صنعت مد مسئول تولید گازهای گلخانه‌ای

منبع: ایران آرت

126

1398/3/15

13:05


صنعت مد مسئول تولید ۱۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای در جهان است.

ایران آرت: خیلی‌ها ممکن است فکر کنند که منابع تولید گاز دی اکسید کربن تنها هواپیماها، اتومبیل‌ها، کارخانه‌ها، و یا نیروگاه‌های زغال سنگ هستند ولی اینطور نیست.

به گزارش سی‌ان‌ان، محصولات و کارهای روزانه دیگری هستند که شاید در وهله نخست به ذهن خطور نمی‌کنند ولی در به جا گذاشتن به اصطلاح "ردپای کربن" دخیل هستند: از ویدیویی که روی یوتیوب تماشا می‌کنیم گرفته تا آبی که می‌نوشیم و حتی لباسی که می‌پوشیم.

در اینجا تنها به یک مورد و به صنعت مد اشاره می‌کنیم.

بنا به "چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل در تغییر اقلیم" صنعت مد عامل تولید ۱۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای در جهان است. این صنعت به تنهایی بیش از صنایع هوانوردی و ترابری (روی هم) انرژی مصرف می‌کند.

گازهای گلخانه‌ای چه گازهایی هستند؟

 به مجموعه‌ای ازگازهایی که مقداری از انرژی خورشید را در جو زمین نگه می‌دارند و باعث گرم شدن جو می‌شوند گازهای گلخانه‌ای می‌گویند. بخار آب، دی اکسید نیتروژن، و متان گازهای گلخانه‌ای اصلی هستند. اگر این گازها در جو نبودند، ‌انرژی گرمایی خورشید مجددا به فضا برمی‌گشت و به این ترتیب هوای زمین ۳۳ درجه سانتیگراد سردتر از الان می‌شد. اثر گلخانه‌ای به افزایش دمای کره زمین بر اثر وجود گازهای گلخانه‌ای در جو زمین گفته می‌شود.

بیشتر گازهای گلخانه‌ای از جمله دی اکسید کربن از تولیدی‌ها و عرضه‌کننده‌های زنجیره‌ای به خصوص بخش رنگ‌رزی و مراحل نهایی تکمیل محصول تولید می‌شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو