هنگام خواندن کتاب حواس‌تان پرت می‌شود؟ این راه‌حل‌ها را امتحان کنید

منبع: فرزند

143

1398/8/4

18:08


هنگام خواندن کتاب حواس‌تان پرت می‌شود؟ این راه‌حل‌ها را امتحان کنید

هنگامی که یاد می‌گیرید چگونه شروع به خواندن کنید، گویی مهارت جدید و آسانی به شما اعطا شده است.

مثل تنفس یا پیاده‌روی، که بدون فکر کردن درباره آن، به راحتی انجام می‌دهیم، مگر اینکه بیماری خاصی داشته باشیم که مانع از این توانایی‌های عادی شود. اما مشکل خواندن می‌تواند در هر سنی به دلایل مختلف، از جمله تمرکز کردن، اختلال شناختی خفیف و مشکلات فیزیکی ایجاد شود.

موانع روانشناختی می‌تواند باعث مشکلات در خواندن شود

تفکر درهم و دشواری در تمرکز می‌تواند در مسیر خواندن قرار گیرد. دکتر جول سیلیناس، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه ماساچوست وابسته به هاروارد می‌گوید: “اگر توجه شما به جمله‌ای که در حال خواندن هستید متمرکز نشود، احتمالا به اندازه کافی این جمله را در ذهن خود ثبت نخواهید کرد و نمی‌توانید بفهمید که چشمان شما چه چیزی را رد کرده است.

ممکن است تجربه تفکر درهم یا دشواری تمرکز را به دلایل زیر داشته باشید:

  • کمبود خواب
  • استرس
  • کمبود مواد مغذی
  • داروئی که تمرکز را بهم می‌زند
  • ناتوانی خواندن و یادگیری خواندن

گاهی اوقات مسائل شناختی مربوط به سن، مهارت‌های خواندن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. خواندن نیاز به توجه حافظه کوتاه مدت و یادآوری دارد، که به همان اندازه که ما پیرتر می‌شویم، این توانایی‌ها کاهش می‌یابند.

هنگامی که سن شما بالاتر می‌رود، طبیعی است که خواندن شما کندتر شود یا اینکه گاهی یک جمله را چند بار بخوانید تا معنای آن را متوجه شوید. توانایی شما برای خواندن و حفظ اطلاعات ممکن است احتیاج به تلاش بیشتری داشته باشد.

اختلال شناختی خفیف می‌تواند باعث مشکلات در خواندن شود

اختلال شناختی خفیف (MCI) ، همچنین ممکن است به دلیل کاهش مهارت‌های خواندن باشد. MCI می‌تواند درک و یا حفظ آنچه که شما می‌خوانید را سخت‌تر کند.

MCI یک تغییر قابل توجه در مهارت‌های تفکر و حافظه است، اما برای تبدیل شدن به یک مانع بزرگ در توانایی شما برای مراقبت از خود و انجام وظایف روزانه کافی نیست.

شما ممکن است بعضی از ملاقات‌ها را از دست بدهید، برخی چیزها را گم کنید، نام و یا کلماتی را که می‌خواهید به یاد نیاورید یا زمان بیشتری را صرف یافتن مکان‌های آشنا و پیگیری ملاقات‌های مهم کنید.

چالش‌های فیزیکی می‌تواند موجب مشکلات در خواندن شود

تغییرات فیزیکی، مانند تصادف یا بیماری مزمن، همچنین می‌تواند توانایی شما برای خواندن را تحت تاثیر قرار دهد. مثال‌ها عبارتند از:

بینایی ضعیف. شاید شما دو بینی داشته باشید (برای مثال ۱ شی را از نزدیک دو شی ببینید) ، یا نمی‌توانید از نزدیک بخوانید، یا شاید سخت است که بخواهید در یک اتاق که به خوبی روشن نیست، مطالعه کنید.

آرتروز. دکتر روبرت شلینگ، یک روماتولوژیست در مرکز پزشکی وابسته به دانشگاه هاروارد، می‌گوید: “آرتروز در انگشت شست، مچ دست یا انگشتان با افزایش سن موضوعی عادی است و در توانایی شما در نگهداری یک کتاب تاثیر می‌گذارد.

نوروپاتی (‍درد یا بی‌حسی در اندام) . این بیماری ممکن است ناشی از دیابت یا درد کمر ایجاد شود و می‌تواند باعث ناراحتی برای نگه داشتن کتاب برای مدت طولانی باشد.

آسیب تروماتیک مغز. ضربه محکم که از آسیب ورزشی، سقوط از جایی یا تصادف ماشین حاصل شود، ممکن است باعث مشکلات تمرکزی یا مشکلات بصری (مانند تاری دید) شود.

دست‌های لرزان. لرزش خوش‌خیم، ام اس (تصلب بافت‌ها) یا سایر شرایط می‌تواند شما را از نگه داشتن یک کتاب به اندازه کافی برای خواندن کلمات نگه دارد.

چه موقع باید به دنبال کمک باشیم؟

وقتی متوجه شدید در خواندن جملات مشکل دارید، با دکتر خود صحبت کنید. او می‌تواند یک ارزیابی کوچک انجام دهد یا شما را نزد یک نروسایکولوژی (روانپزشک اعصاب) بفرستد. دکتر سلیناس می‌گوید: “عصب شناسان می‌توانند از چگونه سریع خواندن، درک مطالب و مفاهیم و یادآوری و فراخوانی برخی کلمات و جملات شما تست بگیرند. ”

هنگامی که مشکل فیزیکی باشد، درمان اساسی وضعیت شما می‌تواند به شما در بهبود خواندن کمک کند. به عنوان مثال، شاید شما تنها نیاز به یک جفت عینک جدید داشته باشید.

این راه حل‌ها را امتحان کنید

گاهی اوقات استفاده از چند استراتژی ساده می‌تواند خواندن را ساده‌تر کند. اگر دچار درد یا لرزش دست هستید، دکتر شارلینگ توصیه می‌کند کتاب خود را روی بالش یا نگهدارنده‌های کتاب بگذارید.

اگر برگ زدن صفحات برای شما سخت است، می‌توانید از کتاب‌های الکترونیکی کمک بگیرید. مزایای خواندن کتاب با یک دستگاه الکترونیکی مانند گوشی یا تبلت اسن است که کتاب شما بر روی صفحه مورد نظر می‌ماند و برای برگ زدن کافی است تنها یک ضربه رو گوشی خو بزنید. از نظر مشکلات بینایی نیز می‌توانید از کتاب‌های صوتی یا کتاب‌های فونت بزرگ کمک بگیرید.

اگر مشکل شما توجه و تمرکز است، دکتر سالیناس پیشنهاد می‌کند تا در یک فضای آرام با صدای بلند بخوانید، یا از یک ورق یا کاغذ برای نشان دادن خط متنی که در حال خواندن هستید، استفاده کنید.

مهم‌ترین کار، سعی کردن است. دکتر شرلینگ می‌گوید: “راه حل‌های زیادی برای بسیاری از موانع خواندن وجود دارد و برای اکثر مردم، سعی و تمرین در خواندن مهم‌ترین مساله است. “

منبع: فوت و فن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو