فلج عصب صورت یا فلج بل وضعیتی است که باعث ضعف یا فلج موقتی عضلات صورت می شود. و ممکن است هنگامی رخ دهد که عصبی که ماهیچه های صورت شما را کنترل می کند ملتهب، متورم یا فشرده شود. فلج عصب صورت یا فلج بل با ظاهر افتادگی در یک طرف صورت و عدم توانایی باز یا بسته شدن چشم در طرف آسیب دیده مشخص می شود. در ادامه این مقاله ار بخش بیماری های دکتر سلام به توضیح کامل درباره بیماری فلج عصب صورت یا فلج بل پرداخته و با آن آشنا می شویم.

فلج عصب صورت

فلج عصب صورت یا فلج بل چیست؟

این بیماری باعث می شود که یک طرف صورت شما از کار بیفتد یا منقبض شود. ممکن است در لبخند زدن یا بستن چشم در سمت آسیب دیده با مشکل مواجه شوید. در بیشتر موارد، فلج عصب صورت یا فلج بل موقتی است و معمولاً علائم پس از چند هفته از بین می روند. اگرچه ممکن است فلج عصب صورت یا فلج بل در هر سنی رخ دهد، اما این بیماری در بین افراد بین 16 تا 60 سال متداول تر است. فلج عصب صورت یا فلج بل به نام آناتومیست اسکاتلندی چارلز بل که اولین کسی بود که این شرایط را توصیف کرد، نامگذاری شده است.

علائم فلج عصب صورت یا فلج بل چیست؟

علائم فلج عصب صورت یا فلج بل می تواند یک تا دو هفته بعد از ابتلا به سرماخوردگی، عفونت گوش یا عفونت چشم ایجاد شود. این علائم معمولاً ناگهان ظاهر می شوند و ممکن است هنگام بیدار شدن از خواب در صبح یا هنگام تلاش برای خوردن یا آشامیدن متوجه آن ها شوید. در موارد نادر، فلج عصب صورت یا فلج بل ممکن است هر دو طرف صورت شما را تحت تأثیر قرار دهد.

علائم و نشانه های فلج عصب صورت یا فلج بل عبارتند از:

  • مشکل در خوردن و آشامیدن
  • عدم توانایی در بیان احساسات صورت مانند لبخند زدن یا اخم کردن
  • ضعف صورت
  • پیچش عضلانی در صورت
  • خشکی چشم و دهان
  • سردرد
  • حساسیت به صدا
  • تحریک چشم در طرف درگیر

در صورت بروز هر یک از این علائم، فوراً با پزشک تماس بگیرید. شما هرگز نمی توانید خودتان فلج عصب صورت یا فلج بل را تشخیص دهید. این علائم می تواند شبیه به سایر مشکلات جدی مانند سکته مغزی یا تومور مغزی باشد.


بیشتر بخوانید: بیماری سارکوئیدوز چیست؟ + راهنمایی کامل


چه عواملی باعث فلج عصب صورت یا فلج بل می شوند؟

فلج عصب صورت یا فلج بل وقتی اتفاق می افتد که عصب هفتم جمجمه متورم یا فشرده شود و در نتیجه باعث ضعف صورت یا فلج شود. علت دقیق این آسیب ناشناخته است، اما بسیاری از محققان بر این باورند که احتمالاً ناشی از عفونت ویروسی است.

ویروس ها / باکتری هایی که با پیشرفت فلج عصب صورت یا فلج بل در ارتباطند، عبارتند از:

تبخال ساده

که باعث سرماخوردگی و تبخال دستگاه تناسلی می شود.

اچ آی وی

که به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند.

سارکوئیدوز

که باعث التهاب اعضای بدن می شود.

ویروس تبخال زوستر

که باعث ایجاد آبله مرغان و زونا می شود.

بیماری لایم

که یک عفونت باکتریایی است که در اثر وجود کنه های آلوده ایجاد می شود.

فلج عصب صورت

عوامل خطر فلج عصب صورت یا فلج بل چیست؟

اگر دارای شرایط زیر هستید، احتمال ابتلا به فلج عصب صورت یا فلج بل افزایش می یابد:

  • باردار هستید.
  • دیابت داشته باشید.
  • عفونت ریه داشته باشید.
  • سابقه خانوادگی این مشکل را داشته باشید.

تشخیص فلج عصب صورت یا فلج بل

پزشک شما ابتدا معاینه فیزیکی انجام می دهد تا میزان ضعف عضلات صورت مشخص شود. همچنین درمورد علائم تان از جمله زمان بروز یا زمانی که برای اولین بار متوجه آن شدید، از شما سؤال خواهد کرد. پزشک همچنین می تواند از آزمایشات مختلفی برای تشخیص فلج عصب صورت یا فلج بل استفاده کند. این آزمایشات ممکن است شامل آزمایش خون برای بررسی وجود عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد. پزشک شما همچنین ممکن است از اسکن MRI یا سی تی اسکن برای بررسی اعصاب صورت استفاده کند.

عوارض احتمالی فلج عصب صورت یا فلج بل

به دلیل پیچیدگی ماهیچه های صورت و عملکرد آنها، به دنبال تجربه طولانی مدت فلج عصب صورت یا فلج بل، احتمال بروز چندین مشکل وجود دارد:

انقباض

کوتاه شدن عضلات صورت با گذشت زمان ممکن است باعث شود که قسمت آسیب دیده صورت نسبت به طرف سالم کمی کشیده شود و ممکن است چشم آسیب دیده کوچکتر از چشم سالم باشد. به دلیل افزایش انقباض عضلات گونه، ممکن است چین خوردگی بین لبه بیرونی سوراخ بینی و گوشه دهان اتفاق بیفتد.

فلج عصب صورت

اشک تمساح

این بدان معنی است که به طور غیر ارادی از چشم مبتلا آب خارج می شود. این امر به دلیل تنظیم مجدد اعصاب در مرحله بهبودی است.

لاگوفتالاموس

این مشکل، عدم توانایی در بستن چشم آسیب دیده است که در صورت طولانی شدن ممکن است منجر به خشکی چشم و یا زخم قرنیه شود. (این عارضه می تواند با استفاده از اشک های مصنوعی بهبود یابد. در موارد نادر، در صورت عدم مراقبت، ممکن است بینایی به طور دائم آسیب ببیند.

سینکینزیس

این بدان معنی است که هنگامی که به طور عمدی سعی در حرکت یک قسمت از صورت را دارید، قسمت دیگری به طور خودکار حرکت می کند. به عنوان مثال، در هنگام لبخند زدن چشم طرف آسیب دیده به طور خودکار بسته می شود. به طور مشابه، در بالا بردن ابروها یا بستن چشم ها، انقباض غیر ارادی عضلات گونه یا گردن اتفاق می افتد. افرادی که علائم مداوم فلج عصب صورت یا فلج بل را دارند، ممکن است مشکلات روانی از جمله استرس، اضطراب، افسردگی و عزت نفس پایین را تجربه کنند.

چه کسی به فلج عصب صورت مبتلا می شود؟

فلج عصب صورت یا فلج بل نوعی اختلال نسبتاً شایع است که مردان و زنان را به صورت برابر تحت تأثیر قرار می دهد. تخمین زده می شود که بین 25 تا 35 نفر از هر 100000 نفر در ایالات متحده مبتلا به فلج عصب صورت هستند. هر ساله تقریباً 40000 فرد مبتلا به فلج عصب صورت یا فلج بل در ایالات متحده تشخیص داده می شوند. افراد سالخورده بیشتر از کودکان دچار فلج عصب صورت یا فلج بل می شوند اما این اختلال ممکن است در هر سنی افراد را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، زنان باردار یا افراد مبتلا به دیابت یا بیماری تنفسی فوقانی بیشتر از دیگران مبتلا می شوند.

درمان فلج عصب صورت یا فلج بل

در بیشتر موارد، علائم فلج عصب صورت یا فلج بل بدون درمان بهبود می یابد. با این وجود، ممکن است چندین هفته یا ماه طول بکشد تا ماهیچه های صورت شما قدرت طبیعی خود را به دست آورند.

فلج عصب صورت

ممکن است درمان های زیر به بهبود شما کمک کنند:

دارو

  • داروهای کورتیکواستروئید، التهاب را کاهش می دهند.
  • داروهای ضد ویروسی یا ضد باکتریایی
  • داروهای مسکن بدون نسخه، مانند ایبوپروفن یا استامینوفن، که می توانند به تسکین دردهای خفیف کمک کنند.
  • قطره چشم

درمان خانگی

  • قطره چشم (برای خشکی چشم)
  • قرار دادن حوله گرم و مرطوب روی صورت برای تسکین درد
  • ماساژ صورت
  • تمرینات فیزیوتراپی برای تحریک عضلات صورت

عمل جراحی

ممکن است جراحی های مختلفی بر روی افراد مبتلا به فلج صورت انجام شود. این موارد شامل روش هایی برای کمک به لبخند زدن در فرد، بهبود بسته شدن چشم و بازگرداندن تقارن به صورت است. علاوه بر جراحی های مختلف، روش های درمانی مختلفی نیز وجود دارد که می تواند برای افرادی که مبتلا به فلج صورت هستند مفید باشد.

مانند هر روش جراحی، خطرات مرتبط با جراحی صورت وجود دارد که باید قبل از موافقت با یک روش درمانی، کاملاً توسط پزشک معالج توضیح داده شود. محدودیت هایی برای انجام هر جراحی وجود دارد، بنابراین داشتن انتظارات واقع بینانه بسیار مهم است. در حال حاضر هیچ روش جراحی وجود ندارد که بتواند چهره شما را به روشی که قبل از فلج صورت بوده است، بازگرداند.

گزینه های جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

رفع فشار عصب صورت

گاهی اوقات برای تسکین فشار بر روی عصب انجام می شود تا بهتر کار کند.

جراحی های چشمی

مجموعه ای از اقدامات در ناحیه چشم که برای محافظت از عملکرد چشم، بهبود علائم خشکی و پارگی و همچنین ظاهر کلی انجام می گیرد.

فلج عصب صورت

جراحی های لبخند

عملیاتی که برای بازگرداندن تقارن در حالت استراحت یا حتی ایجاد حرکات لبخند در سمت آسیب دیده طراحی شده است.

روش های جوان سازی

یکی از عواقب فلج صورت این است که بافت های صورت تمایل به ریزش بیشتری دارند. روش های مختلفی می تواند به معکوس کردن این اثر و بهبود تقارن کمک کند. این موارد عبارتند از: لیفت ابرو، لیفت صورت، لیفت میانی صورت، پیوند چربی.

جراحی های چشم

اهداف درمان، بهبود راحتی چشم و حفظ بینایی است. اهداف ثانویه کاهش علائمی مانند ترشح آب از چشم است.

جراحی پلک فوقانی:

  • بالابردن پلک (بلفاروپلاستی)
  • بارگذاری پلک با وزنه های طلا / پلاتین
  • زنجیره پلاتین

جراحی پلک پایین:

  • کنتروپسی جانبی
  • کانتوپلاستی متوسط

جراحی ابرو:

  • بالابردن آندوسکوپی
  • بالابردن مستقیم ابرو

جراحی لبخند

جراحی های ترمیم صورت بعضی اوقات تحت عنوان “عمل جراحی لبخند” شناخته می شوند، اما در واقع چندین روش مختلف وجود دارد که ممکن است این عمل جراحی انجام شود. نوع رویکرد جراحی بسته به سن بیمار، نوع و مدت فلج صورت ممکن است متفاوت باشد. جراحی مجدد صورت یا جراحی لبخند ممکن است به دو گروه گسترده تقسیم شود.

تفاوت بین فلج عصب صورت یا فلج بل و سکته مغزی

بزرگترین تفاوت بین فلج عصب صورت یا فلج بل و سکته مغزی مربوط به درگیری مغز است. از آنجا که فلج عصب صورت یا فلج بل روی بافت واقعی مغز یا عملکرد مغز تأثیر نمی گذارد، چیزی غیر از عصب صورت وجود ندارد که بتواند تحت تأثیر آن قرار بگیرد. اگر چیزی غیر از عصب صورت درگیر باشد، فلج عصب صورت یا فلج بل نیست.

فلج عصب صورت

در حالی که فلج عصب صورت یا فلج بل شامل عملکرد مغز نیست، سکته مغزی فقط شامل عملکرد عصب صورت می باشد. از آنجایی که سکته مغزی امکان درگیر شدن ناحیه ای از مغز را که در آن عصب صورت وجود دارد، در اختیار دارد، تنها راه برای اطمینان خاطر از آنچه که باعث ایجاد افتادگی صورت می شود این است که سریعاً به پزشک یا اورژانس بیمارستان مراجعه کنید تا تشخیص انجام شود.

مراقبت پزشکی برای فلج عصب صورت یا فلج بل

تمام قسمت های ضعف یا فلج صورت باید بلافاصله توسط پزشک معاینه شود تا احتمال سکته مغزی رد شود.

سایر دلایل ضعف صورت می تواند شامل این موارد باشد:

  • سکته مغزی
  • تومورها
  • سایر عفونت ها مانند مننژیت
  • آسیب روحی روانی
  • سایر بیماری های عصبی مانند اسکلروز متعدد

در صورت مشکل در گفتار (اشکال در گفتار یا تغییر در سرعت مکالمه)، ضعف بازو یا پا، بی حسی، سوزن سوزن شدن یا مشکل در تعادل یا راه رفتن، با اورژانس تماس بگیرید یا به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: با پیاده روی از سکته مغزی پیش گیری کنید


جلوگیری از فلج عصب صورت یا فلج بل

علت فلج عصب صورت یا فلج بل اغلب ناشناخته است، بنابراین پیشگیری امکان پذیر نیست.

پیش بینی فلج عصب صورت یا فلج بل

فلج عصب صورت یا فلج بل معمولاً بدون درمان از بین می رود. بیشتر افراد پس از طی 2 تا 3 هفته بهبودی را تجربه می کنند، که 70 تا 85 درصد افراد بهبودی کامل را طی 2 تا 3 ماه کسب می کنند. نرخ بازگشت 10٪ وجود دارد. کسانی که در معرض خطر بیشتری برای بهبودی کامل قرار دارند، غالباً مسن تر هستند.

تمرینات صورت برای فلج عصب صورت یا فلج بل

حتی اگر فلج عصب صورت یا فلج بل در بیشتر موارد به خودی خود ناپدید شود، باز هم می توان از فیزیوتراپی برای سرعت بخشیدن به روند استفاده کرد. خبر خوب این است که این تمرینات ساده و بی خطر است و هر کسی می تواند در هر ساعت از شبانه روز و بدون نظارت پزشک، آن ها را انجام دهد و باعث شود تا سرعت فرآیند بهبودی بالا برود.

فلج عصب صورت

با نشستن در مقابل آینه، باید تمرین خود را با حرکت دادن قسمت های مختلف صورت خود شروع کنید: پیشانی، ابروها، بینی / گونه ها و دهان. سعی کنید هر دو ابرو را بالا ببرید. شما باید انتظار داشته باشید كه یک طرف به طرز قابل توجه و آسان تری بالا بیاید، اما سعی نکنید که سمت آسیب دیده را مجبور به حرکت کنید. به آرامی از انگشتان دست خود استفاده کنید تا به حرکت عضلات در جهت صحیح کمک کنید.

در مرحله بعد، شما باید صورت خود را جمع کنید تا بینی و گونه ها تحریک شود. ممکن است فکر کنید که ناحیه ای از چهره نیاز به تمرین ندارد، اما سفتی یا ضعف می تواند بر تمام صورت تأثیر بگذارد، بنابراین مهم است که از آن ها غافل نشوید. یک بار دیگر، سعی کنید از انگشتان دست خود استفاده کنید تا طرف آسیب دیده صورت خود را مانند سمت سالم حرکت دهید.

همچنین باید برای حرکت دادن بینی خود از استنشاق استفاده کنید. به احتمال زیاد این فعالیتی نیست که مکرراً انجام دهید، بنابراین اگر مشکل دارید، ترکیبات مختلف استنشاق های عمیق، کند، قوی و سریع را امتحان کنید (فقط حتماً برای انجام این تمرین دهان خود را ببندید). برای تمرین دادن دهان، سعی کنید لبخند بزنید تا لب هایتان بسته شود. از انگشتان دست خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که دو گوشه دهان در وضعیت یکسانی قرار دارند.

پس از انجام این کار، چند بار انگشتان دست خود را دور کنید و سعی کنید تا زمانی که می توانید لبخند خود را بی حرکت نگه دارید. سپس این تمرین را با بلند کردن هر گوشه از دهان (به صورت جداگانه) تکرار کنید. برای تمرین چشم آسیب دیده، باید به پایین نگاه کنید، چشم را ببندید و از انگشتان دست خود برای کشش ابروی در بالای آن چشم استفاده کنید و به آرامی پلک را نیز بمالید.

هدف از این تمرین جلوگیری از سفت شدن پلک است. چشم می تواند یکی از مهمترین نقاط تحت تاثیر فلج عصب صورت یا فلج بل باشد. اگر در بستن یک چشم مشکل دارید، این امر می تواند به تحریک و ایجاد سایر مشکلات منجر شود. به هر کسی که در این زمینه مشکل دارد، استفاده از قطره های چشمی توصیه می شود.

رژیم غذایی و درمانهای جایگزین فلج عصب صورت

رژیم غذایی کم آرژنین / غنی از لیزین

از آنجا که فلج عصب صورت یا فلج بل با فعال شدن مجدد ویروس تبخال همراه است، رژیم های غذایی ای که به مبارزه با این ویروس کمک می کنند، ممکن است در معالجه یا کوتاه کردن مدت فلج عصب صورت یا فلج بل نیز مؤثر باشند. یک استراتژی این است که ویروس را از اسیدهای آمینه مورد نیاز برای ساخت پروتئین های مورد نیاز برای تکثیر محروم کنید. یکی از اسیدهای آمینه ای که به نظر می رسد برای تکثیر ویروس تبخال سیمپلکس بسیار مهم است، آرژنین است.

مطالعات متعدد نشان داده اند که محروم کردن ویروس از این اسید آمینه می تواند تکثیر آن را متوقف کند. کاهش فعالیت ویروس تبخال در اثر رژیم کم آرژنین می تواند به جلوگیری یا کوتاه شدن شدت یا مدت زمان التهاب کمک کند. از طرف دیگر، آمینو اسید لیزین می تواند به کند شدن رشد ویروس تبخال کمک کند، زیرا می تواند استفاده از آرژنین را برای ویروس دشوارتر کند.

فلج عصب صورت

افزایش مصرف لیزین، چه از طریق مکمل و چه با خوردن غذاهای غنی از لیزین به همراه رژیم غذایی کم آرژنین ممکن است به مبارزه با ویروس تبخال کمک کند. غذاهای سرشار از لیزین و کم آرژنین شامل محصولات لبنی، ماهی و برخی از پروتئین های حیوانی مانند مرغ هستند. غذاهایی مانند آجیل و غلات، غنی از آرژنین هستند.

طب سوزنی

طب سوزنی، روشی که در طب سنتی چینی وجود دارد، ممکن است برای معالجه فلج عصب صورت یا فلج بل نیز استفاده شود. این کار شامل قرار دادن سوزن های کوچک در نقاط خاصی بر روی پوست است تا بتواند نیروی داخلی بدن را هماهنگ کند (همچنین به آن qi [یا چی] نیز گفته می شود)، بدن را تقویت کند و به بهبود اعصاب کمک کند. این فرآیند به طور کلی ایمن و مطمئن است.

می توان از آن برای درمان بسیاری از علائم فلج عصب صورت یا فلج بل استفاده کرد. مطالعات متعدد نشان داده اند که در مبتلایان به فلج عصب صورت یا فلج بل طب سوزنی می تواند به بهبود علائم و بازگشت عملکرد طبیعی صورت کمک کند، اما تجزیه و تحلیل های این آزمایشات نشان داده اند که کیفیت آن ها نسبتاً محدود است و همین امر نتیجه گیری های محکم در مورد اثر طب سوزنی بر فلج عصب صورت یا فلج بل را دشوار می کند.

بیوفیدبک

بیوفیدبک فرآیندی است که در آن به افراد کمک می شود تا یاد بگیرند که چگونه داوطلبانه کنترل عضلات و عملکردهای شبه غیر ارادی بدن را کنترل کنند. این کار می تواند برای درمان برخی از اختلالات از جمله حرکات غیر ارادی ماهیچه ای که بعد از بهبودی ناقص از فلج عصب صورت یا فلج بل ایجاد می شود، مورد استفاده قرار گیرد.

در یک مطالعه کوچک، محققان به افراد مبتلا به فلج عصب صورت یا فلج بل گفتند که در طی انجام 3 حرکت دهان (دنبال کردن لب ها، شستن دندان ها و پف کردن گونه ها) چشم خود را باز نگه دارند. پس از 10 ماه و با 30 دقیقه تمرین روزانه، این افراد تقارن صورت بهتری نسبت به گروهی که هیچ درمانی دریافت نکردند، داشتند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در افراد مبتلا به فلج عصب صورت یا فلج بل می تواند عملکرد عضلات را بهبود بخشد. به نظر می رسد تمرینات صورت ممکن است به بهبود عملکرد عضلات و کاهش حرکات غیر ارادی صورت در افراد مبتلا به فلج عصب صورت یا فلج بل کمک کند. توانبخشی جسمی، در مراحل اولیه منجر به بهبود کلی وضعیت بیماران فلج عصب صورت یا فلج بل و تسریع بهبود آنها در مقایسه با بیماران غیر توانبخشی شد.

غذاهایی برای مبتلایان به فلج عصب صورت یا فلج بل

ملاحظات رژیم غذایی

اگر فلج عصب صورت یا فلج بل یک یا هر دو طرف دهان شما را تحت تأثیر قرار داده است، ممکن است لازم باشد تا به طور موقت عادت های غذایی خود را تغییر دهید. جویدن در دهانی که تحت تأثیر ضعف یا فلج است، احتمالاً مشکل خواهد بود. برای جلوگیری از خفگی، از خوردن تکه های بزرگ یا غذاهایی که جویدنی، چسبناک یا سخت  است مانند کارامل یا برش های ضخیم گوشت، خودداری کنید.

فلج عصب صورت

اگر دهان تحت تأثیر ضعف یا فلج باشد، ممکن است یک رژیم غذایی نرم لازم باشد. رژیم غذایی نرم ممکن است شامل ماست، پودینگ، بستنی، پوره سیب زمینی، سوپ و سبزیجات پخته شده نرم باشد. اگر کل دهان تحت تأثیر فلج عصب صورت یا فلج بل قرار گرفته باشد، ممکن است رعایت یک رژیم کاملا مایع ضروری باشد.

غذاهایی که باید بخورید

در طی دوره فلج عصب صورت یا فلج بل، غذای خاصی وجود ندارد تا به درمان یا تصحیح مشکل کمک کند. با این وجود، مانند هر بیماری، حفظ یک رژیم غذایی سالم، مغذی و متعادل بسیار مهم است. غذاهای مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و فیبر بخورید. رژیم غذایی فلج عصب صورت یا فلج بل شما باید شامل مقدار زیادی غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات تازه، لبنیات کم چرب، گوشت بدون چربی، حبوبات و چربی های سالم باشد.

در صورت امکان از مصرف غذاهایی که حاوی چربی، قند، آردهای تصفیه شده، سدیم و کلسترول است، خودداری کنید. اگرچه ممکن است این غذاها به طور مستقیم فلج عصب صورت یا فلج بل را بدتر نکنند، اما از عملکرد مطلوب بدن جلوگیری می کنند، که این امر می تواند بهبودی را به تأخیر بیندازد.

ویتامین ها و مواد معدنی

مصرف مقدار زیادی ویتامین B12 ، ویتامین B6 و روی، باعث ترمیم و رشد عصب ها می شود. اگرچه مکمل ها نیز در دسترس هستند، اما می توانید از طریق انتخاب رژیم غذایی، میزان مصرف این مواد مغذی مفید را افزایش دهید. غذاهای غنی از ویتامین B12 شامل گوشت گاو، پنیر، غذاهای دریایی، تخم مرغ و شیر هستند. منابع عالی ویتامین B6 شامل اسفناج، فلفل، ماهی تن، گل کلم، موز و کلم بروکلی است. برای افزایش مصرف روزانه روی، به مصرف صدف، غذاهای دریایی و غلات صبحانه غنی شده بپردازید.


بیشتر بخوانید: مغز و تیکهای عصبی


سوالات متداول درمورد فلج عصب صورت

آیا طبیعی است که قسمت تحت تاثیر فلج عصب صورت یا فلج بل صورت پس از یک هفته ناگهان کبود شود؟

بله در صورت تنظیم سینکینزیس ممکن است کبودی را در اوایل و بعد از آن مشاهده کنید.

آیا تمریناتی وجود دارد که صورتم سریعتر بهبود یابد؟

هنگامی که صورت شما آنطور که باید کار نمی کند، انجام تمرینات صورت، عضلات را مجبور به بازگشت به کار می کنند. هرگز سعی نکنید تمرینات خود را بدون کمک حرفه ای انجام دهید زیرا ممکن است صدمه بیشتری به شما وارد شود. اکثر مردم می خواهند کاری انجام دهند اما تلاش بیش از حد ممکن است بعدا در بهبودی شما مشکلاتی را ایجاد کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ورزش عضلات صورت شدید می تواند باعث بدتر شدن عصب در هنگام بهبودی و منجر به عوارض طولانی مدت شود که این مشکل تحت عنوان سینکینسیس شناخته می شود.

اعصاب صورت شما با اعصاب قسمت های دیگر بدن هیچ تفاوتی ندارد و بهبودی آن ها زمان بر است. ماساژ ملایم صورت به تمرینات قدرتی ترجیح داده می شود. با استفاده از نرمه انگشتان دست خود، به آرامی روی ابرو، پیشانی، گونه، چانه و گردن را ماساژ دهید. اگر بعد از دو یا سه ماه نگران نحوه بهبودی هستید، از پزشک معالج خود بخواهید تا شما را برای ارزیابی و درمان به یک فیزیوتراپیست یا گفتاردرمان و زبان درمان ارجاع دهد. آنها باید در زمینه مدیریت و درمان فلج صورت، تجربه کافی داشته باشند.

فلج عصب صورت

فکر می کنم فلج عصب صورت یا فلج بل دارم، باید چه کاری انجام دهم؟

اگر فکر می کنید فلج عصب صورت یا فلج بل دارید، باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

متخصص بهداشت شما ممکن است موارد زیر را نیز در نظر داشته باشد:

سکته مغزی

فلج عصب صورت یا فلج بل شایعترین علت ضعف ناگهانی صورت است، اما سکته مغزی نیز باید توسط متخصص بررسی شود.

سندرم رامسی هانت

در صورت درد شدید گوش، معمولاً به دنبال علائم تاول در گوش، پوست سر یا خط مو یا در دهان یا گلو باشید.

آیا در صورت وجود فلج عصب صورت یا فلج بل باید از محل کار مرخصی بگیرم؟

هنگامی که برای اولین بار مبتلا به فلج عصب صورت یا فلج بل تشخیص داده شدید، باید متوجه شوید که حال خوبی ندارید. حتی در صورت عدم وجود علائم، استراحت زیاد بسیار مهم است. شما همچنین باید یک رژیم غذایی سالم را حفظ کنید. اگر در محل کار یا مدرسه هستید، ممکن است لازم باشد تا مدتی استراحت کنید تا بهبود پیدا کنید.

چه زمانی بهبودی فلج عصب صورت یا فلج بل را احساس می کنم؟

علائم فلج عصب صورت یا فلج بل می تواند به صورت ناگهانی ظاهر شود. ضعف و افتادگی صورت طی یک یا دو روز به اوج خود می رسد. بیشتر افراد طی دو هفته احساس بهبودی می کنند. بهبودی کامل می تواند 3 ماه طول بکشد، اگرچه می تواند برای برخی از افراد طولانی تر شود. به ندرت، علائم فلج عصب صورت یا فلج بل می تواند دائمی باشد.

چهره های معروف مبتلا به فلج عصب صورت

چهره های مشهوری که در برخی از مراحل زندگی، فلج عصب صورت یا فلج بل را تجربه کرده اند عبارتند از:

  • پیرس بروسن
  • جورج کلونی
  • گلندا مک کی
  • گریم گاردن و جان سودورث
  • روزنامه نگار BBC

فلج عصب صورت یا فلج بل در کودکان

ممکن است کودک شما در خوردن، استحمام یا چشمک زدن مشکل داشته باشد. همچنین فلج ناگهانی می تواند شرایطی دشوار برای سازگاری با کلاس درس را ایجاد کند. به فرزند خود بگویید که این وضعیت پایدار نخواهد بود و احتمالاً طی چند ماه بهبود می یابد. اگر احساس می کنید که لازم است، از معلم فرزند خود بخواهید که در مورد شرایط او به همکلاسی های فرزندتان آموزش لازم را بدهد. یک پرستار مدرسه نیز می تواند برای توضیح به کلاس بیاید. در خانه، به فرزند خود عشق بورزید. ممکن است عزت نفس فرزند شما پایین باشد.

روش های دیگری نیز وجود دارد که می توانید از طریق آن ها به کودک مبتلا به فلج عصب صورت یا فلج بل خود کمک کنید:

از چشمی که نمی تواند بسته شود، محافظت کنید

ممکن است لازم باشد تا به کودک خود یادآوری کنید که چشم آسیب دیده را با دست ببندد تا از تحریک جلوگیری شود. همچنین، ممکن است لازم باشد تا چندین بار در روز از قطرات چربی چشم استفاده کنید. عینک، لنز چشم یا عینک آفتابی می توانند از چشم محافظت کنند.

درد را کنترل کنید

استامینوفن یا ایبوپروفن می تواند برای درمان هرگونه درد گوش یا فک مورد استفاده قرار گیرد. به کودک خود ASA (اسید استیل اسیدسیلیک) ندهید. استفاده از دستمال مرطوب می تواند به تسکین بخشی از درد صورت کودک تان کمک کند.

تمرینات فیزیوتراپی را انجام دهید

کودک خود را تشویق کنید تا تمریناتی را که توسط فیزیوتراپ کودک به او داده می شود، تمرین کند.

چشم انداز بلند مدت مبتلایان به فلج عصب صورت

چشم انداز افراد مبتلا به فلج عصب صورت یا فلج بل معمولاً خوب است. زمان بهبود ممکن است بسته به شدت آسیب عصبی متفاوت باشد. اما به طور کلی، افراد می توانند در طی دو هفته بعد از شروع اولیه علائم، بهبودی را مشاهده کنند. بیشتر افراد طی سه تا شش ماه بهبود می یابند، اما ممکن است این زمان برای افرادی که موارد شدیدتر فلج عصب صورت یا فلج بل دارند، طولانی تر شود.

در موارد نادر، علائم ممکن است برگشت کنند یا دائمی باشند. اگر علائم فلج عصب صورت یا فلج بل را دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. درمان سریع می تواند به سرعت بخشیدن به بهبودی شما کمک کرده و از بروز عوارض پیشگیری کند.