فواید پیاده روی برای حفظ سلامت بدن و تناسب اندام

فواید پیاده روی برای حفظ سلامت بدن و تناسب اندام


منبع: زیبامون

318

1398/8/6

13:03


پیاده روی یکی از بهترین روش ها برای حفظ سلامت بدن و تناسب اندام هست که در این بخش از زیبامون دات کام به تمام نکات مربوط به آن پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

فواید پیاده روی برای حفظ سلامت بدن و تناسب اندام

پیاده روی کردن  یکی از روش های عالی برای بهبود یا حفظ سلامت کلی بدن هست. فقط 30 دقیقه پیاده روی در طول روز میتونه باعث تقویت قلب و عروق بشه، امادگی جسمانی و استخوان های شما رو تقویت کنه، چربی های اضافی بدن رو بسوزونه و قدرت و استقامت ماهیچه های بدن رو تقویت کنه.

علاوه بر این پیاده روی منظم و مرتب تاثیر خیلی خوبی در کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت، پوکی استخوان و برخی از سرطان ها رو تا حد زیادی کاهش خواهد داد. بر خلاف سایر ورزش ها، پیاده روی جز ورزش های ارزان قیمت و حتی رایگان هست که میتونید در هر ساعت از شبانه روز انجام بدید و ازاین طریق، گام مهمی رو در جهت حفظ سلامت بدن خود بردارید.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با تمام فواید پیاده روی برای بدن و بهترین مکان ها برای پیاده روی آشنا شوید.

 

قدم زدن و پیاده روی

 

پیاده روی در بارداری

پیاده روی یکی از ورزش های ایمن، ساده و عالی برای بانوان باردار هست. از فواید پیاده روی در دوران بارداری میشه به موارد زیر اشاره کرد:

 

تناسب اندام در دوران بارداری و بعد از آن

پیاده روی در دوران بارداری کمک میکنه تا از نظر جسمی متناسب و فعال باشید. پیاده روی یک تمرین ساده و روتین برای بدن هست که نه تنها در حفظ سلامت قلب و عروق موثر هست، عضلات و ماهیچه های شما رو در دروان بارداری تقویت میکنه و باعث میشه تا در این دوران و بعد از زایمان، تناسب اندام داشته باشید.

 

حفظ سلامت جنین

پیاده روی تاثیر خیلی خوبی در حفظ وزن مناسب هم برای شما و هم برای جنین خواهد شد. این تمرین ساده و روزمره کمک میکنه تا جنین شما وزن گیری سالم و خوبی داشته باشه و روند زایمان هم راحت و آسان خواهد شد.

 

کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری

بالا بود میزان قند خون در بارداری احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 رو بعد از زایمان افزایش خواهد داد و همچنین ممکن هست باعث ایجاد زایمان زودرس در شما شده و یا اینکه وزن جنین را افزایش خواهد داد. پیاده روی در دوران بارداری کمک میکنه تا وزن شما در این دوران کنترل بشه و احتمال ابتلا به دیابت بارداری نیز تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

 

کاهش خطر Pre-Eclampsia در بارداری

Pre-Eclampsia یکی از عوارض بارداری هست که با فشار خون بالا و وجود پروتئین اضافی در ادرار همراه هست. پیاده روی در دوران بارداری نه تنها در حفظ وزن کمک میکنه بلکه در کاهش کلسترول و تعادل فشار خون در بارداری نیز موثر خواهد بود و احتمال زایمان زود رس رو کاهش میده.

 

پیاده رویدر بارداری

 

کاهش استرس در دوران بارداری

استرس یکی از علائم شایع در اکثر زنان باردار هست و دلیل اصلی این موضوع، تغییرات هورمونی شدیدی هست که در این دوران ایجاد می شود. پیاده روی مانند هر ورزش دیگری، باعث ترشح اندورفین (ماده شیمیایی ایجاد کننده احساس خوب در بدن) شده و در کاهش استرس و نوسانات خلقی در دوران بارداری موثر خواهد بود.

 

زایمان طبیعی و راحت

پیاده روی باعث افزایش انعطاف پذیری بدن شده و ماهیچه های لگن رو تقویت میکنه و از این طریق تاثیر خیلی خوبی در زایمان طبیعی و راحت خواهد داشت. پیاده روی در اوایل صبح برای زایمان طبیعی بسیار مفید هست و اگر این کار رو به طور مداوم در طول بارداری انجام دهید، زایمان طبیعی راحت تری خواهید داشت.

 

تسکین دردها و ناراحتیهای ناشی از بارداری

ممکن هست در طول دوران بارداری نسبت به برخی از دردها و ناراحتی ها مستعد شوید که معمولا این درد ها و ناراحتی با عدم فعالیت بدن بیشتر خواهند شد. پیاده روی در بارداری به شما کمک میکند تا این دردها و ناراحتی های ناشی از بارداری تا حد زیادی بهبود و تسکین پیدا کنند.

 

از دیگر فواید پیاده روی در دوران بارداری میشه به کاهش دادن حالت تهوع صبحگاهی، خستگی، گرفتگی عضلات، یبوست، بی خوابی و ... اشاره کرد. علاوه بر این ورزش کردن و پیاده روی به طور منظم در طول دوره بارداری کمک میکنه تا با سوزاندن انرژی، خواب منظم تر و راحت تری در طول شب داشته باشید. 

 

بهترین مکان های پیاده روی

 

پیاده روی کردن

 

برای پیاده روی هیچ محدودیتی وجود نداره و شما میتونید در هر مسیری که احساس راحتی بیشتری با ان دارید، به پیاده روی بپردازید. پیاده روی در مسیر خانه تا فروشگاه با خرید های روزانه، پیاده روی در مسیر محل کار، پیاده روی در پارک و فضای سبز و ... همگی پیشنهادهایی هستند که به شما این امکان رو می دهند تا برای رسیدن به یک مقصد مشخص، پیاده روی هم انجام دهید.

بهتره پیاده روی رو با مسیرهای کوتاه و چند دقیقه ای شروع کنید و بعد به تدریج مدت زمان و مسافت پیاده روی رو افزایش بدید و این کار رو به یک عادت روزانه برای خودتون تبدیل کنید. نتایج حاصل از این کار، به تدریج و بعد از گذشت چند ماه به طور کامل در سلامت،تناسب اندام، خلق و خو  و ... نمایان خواهد شد.

 

پیاده روی در تهران

بهتره برای پیاده روی هیچ محدودیتی رو برای خودتون در نظر بگیرد. زیرا تمام مسیرهایی که در پیش روی شما قرار می گیرند، میتونن یک فرصت و مسیر خیلی خوب برای پیاده روی باشند. اما اگر قصد دارید پیاده روی رو در یک مکان خوب و عالی انجام دهید، چند تا پیشنهاد ویژه برای تهران نشینان داریم که در ادامه به معرفی ان پرداخته ایم:

 

پارک ملت در تهران

 

پارک ملت

 

پارک ملت تهران، یکی از مناسب ترین پارکها برای پیاده روی هست. در این پارک علاوه بر فضای سبز، باغ وحش، باغ پرندگان، آبنما، کافه، رستوران، سینما و ... نیز وجود داره که میتونید در مدت زمانی که برای پیاده روی در نظر گرفته اید، از زیبایی ها و امکانات این پارک هم استفاده کنید و خاطره خوبی از پیاده روی های خودتون داشته باشید. پارک ملت در خیابان ولیعصر و جنب بزرگراه نیایش قرار دارد. 

 

پل طبیعت در تهران

 

پل طبیعت

 

پل طبیعت تهران یکی از پل های مدرن و جدید در تهران هست که شامل یک پل دو طبقه پیاده رو هست و این امکان رو برای شما ایجاد میکنه تا در فضایی خاص و زیبا، به پیاده روی بپردازید. این پل در عباس آباد تهران قرار داره، از عرض بزرگراه نیایش عبور می کند و از شرق به بوستان های طالقانی و از غرب به بوستان آب و آتش می رسد.

 

پارک جمشیدیه

 

پارک جمشیدیه

 

این پارک جنگلی در دامنه کوه البرز و شمال نیاوران (در انتهای خیابان شهید باهنر) قرار داره و میشه گفت یکی از بهترین، قدیمی ترین و دنج ترین پارک ها برای پیاده روی در تهران هست. 

 

خیابان ولیعصر

 

خیابان ولیعصر

 

خیابون ولیعصر یکی از بلندترین و زیباترین خیابان های تهران هست که از ایستگاه راه آهن در جنوب تهران شروع میشه و تا تجریش در شمال تهران ادامه پیدا می کند. پیاده روی در این خیابان نه تنها به شما این امکان رو میده تا در طول مسیر از دیدن مناظر، بناهای تاریخی، آثار هنری، هنرهای خیابانی، فروشگاه های رنگارنگ و ... لذت ببرید بلکه پیاده روی باکیفیت و خوبی نیز خواهید داشت!

 

دریاچه خلیج فارس

 

دریاچه خلیج فارس

 

محوطه و اطراف دریاچه خلیج فارس نیز یکی از مسیرهای خیلی خوب برای پیاده روی هست و نه تنها این امکان رو به شما میده تا از یک فضای خیلی خوب برای پیاده روی بهره مند بشید بلکه به دلیل وجود پاساژها و فروشگاه های متعدد در اطراف دریاچه، امکان خرید و بازدید خیلی خوبی رو هم برای شما فراهم میکنه و میتونید مدت زمان طولانی رو در این مکان پیاده روی کنید بدون اینکه متوجه گذر زمان باشید. راحترین مسیر برای رسیدن به دریاچه خلیج فارس، اتوبان آزادگان شمالی، خروجی شهید خرازی، خروجی دریاچه شهدای خلیج فارس هست.

 

پارک ها و بوستان های شهر

 

پارک و بوستان

 

تمام پارکها وبوستان هایی که در گوشه و کنار شهر تهران و محل زندگی شما وجود دارند، هم میتونن یک مسیر پیاده روی خیلی خوب برای شما باشند. به هر بوستان و پارکی که دسترسی بهتر و راحت تری دارید، وارد شوید و پیاده روی خودتون رو شروع کنید. بهتره در انتخاب مسیر برای پیاده روی سخت گیر نباشید و از هر فرصتی که دارید، برای انجام این کار ساده و مفید استفاده کنید.

 

پیاده روی و لاغری

بدن ما برای انجام تمام واکنش های شیمیایی پیچیده که امکان راه رفتن، حرکت، تنفس، فکر کردن، عملکردهای طبیعی بدن و ... رو ایجاد میکنه به انرژی از نوع کالری نیاز داره. اما با این حال نیاز به کالری در هر فرد با دیگری متفاوت بوده و به عواملی همچون جنس، وزن، ژنتیک، سطح فعالیت و ... بستگی داره.

مهم ترین نکته ای که باید در کاهش وزن و لاغری به ان توجه داشته باشید این هست که همیشه باید مقداری کالری که در اثر ورزش کردن و سایر فعالیت های رومزه می سوزانید، بیشتر از کالری دریافتی از مواد غذایی و خوراکی های مختلف باشه. یعنی اگر روزانه 2000 کالری دریافت می کنید باید چیزی در حدود 2100 تا 2300 کالری بسوزانید تا هم انرژی مورد نیاز بدن تامین بشه و هم با اضافه وزن مواجه نشوید.

زندگی های مدرن امروزی به گونه ای شده که امکان فعالیت بدنی برای افراد تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و اگر شغل اداری داشته باشید، بیشترین مدت زمان خودتون رو در حالت نشسته سپری میکنید. متاسفانه این سبک زندگی بدون تحرک، باعث ایجاد اضافه وزن و چاقی میشه و به دنبال اون ممکن سلامت بدن نیز به خطر بیوفته. 

 

پیاده روی

 

اگر فرصتی برای رفتن به باشگاه و رزش کردن ندارید، بهتره زمانی رو برای پیاده روی در طول روز در نظر بگیرید تا مقداری از کالری های دریافتی در طول روز رو از این طریق بسوزانید و با پیاده روی، لاغر شوید.

پیاده روی به اندازه 1/5 کیلومتر به شما کمک میکنه تا چیزی در حدود 100 کالری بسوزانید و اگر مسیر پیاده روی که انتخاب کرده اید دارای شیب جزئی باشه، میزان کالری بیشتری سوزانده خواهد شد. علاوه بر این پیاده روی تند و دویدن هم کمک میکنه تا کالری بیشتری مصرف کنید. به همین دلیل هست که گفته می شود، پیاده روی برای لاغری، یکی از روش های ساده، ایمن و عالی هست.

 

کفش پیاده روی

یک کفش مناسب برای پیاده روی باید دارای ویژگی هایی باشه که در ادامه به توضیح مهم ترین ویژگی های کفش پیاده روی مناسب پرداخته ایم:

 

1. اولین نکته ای که باید در خرید و انتخاب کفش پیاده روی به آن دقت کنید، سایز کفش هست. در هنگام پیاده روی، معمولا سایز و اندازه پا کمی افزایش پیدا میکنه و اگر کفشی که برای پیاده روی انتخاب کرده اید، سایز مناسبی نداشته باشه، ممکن هست در هنگام پیاده روی با مشکل مواجه شوید.

 

2. کفش پیاده روی باید دارای وزن سبکی باشه تا در هنگام راه رفتن و دویدن احساس سنگینی نداشته باشید و به عبارت دیگر، راحت قدم بزنید. 

 

3. کفشی برای پیاده روی مناسب هست که امکان حرکت هوا در ان وجود داشته باشه. وقتی هوا به خوبی درون کفش گردش و جریان داشته باشد، امکان عرق کردن پا کاهش پیدا میکنه و با خنک کردن پوست پا، از گرم شدن بیش از حد پا جلوگیری خواهد کرد.

 

کفش مناسب پیاده روی

 

4. قسمت کف کفش باید دارای قوس های مطابق با قوس پا نیز باشد تا احساس راحتی و خوبی رو در هنگام پیاده روی داشته باشید. پس به هیچ عنوان در انتخاب کفش پیاده روی به سراغ کفش هایی که دارای کف صاف، تخت و بدون قوس هستند، نروید.

 

5. پاشنه کفش پیاده روی نباید خیلی ضخیم و بلند باشه. بهتره کفشی رو برای پیاده روی انتخاب کنید که پاشنه نسبتا نرم و کوتاهی داره و به هیچ عنوان لغزنده نباشه. 

 

6. بهترین زمان برای خرید کفش پیاده روی در پایان روز است. در این زمان، پای شما در اثر فعالیت های روزمره و پیاده روی هایی که داشته اید کمی متورم و بزرگ تر از اندازه اصلی خواهد بودو میتونید کفشی با سایز مناسب رو انتخاب کنید. پوشیدن جوراب مناسب در هنگام خرید کفش رو فراموش نکنید. زیرا جوراب هم تاثیر خیلی زیادی در سایز شدن کفش به پاهایتان خواهد داشت.

 

7. هنگام خرید کفش پیاده روی باید هر دو کفش رو همزمان بپوشید و از راحت بودن کفش در هر دو پا مطمئن شوید. به طور کلی بعد از پوشیدن کفش باید فضایی به اندازه 4 تا 10 میلی متر بین نوک پا و پنجه کفش وجود داشته باشه. 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو