چطور بدون صدمه زدن به سلامتی خود به حالت مورد علاقه مان بخوابیم؟

چطور بدون صدمه زدن به سلامتی خود به حالت مورد علاقه مان بخوابیم؟


منبع: روزیاتو

229

1398/8/4

14:05


پزشکان می گویند حالت خوابیدن ما می تواند مشکلات زیادی برای سلامت ما ایجاد کند. اما لازم نیست عادت های خود را تغییر دهید، بلکه کافی است آن ها را اصلاح کنید. در ادامه به توصیه های کارشناسان در مورد حالت های خوابیدن خواهیم پرداخت و می خواهیم ببنیم چطور می توانیم بدون اینکه به سلامت خود صدمه بزنیم به حالت مورد علاقه مان بخوابیم.

اگر به پلو می خوابید

بهبود حالت خوابیدن

دانشمندان پی برده اند اگر به بغل بخوابیم مایع مغزی – نخاعی بهتر از سموم درونش پاک می شود. این مسأله باعث کاهش سردردها و ریسک ابتلا به آلزایمر و پارکینسون می شود. به علاوه، خوابیدن به پهلوی چپ سوزش معده را تسکین می بخشد اما فشار به کبد را افزایش می دهد.

  • اگر به مشکلات گوارشی دچار هستید، پزشکان توصیه می کنند به پهلوی چپ بخوابید. این کار به بهبود گردش خون کمک می کند، مسأله ای که نای و معده را تسکین می بخشد.
  • وقتی به بغل می خوابید برای اینکه بتوانید پشت تان را صاف نگه دارید، یک بالش کوچک و سفت را بین پاهایتان قرار دهید. این کار از فشار وارده به مفصل ها می کاهد. یک بالش بزرگ و نرم هم زیر سرتان قرار دهید.
  • اگر از فشار خون بالا و مشکلات مرتبط با گردش خون رنج می برید، توصیه می شود به پهلوی راست بخوابید. این کار فشار وارده به قلب را کاهش می دهد.

اگر به پشت می خوابید

اگر از مشکلات مرتبط با ستون فقرات و مفصل ها رنج می برید، خوابیدن به پشت بهترین حالت برای شما است. این حالت از سوزش معده و چروک شدن پوست صورت هم جلوگیری می کند. اما اگر از مشکلات مرتبط با بینی یا فشار خون بالا و یا از خروپف رنج می برید، یکی از بدترین حالت ها برای خوابیدن محسوب می شود.

  • برای اینکه دیگر خروپف نکنید، یک بالش «قلنبه» زیر سرتان (یا یک بالش کوچک زیر گردن تان) بگذارید تا مجاری هوا در حالت صحیح قرار گیرند.
  • اگر آبریزش بینی دارید، از چند بالش برای بالا آوردن سرتان استفاده کنید. این کار از باقی ماندن مخاط در سینوس ها جلوگیری می کند (این زاویه نباید خیلی زیاد باشد تا به گردن آسیب وارد نشود).
  • اگر از گردن درد و درد مفاصل رنج می برید، یک بالش کوچک زیر گردن تان، یک بالش بزرگ اما تخت زیر زانوهایتان و یک حوله ی لوله شده را هم زیر کمرتان قرار دهید. با این کار به ستون فقرات تان کمک خواهید کرد و از طبیعی بودن جریان خون تان مطمئن خواهید شد.

اگر به شکم می خوابید

محققان ژاپنی پی برده اند خوابیدن به شکم به کاهش فشار خون، بهبود گوارش و رفع مشکل خروپف و سوزش معده کمک می کند.

  • برای آنکه جلوی خم شدن بیش از اندازه ی ستون فقرات تان را بگیرید و فشار وارده به کمرتان را کم کنید، یک بالش کوچک زیر شکم و ناحیه ی لگن قرار دهید. بالش زیر سرتان باید تخت باشد یا می توانید اصلاً چیزی زیر سرتان نگذارید تا گردن تان اذیت نشود.

حالت جنینی

این حالت از خوابیدن شاید راحت باشد اما به پشت شما صدمه می زند. این حالت خمیده، تنفس شکمی را محدود می کند، به همین دلیل جلوی خروپف کردن شما را می گیرد. اما اگر دچار مشکلات تنفسی ای مثل آسم هستید، توصیه می شود از خوابیدن در این حالت به کلی پرهیز کنید.

  • برای صاف نگه داشتن پشت، مطمئن شوید که پاها و دست ها در حالت درستی قرار گرفته اند و قفسه ی سینه «آزاد» است. یک بالش بزرگ و نرم بین پاهایتان و یک بالش دیگر بین آرنج هایتان قرار دهید. پزشکان معتقدند بهترین بالش برای گذاشتن زیر سر در این حالت، یک بالش کوچک اما قلنبه است که گردن شما را نگه دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو