خوشمزه ترین غذاهای محلی گیلان

منبع: دوستان

213

1398/8/4

22:12


سفر همیشه با تجربه های بسیار زیادی روبرو می باشد و یکی از بهترین و البته خوشمزه ترین تجربیات، خوردن غذاهای محلی است؛ مخصوصا اگر مقصد سفر گیلان سرسبز باشد. تنوع بسیار بالا در میان غذاهای محلی گیلان به اندازه ایست که باعث شد تا نام رشت از طرف یونسکو به عنوان پایتخت خلاق غذا به ثبت برسد. در ادامه با سامانه رزرو هتل اقامت ۲۴ همراه باشید تا به معروف ترین غذاهای محلی گیلان نگاه داشته باشیم.

 

باقلا قاتق

نمیشود به شهرهای استان گیلان سفر کرد و باقلا قاتق را امتحان نکرد. این غذا که از معر.ف ترین غذاهای محلی گیلان به شمار می رود، ترکیبی از باقالی پوست کنده، شوید، تخم مرغ و روغن و آب می باشد که با خوبی با هم می پزند. این غذای خوشمزه در واقع نقش خورش داشته و با برنج ناب ایرانی به بهترین وعده غذایی تبدیل می شود. در طول سفر به شهرهای استان گیلان و با رزرو هتل یا هتل آپارتمان ها می توانید باقلا قاتق را در منوی غذایی آنها مشاهده کنید.
ترش واش
یکی از اصلی ترین ترکیبات در غذاهای گیلان بادمجان، سیر، آب نارنج و سبزیجات معطر می باشد. به عنوان مثال برای تهیه ترش واش کافیست سینه مرغ را با سبزیجات محلی بپزید و در نهایت مقداری رب آلوچه یا رب انار اضافه کنید. در نهایت بادمجان کبابی شده روی آتش را با آب نارنج و کمی گوجه به مخلوط مرغ و سبزجات افزوده میشود. این غذا بخاطر طعم ترش آن و همچنین داشتن ارزش غذایی بسیار بالا طرفدارن زیادی دارد.

 

میرزا قاسمی

غذاهای محلی گیلان بدون میرزا قاسمی چیزی کم دارد! این غذای خوشمزه که ترکیبی از بادمجان کبابی شده و سیر فراوان و گوجه می باشد، با نان محلی و سبزی تازه طعمی فوق العاده دارد. پیشنهاد می کنیم در سفر به گیلان این غذای خوشمزه را حتما امتحان کنید و طعم واقعی میرزا قاسمی را در خطه سرسبز و خوش آب و هوا بچشید.

www.dustaan.com خوشمزه ترین غذاهای محلی گیلان

سیر قلیه

از دیگر ترکیبات بسیار مهم در غذاهای محلی گیلان می توان به گوشت اردک اشاره کرد که در بسیاری از این غذاها استفاده میشود. سیر قلیه که از دیگر غذاهای بسیار معروف گیلان می باشد، با گوشت اردک یا مرغ تهیه میشود. همان طور که از نام این غذا مشخص است، گوشت اردک را با برگ های تازه و نازک سیر، لپه و تخم مرغ با هم مخلوط کرده و در نهایت نمک، فلفل و پیاز و زردچوبه به آن افزوده میشود. سیر قلیه همراه با برنج کته و سبزجات و ترشی های معروف شمالی سرو میشود.

 

خورش آلو مسما

از دیگر غذاهای محلی گیلان که می توان رد پایی از گوشت اردک را در آنها مشاهده کرد، خورش آلو مسما می باشد. برای تهیه این غذای بسیار مقوی و خوشمزه در مرحله اول باید گوشت اردک یا مرغ را با مخلوطی از آلو، زعفران و نمک و زردچوبه ترکیب کرد و اجازه داد تا کاملا با هم بپزند. در نهایت با برنج سرو شده و با طعم ملس و عطر بسیار عالی زعفران آن تجربه ای تازه برایتان خواهد بود.

 

کویی تره

برخلاف سایر خورش هایی که در غذاهای ایرانی وجود دارند، برای تهیه کویی تره هیچ نوع گوشت استفاده نمیشود. در ترکیب اصلی این غذا گردو ساییده، کدو حلوایی، رب انار و گوجه فرنگی، سیر، گلپر و نمک و زردچوبه وجود دارد. استفاده از کدو حلوایی و گردو در این غذا باعث میشود تا بسیار مقوی بوده و خورشی عالی برای روزهای سرد زمستان به شمار میرود.

 

اناربیج

اگر عاشق غذاهای ترش و کمی ملس هستید، بهتر است اناربیج را در سفر به گیلان حتما امتحان کنید. انار بیج شباهت بسیار زیادی با خورش فسنجان دارد و تفاوت آن با این غذا در استفاده از سبزجات معطر می باشد. برای تهیه انار بیج از گردو ساییده شده، گوشت چرخ کرده، سبزجات معطر، رب انار، رب آلوچه، آبغوره و نمک و زردچوبه استفاده میشود. ارزش غذایی این غذا و همچنین اهمیت آن در بین غذاهای محلی گیلان به اندازه ایست که اغلب افراد در شب یلدا اناربیج را سر سفره خود می گذارند.

 

مرغ ترش گیلانی

همان طور که از نام این غذا مشخص است، برای تهیه مرغ ترش از گوشت مرغ به همراه لپه و سبزجات مخصوص استفاده میشود. با اضافه کردن آب به این مخلوط و قرار دادن آن بر روی شعله ملایم اجازه داده میشود تا گوشت به خوبی بپزد. در نهایت برای طعم دادن به غذا از آب نارنج فراوان به همراه تخم مرغ استفاده می شود. این غذای ترش و البته مقوی از دیگر خورش های معروف گیلکی می باشد و از گذشته تا امروز بر سر سفره مردم این منطقه جایگاه ویژه ای دارد.

 

کال کباب

برای آن گروه از افراد که عاشق طعم بادمجان کبابی و سیر می باشند، کال کباب می تواند گزینه ای عالی باشد. برای تهیه این غذای بسیار خوشمزه کافیست بادمجان را کاملا کبابی کرده و با ترکیبی از سیر خرد شده و سبزی محلی چوچاق و انار و آب نارنج با هم مخلوط شود. در نهایت این ترکیب باید چند دقیقه روی شعله قرار داده شود تا اصطلاحا کاملا جا بیوفتد.

www.dustaan.com خوشمزه ترین غذاهای محلی گیلان

خورش پامادور

از دیگر غذاهای محلی گیلان که بدون گوشت تهیه میشود می توان به خورش پامادور اشاره کرد. طرز تهیه این غذا بسیار آسان می باشد و چون بسیار سریع آماده میشود در نتیجه طرفداران زیادی دارد. ترکیبی از گوجه فرنگی و سیر و کره و ادویه جات با تخم مرغ مخلوط میشوند. نکته بسیار مهم در تهیه پامادور این است که بعد از اضافه کردن تخم مرغ نباید غذا را هم زد. در نهایت بعد از آماده شدن این خورش قرمز رنگ و بسیار عالی می توان با برنج خوش عطر ایرانی نوش جان کرد.

 

سیرابیج

برای یک وعده عصرانه یا صبحانه اگر به دنبال غذای گرم و البته مقوی هستید، سیرابیج می تواند بهترین انتخاب باشد. این غذا در واقع چیزی شبیه به کوکو می باشد که در آن از برگ های تازه سیر و تخم مرغ و ادیوه جات استفاده شده است. سیرابیج بیشتر بخاطر طرز تهیه بسیار آسان آن شهرت دارد که در کنار ظاهر زیبا و ارزش غذایی بالا باعث میشود تا انتخابی عالی باشد.

برای سفر به هر یک از شهرهای شمالی ایران و امتحان کردن غذاهای محلی گیلان، کافیست با سامانه رزرو اینترنتی هتل اقامت بیست و چهار؛ با سابقه ترین و جامع ترین سایت رزرو هتل های داخلی همراه باشید. در این سامانه نه تنها تمام هتل های شهرهای مختلف ایران، بلکه هتل آپارتمان و اقامتگاه های بومگردی نیز به صورت کاملا آنلاین قابل رزرو شدن می باشند.

۵/۵ ( ۱ نظر )

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو