صلی و سلم سید اعلم، سلم مسلم سیدنا / قطعاتی در وصف پیامبر اکرم (ص)

89

1398/8/6

11:25


ناصر عبداللهی، پیام عزیزی، سامی یوسف، امیر کریمی، علیرضا افتخاری و... هنرمندانی هستند که قطعه‌هایی برای پیامبر اسلام اجرا کرده‌اند.

صلی و سلم سید اعلم، سلم مسلم سیدنا / قطعاتی در وصف پیامبر اکرم (ص)

سرویس موسیقی هنرآنلاین: پیامبر اکرم (ص) آخرین فرستاده خداوند، مهم‌ترین تأثیر را در زندگی بشریت داشت و مسیر تاریخ را از تاریکی به روشنایی کشاند. نور وجود ایشان ماه مجلس همه عالمیان است و تأثیر بسیار شگرفی نیز در عرصه هنر و موسیقی  داشته، تا آنجا که خوانندگان بسیاری برخی از آثار خود را در وصف این بزرگ عالی‌مرتبه اجرا کرده‌اند. گزارش زیر به مناسبت 28 صفر سالروز رحلت سید انبیاء و برترین آفریده خدا به برخی از برجسته‌ترین قطعات درباره ایشان پرداخته است:

ناصر عبداللهی

ناصر عبداللهی در کارنامه هنری خود دو قطعه برای حضرت محمد (ص) اجرا کرد. نخستین قطعه‌ای که زنده‌یاد عبداللهی برای پیامبر اجرا کرد، قطعه "زنگ شتر" از آلبوم غیر رسمی وی به نام "در پی خدا بود". عبداللهی این قطعه را با گویش محلی بندری اجرا کرد و همچنین در همین آلبوم یک قطعه بی کلام با نام "محمد" نیز منتشر کرد.

دومین قطعه ای که مرحوم عبداللهی برای حضرت محمد (ص) اجرا کرد، قطعه "محمد جان" بود که در سال 74 با شعر، موسیقی و دکلمه خودش منتشر شد.

پیام عزیزی

پیام عزیزی جزو خوانندگانی است که بیشترین قطعات را برای پیامبر اکرم (ص) با زبان های عربی و فارسی اجرا کرده است. این خواننده قطعاتی همچون "محمد رسول الله"، "مدد مدد"، "یا رسول الله بی قرارم"، "یا رسول الله دخیل" و "یا رسول الله مدد، یار می‌گوید الله" را منتشر کرده و همچنین قطعه "یا رسول الله یا شای مدینه" را با همراهی سامی یوسف منتشر کرده است.

سامی یوسف

سامی یوسف تهیه کننده، آهنگساز، ترانه سرا و خواننده و فرزند استاد بابک رادمنش تاکنون هشت قطعه در وصف پیامبر اکرم (ص) اجرا کرده است. سامی یوسف در این آثار از وجوه مختلف به طرح ابعاد شخصیتی پیامبر اسلام در زیباترین قالب‌های شعری و موسیقایی پرداخته است. چهار قطعه "غار حرا"، "معلم"، "مناجات" و "یا مصطفی" از آلبوم اول او به نام "المعلم" است. همچنین سه قطعه به نام‌های "امت من"، "یا رسول الله" و "محمد" مربوط به آلبوم دوم او به نام "امت من" است و قطعه "به سویم آمدی" از آلبوم "هر کجا که هستی" است.

امیر کریمی

امیر کریمی خواننده موسیقی پاپ کشورمان که عمده فعالیتش در اواخر دهه 70 و دهه 80 بود، در سال 78 آلبوم "غریبه" را منتشر کرد که در این آلبوم یک قطعه به نام "مرد خورشید"  در وصف پیامبر اکرم (ص) اجرا شد. موسیقی و تنظیم این قطعه برعهده دکتر محمدرضا چراغعلی بود و ترانه کار را سعید امیراصلانی سرود. این اثر موسیقایی در سه وضعیت بیان‌کننده دوران پیامبر است. مرحله نخست به دوران قبل از پیامبر که سیاه و تاریک است، اشاره می‌کند؛ مرحله دوم به زمانی که پیامبر در غار حرا مستقر می‌شود می‌پردازد و در نهایت در مرحله سوم به مبعوث شدن و به پیامبری رسیدن حضرت محمد (ص) اشاره می‌کند.

علیرضا افتخاری

علیرضا افتخاری آلبوم "عطر مهر" را در سال 1386 توسط مرکز موسیقی و از تولیدات حوزه هنری منتشر کرد که یک قطعه این آلبوم به نام "گل محمدی" در وصف پیامبر اکرم (ص) اجرا شد. این قطعه با شعری از علیرضا قزوه، آهنگسازی فریدون خشنود و تنظیم بهرام دهقانیار منتشر شد.

مجید اخشابی

مجید اخشابی در اواخر دهه 1380 قطعه‌ "حضرت باران" را با شعری از علی معلم و آهنگ و تنظیم خودش به سفارش مرکز موسیقی و سرود صدا‌و‌سیما منتشر کرد. این اثر در ساختار پاپ و در تنظیم دارای فضای عربی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو