نشریه " لایو مینت" روز سه شنبه نوشت: دهلی نو به دلیل مخالفت پاکستان با عبور پرواز مقام های رسمی هند از جمله نارندرا مودی نخست وزیر هند از آسمان پاکستان، از این کشور در سازمان جهانی پرواز های غیر نظامی شکایت کرده بود.

سازمان جهانی پرواز های غیر نظامی در پاسخ به این شکایت هند اعلام کرده است که هواپیمای نارندرا مودی یک پرواز غیر نظامی نیست بلکه آن یک پرواز دولتی محسوب می شود، به همین دلیل رسیدگی به شکایت هند خارج از حیطه وظایف این سازمان است.

هند روز دوشنبه درخواست استفاده از حریم هوایی پاکستان جهت عبور پرواز نارندرا مودی نخست وزیر هند با مقصد عربستان سعودی را به اسلام آباد داده بود. اما روز گذشته رسانه های پاکستان به نقل از وزیر امور خارجه این کشور اعلام کردند که اسلام آباد با درخواست دهلی نو جهت عبور پرواز نارندرا مودی نخست وزیر هند از آسمان پاکستان مخالفت کرده است.

پاکستان دو ماه پیش نیز با عبور پرواز نخست وزیر هند از آسمان این کشور جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیو یورک مخالفت کرده بود.

پیش از آن اسلام آباد  اجازه عبور پرواز رام نات کویند رییس جمهوری هند به سوی اروپا را نداد.

پس از نبرد هوایی پاکستان و هند در اسفند سال گذشته، حریم هوایی پاکستان به روی خطوط هواپیمایی هند بسته شد و اواسط خرداد ماه امسال و پس از گذشت ۹۴ روز حریم هوایی پاکستان به طور کامل به روی پروازهای هندی گشوده شد.

دولت هند چهاردهم مردادماه امسال خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر را لغو کرد. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسائل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بوده است.

تصمیم دهلی نو منجر به تشدید تنش ها با اسلام آباد تشدید شد و متعاقب آن پاکستان ضمن مخالفت با اقدام هند، روابط خود را با این کشور به حداقل رساند.

پس از استقلال هند و پاکستان از انگلیس در سال ۱۳۲۶ تاکنون منطقه کشمیر همواره صحنه جنگ‌ها و درگیری‌های مرزی بوده است. مهاراجه کشمیر در آن زمان از پیوستن به پاکستان یا هند خودداری کرد. از آن دوره تا کنون هر دو کشور کوشیده‌اند این منطقه را به خاک خود ملحق کنند.