آسوشیتدپرس گزارش داد، دست‌کم ۱۸ تن در اغتشاشاتی که شیلی را فرا گرفته است، جان خود را از دست داده‌اند، جایی که ناآرامی‌هایی که با اعتراض به افزایش کرایه‌های مترو آغاز شد، به یک حرکت بزرگتر علیه افزایش نابرابری تبدیل شده است. براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر شیلی، بیش از ۲۰۰۰ تن بازداشت و بیش از ۵۰۰ تن زخمی شده‌اند.

راوینا شمداسانی، سخنگوی میچل باچله، کمیساریای عالی شورای حقوق بشر در سازمان ملل اعلام کرد، این مقام تصمیم گرفته است که سه افسر حقوق بشر را از ۲۸ اکتبر تا ۲۲ نوامبر (هفتم آبان تا اول آذر) به شیلی بفرستد. این سخنگو در ژنو گفت: این هیات در سانتیاگو مستقر خواهد بود اما از شهرهای دیگر نیز بازدید می‌کند. قانونگذاران شیلی از دفتر او خواسته بودند چنین اقدامی کند و دولت شیلی هم از او دعوت کرد. خود میچل باچله دو دوره رئیس‌جمهوری شیلی بوده است و اکنون سباستین پینه‌را ریاست جمهوری را در دست دارد.  

روز جمعه حدود یک میلیون تن به خیابان‌های سانتیاگو، پایتخت شیلی آمدند و از دولت خواستند برای کاهش نابرابری اقتصادی در شیلی اقدامی صورت دهد. در این اعتراضات که عمدتا به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شد، کارمندان بخش سیستم درمانی، معلمان و دانش‌آموزان حضور چشمگیری داشته‌اند.

در ناآرامی‌ و درگیری‌های هفت روز گذشته در شیلی، دست‌کم ۱۶ تن کشته شده‌اند و مقام‌های شیلی گفته‌اند درباره اتهام خشونت از سوی نیروهای امنیتی تحقیق خواهند کرد. روز جمعه همچنین شماری از رانندگان کامیون‌ها و برخی از کارکنان بخش حمل و نقل در اطراف سانتیاگو تحصن کردند.

اعتراضات شیلی با اقدام دولت در لغو افزایش قیمت بلیت مترو پایان نیافته است. نارضایتی مردم از هزینه‌های زندگی به خصوص در سانتیاگو، شهری با شش میلیون تن جمعیت افزایش یافته است و بسیاری خواهان اصلاحات مالیاتی، قوانین کار و سیستم تامین اجتماعی هستند.

کارلا روبیلار،‌ شهردار سانتیاگو در پیامی توییتری نوشت: شیلی امروز شاهد روزی تاریخی بود. منطقه متروپولیتن شیلی پیشقدم در راهپیمایی مسالمت‌آمیز حدود یک میلیون تن شد که رویای یک شیلی جدید را در سر دارند.  

معترضان پرچم‌های کشورشان را در دست داشتند، با قاشق روی قابلمه کوبیدند و پلاکارهایی با شعار اجتماعی و سیاسی در دست داشتند. عصر جمعه اکثر معترضان پیش از آغاز ممنوعیت رفت و آمد در ساعت ۱۱ شب از خیابان‌ها متفرق شدند.