردند.

وی افزود: پس از اینکه اصلاح‌طلبان جلسه را ترک کردند، حاضران را شمردند. ۳۶ نفر باقی مانده بودند. آقای باهنر به آقای بادامچیان گفتند که باتوجه به اینکه جلسه رسمی بوده و شروع شده، مشکل قانونی ندارد. هیئت رئیسه و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هم گفتند مشکل قانونی ندارد چون ۳۶ نفر در جلسه مانده بودند. در ادامه به بحث و تبادل نظر پرداختند و به این نتیجه رسیدند که رای‌گیری قانونی است و باید انجام شود.

نایب رئیس خانه احزاب در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل اینکه تعداد حاضران از دو سوم کمتر شد، جلسه از رسمیت نمی‌افتاد؟، گفت:‌خیر. جلسه با حد نصاب آغاز شد. یعنی حدنصاب وجود داشت که هیئت رئیسه انتخاب شد. جلسه رسمی بود. در مجلس هم چنین است که عده‌ای از صحن خارج می‌شوند و عده‌ای دیگر به داخل صحن می‌آیند، ولی مجلس روال کاری خودش را از دست نمی‌دهد.

دبیرکل حزب مستقل و اعتدال ایران در واکنش به اینکه در پارلمان در حین رفت و آمده‌ها اگر تعداد نمایندگان از دو سوم کمتر شود، مجلس اجازه ورود به هیچ رای‌گیری ندارد؛ گفت: این جلسه با دو سوم شروع شد. جلسه ادامه یافت. کاندیداها را هم اعلام کرده بودند. ۱۷ کاندیدا بودند که ۱۴ تن از آن‌ها استعفا دادند. یعنی تعدادی به نفع اصولگراها استعفا دادند و تعدادی به نفع اصلاح‌طلبان استعفا دادند و تعدادی نیز به نفع مستقلان و اعتدال‌گرایان. آن موقع که این وقایع رخ داد در جلسه هنوز شصت نفر حضور داشتند.

رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران گفت: سه نفر کاندیدا مانده بود برای رای‌گیری. در حینی که می‌خواستند رای گیری کنند، دوستان جلسه را ترک کردند. نامزد اصلاح‌طلبان آقای کمالی بود، کاندیدای اصولگرایان هم آقای غفوری‌فرد بود و کاندیدای مستقلان و اعتدالگرایان هم بنده بودم. پس از رای‌گیری آقای غفوری‌فرد ۱۹ رای آورد، بنده ۱۶ رای آوردیم.

حشمتیان گفت: طبق قانون بایستی حداقل نصف به اضافه یکِ حاضرین به یک نامزد رای بدهند تا به عنوان نفر اول انتخاب شود، در ابتدای جلسه هم که اعلام شده بود تعداد حاضران شصت نفر است. در نتیجه تعداد رایی که نفر اول باید کسب می‌کرد ۳۱ رای می‌بود اما به این دلیل که آقای غفوری‌فرد ۱۹ رای و بنده ۱۶ رای کسب کردیم در نهایت طبق قانون ما به عنوان نفرات اول و دوم به دور دوم راه یافتیم. دو سال گذشته هم همین اتفاق افتاد. بنده در مرحله اول ۱۵ رای و آقای کمالی ۱۱ رای آورد و در مرحله دوم هم تعداد رای‌هایمان برابر شد که آقای کمالی با قرعه کشی برنده شد. الان هم ما به مرحله دوم رفتیم.

وی خاطرنشان کرد: روز پنجشنبه وقتی که ما به مرحله دوم راه یافتیم وقتی می‌خواستند برای این مرحله رای بگیرند تعدادی از اصولگرایان رفته بودند. مثلا آقای باهنر و غفوری‌فرد نبودند و به همین دلیل آقای بادامچیان چون از جریان اصولگرایی بود اینجا حق‌کشی کرد یعنی حق مستقلان و اعتدال‌گرایان را نادیده گرفت و اجازه نداد که علیرغم اصرار ملانوری و رنجبر و مافی رای‌گیری انجام شود و گفت من تنفس می‌دهم. این شد که ما اعتراض کردیم، چون در مرحله دوم قطعا رای من تثبیت‌شده و کامل بود و حتما رای‌ می‌آوردم، چون تعداد دیگری از دوستان به ما اضافه شدند و ما قطعا رای می‌آوردیم و به همین دلیل حق‌کشی شد.

نایب رئیس خانه احزاب ایران گفت: بنده و سایر دوستان هم تذکر دادیم که اگر این حق‌کشی بود به دیوان عدالت شکایت از دست هیئت رئیسه خواهیم برد به این دلیل که آقای بادامچیان آن‌جا جناحی عمل کرد. چون می‌دانست اصولگراها رای نمی‌آورند، حق مستقلان و اعتدال‌گرایان نادیده گرفته شد و اجازه ندادند مرحله دومی که قانونی بود رای‌گیری شود. به همین دلیل برای جلسه تنفس اعلام کردند. این تنفس در قانون ذکر شده است اما در قانون این هم آمده که باید در همان جلسه رای‌گیری کنند. یعنی می‌توانستند چنددقیقه تنفس دهند ولی ایشان قانون را به نحوی دیگر تفسیر کرد و گفت ما می‌توانیم از چنددقیقه تا بیست روز این تنفس را اعلام کنیم. این تنفس را اعلام شد و حق ما را نادیده گرفت.

دبیرکل حزب مستقل و اعتدال ایران اظهار داشت: علیرغم اینکه آقایان غفوری‌فرد و کمالی از دوستان ما هستند بنده معتقدم با اینکه دو نفر به مرحله دوم رفته‌اند اما با خواست خدا پیروزی با مستقلان و اعتدال‌گرایان خواهد بود. چون تفکر اصلاح‌طلبان به ما نزدیک‌تر است. انشالله نظر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب این باشد که انتخابات قانونی بوده است. به نظر من اصلاح‌طلبان نباید پافشاری کنند که انتخابات بین سه نفر انجام شود. دونفر به مرحله دوم راه پیدا کردند و رقابت بین بنده و آقای غفوری‌فرد خواهد بود. چون برابر قانون دو نفری که به مرحله دوم می‌روند رقابت بین آن دو نفر خواهد بود.

رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران در پاسخ به این سوال که آقای حضرتی معتقد بود کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مصوبه خود را زیر پا گذاشت، حال آیا واقعا این کمیسیون به مصوبه خود عمل نکرده است؟ گفت: کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اگر دعوت کرده و دعوت کننده بوده فرمایش آقای حضرتی درست است ولی همان کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در جایگاه مستقر شده بود و همین کمیسیون بود و گفت که ماندن قائم‌مقام‌های احزاب قانونی نیست. یعنی همان کمیسیونی که این دوستان را دعوت کرده بود همان کمیسیون تصمیم گرفت که این بزرگواران جلسه را ترک کنند. اما انتخابات قانونی بوده و نقصی هم در انتخابات نیست و رقابت هم باید بین نفرات اول و دوم باشد.

حشمتیان گفت: گله من از دوستان اصلاح‌طلب و اصولگرا این است که چهل سال است که قانون را به نفع خودشان تفسیر می‌کنند. هرموقع خود این اصولگراها و اصلاح‌طلبان بخواهند به کرسی بنشینند حق دیگری را ضایع می‌کنند. یعنی مستقلان را به حساب نمی‌آورند در صورتی که تمام دوستان ما مستقلان بودند که در دوران دفاع مقدس جنگیدند و پای انقلاب ایستادند. نباید منیت و خودخواهی باشد و قدرت بین دو جریان تقسیم شود. دولت و مجلس هم دو جریان‌اند. درنتیجه ما به این حرکت دوستانمان معترض هستیم و مردم هم این را توقع ندارند که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان حق مستقلان و اعتدال‌گرایان را نادیده بگیرند.

وی تصریح کرد: همه ما در مملکت باید به قانون تمکین کنیم و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هم هر تصمیمی که بگیرد همه ما باید تبعیت کنیم.

حشمتیان در پاسخ به سوالی درباره ترکیب اعضای هیئت رئیسه گفت: آقای بادامچیان رئیس، آقای راه‌چمنی نایب‌رئیس، خانم خان‌محمدزاده هم به عنوان منشی بودند.