لیزر موهای زائد و بررسی مزایا و معایب آن

لیزر موهای زائد و بررسی مزایا و معایب آن


منبع: آرگا

557

1398/3/15

09:15


لیزر موهای زائد یکی از راه های نسبتاً موفق برای از بین بردن موهای ضخیم می باشد. در این مطلب توضیحات پیرامونی این عمل را به شکل کامل ارائه کرده ایم.

لیزر موهای زائد برای اثر بخش بودن نیاز به رعایت نکاتی می باشد. لیزر درمانی از راه های موثر برای از بین بردن موهای زائد است.

لیزر موهای زائد و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!

لیزر موهای زائد در بیشتر موارد اثر بخش بوده اما افرادی نیز هستند که نسبت به این درمان مقاوم می باشند و واکنش چندانی از خود نشان نمی دهند.
مراقبت های بعد از لیزر هم اهمیت زیادی دارد. ضمن اینکه قبل از انجام لیزر نیز باید نکاتی را در نظر داشته باشید. متاسفانه بعضی از موها نسبت به لیزر واکنش چندانی ندارند. گاهی این تاثیر با تضعیف مو خود را نشان می دهد. بعضی از این موهای زائد با لیزر، قدرتمندتر از قبل می شوند.

تضعیف ریشه مو در نواحی لیزر شده

به طور کلی متخصصان لیزر این گونه عقیده دارند که احتمال رویش مجدد موی زائد بعد از انجام لیزر همچنان وجود دارد. این احتمال حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است. این تقریب با در نظر گرفتن کلیه شرایط مناسب بودن لیزر باز هم تخمین زده می شود.

چه کسانی می توانند لیزر نمایند؟

موهای زائد در پی دلایل هورمونی یا غیر هورمونی پدید می آیند. اگر دلیل این موها اختلال هورمونی باشد، لیزر موهای زائد بی نتیجه خواهد بود. خانم ها بیشتر به دلیل اختلالات هورمونی ناشی از تنبلی تخمدان (پلی کیستیک) به موهای زائد دچار می شوند. در چنین شرایطی است که در نواحی خاصی از بدن موهای غیر طبیعی و ضخیم دیده می شوند. در این شرایط ابتدا برای درمان بیماری اقدام و آن گاه به فکر لیزر موهای زائد باشید.

مراقبت های بعد از انجام لیزر موهای زائد

در چنین مواقعی می توانید درمان را با لیزر همگام کنید. در این صورت از به وجود آمدن موهای جدید جلوگیری می شود. اگر دارو درمانی برای این بیماران در نظر گرفته نشود، عمل حذف موهای زائد بدون نتیجه خواهد بود.

گاهی ریشه این پرمویی دلایل غیرهورمونی دارد. چنین افرادی با پوست روشن، موهای ضخیم و قطور شناخته می شوند. عکس موارد قبلی این افراد امکان موفقیت بیشتری در پاسخگویی به لیزر دارند.

رنگ پوست در انجام لیزر تاثیر دارد؟

رنگ پوست برای انجام لیزر اهمیت دارد. افرادی که دارای پوست تیره می باشند، احتمال صدمات پوستی بیشتری را از لیزر خواهند داشت. این موضوع باعث شده افراد دارای پوست به شدت تیره یا کسانی که برنزه کرده و یا حمام آفتاب گرفته اند، کاندیدهای مناسبی برای لیزر نباشند.

انجام لیزر در بانوان


افرادی که لیزر کردن را به شکل تجربی فرا گرفته اند، گزینه خوبی برای مراجعه نمی باشند. این رفع موهای زائد چیزی جز لک و سوختگی در ناحیه پوست به دنبال نخواهد داشت.

چه کسانی نباید لیزر کنند؟

  • کسانی که دارای بیماری لوپوس هستند (لیزر سبب تشدید بیماری آن ها خواهد شد).
  • بیماران پورفیری
  • افرادی که در قلب خود باتری دارند.
  • کسانی که بنا به ماهیت شغلی بسیار در مقابل خورشید قرار می گیرند.
  • اگر در ناحیه موی زائد دارای زخم یا عفونت هستید.
  • زنان باردار
  • کسانی که به هر دلیلی بعد از انجام لیزر به محل آن دست می زنند.

مصرف داروهایی که مانع از لیزر می شوند

بعضی از داروها واکنش پوست را به نور بیشتر می کنند، در این صورت باید تا اتمام داروها به سراغ انجام لیزر نروید. داروهای ضد التهاب غیرکورتونی، داروهای دیابت، کوتریموکسازول، کنیدین و کینین، سولفونامیدها،داروهای ضدبارداری خوراکی، پیروکسیکام، ایزوترتینوئین، تتراسایکلین ها، سولفونیل اوره ها، بعضی از داروهای مدر، آمیودارون و مسکن ها از این دسته داروها هستند.

نکات مهم قبل از انجام لیزر موهای زائد و مراقبت های درمانی بعد از آن

متاسفانه امروزه بسیاری از مکان ها همچون آرایشگاه، باشگاه و … اقدام به لیزر می کنند که بیشتر آن ها خیلی اصولی نیستند. بنابراین باید بدانید که مراکز معتبر برای لیزر چه مکان هایی هستند. توجه داشته باشید در این جا بحث سلامتی شما در میان است. پس به دنبال مکان مناسب و معتبر برای لیزر موهای زائد باشید نه ترجیحاً مکان ارزان قیمت.

برای نتیجه بخش بودن لیزر درمانی باید حداقل ۴ جلسه سپری شود. بهتر است این کار توسط متخصص پوست انجام شود. دستگاه لیزر موهای زائد باید استاندارد باشد. کسانی که دلیل هورمونی برای موهای ضخیم ندارند، از درمان به سرعت نتیجه می گیرند. در جلسه اول حدود ۷۰ درصد موهای زائد نابود می گردند. جلسه دوم این مقدار را به ۹۰ و در جلسه ۳ و ۴ این میزان به ۹۵ درصد می رسد. عده ای نیز بنا به شرایط خاص خود به بیش از ۴ جلسه برای درمان نیاز دارند.

نکات مهم قبل از انجام لیزر

  • برای اثر بخشی لیزر، از یک ماه قبل کارهایی را که سبب کنده شدن مو از ریشه می شود، انجام ندهید.

عدم کندن موها از ریشه برای انجام لیزر

  • برنزه کردن یا حمام آفتاب نیز از حدود ۲ ماه پیش از انجام لیزر موهای اضافی ممنوع است.

ممنوعیت حمام آفتاب گرفتن پیش از انجام لیزر

  • از مصرف کافئین از ۲۴ ساعت قبل از انجام عمل لیزر بپرهیزید.

ممنوعیت مصرف کافئین پیش از انجام عمل لیزر

  • روز قبل از لیزر، بهتر است موهای زائد را بتراشید.

اصلاح موهای زائد روز قبل از لیزر

  • قسمتی که قرار است بر روی آن لیزر انجام شود، باید بدون هیچ پوششی حتی ضد آفتاب و مرطوب کننده در معرض لیزر قرار بگیرد.

پاکسازی بدن پیش از لیزر

  • تا ۲ روز بعد از لیزر می توانید برای از بین بردن التهاب، سوزش و … از کرم های ضد التهابی استفاده کنید.
  • در دوران لیزر، دیگر پاکسازی های بدن مانند وکس و … را انجام ندهید.

عدم پاکسازی بدن در دوران لیزر

  • بعد از انجام لیزر حمام آفتاب نگیرید.

پرهیز از حمام آفتاب بعد از انجام لیزر موهای زائد

  • بعضی از مبلغان در زمینه لیزر اعلام می کنند که تمام بدن را فقط در یک جلسه لیزر می کنند. این موضوع غیر ممکن است. لیزر تمام بدن چندین جلسه زمان می برد و این موضوع به خاطر جلوگیری از آسیب های پوستی رعایت می شود.
  • بدن شما در هر جلسه لیزر قادر به تحمل طیف محدودی از اشعه لیزر می باشد. بنابراین در هر جلسه مقدار کمی از بدن مورد پاکسازی قرار خواهد گرفت.
  • برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید به اندازه کافی صبور باشید. چون لیزر موهای زائد در چند جلسه امکان پذیر بوده و فاصله بین هر لیزر حدود ۴ تا ۶ هفته می باشد. این فاصله برای رویش موهای جدید کافی است.
  • لیزر عارضه دارد. بنابراین پزشک در حین لیزر از شما می خواهد که عینک بر روی چشم داشته باشید. اگر متخصص پوست به شما عینک نداد، خودتان چنین چیزی را از او بخواهید. لیزر برای چشم ها بسیار خطرناک و مضر است.

ایمن سازی لیزر با عینک

  • تمام نواحی بدن را می توان لیزر کرد. بیشتر خانم ها تمایل به لیزر موهای اضافی در ناحیه بیکینی، پا، صورت و زیر بغل دارند اما آقایان خواستار لیزر در ناحیه کمر، پا، صورت و سینه می باشند.

لیزر موهای زائد در آقایان

  • لیزر کردن مزایای زیادی نسبت به روش های دیگر حذف موهای زائد دارد. اول اینکه رشد مو در نواحی لیزر شده بسیار کند شده و کاهش می یابد. ضمن اینکه نتایج بهبودی را ظرف مدت کوتاهی در اختیار شما قرار می دهد. در روش هایی مانند الکترولیز امکان نابودی مو در نواحی بزرگ بدن میسر نیست و قابلیت برداشت مو مختص نواحی مشخص شده می باشد.
  • لیزر حالتی شبیه به بند انداختن را در فرد به وجود می آورد. اگر فرد دارای پوست حساسی است، بهتر است از ژل های موضعی بی حس کننده بهره مند شوید.

استفاده از ژل بی حس کننده برای لیزر

زیان های لیزر موهای زائد چیست؟

آسیب های ناشی از لیزر موهای زائد تا حد زیادی به تخصص و تجربه فرد لیزر کننده مربوط می شود. اگر لیزر زیر نظر فرد مورد تایید انجام نگیرد، تبعاتی چون بروز لک، تاول و زخم را در پی دارد. مراقبت های بعد از لیزر از بروز عارضه های پوستی جلوگیری می کند. دستکاری زخم های بعد از لیزر منجر به ماندگاری جای آن ها بر روی پوست خواهد شد.

سوختگی بعد از لیزر موهای زائد نیز در مواقعی رخ می دهد که فرد از دستگاه لیزر مناسب برای پوست استفاده نکرده و به همین خاطر دچار سوختگی شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو