به گزارش خبرگزاری پرنسا لاتینا، درگیری مجدد معترضان با نیروهای امنیتی شیلی در حالی از سرگرفته می شود که رئیس جمهوری این کشور در آخرین اقدامات برای فروکش اعتراضات تغییراساسی در ساختار کابینه دولت را اعلام کرد.

به گفته رسانه های محلی، در پی اعتراضات ۱۰ روز گذشته معترضان علیه نابرابری اجتماعی و اقتصادی در شهرهای سانتایگو، کنسپسیون و والپارایسو تا کنون ۲۰ نفر کشته شده اند.

"سباستین پینیه‌را" رئیس جمهوری شیلی بعد از آن که یک سوم از اعضای کابینه خود را تغییر داد، گفت: شیلی تغییر کرده است و دولت نیز باید برای مقابله با این چالش‌های جدید در این دوران جدید تغییر کند.

به دنبال از سرگیری اعتراضات خیابانی، معترضان در مخالفت با دستمزدهای پایین و حقوق بازنشستگی، هزینه های گران قیمت آموزش و پرورش و شکاف روزافزون بین ثروتمندان و فقرا خواستار استعفای رئیس جمهوری شیلی شدند.

تظاهرات که در هفته گذشته با اعتراض به افزایش بهای حمل‌ و نقل عمومی آغاز شد، به اغتشاش، آتش زدن اماکن عمومی و غارت اموال عمومی کشید و به مرگ دست کم ۲۰ نفر، زخمی شدن صدها تن و دستگیری بیش از هفت هزار نفر انجامید.

اعتراض ها در شیلی با اعتراض به طرح افزایش بهای بلیت مترو و نابرابری اجتماعی آغاز شد و با درگیری معترضان با نیروهای پلیس و نظامیان ادامه یافت.

معترضان در جریان تجمات اعتراضی، اتوبوس‌ها را آتش زدند، به ایستگاه های مترو حمله و مغازه‌ها را غارت کردند.

به‌ رغم نرخ رشد اقتصادی در شیلی که رقم ۲.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال جاری را در بر می‌گیرد، شاخص‌های اجتماعی همچون بهداشت، آموزش و بازنشستگی از وجود نابرابری‌های بالایی حکایت دارد.

اتاق بازرگانی شهر سانتیگو نیز اعلام کرد که اعتراض‌های اخیر در شیلی به بخش تجاری این کشور حدود ۱.۴ میلیارد دلار خسارت وارد کرده است.