۱۲ روش برای حفظ سلامت کودکان در عصر دیجیتال

منبع: فرزند

114

1398/8/4

17:53


۱۲ روش برای حفظ سلامت کودکان در عصر دیجیتال

براساس گزارشی که اخیرا توسط مؤسسه گلوبال ولنس تحت عنوان «سلامتی در عصر تلفن‌های هوشمند» منتشر شده است؛

چه دوست داشته باشیم، چه نه، چه مطمئن باشیم که با این تغییرات می‌توانیم کنار بیاییم یا نه، انقلاب تکنولوژی همه چیز را مختل می‌کند و این امری غیرقابل اجتناب است.

مقیاس، سرعت، وسعت و پیچیدگی آن برخلاف آن چیزی است که تا به حال تجربه کرده‌ایم. در حالی که والدین تلاش می‌کنند تا تصور کنند چطور دستگاه‌های تلفن هوشمند را مهار کنند، کودکان به آنها وابسته می‌شوند.

در حالی که نسبت به تأثیر فناوری و تلفن های هوشمند بر پیشرفت زندگی تردید وجود دارد، داده‌های جدید روش‌های هوشمندانه‌ای برای حفاظت از سلامت کودکان و نوجوانان در عصر دیجیتال پیشنهاد داده‌اند:

۱ . زمان استفاده از موبایل‌ها و تبلت‌ها و کنسول‌های بازی را مدیریت کنید

هنگامی که والدین زمان استفاده از وسایلی مثل موبایل و تبلت را مدیریت کنند، به فرزندان خود کمک کرده‌اند تا راه‌های سالم‌تری برای کشف معنی زندگی بیابند. به این ترتیب کودکان میان استفاده از فناوری و گسترش روابط انسانی توازن برقرار می‌کنند.

۲ . فعالیت فیزیکی و جسمی را افزایش دهید

تحقیقات انجام شده نشان داده است که استفاده بیش از حد از موبایل‌ها و تبلت‌ها و کنسول‌های بازی به سکون و عدم فعالیت و بحران چاقی در جوانان امروزی منجر شده است. همه والدین باید بدانند بودن در طبیعت یا حداقل فضای باز و محیط پیرامون شادی و نشاط را افزایش می‌دهد و کودکان را تشویق می‌کند تا فعال باشند.

۳ . بر سلامت روحی کودک‌تان نظارت کنید

محققان رشد استفاده از رسانه‌های اجتماعی و فناوری را با افزایش نرخ افسردگی، اضطراب و خودکشی مرتبط دانسته‌اند. والدینی که از آسیب‌ها و چالش‌های کودکی و نشانه‌های بیماری‌های روانی مطلع هستند، می‌توانند برای کمک به کودکانی که به کمک نیاز دارند، سریع‌تر عمل کنند.

برای همین تا می‌توانید مطالعه کنید و هر زمان که می‌توانید بدون اینکه کودک بفهمد او را زیر ذره‌بین بگذارید و مشکلات احتمالی او را کشف کنید.

۴ . کاهش استرس را تمرین کنید

گزارش گلوبال ولنس بیان می‌کند که به نظر می‌رسد که بزرگ‌ترین چالش سلامت روان نه از طریق فناوری بلکه از طریق فشار فزاینده و سرعت زندگی در عصر دیجیتال می‌آید.

کودکان همیشه در دسترس هستند، پاسخگوی تأثیرات و فشار گروه همسالان خود هستند و از رسانه‌های اجتماعی برای مقایسه خود با دیگران استفاده می‌کنند.

هنگامی که والدین کودکان را با مراقبه ذهنی و روش‌های مختلف کاهش استرس و آرامش آشنا می‌کنند، سلامت و رفاه فرزندانشان را افزایش می‌دهند. فکر نکنید که استرس و اضطراب واژه‌هایی خاص بزرگسالان هستند، نه، کودکان هم به شدت تحت تأثیر این حالات قرار می‌گیرند.

۵ . رابطه دوستی میان همسالان را افزایش دهید

تصور اینکه رسانه‌های اجتماعی ارتباطات و رابطه دوستی را میان کودکان افزایش داده است، آسان است. با این حال احساس تنهایی در میان کودکان و نوجوانان امروزی رو به افزایش است.

والدین باید کودکان را تشویق کنند تا در فعالیت‌های مشترک که تعامل اجتماعی فراهم می‌کنند، شرکت کنند. بازی‌های ساده فیزیکی و حتی گفتگوی رودررو با کودکان دیگر بیشتر از آنچه فکرش را بکنید برای کودک مفید است.

۶ . از منابع آنلاین استفاده کنید

در حال حاضر اطلاعات بهداشتی و سلامتی (جسمی و روحی) آنلاین ارزشمندی برای والدین وجود دارد که علائم بهداشت نگرانی و راه‌های پیشگیری از آن را بررسی کنند.

۷ . از اپلیکیشن‌های سلامتی استفاده کنید

اپلیکیشن‌های سلامتی و ورزش کمک می‌کنند تا والدین و فرزندان سبک زندگی سالم‌تری را پیش بگیرند. بسیاری از این اپلیکیشن‌ها قابل اشتراک‌گذاری هستند، یادگیری را لذت‌بخش و چالش‌برانگیز می‌کنند.

۸ . برای وقت خواب قوانینی تنظیم کنید

شواهدی وجود دارد که دستگاه‌های دیجیتال در اتاق خواب کودکان و نوجوانان مقدار و کیفیت خواب مورد نیاز آنها را مختل می‌کند. قانونی قرار دهید که همه خانواده تبعیت کنند؛ دستگاه‌های دیجیتال را در طول شب در جایی دور از خود قرار دهید.

۹ . در مورد حواس‌پرتی و ایمنی صحبت کنید

هنگامی که از تلفن همراه استفاده می‌کنید، تمرکز خود را برای کارهای دیگر از دست می‌دهید. رانندگان مشغول مکالمه، در معرض خطر بیشتری هستند. کودکان باید درک کنند که سلامت و امنیت آنها مقدم بر فناوری است و در زمان راه رفتن یا دوچرخه‌سواری از وسایل دیجیتال استفاده نکنند

۱۰ . در مورد تفاوت‌های میان فناوری و بهره‌وری گفتگو کنید

تحقیقات انجام شده توسط گلوبال ولنس نشان می‌دهد که پیشرفت‌های فناوری با افزایش بهره‌وری همخوانی ندارد. در واقع، در کشورهای توسعه‌یافته بهره‌وری با ظهور تلفن‌های هوشمند کاهش یافته است. برخی بر این باورند که تلفن‌های هوشمند زندگی روزمره را ارتقاء داده‌اند، نه اینکه لزوما کارایی ما را افزایش داده باشند.

۱۱ . با کودکان در مورد اخلاق و شهروندی دیجیتال صحبت کنید

همان طور که کودکان به مرحله نوجوانی می‌رسند، خانواده‌ها باید درباره موارد زیر صحبت کنند و دستورالعمل‌های زیر را تنظیم کنند:

کدام اطلاعات شخصی به‌صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود؟ کودکان چگونه به‌صورت آنلاین ارتباط برقرار می‌کنند؟ چگونه مسائل مهم را مورد بحث قرار می‌دهند؟ چگونه شهروندان دیجیتالی خوبی خواهند بود؟

۱۲ . روح انسانی را تقویت کنید

همان‌طور که فناوری به سرعت در حال پیشرفت است، تجربیات مادی و جسمی و تجربی در جهان در حال کاهش است. کودکان خود را تشویق کنید تا بازی کنند، خلق کنند، کنجکاو باشند و رؤیاپردازی کنند. بحران توجه دیجیتال و فناوری را با انسانیت واقعی جایگزین کنید.

منبع: هفتستان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو