«محمدزارع فومنی» درباره نقش خود در اتفاقات پیش آمده بر سر انتخاب نماینده دبیران‌کل احزاب جهت عضویت در کمیسیون ماده ۱۰، اظهار داشت: از سال‌ها قبل اصلاح‌طلب بوده و الان هم هستم و تا آخر هم خواهم بود. من یک اصلاح‌طلب مستقل هستم و وابستگی به هیچ جریان، شخص یا شخصیتی ندارم. ما یک مجموعه اصلاح‌طلب مستقل هستیم که استقلال حزبی خودمان را حفظ کرده‌ و هویت ما اصلاح طلبی است.

وی در پاسخ به اظهارات محمود صادقی که گفته بود "فومنی فقط عنوان اصلاح‌طلبی را یدک می کشد" خاطر نشان کرد: اینکه آقای صادقی توهین کرده‌اند اشکالی ندارد. اگر وی اصلاح‌طلبی را ارث پدری خود می‌داند، باید بگویم قبل از اینکه وی بخواهد اصلاح‌طلب باشد من مسئولیت‌های مختلفی در اصلاحات داشته و ستادهای اصلاحات را در جاهای مختلف اداره می‌کردم.

اعتراضم برنامه‌ریزی شده نبود

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات درباره اعتراض روز پنجشنبه خود به حضور قائم مقام دبیران کل حزب اعتماد ملی و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و برهم خوردن نظم جلسه و نصاب شکنی احزاب اصلاح طلب، عنوان کرد: باور کنید اعتراض من به آن افراد برنامه‌ریزی شده نبود فقط برای این بود که قانون اجرا شود. ما به شخص کاری نداریم حال چه اصولگرا باشد و چه اصلاح‌طلب. بحث ما این است که طبق قانون گفته‌ شده فقط دبیرکل حضور داشته باشد. من خودم می‌خواستم به مسافرت بروم ولی به دلیل اینکه حضور دبیرکل را الزام کرده بودند، نتوانستم به مسافرت بروم و کار بیمارستان من به تعویق افتاد. وقتی ما به جلسه رفتیم دیدیم علاوه بر دبیران کل احزاب و قائم مقام‌های احزاب در آنجا حضور دارند. سوال من هم از آنها همین بود که آیا قائم مقام می‌توانست شرکت کند یا خیر؟

فومنی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برای حضور نماینده دبیران کل احزاب مانند مهدی کروبی و فرج کمیجانی توافقی صورت گرفته بود، خاطرنشان کرد: در آن جلسه یک بحث حقوقی کردم و کاری به اشخاص ندارم. همانطور که آقای صادقی عنوان می‌کند که حقوقدان است، خود من هم حقوقدان هستم. فرض کنیم که حرف من درست و یا خلاف واقع باشد، کمیسیون باید در آنجا نظر می‌داد. چراکه ناظران کمیسیون و هیات رئیسه و نماینده وزارت کشور که در آن جلسه حضور داشتند حرف ما را تایید کردند که حضور قائم‌مقام‌ها خلاف است. من که آن آقایان را از جلسه بیرون نکردم، آنها آن اشخاص را از جلسه بیرون کردند.

اصلاح طلب مستقل قانونمدار هستم

وی اضافه کرد: من از دوران جوانی‌ام یک فرد اصلاح‌طلب مستقل قانونمدار هستم و از اول هم اینگونه بودم و تا آخر هم خواهم بود قبل از اینکه آقای صادقی و یا خیلی از این اشخاص اصلاح طلب باشند.  اما من اصلاح‌طلب منفعت‌گرا و کسی که بخواهم قانون را زیرپا بگذارم نیستم.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در پاسخ به اظهارات حمید ملانوری مدیرکل سیاسی وزارت کشور مبنی بر اینکه "نتایج روز پنجشنبه انتخاب عضو احزاب ملی در کمیسیون ماده ۱۰ مورد پذیرش قرار نگرفت و انتخابات در دور دوم با حضور نامزدها برگزار می شود"، گفت: آقای ملانوری که نمی‌تواند از خودش چنین حرفی را بزند. چرا که کمیسیون انتخابات را برگزار کرده، بنابراین کمیسیون بعد از اینکه نظر هیات رئیسه و هیات نظارت بر انتخابات را اتخاذ می‌کند، تصمیم می‌گیرد که آیا این انتخابات باید دوباره برگزار شود یا اینکه تنفس ایجاد بشود. به‌هر حال کمیسیون باید نظر خود را اعلام کند. هر چه کمیسیون اعلام کند، ما هم تابع قانون هستیم.  

از خیلی از آقایان اصلاح طلب‌تر هستم

فومنی با بیان اینکه انتخابات روز پنجشنبه قانونی برگزار شد، اظهار داشت: هر چه قانون بگوید برای ما فصل‌الخطاب است. ما نمی‌توانیم ضدقانون سخنی بگوییم. قانون و کمیسیون هر چه تشخیص بدهد تابع آن هستیم. به اعتقاد من اینکه ما دیگران را به اینگونه مسائل متهم کنیم خوب نیست.

وی یادآور شد: من اصلاح‌طلب منفعت‌طلب، برانداز و تندرو نیستیم، بلکه اعتدال‌گرا هستیم و از خیلی آقایان اصلاح‌طلب‌تر بودم و هستم و خواهم بود. اینهایی که تازه در این عرصه وارد شده‌اند یا بعدا وارد قطار اصلاحات شده‌اند، باید حالا حالا باید رژه بروند و درجا بزنند. برای ما فصل‌الخطاب قانون است. ما می‌گوییم آئین‌نامه یعنی آن چیزی که در قانون نوشته شده و به معنای این است که فقط دبیران کل حضور داشته باشند. کمیسیون نمی‌تواند قانون را نقض کند و باید تابع آن باشد.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات تصریح کرد: به اعتقاد من نصاب‌شکنی (آبستراکسیون احزاب اصلاح طلب) خلاف قانون است و هر اقدامی علیه قانون از جانب هر کسی؛ چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب پذیرفتنی نیست و همه ما باید تابع قانون باشیم. هر تصمیمی که وزارت کشور و یا کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بگیرد باید تابع تصمیم آنها باشیم.

فومنی گفت: برای ما فرقی ندارد که چه کسی نماینده احزاب باشد. حسین کمالی در دوره قبل، فقط با یک رایی که به عنوان آخرین نفر به وی دادم، موفق شد به کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و گروه های سیاسی راه پیدا کند. می‌توانید این موضوع را از همین برادران اصلاح‌طلب که این صحبت‌ها را می‌کنند، سوال کنید.

وی اظهار داشت:‌چطور آن زمانی که به آقای کمالی رای دادم، اصلاح‌طلب بودم، ولی حالا که به روند قانونی اعتراض کردم، این طور می‌گویند؟ این تناقض در حرف است. من در دوره قبل به آقای کمالی رای دادم و مشکلی هم نداشتم ولی وی و برخی از دوستان در جلسه روز پنجشنبه مرا تهدید کردند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: به عنوان حرف آخر اینکه برادران اصلاح‌طلب و اصولگرا بدانند که دوره آنها به پایان رسیده است. آنها بدانند که دوره زیرمیز زدن، عربده‌کشی، لات‌بازی و زورگویی تمام شده و مملکت قانون دارد. ما باید تابع قانون و قانونمند باشیم حتی اگر این قانون علیه ما باشد چرا که یک قانون بد، بهتر از بی‌قانونی است.

فومنی بیان کرد: به دوستان اصلاح‌طلب اعلام می‌کنم که سعی کنید همواره در کارها انصاف را در پیش گیرید و هیچ چیزی همانند انصاف نیست. به آقایان اصولگرا هم می‌گویم که فکر نکنند که این مملکت حالا حالاها برای آنهاست، خیر اینگونه نیست و ماجرا برای همه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تمام است.

وی ادامه داد: باید مملکت را به جوانانی که می‌توانند کشور را اداره کنند، بسپاریم. فصل اصلاح‌طلبی و اصولگرایی به پایان رسیده و مردم دیگر این دو جناح را قبول ندارند و مردم این بار پای صندوق ثابت خواهند کرد که این جناح‌ها حنایشان رنگی ندارد حتی اگر من هم داخل این جناح ها باشم مهم نیست. چرا که مردمچیزهای جدید می‌خواهند.