آیا سس های کم چرب واقعا سالم هستند؟

منبع: سیمرغ

123

1398/8/4

17:01


آیا سس های کم چرب واقعا سالم هستند؟

 سس یکی از محبوب ترین چاشنی های مورد استفاده همراه با غذاست که در انواع کم چرب و پرچرب به فروش می رسد، اما آیا واقعا سس های کم چرب سالم تر هستند؟

 هر آنچه باید در مورد سس های کم چرب بدانید

باید این واقعیت را بپذیریم با گذر زمان و پیشرفت صنایع غذایی یك سری از محصولاتی را كه در گذشته تصور تولید آن وجود نداشت هم اكنون امكان‌پذیر شده است. به طور معمول سس‌های مایونز از تركیب روغن، زرده تخم‌مرغ، سركه، آبلیمو، مواد نگهدارنده و برخی چاشنی‌های دیگر تهیه می‌شود.

جالب اینجاست كه در سس‌های كم‌چرب، آب جایگزین 30 تا 40 درصد روغن این سس‌ها شده و برای جلوگیری از دو قسمتی شدن محصول از امولسی فایر استفاده می‌شود. امولسی فایرها به دو مایع همچون آب و روغن كه در حالت عادی قابل اختلاط نیستند، قابلیت تركیب شدن داده و آب و چربی را در كنار هم نگه می‌دارد.

برای پایداری بهتر امولسی فایر به‌خصوص در انواعی كه تخم‌مرغ از فرمولاسیون محصول حذف شده از سایر تقلید كننده‌های چربی كه بر پایه كربوهیدرات و پروتئین هستند، همچون نشاسته اصلاح شده، سلولز، صمغ خوراكی، ژلاتین، پكتین و سویا استفاده می‌شود و دلیل قوام و خامه‌ای بودن سس‌های رژیمی وجود چنین تركیباتی است كه در مقایسه با سس‌های پرچرب می‌توانند تقلیل‌دهنده كالری محصول و در انواع بدون تخم‌مرغ فاقد كلسترول باشند.

سس‌های تهیه شده از ماست هم گزینه مناسب دیگری جهت دریافت كمتر كالری محسوب می‌شوند. در چنین سس‌هایی 50 درصد محصول ماست كم‌چرب و نیم دیگر آن سس مایونز است كه البته افراط در مصرف سس‌های رژیمی هم می‌تواند تهدید كننده سلامت باشد.

با استفاده از محصولات رژیمی می‌توانیم ریسك ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و غیرواگیر -كه گاهی تا آخر عمر سلامت ما را نشانه گرفته و كیفیت چند صباح عمرمان را تهدید می‌كندكاهش دهیم.


بیشتر بدانید : سس سالاد کم چرب بهتر است یا سس خردل؟

بیشتر بدانید : اطلاعات تغذیه ای انواع سس های موجود در بازار

بیشتر بدانید : عوارض مصرف زیاد سویا سس

بیشتر بدانید : سس خردل چه خواصی دارد؟ و مصرف آن برای چه افرادی ممنوع است؟

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو