پوکی استخوان، بیماری خاموش

50

1398/8/4

12:56


پوکی استخوان که به عنوان ﺑﯿﻤﺎری ﺧﺎﻣﻮش ﻟﻘﺐ گرفته، نوعی بیماری است که با کاهش تراکم و کیفیت استخوان همراه است. به علت شیوع بسیار بالا، این بیماری در سراسر جهان به عنوان یک معضل بهداشت عمومی شناخته می‌شود.

پوکی استخوان، بیماری خاموش

به گزارش بهداشت نیوز: مهمترین و شناخته شده‌ترین پیامد پوکی استخوان شکستگی است. از آنجائی که استخوان پوک و شکننده نیز می‌شود، خطر شکستگی در این بیماران به شدت افزایش می‌یابد و چون از دست دادن تراکم استخوان در این بیماری بسیار آهسته و بطئی اتفاق می‌افتد، در بسیاری از موارد اولین تظاهر بیماری بروز شکستگی است.

با پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌های تشخیصی و درمانی، پوکی استخوان در حال حاضر به عنوان یک بیماری قابل تشخیص و درمان شناخته می‌شود و با درمان پوکی استخوان تا حدود زیادی می‌توان از شکستگی به عنوان مهمترین پیامد بیماری جلوگیری کرد.

مرکز تحقیقات پوکی استخوان وابسته به پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۸۹ کار خود را به عنوان یک مرکز تحقیقاتی آغاز کرد و در حال حاضر هم راستا با اهداف شبکه تحقیقات استئوپروز و انجمن استئوپروز در کشور در جهت فراهم ساختن شواهد مورد نیاز جهت سیاستگذاری و تصمیم‌گیری مدیران و سیاستگذاران حوزه سلامت در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می‌نماید.

اهدافی که مرکز تحقیقات استئوپروز دنبال می‌کند، بر اساس برنامه راهبردی این مرکز و در راستای اهداف متعالی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌باشد.

پوکی استخوان در سنین پیری شیوع بیشتری دارد، این موضوع در افراد بالای ۵۰ سال به خصوص در زنان، موضوع خیلی جدی است و باید به آن توجه اساسی شود.

از هر ۳ نفر زن بالای ۵۰ سال یک نفر دچار شکستگی می‌شود. این آمار مربوط به دنیا است اما در ایران هم به همین شکل است. در مردان این آمار کمتر بوده و از هر ۵ نفر یک نفر دچار شکستگی می‌شود.

شکستگی ناشی از پوکی استخوان در زنان خیلی شدید است و به خصوص بعد از سن یائسگی بیشتر مشاهده می‌شود. باتوجه به پیرشدن جمعیت کشور، تعداد سالمندان در کشور هم روبه افزایش است و به همین دلیل به این بیماری باید توجه جدی‌تری شود.

 
منبع: ایرنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو