تاکید سازندگان «لامینور» بر عدم دریافت حمایت مالی و دولتی

105

1398/8/4

20:23


توضیحات فیلم «لا مینور» و جوابیه فارس: درباره وام ۴۰۰ میلیونی/ پز استقلال را باور کنیم یا درخواست از دولت را؟

تاکید سازندگان «لامینور» بر عدم دریافت حمایت مالی و دولتی

یک ساعت پیش
توضیحات فیلم «لا مینور» و جوابیه فارس: درباره وام ۴۰۰ میلیونی/ پز استقلال را باور کنیم یا درخواست از دولت را؟

تاکید سازندگان «لامینور» بر عدم دریافت حمایت مالی و دولتی

به گزارش سلام سینما، خبرگزاری فارس در روزهای گذشته خبری را به شرح ذیل درباره مسائل مالی فیلم «لا مینور» داریوش مهرجویی و ارتباطش با بنیاد سینمایی فارابی منتشر کرد. این خبر واکنش عوامل فیلم را در پی داشت. آن‌ها جوابیه‌ای علیه فارس منتشر کردند و فارس هم به این جوابیه پاسخ داد؛

در خبرها و ویدئوهای منتشره از سوی روابط عمومی فیلم «لامینور» طی هفته‌های اخیر، بارها تاکید ‌شده: «لا مینور» فیلمی است که کاملا بدون حمایت دولتی، بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی تولید می‌شود. این در حالی است که تهیه‌کننده برای دریافت وام رغبتی نشان نداده است.

فیلم سینمایی «لا مینور» توسط بنیاد سینمایی فارابی در تاریخ ۱۵ تیر ۹۸ به صندوق اعتباری هنر برای دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی معرفی شده است، اما «رضا درمیشیان» تهیه کننده فیلم، اقدامی برای دریافت وام نکرده است.

مشخص نیست شیوه اطلاع‌رسانی گروه تولید این فیلم صرفاً نوعی جریان‌سازی و تبلیغ است یا شروع برای حاشیه‌آفرینی و فرار رو به جلو بر اساس قصه ملتهبی که فیلم آخر داریوش مهرجویی دنبال می‌کند.

آخرین ساخته پربازیگر مهرجویی همانطور که از نامش پیداست (لا مینور، به معنای اولین گام و آکوردی که هنرجویان گیتار فرا می‌گیرند) مانند «سنتوری» درباره یک نوازنده است، با این تفاوت که این نوازنده این بار یک دختر است!

جوابیه روابط عمومی «لامینور»:

روابط عمومی این فیلم درباره موضوع مطرح‌شده توضیحاتی بدین شرح ارائه کرده است: 

« خبرگزاری محترم فارس. با توجه به اینکه ظاهرا نقش سخنگوی بنیاد سینمایی فارابی به بخش فرهنگی خبرگزاری شما واگذار شده و منت حمایت خیالی فارابی را بر سر پروژه «لامینور» و آقای مهرجویی می‌گذارید، تعجب می‌کنیم که چطور اطلاعاتی دارید که آقای درمیشیان تهیه‌کننده فیلم «لامینور» از آن بی‌خبر است اما از نامه آقای درمیشیان به آقای تابش مدیر محترم بنیاد سینمایی فارابی بی‌اطلاعید؟
آقای درمیشیان در تاریخ ٢٢ مرداد در نامه‌ای به شماره ثبت ۲۵۲۱ خطاب به مدیریت فارابی نوشته‌اند: «من برای فیلم خودم نه از شما درخواستی داشته‌ام و نه انتظاری دارم، اما فکر می‌کردم حمایت از بزرگانی چون داریوش مهرجویی وظیفه بنیاد سینمایی فارابی است. عدم حمایت حضرتعالی و بنیاد فارابی را از یاد نخواهم برد و بی‌صبرانه منتظر تماشای تولیدات فاخرتان هستم.»
بیش از دو ماه از این نامه می‌گذرد و تا این لحظه آقای تابش هیچ گونه پاسخی به آن نداده‌اند که نشان از احترام ایشان به سینمای آقای مهرجویی باشد.
البته پیش از این صندوق اعتباری هنر هم به عنوان بازوی اجرایی فارابی با بی‌احترامی کامل حمایت از فیلم «لامینور» را به بررسی سوابق کاری آقای مهرجویی موکول کرده بودند!
برای ما جای تاسف است که چطور صندوقی که برای حمایت از هنر و هنرمندان شکل گرفته از سوابق و رزومه یکی از بنیانگذاران موج نوی سینمای ایران بی خبر است!!
تاسف دیگر این که خبرگزاری فارس با انتشار مضمون و محتوای فیلمنامه لامینور اقدام به جوسازی علیه فیلمی در مرحله ساخت کرده که این مساله خود شبهه و ظن عدم رعایت اصل امانتداری توسط بنیاد فارابی در حفظ محتوای فیلمنامه‌ها را به ذهن متبادر می‌سازد.
در پایان تاکید می‌شود مطلب مندرج درخصوص اختصاص وام به این پروژه و عدم اقدام آقای درمیشیان تهیه‌کننده فیلم برای دریافت کذب محض است و حق پیگرد قانونی برای تهیه‌کننده محفوظ است، شایسته است خبرگزاری‌هایی که از جایگاه خبرنگاری به خبرسازی تنزل پیدا می‌کنند با الفاظ و معانی آنها آشنایی داشته و تفاوت عباراتی چون «دریافت وام» با «تشکیل پرونده» و «اختصاص وام» با «معرفی به شرط بررسی سوابق» را بدانند.
«لامینور» فیلمی است که کاملاً بدون حمایت دولتی، بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی تولید می‌شود و عدم حمایت فارابی نشان دهنده عدم وابستگی و استقلال سازندگان فیلم است.
با احترام 
روابط عمومی فیلم سینمایی لامینور»

 

پاسخ خبرگزاری فارس:

۱ـ خبرگزاری فارس نه سخنگوی بنیاد سینمایی فارابی و نه هیچ نهاد سینمایی دیگری. اگر آقای درمیشیان به عنوان تهیه‌کننده درباره فیلم خود اطلاعاتی ندارند، باید دلایل این ضعف را در خودشان جست‌وجو کنند.

۲ـ پز استقلال سازندگان فیلم «لا مینور» را باور کنیم یا نامه آقای درمیشیان به مدیریت فارابی برای حمایت از فیلم را؟!

۳ـ صندوق اعتباری هنر معمولاً دریافت وام‌ها را منوط به بررسی سوابق متقاضی می‌کند، اما سوابق مالی (خوش‌حسابی)، نه سوابق سینمایی! آیا سازندگان «لا مینور» هنوز این موضوع ساده را نمی‌دانند؟!

۴ـ دسترسی به اطلاعات فیلم‌ها از جمله خلاصه داستان، با گسترش شبکه‌های اجتماعی موضوع دشوار و پیچیده‌ای در سال‌های اخیر نیست. بهتر است سازندگان «لا مینور» به جای تهمت زدن به خبرگزاری فارس و بنیاد سینمایی فارابی، به دنبال منبع خبری در میان عوامل فیلم باشند. طبیعی است حق پیگیری قضایی تهمت مذکور، برای این خبرگزاری محفوظ است.

۵ـ از آقای درمیشیان که سابقه خبرنگاری دارد، انتظار می‌رود به جای خبرسازی، در انتشار جوابیه حرفه‌ای عمل کند و آن را در اختیار رسانه منتشرکننده قرار دهد، نه اینکه از طریق کانال‌ها و صفحات فضای مجازی اقدام کند.

۶ـ  توضیح واضحات است که سازمان سینمایی رأساً از هیچ فیلمی حمایت مالی نمی‌کند. بنابراین هر فیلمی می‌تواند برای تبلیغ خود مدعی شود: این فیلم بدون حمایت دولتی و سازمان سینمایی تولید می‌شود!

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو